IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

"Back it up...Slowly" - (Video Clip)

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av tiking ons aug 02 2023, 20:48

Ett kort klipp av mitt senaste diorama i skala 1:24. Temat för detta diorama är att föraren i Volvon försöker backa upp traktorn på trailern. Killen i den gröna tröjan guidar honom så att han inte kör för långt från rampen. De andra killarna tog sig tid, för att vara åskådare till platsen.


https://youtu.be/4XE8nqiBnXU

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av Gigabyte ons aug 02 2023, 23:43

Mycket vackert diorama!!!!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av tiking tor aug 03 2023, 00:20

Tack.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av Stefan E tor aug 03 2023, 08:00

Som vanligt ett kanonsnyggt diorama, Charles!  cheers

Några små iakttagelser;

Det brukar finnas ett par små "gummibumpar" eller en list av gummi (eller en planka av trä) som motkörningsskydd på lastbryggorna, även lastbilarna kan ha sådana "bumpar".

Varför backa på bilen som ska transporteras?
Det har jag aldrig sett eller gjort, det är bara onödigt krångligt.

Klarar boggin vikten, viktfördelningen kan bli tokig, man bör ha mesta vikten fram (inom axeltrycksbestämmelserna naturligtvis)?

Det ser ut som ett gäng amatörer som aldrig gjort detta förut....   Very Happy

Men som sagt, det är petitesser och absolut ingen kritik!

Supersnyggt jobbat, jag gillar verkligen alla små detaljer runtomkring, helt underbart.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av tiking tor aug 03 2023, 09:04

Stefan E skrev:Som vanligt ett kanonsnyggt diorama, Charles!  cheers

Några små iakttagelser;

Det brukar finnas ett par små "gummibumpar" eller en list av gummi (eller en planka av trä) som motkörningsskydd på lastbryggorna, även lastbilarna kan ha sådana "bumpar".

Varför backa på bilen som ska transporteras?
Det har jag aldrig sett eller gjort, det är bara onödigt krångligt.

Klarar boggin vikten, viktfördelningen kan bli tokig, man bör ha mesta vikten fram (inom axeltrycksbestämmelserna naturligtvis)?

Det ser ut som ett gäng amatörer som aldrig gjort detta förut....   Very Happy

Men som sagt, det är petitesser och absolut ingen kritik!

Supersnyggt jobbat, jag gillar verkligen alla små detaljer runtomkring, helt underbart.

Stefan  sunny

Hej Stefan. Tack för dina frågor. Jag är ingen expert men angående gummi eller trä skydd, är inte på alla ramp tydligen. Den rampen jag såg på nätet, hade ingen. Så jag gjorde lika bara för att man kunde. Allt behöver inte vara som en reglar, fast det borde har. Wink jag gillar göra saker som alla tror måste göras för att föjja som alla gör... Men vissa ändå att så är det inte ibland i verkligheten. Wink men jag förstår dig till hundra procent. livit är inte bara svart o bit ibland. Den andra saken du nämnde om varför ska traktorn ska transporteras på så viss??? Samma svar, som förrut. För att man kan eller nåt annat anledning. Men har sett nåt liknade på nätet. Så körde jag lika, för att, jag vill. Smile Om trailer klara av det, det är en annat fråga. Liknade fråga om i andra länderna, folk sitter eller hänger utanför eller på taket på taget. Är det rätt??? Nej, men det görs ändå. Wink Folk överlastade en lastbil med massor av saker plus sitter 50-tals människor på Gregor a. Är det rätt??? Nej. Men görs ändå.. See my point? Bara säger som det är i världen som är inte perfekt. Smile Tusen tack för din respons. Smile

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av Stefan E tor aug 03 2023, 14:48

tiking skrev:
Stefan E skrev:Som vanligt ett kanonsnyggt diorama, Charles!  cheers

Några små iakttagelser;

Det brukar finnas ett par små "gummibumpar" eller en list av gummi (eller en planka av trä) som motkörningsskydd på lastbryggorna, även lastbilarna kan ha sådana "bumpar".

Varför backa på bilen som ska transporteras?
Det har jag aldrig sett eller gjort, det är bara onödigt krångligt.

Klarar boggin vikten, viktfördelningen kan bli tokig, man bör ha mesta vikten fram (inom axeltrycksbestämmelserna naturligtvis)?

Det ser ut som ett gäng amatörer som aldrig gjort detta förut....   Very Happy

Men som sagt, det är petitesser och absolut ingen kritik!

Supersnyggt jobbat, jag gillar verkligen alla små detaljer runtomkring, helt underbart.

Stefan  sunny

Hej Stefan. Tack för dina frågor. Jag är ingen expert men angående gummi eller trä skydd, är inte på alla ramp tydligen. Den rampen jag såg på nätet, hade ingen. Så jag gjorde lika bara för att man kunde. Allt behöver inte vara som en reglar, fast det borde har. Wink jag gillar göra saker som alla tror måste göras för att föjja som alla gör... Men vissa ändå att så är det inte ibland i verkligheten. Wink men jag förstår dig till hundra procent. livit är inte bara svart o bit ibland. Den andra saken du nämnde om varför ska traktorn ska transporteras på så viss??? Samma svar, som förrut. För att man kan eller nåt annat anledning. Men har sett nåt liknade på nätet. Så körde jag lika, för att, jag vill. Smile Om trailer klara av det, det är en annat fråga. Liknade fråga om i andra länderna, folk sitter eller hänger utanför eller på taket på taget. Är det rätt??? Nej, men det görs ändå. Wink Folk överlastade en lastbil med massor av saker plus sitter 50-tals människor på Gregor a. Är det rätt??? Nej. Men görs ändå.. See my point? Bara säger som det är i världen som är inte perfekt. Smile Tusen tack för din respons. Smile


Ja, man är väl lite väl "regelbunden", eller snarare sagt yrkesskadad!   Laughing

Jag förstår precis vad du menar och det är just det som är så roligt och det jag gillar mest med dina dioramor!

Man behöver inte alltid gå efter regelboken, bara det funkar!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


tiking likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av tiking tor aug 03 2023, 15:17

Tack för din respons och synpunkter. Livet är som det är ibland. Smile Smile

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av Azgaron tor aug 03 2023, 21:30

Mycket snyggt dio! Väldigt realistiskt! Inget litet dio heller! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av tiking fre aug 04 2023, 00:20

Tack Håkan.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av Mal fre nov 10 2023, 22:53

Jadu, seen your work before.



Jäklar vad snyggt och val av situationer i dina dioramas är alltid så kul att se, 
svårt skriva mer....
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av tiking lör nov 11 2023, 09:55

Mal skrev:Jadu, seen your work before.



Jäklar vad snyggt och val av situationer i dina dioramas är alltid så kul att se, 
svårt skriva mer....

Tusen tack Mal. Glad att du tycker det. Smile And yes, I am sure you have seen my work before. Smile We have communicated before. Smile

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av Mal lör nov 11 2023, 10:25

tiking skrev:
Mal skrev:Jadu, seen your work before.



Jäklar vad snyggt och val av situationer i dina dioramas är alltid så kul att se, 
svårt skriva mer....

Tusen tack Mal. Glad att du tycker det. Smile And yes, I am sure you have seen my work before. Smile We have communicated before. Smile
Yes and we even have met at Hobbybokhandeln in Stockholm.
Mal
Mal


tiking likes this post

Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av tiking lör nov 11 2023, 16:48

So true Mall. Hoppas allt är bra med dig.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

"Back it up...Slowly" - (Video Clip) Empty Sv: "Back it up...Slowly" - (Video Clip)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet