Airfix 1/72 A-4B Skyhawk
+6
cas
Marlin
Azgaron
Stefan E
Matt_Public
LudvigN
10 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: Airfix 1/72 A-4B Skyhawk
Rött är ett otyg, den färgen tar sig in överallt!
Snyggt bygge så här långt!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
LudvigN and Sadolf like this post
Stefan E skrev:Rött är ett otyg, den färgen tar sig in överallt!
Stefan
Ja, jag förstår inte varför vissa färger är värre än andra eller är det kanske bara så att de syns bättre? Oavsett vad har jag lärt mig att inte snåla på maskeringen i fortsättningen! Tack!
LudvigN
Kämpa på!
Det blir fint!
Nostalgi eler inte. Jag har gjort mig av med de flesta av mina Airfix modeller, jag gillar dem inte längre.
Fast några finns det kvar, men de flest förblir nostalgi och kommer troligen inte byggas.
Det blir fint!
Nostalgi eler inte. Jag har gjort mig av med de flesta av mina Airfix modeller, jag gillar dem inte längre.
Fast några finns det kvar, men de flest förblir nostalgi och kommer troligen inte byggas.
Bygget har fått stå tillbaka lite när jag gjort färdig A-vingen. Har fortsatt måla detaljer och förbereder för lite ihoplimning innan klarlack men jag våndas lite över att jag kommer bryta av alla bitar medan jag fipplar sen. Eller så lämnar jag grejerna separerade tills vidare. Har svårt att bestämma mig!
Har gjort lite reparationer för bitar jag brutit av
Untitled by Ludvig, on Flickr
Pillgöra
Nämen vad är detta? Har det smugit sig in ett nytt bygge på bänken? Ses snart igen!
Har gjort lite reparationer för bitar jag brutit av
Pillgöra
Nämen vad är detta? Har det smugit sig in ett nytt bygge på bänken? Ses snart igen!
LudvigN
cas likes this post
Snajdigt med det röda!
En stor gräddvisp nalkas tror jag!
En stor gräddvisp nalkas tror jag!
Har varit lite stiltje i verkstaden då det varit rätt jäkla kallt i mitt ytterförråd. Behöver köpa någon form av billig värmefläkt för att det skall bli hållbart. Har isolerat ordentligt, men det är lite sådär att sitta i 12+ en längre stund och det känns som att allt tar väldigt lång tid att torka!
Lite klarlack åkte på och avslöjade mitt slarviga primerarbete. Ytan känns grov som tusan. Lär bli en hel del silvriga dekaler kände jag på mig. Kan vara mitt sämsta förarbete någonsin, men det är väl mest jag som tänker på det och jag har i alla fall lärt mig mycket på det.
Såg till att paja lite mer delar som satt dåligt. Nu får de vänta tills allt är klart istället.
Är tudelad kring Airfix dekaler såhär långt. De känns inte helt hundra i färgåtergivningen och "Danger"-dekalen runt blåset är helt feldimensionerad på alla sätt. Den täcker inte allt och den vägrar att förhålla sig till formen på planet. Andra dekaler är väldigt viga och ger efter bra och fastnar fint. Men som sagt, "Danger - akta ögonen för ful dekal"
Den här stora dekalen behövde verkligen tänjas ut för att inte bli till åtlöje, men det blev rätt bra ändå.
Gillar färgschemat på den här. Inte low-viz direkt. Ska försöka trycka till luftblåsdekalerna lite till så de inte "står upp" i alla fall. Kan man limma? Ha det bäst!
Lite klarlack åkte på och avslöjade mitt slarviga primerarbete. Ytan känns grov som tusan. Lär bli en hel del silvriga dekaler kände jag på mig. Kan vara mitt sämsta förarbete någonsin, men det är väl mest jag som tänker på det och jag har i alla fall lärt mig mycket på det.
Såg till att paja lite mer delar som satt dåligt. Nu får de vänta tills allt är klart istället.
Är tudelad kring Airfix dekaler såhär långt. De känns inte helt hundra i färgåtergivningen och "Danger"-dekalen runt blåset är helt feldimensionerad på alla sätt. Den täcker inte allt och den vägrar att förhålla sig till formen på planet. Andra dekaler är väldigt viga och ger efter bra och fastnar fint. Men som sagt, "Danger - akta ögonen för ful dekal"
Den här stora dekalen behövde verkligen tänjas ut för att inte bli till åtlöje, men det blev rätt bra ändå.
Gillar färgschemat på den här. Inte low-viz direkt. Ska försöka trycka till luftblåsdekalerna lite till så de inte "står upp" i alla fall. Kan man limma? Ha det bäst!
LudvigN
Gigabyte likes this post
Snyggt och prydligt!
Grov dimensioneringsmiss på varnings markeringarna.
Airfix använder ju Cartograf till Dekalerna så de borde vara bra, mysko?
Stefan
Grov dimensioneringsmiss på varnings markeringarna.
Airfix använder ju Cartograf till Dekalerna så de borde vara bra, mysko?
Stefan
såg det om dekalen, men ser ut att fixxats kalas där.
tjusigt och färg med, nice an neat verlligen.
tjusigt och färg med, nice an neat verlligen.
Mal
Dekaltrimning! Fint så!
Snyggt!
Danger dekalen kommer Du säker fixa- kanske måla det som saknas?
Danger dekalen kommer Du säker fixa- kanske måla det som saknas?
Sadolf
Prydligt! Mycket prydligt!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket snyggt bygge, Ludvig!
Ja, det är mycket svårare att bygga rent o snyggt i 1/72 än 1/48 eller 1/32, det finns mera "vingelmån" i de lite större skalorna.
Stefan
Ja, det är mycket svårare att bygga rent o snyggt i 1/72 än 1/48 eller 1/32, det finns mera "vingelmån" i de lite större skalorna.
Stefan
Har inte kunnat arbeta så mycket vid bordet som jag önskade då jag behövt flytta in min morfar på hemmet. Men förhoppningsvis börjar det lätta upp framöver och mer tid kan spenderas på kvällar och helger! Lite arbete har det blivit dock.
Jag har till exempel fipplat till kanonerna, vilket jag var livrädd för efter dåliga erfarenheter av den mjuka plasten. Men det blev väl okej. Borrade upp mynningen med Tamiyas mikroborr.
Planet fick också en blandning av Tamiyas grå och svarta panel liner. Ska försöka hålla planet i hyfsat skick. Får väl se hur det går när oljan åker fram
På magen höll jag mig nästan uteslutande till Tamiyas grå panel liner, förutom i hjulhusen då det lätt blir för starkt med den svarta. I hjulhusen åkte den svarta fram dock. Min vita undersida var också extremt kornig, vilket märktes när jag drog på washen. Washen spred sig som covid-viruset över ytan. Ytterligare en påminnelse om att inte slarva med underarbetet!
Luckor och annat fick sig också en wash.
Stället är klart.
Jag körde också ett väldigt lätt filter med en sandton över hela översidan för att ge ytan lite mer patina. Var svårt att få till, det blev lite kornigt nästan.
Luftbromsen åkte också på och det känns gött att det börjar arta sig lite. Det blir inte mitt bästa verk, men ett väldigt lärorikt sådant oavsett. Ha det bäst!
Jag har till exempel fipplat till kanonerna, vilket jag var livrädd för efter dåliga erfarenheter av den mjuka plasten. Men det blev väl okej. Borrade upp mynningen med Tamiyas mikroborr.
Planet fick också en blandning av Tamiyas grå och svarta panel liner. Ska försöka hålla planet i hyfsat skick. Får väl se hur det går när oljan åker fram
På magen höll jag mig nästan uteslutande till Tamiyas grå panel liner, förutom i hjulhusen då det lätt blir för starkt med den svarta. I hjulhusen åkte den svarta fram dock. Min vita undersida var också extremt kornig, vilket märktes när jag drog på washen. Washen spred sig som covid-viruset över ytan. Ytterligare en påminnelse om att inte slarva med underarbetet!
Luckor och annat fick sig också en wash.
Stället är klart.
Jag körde också ett väldigt lätt filter med en sandton över hela översidan för att ge ytan lite mer patina. Var svårt att få till, det blev lite kornigt nästan.
Luftbromsen åkte också på och det känns gött att det börjar arta sig lite. Det blir inte mitt bästa verk, men ett väldigt lärorikt sådant oavsett. Ha det bäst!
LudvigN
Azgaron and Marlin like this post
Tack! Jag det är alltid skönt när man känner att det händer saker i slutet av bygget. Ibland kan jag fastna då det känns som att man bara väntar på att färg torkar...Sadolf skrev:Skönt och se när den växer fram!
Tack Håkan!Azgaron skrev:Ser snyggt ut Ludvig!
Håkan
Tack Bosse!Marlin skrev:Snyggt jobbat Ludvig.
/Bosse
Här kommer en liten miniuppdatering. Det har inte hänt jättemycket eftersom det fortfarande är mycket på både jobb och hemmaplan. Dessutom har det börjat bli lite ruggigt i förrådet/verkstan med en temperatur som ligger stadigt på 9 grader Ska försöka skaffa en billig värmefläkt som jag kan köra för att det skall bli uthärdligt när det blir kallare och kallare ute.
Kanonerna har kommit på plats i alla fall
Efter ett lager semigloss har jag gått på med oljan. Jag försöker som sagt ta det lugnt med vädringen den här gången: den ska se använd och inte fallfärdig ut.
På det vita har jag kört lite grå färg och sedan "blendat" in den för att bryta upp ytan och att det inte ska se så platt ut.
På översidan har jag gjort typ samma, lätta upp vissa delar för att ytan ska få lite mer patina och se mer intressant ut. Väldigt svårt att inte gå lös, för det är ju så roligt! Såhär blir det när det är klart(lite svårt att se pga blänk, men det blir tydligare sen när jag mattlackar en gång till)
Hade såklart glömt att måla kroken, så den fick lilla handbehandlingen den här gången. Blev väl sådär.
Nästa steg är mattlack och sedan ta itu med cockpit och limma på ställ och luckor. Ha det gott!
LudvigN
Krok-kolorering är ett alltför lätt bortglömt moment.
Matt_Public- Master of DNF
Det var en underbar krok... Jag målar min gul...
Sadolf
Matt_Public likes this post
Läckert Ludvig
Nu känner jag ett sug efter att bygga en Scooter till.
Note to self; plocka hem dem från stugan...
/Bosse
/Bosse
Marlin
Mycket snygg liten scooter!
En av mina jet-favoritkärror och jag säger som Bosse, jag blir också sugen på en Skyhawk nu när jag ser din...
Stefan
En av mina jet-favoritkärror och jag säger som Bosse, jag blir också sugen på en Skyhawk nu när jag ser din...
Stefan
Marlin skrev:Läckert Ludvig
/Bosse
Stefan E skrev:Mycket snygg liten scooter!
Stefan
Tackar ödmjukast! Jag ser gärna fler A-4:or här på forumet framöver. Fram med dem bara!
LudvigN
LudvigN skrev:Tackar ödmjukast! Jag ser gärna fler A-4:or här på forumet framöver. Fram med dem bara!
Varför inte, har ett par tvåsitsiga TA-4J i stashen, och ingen i vitrinen.
Så jag skulle ju faktiskt kunna starta ett sånt bygge efter 1.a advent, men det är Classic Airframes byggsats så inget "shake-n-bake" bygge.
Men suget efter israeliskt öken camo har stigit markant på sista tiden.
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Men suget efter israeliskt öken camo har stigit markant på sista tiden.
Sannerligen!
LudvigN
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» A-4P Skyhawk - Airfix 1/72
» A-4 F Skyhawk
» Hasegawa A-4 F Skyhawk 1/32
» A-4E Skyhawk, Hasegawa 1/48
» A-4E Skyhawk, VA-152 "The Mavericks", Hasegawa 1/32
» A-4 F Skyhawk
» Hasegawa A-4 F Skyhawk 1/32
» A-4E Skyhawk, Hasegawa 1/48