Hurricane Mk. I Ilmavoimat Arma Hobby 1:72
+5
linusorn
glimturen
Matt_Public
cas
Sadolf
9 posters
Sida 1 av 1
Hurricane Mk. I Ilmavoimat Arma Hobby 1:72
Halloj!
Jag fortsätter med min seriebygge från min gamla Arma Hobby stashen- jag ville först bygga bara EN.
Nu blev det fyra och bestämd mig för en till.. En sådan jag inte har byggt förut..
Nu om den här satsen: Den var min storsäljare ( inte undra varför) och den hette då Limited edition Eastern Front.
Två finska cammo samt två rumänska ( från Krim 1942)
Rumänska ser intressant ur , men jag kan inte låta bli och bygga min första "grannens" maskin.
Första nu för att under min gamla byggartid för många år sen hade jag ett bra par stycken Ilmavoimat maskiner:
Gladiator, Ms 406, Fw 189...
Själva byggsatsen är i variant utan extra etsdelar och utan mask, men de skickade med 3 d printade hjul med 5-hål i fälgarna.
Det måste ha varit Armas absolut första 3-d print ... då dessa hjul har suddigare detalj än 4 ekrade hjul i vanlig plast på stammen...
"Dunlop" texten är mindre läsbar och runda fägar ser inte så runda ut... Men trots allt gnäll så var det trevlig att de tänkte om sådan detalj och byggsatsen blir på det viset lite annorlunda från den vanliga.
Dekalmässig så finns det två Ilmavoimat cammo- den ena med svart/oliv/rlm 65 botten och den andra med brittiska kulörer.
Det roliga att det räcker till två cammo med alla dekaler så om man få tag på bara plasten sen kan man bygga en till finsk Hurricane med de dekaler som blir kvar.
Altså förutom nummer osv. dekalarken innehåller hela 12 stycken nationalmärken.
Det finns en annan liten udda grej som skiljer från standard satsen- i de tidiga varianter med metallvinge saknades en lucka på höger sida vilket man måste ta bort med hjälp av spackeln ... också antenn ska göras av en plastpinne.
Nu fram till bilder:
3-d printade hjul jämförda med plasthjul på gjutstammen....
Sidoluckan som ska tas bort med spackel... Det var svårt för mig då man fick återställa den dukklädda kroppens form med svackor efter man fyllde panellinje till luckan...
Lite pilligt...
Forts. följer.
Jag fortsätter med min seriebygge från min gamla Arma Hobby stashen- jag ville först bygga bara EN.
Nu blev det fyra och bestämd mig för en till.. En sådan jag inte har byggt förut..
Nu om den här satsen: Den var min storsäljare ( inte undra varför) och den hette då Limited edition Eastern Front.
Två finska cammo samt två rumänska ( från Krim 1942)
Rumänska ser intressant ur , men jag kan inte låta bli och bygga min första "grannens" maskin.
Första nu för att under min gamla byggartid för många år sen hade jag ett bra par stycken Ilmavoimat maskiner:
Gladiator, Ms 406, Fw 189...
Själva byggsatsen är i variant utan extra etsdelar och utan mask, men de skickade med 3 d printade hjul med 5-hål i fälgarna.
Det måste ha varit Armas absolut första 3-d print ... då dessa hjul har suddigare detalj än 4 ekrade hjul i vanlig plast på stammen...
"Dunlop" texten är mindre läsbar och runda fägar ser inte så runda ut... Men trots allt gnäll så var det trevlig att de tänkte om sådan detalj och byggsatsen blir på det viset lite annorlunda från den vanliga.
Dekalmässig så finns det två Ilmavoimat cammo- den ena med svart/oliv/rlm 65 botten och den andra med brittiska kulörer.
Det roliga att det räcker till två cammo med alla dekaler så om man få tag på bara plasten sen kan man bygga en till finsk Hurricane med de dekaler som blir kvar.
Altså förutom nummer osv. dekalarken innehåller hela 12 stycken nationalmärken.
Det finns en annan liten udda grej som skiljer från standard satsen- i de tidiga varianter med metallvinge saknades en lucka på höger sida vilket man måste ta bort med hjälp av spackeln ... också antenn ska göras av en plastpinne.
Nu fram till bilder:
3-d printade hjul jämförda med plasthjul på gjutstammen....
Sidoluckan som ska tas bort med spackel... Det var svårt för mig då man fick återställa den dukklädda kroppens form med svackor efter man fyllde panellinje till luckan...
Lite pilligt...
Forts. följer.
Sadolf
Gigabyte and Asuraswe like this post
Sv: Hurricane Mk. I Ilmavoimat Arma Hobby 1:72
Dom är åtminstone noggranna med alla detaljer! Många andra tillverkare hade nog bara struntat i det, särskilt i 1/72-skalan.
Återställa duk-bakkroppen låter dock lite besvärligt.
Återställa duk-bakkroppen låter dock lite besvärligt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Om man struntar i det så det är inte många som vet den luckan ska bort...
Men nu är det gjort...
Men nu är det gjort...
Sadolf
Det gick så smidig tre tidigare Arma så nu blev det strul...
Dels jag har slutet på flaskan med primern och den tydligen blev tjockare...Så jag fick droppar och annat...
Dels den spacklade lucka fick jag slippa om och bättra för att spackeln sjönk...
Kunde inte spackla med superglue för att den är hård och det vare problem att återställa den dukklädda biten...
Sen lade på mer grunden och det blev för tjock... Fick slippa igen...
Vilket fall i nuläge sprejade RLM 65 i botten...Den står och torkar i väntan på grönt.
Suck..
Jag hittade också den verkliga maskinen, den sår på ett museum. Ganska fint repig och vädrat men enligt bilder från krigen så var den mindre repig då...Få se om jag kan lyckas göra lite slitage på min...
Dels jag har slutet på flaskan med primern och den tydligen blev tjockare...Så jag fick droppar och annat...
Dels den spacklade lucka fick jag slippa om och bättra för att spackeln sjönk...
Kunde inte spackla med superglue för att den är hård och det vare problem att återställa den dukklädda biten...
Sen lade på mer grunden och det blev för tjock... Fick slippa igen...
Vilket fall i nuläge sprejade RLM 65 i botten...Den står och torkar i väntan på grönt.
Suck..
Jag hittade också den verkliga maskinen, den sår på ett museum. Ganska fint repig och vädrat men enligt bilder från krigen så var den mindre repig då...Få se om jag kan lyckas göra lite slitage på min...
Sadolf
Azgaron likes this post
Kul med Finsk "Hurri"
Snyggt jobbat!
Jag har lite bilder från när jag var i Jyväskylä.
https://photos.app.goo.gl/EAJ7zXQqpUnM4DGp7
https://photos.app.goo.gl/pmN6dLAxKBAvywuq7
https://photos.app.goo.gl/529dBeXaZm5Yheh19
Jag har lite bilder från när jag var i Jyväskylä.
https://photos.app.goo.gl/EAJ7zXQqpUnM4DGp7
https://photos.app.goo.gl/pmN6dLAxKBAvywuq7
https://photos.app.goo.gl/529dBeXaZm5Yheh19
linusorn
Tack Linus ! Och den sista är buffalo från sjön...
Jag kommer nog inte göra så mycket vädring men man kan tjuvtitta lite.
Jag kommer nog inte göra så mycket vädring men man kan tjuvtitta lite.
Sadolf
Kvällsupdatering
målade den gula på blå först.. tyvärr släppte lacken från maskeringstejp precis under avgasrör på hö sida.. där den blåa hade en lite upplyft delningslinje..
Vilket fall tyda på krigsfoto måste köra mer blå sen när övre ytor blir klara för att delningslinje på hö vinge ligger högt.
Bara jag raskar inte på den här gången och tar steg för steg...
målade den gula på blå först.. tyvärr släppte lacken från maskeringstejp precis under avgasrör på hö sida.. där den blåa hade en lite upplyft delningslinje..
Vilket fall tyda på krigsfoto måste köra mer blå sen när övre ytor blir klara för att delningslinje på hö vinge ligger högt.
Bara jag raskar inte på den här gången och tar steg för steg...
Sadolf
Azgaron and Gigabyte like this post
Tjusigt jobbat Sadolf!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sadolf likes this post
Du har då en jäkla fart på byggandet....Fint blir det också!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack Cas...Det varierar..ibland har man inte tid eller lust... men när man satte sig in på så går det...
Jag är lite trött på alla obyggda och påbörjade "stora" projekt.. så 1:72 är oftast bara for fun och OOB..
Nu: Dekaler-ja jag väntade inte att klarlacken torkar ordentlig, men det gick...
Och nu MÅSTE den torka ordentlig... innan wash, vädring och korrigering av lacken (på höger sida)
Jag är lite trött på alla obyggda och påbörjade "stora" projekt.. så 1:72 är oftast bara for fun och OOB..
Nu: Dekaler-ja jag väntade inte att klarlacken torkar ordentlig, men det gick...
Och nu MÅSTE den torka ordentlig... innan wash, vädring och korrigering av lacken (på höger sida)
Sadolf
Snyggt bygge och härliga färger!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Glad Du gillade den.. fast den är lite för ljus med den gröna- jag körde enligt rekommendation i instruktionen..
Få se kanske provar en filter på den men den måste torka nu ordentlig...
Ska inte Du på C4 i helg?
Få se kanske provar en filter på den men den måste torka nu ordentlig...
Ska inte Du på C4 i helg?
Sadolf
Ja, den gröna kanske är en aningen ljus, men det gör den inte sämre, tvärtom.
Nej, Malmö är lite för långt för mig, kanske nästa år.
Stefan
Nej, Malmö är lite för långt för mig, kanske nästa år.
Stefan
Tyvärr jag åker inte dit fast från en annan anledning...Verkar vara min grej att missa allt det roliga överhuvudtaget...
Sadolf
Kvällens uppdatering:
Wash:Mörk och ljusgrå...
Montering av smådetaljer: sikte, vindrutan, positions och landningsljus, pitot...Klarlack matt/satin på hela...
Klart!
Wash:Mörk och ljusgrå...
Montering av smådetaljer: sikte, vindrutan, positions och landningsljus, pitot...Klarlack matt/satin på hela...
Klart!
Sadolf
Gigabyte and cas like this post
Mycket snyggt!
Helvackert!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Mycket smak- och stillfullt, det där!
Extra pluspoäng utdelas för den ljusare washen över de mörkare färgfälten.
Extra pluspoäng utdelas för den ljusare washen över de mörkare färgfälten.
Matt_Public- Master of DNF
Mycket snyggt och ren inspiration för mitt eget Hurri-bygge i 1/32!
Stefan
Stefan
Snyggt byggt o målat
En rackans fräsig finnkärra !!!!
En rackans fräsig finnkärra !!!!
Gigabyte
Tackar alla Er som ödmjukast.
Ja jag vet att grön är nyans för ljust- kommer att rätta till detta vid nästa finsk bygge...
Summa summarum så Armas Hurricane 1 har lite små moment vilka måste aktas- inre ramkonstruktionen måste justeras , likadant instrumentpanel, specielt när man använder fotoets vilket är en bit för stor.
Deras Mk II är mer detaljerat och den bygger helt utan några som helst skavanker.
Fortfarande de byggsatser är ren nöje att klämma ihop, jag tar upp en ny bygge från Arma nu igen, det känns lite beroendeframkallande...
Har idag lagt MPM Reppu lite åt sidan efter jag satt och klippte delningslinjer i vingarna som jag har spacklat och slipat femtiofem gånger...
Min energi var slut- tag en annan Arma kit och den i nuläge är i måla hyttinredningen fas...efter ett par timmar...
Ja jag vet att grön är nyans för ljust- kommer att rätta till detta vid nästa finsk bygge...
Summa summarum så Armas Hurricane 1 har lite små moment vilka måste aktas- inre ramkonstruktionen måste justeras , likadant instrumentpanel, specielt när man använder fotoets vilket är en bit för stor.
Deras Mk II är mer detaljerat och den bygger helt utan några som helst skavanker.
Fortfarande de byggsatser är ren nöje att klämma ihop, jag tar upp en ny bygge från Arma nu igen, det känns lite beroendeframkallande...
Har idag lagt MPM Reppu lite åt sidan efter jag satt och klippte delningslinjer i vingarna som jag har spacklat och slipat femtiofem gånger...
Min energi var slut- tag en annan Arma kit och den i nuläge är i måla hyttinredningen fas...efter ett par timmar...
Sadolf
Liknande ämnen
» Hawker Hurricane Mk.I Arma Hobby 1:72
» Hawker Hurricane Mk.IIb Trop Arma Hobby 1:72
» Airfix 1/48 Hawker Hurricane MK.l Ilmavoimat
» P 11c Arma Hobby 1:48
» Yak 1b Arma Hobby 1:72
» Hawker Hurricane Mk.IIb Trop Arma Hobby 1:72
» Airfix 1/48 Hawker Hurricane MK.l Ilmavoimat
» P 11c Arma Hobby 1:48
» Yak 1b Arma Hobby 1:72
Sida 1 av 1