Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
+4
Azgaron
Stefan E
Mal
Sadolf
8 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Hej!
Nu efter finska Hurricane hade i mina planer att fortsätta köra slut på min Aram Hobby privatstash men...
Jag bestämde att ta mig på något mer komplicerat projekt och se hur den påverkar min byggar-mojo.
Redan nu ser jag vad som var så rolig och underhållande med Arma kitsen- de ger direkt resultat utan mycket ansträngning- bygge bara flyter utan stopp.
Till kontrast MPM som är lågtryck gjuten och " limited edition" kräver mycket snickeri utan att man ser resultat av sina ansträngningar direkt.
Men man kämpar. Som en bekant markerade- " aha det är en papperskorg bygge". Ibland man funderar att skaffa Fine-Molds Reppu istället.
Men underhållning är det fast av en annan sort.
Till att börja med- alla delarna är täckta av ojämnheter och flash, man måste bokstavligen fila sig fram (eller sandpappra :-) för att det ska se vettig ut.
Formen är dock ganska bra och delningslinjerna på delar är fina. Tror att trots allt det blir lycklig avslut på denna bygge men det återstår att se...
Inte att jag klagar- som visa gör- MPM är handgjorda kit av mindre populära plan som man ofta inte kan finna någon annanstans.
De är som de är men man accepterar det. Som en viss Man ha sagt "Det finns inte dåliga byggsatser , det finns bara dåliga modellbyggare". Få se om jag klarar provet...
Dekaler och fotoets är riktig bra samt huven är vakuumformad- men det bra för att det blir lättare att montera den i öppen läge.
Här kommer lite bilder:
Gjutstammar är väldigt grova och plasten är hård-dessutom gjutstammen är formad så man måste klippa ut delar med flera snitt.
Det märkliga är att man ser vad master delarna slutar och det finns lite till mer plast- förmodligen resultat av skapandet av former-
Så varje del har lite mer material som måste slippas eller skäras bort. Det syns bra på kroppshalvorna som har en liten "krans" där de ska möta varandra.
Just flygkroppen- det verkar stjärtfena är för tjock och främre del med motor för tunn när man ser uppifrån. Jag kommer justera ....
I princip alla ytor som vingar och flygkroppen är fyllda med föroreningar och plastkorn- men efter polering med sandpapper blir det som det ska vara...
Felaktig gjutning i hjulen kring fälgarna- som tur det finns mycket fina fälgar/bromstrummor i fotoetsen så det blir inte synlig.
Synd de inte skickade med en resin motor- det finns bara en motorplugg-platta...Här kan man se hur de märkte " upp" på baksidan... Någon hade en riktig brådis ser det ut som...
Motorpluggen ser ganska korrekt ut men den passar inte i fronten och det saknas kompressorrör-delen på reduktorn i fronten...
Såhär mycket ungefär måste fronten "breddas"
En annan sak som jag hade mycket funderingar på- Fronten har tre distinkta luftkanaler - men hur ska jag fylla i sömmen i de två luftinlopp medans jag har en "motorplugg " bakom precis... Man kommer inte in i verktygen eller sandpapper...
Och det blir ful och synlig... Stora kudos för MPM att de hade inte lust att göra fronten som separat del som alla andra gör.... Hmm måste hitta en lösning.
Torrpassning av allt... Det största problemet förutom flygkroppens tjocklek är vinghalvorna . De övre delar är på tak för tjocka så de passar inte till bottendel utan att man förtunnar de på insidan...Det blir också fel profil om man bara monterar de OOB.
Vinge består av 5 delar, där de yttre delarna ska lyfta upp 8 grader i förhållande till central del. Dessa är gjutna som en komponent och är lite för tunna i profilen.
Tyvärr blir det svårt att bygga modellen med upplyfta vingspetsarna som var fällbara för användning ombord på ett hangarfartyg.
Det vare kanske lättare att de yttre vingdelarna varit i 2 komponent...
Som jag skrev tidigare de 2 övre delar av mittvinge är för tjocka på insidan så man måste skära bort en stor del material...
Så mittvinge är för tjock och yttre delar för tunna... det blir en del justering...
Här hittade jag lösning på hur fronten ska fixas... jag klippte bort den... Körde slut på ett knivblad i processen.. Men inga sår i fingrarna fast det var nära...
Det blir så mycket jobb på den det är nästan deprimerande... Det gick två nätter och jag använde inte en droppe färg än...
Tittar man ut och det bara grå i himmeln... uhhh
Lite färg på tillvaron.. orange papperremsor....
Sakta börjar det likna någonting...
Forts. följer...
Nu efter finska Hurricane hade i mina planer att fortsätta köra slut på min Aram Hobby privatstash men...
Jag bestämde att ta mig på något mer komplicerat projekt och se hur den påverkar min byggar-mojo.
Redan nu ser jag vad som var så rolig och underhållande med Arma kitsen- de ger direkt resultat utan mycket ansträngning- bygge bara flyter utan stopp.
Till kontrast MPM som är lågtryck gjuten och " limited edition" kräver mycket snickeri utan att man ser resultat av sina ansträngningar direkt.
Men man kämpar. Som en bekant markerade- " aha det är en papperskorg bygge". Ibland man funderar att skaffa Fine-Molds Reppu istället.
Men underhållning är det fast av en annan sort.
Till att börja med- alla delarna är täckta av ojämnheter och flash, man måste bokstavligen fila sig fram (eller sandpappra :-) för att det ska se vettig ut.
Formen är dock ganska bra och delningslinjerna på delar är fina. Tror att trots allt det blir lycklig avslut på denna bygge men det återstår att se...
Inte att jag klagar- som visa gör- MPM är handgjorda kit av mindre populära plan som man ofta inte kan finna någon annanstans.
De är som de är men man accepterar det. Som en viss Man ha sagt "Det finns inte dåliga byggsatser , det finns bara dåliga modellbyggare". Få se om jag klarar provet...
Dekaler och fotoets är riktig bra samt huven är vakuumformad- men det bra för att det blir lättare att montera den i öppen läge.
Här kommer lite bilder:
Gjutstammar är väldigt grova och plasten är hård-dessutom gjutstammen är formad så man måste klippa ut delar med flera snitt.
Det märkliga är att man ser vad master delarna slutar och det finns lite till mer plast- förmodligen resultat av skapandet av former-
Så varje del har lite mer material som måste slippas eller skäras bort. Det syns bra på kroppshalvorna som har en liten "krans" där de ska möta varandra.
Just flygkroppen- det verkar stjärtfena är för tjock och främre del med motor för tunn när man ser uppifrån. Jag kommer justera ....
I princip alla ytor som vingar och flygkroppen är fyllda med föroreningar och plastkorn- men efter polering med sandpapper blir det som det ska vara...
Felaktig gjutning i hjulen kring fälgarna- som tur det finns mycket fina fälgar/bromstrummor i fotoetsen så det blir inte synlig.
Synd de inte skickade med en resin motor- det finns bara en motorplugg-platta...Här kan man se hur de märkte " upp" på baksidan... Någon hade en riktig brådis ser det ut som...
Motorpluggen ser ganska korrekt ut men den passar inte i fronten och det saknas kompressorrör-delen på reduktorn i fronten...
Såhär mycket ungefär måste fronten "breddas"
En annan sak som jag hade mycket funderingar på- Fronten har tre distinkta luftkanaler - men hur ska jag fylla i sömmen i de två luftinlopp medans jag har en "motorplugg " bakom precis... Man kommer inte in i verktygen eller sandpapper...
Och det blir ful och synlig... Stora kudos för MPM att de hade inte lust att göra fronten som separat del som alla andra gör.... Hmm måste hitta en lösning.
Torrpassning av allt... Det största problemet förutom flygkroppens tjocklek är vinghalvorna . De övre delar är på tak för tjocka så de passar inte till bottendel utan att man förtunnar de på insidan...Det blir också fel profil om man bara monterar de OOB.
Vinge består av 5 delar, där de yttre delarna ska lyfta upp 8 grader i förhållande till central del. Dessa är gjutna som en komponent och är lite för tunna i profilen.
Tyvärr blir det svårt att bygga modellen med upplyfta vingspetsarna som var fällbara för användning ombord på ett hangarfartyg.
Det vare kanske lättare att de yttre vingdelarna varit i 2 komponent...
Som jag skrev tidigare de 2 övre delar av mittvinge är för tjocka på insidan så man måste skära bort en stor del material...
Så mittvinge är för tjock och yttre delar för tunna... det blir en del justering...
Här hittade jag lösning på hur fronten ska fixas... jag klippte bort den... Körde slut på ett knivblad i processen.. Men inga sår i fingrarna fast det var nära...
Det blir så mycket jobb på den det är nästan deprimerande... Det gick två nätter och jag använde inte en droppe färg än...
Tittar man ut och det bara grå i himmeln... uhhh
Lite färg på tillvaron.. orange papperremsor....
Sakta börjar det likna någonting...
Forts. följer...
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Lite Japanskt är alldrig fel, inreding av origami remsor blir ombonat
Mal
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Med sådana här byggsatser får man verkligen jobba för resultatet!
Du verkar få fason på den riktigt bra!
En varning bara, det kan vara svårt vanebildande att bygga short-runs!
Stefan
Du verkar få fason på den riktigt bra!
En varning bara, det kan vara svårt vanebildande att bygga short-runs!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Uhh jag börjar sakta få nog av den... Klippte precis glaset och....
Tack vare att den rörliga delen går över på bakre delen och att de gjutit den i ett stycke så blir det svårt att posera den i öppet läge.
Vilket jag hoppade skulle gå lätt... Som de inte kan vakuumgjuta 3 bitar separat ghrrr...
Nu när jag klipper den i 3 bitar så den bakre biten kommer sakna sin främre del... jag kanske hittar på något sätt att gömma det...
Limmade vingen och det bara början...
Tack vare att den rörliga delen går över på bakre delen och att de gjutit den i ett stycke så blir det svårt att posera den i öppet läge.
Vilket jag hoppade skulle gå lätt... Som de inte kan vakuumgjuta 3 bitar separat ghrrr...
Nu när jag klipper den i 3 bitar så den bakre biten kommer sakna sin främre del... jag kanske hittar på något sätt att gömma det...
Limmade vingen och det bara början...
Sadolf
Azgaron likes this post
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Snyggt jobbat Sadolf! Blir nog fint sen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sadolf likes this post
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
En bild på problemet vore toppen.
Kollar på bilderna, huven ser ju fin ut på bild eller så har man missat nåt.
Kollar på bilderna, huven ser ju fin ut på bild eller så har man missat nåt.
Mal
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Uh det är hel lista med problem...Inte något gigantisk men...
1. Fronten för tunn, stjärtstabilisatorn för tjock
2.Vinge består av
-bottendel mitten -
-2 överdelar mitten
-2 yttre delar
Problem:
Bottendel mitten är tjock så den är styv och helt rakt, ska vara lite böjd för att passa i flygkroppen- måste böjas
Bottendel mitten och 2 överdelar är för tjocka så mitten kommer ha 1 mm tjockare profil än de separata yttre delar
De delarna måste planas på insidan för att minska djupet i wingprofilen.
Yttre delar har för platt profil, speciellt i mitten och det varierar , så det blir svackor i övergången till mittdel.
Det var tycker jag de största problem med geometrin.
Ska man dessutom använda dekal som har nummer av tredje prototypen så ska horisontell stjärtfena trimmas, då den hade avklippta spetsar inte rundade.
Men detta är en baggis.
För de som vill ha "Reppu" i 72 skala ( och 48) finns mycket bättre alternativ från Fine Molds och de är fortfarande i produktion.
Det som är plus på denna att den har jättefin instrumentpanell i etsad plåt med plastfilm!
Man kan undra då varför jag bygger just denna- istället för att köpa Fine Molds...
1. Kan inte köpa Fine Molds just nu...
2. Jag fick den billigt ihop med en annan byggsats
3. Masochist.
4. Ville framförallt prova skillnaden med denna och Arma Hobby som jag byggde i en liten serie- hur mycket roligare ( resp. deprimerande) det blir...
Spacklar och jämnar ut sömmen i vinge....
1. Fronten för tunn, stjärtstabilisatorn för tjock
2.Vinge består av
-bottendel mitten -
-2 överdelar mitten
-2 yttre delar
Problem:
Bottendel mitten är tjock så den är styv och helt rakt, ska vara lite böjd för att passa i flygkroppen- måste böjas
Bottendel mitten och 2 överdelar är för tjocka så mitten kommer ha 1 mm tjockare profil än de separata yttre delar
De delarna måste planas på insidan för att minska djupet i wingprofilen.
Yttre delar har för platt profil, speciellt i mitten och det varierar , så det blir svackor i övergången till mittdel.
Det var tycker jag de största problem med geometrin.
Ska man dessutom använda dekal som har nummer av tredje prototypen så ska horisontell stjärtfena trimmas, då den hade avklippta spetsar inte rundade.
Men detta är en baggis.
För de som vill ha "Reppu" i 72 skala ( och 48) finns mycket bättre alternativ från Fine Molds och de är fortfarande i produktion.
Det som är plus på denna att den har jättefin instrumentpanell i etsad plåt med plastfilm!
Man kan undra då varför jag bygger just denna- istället för att köpa Fine Molds...
1. Kan inte köpa Fine Molds just nu...
2. Jag fick den billigt ihop med en annan byggsats
3. Masochist.
4. Ville framförallt prova skillnaden med denna och Arma Hobby som jag byggde i en liten serie- hur mycket roligare ( resp. deprimerande) det blir...
Spacklar och jämnar ut sömmen i vinge....
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
När det blir för motigt med en Short-run, brukar jag ta tex en Tamiya modell och bara "slänga ihop" för att få tillbaka mojon igen.
Ta en bit i taget, bara....
Brukar funka bra för mig.
Din Reppu ser riktigt bra ut så här långt!
Stefan
Ta en bit i taget, bara....
Brukar funka bra för mig.
Din Reppu ser riktigt bra ut så här långt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Hehe Stefan tack för uppmuntran... Jag har Tamiya halvfärdig på hyllan... ( Spitfire 1:48) ...Som jag tagit paus ifrån i form av Arma satser... från vilka jag tog paus i form av Reppu...
Men nu när jag började bli lite trött på filandet följer blicken mot hög av kartonger med obyggda satser....
Jag har blivit ett offer till Eduard och dylika. De har så stor kvalite med alla detaljer att nu när jag bygger en perfekt fin Tamiya så räcker det inte till.
Samma med den fina högen av hasegawa som jag hamstrade på. Det är lull lull satser bara bygga. Men det räcker inte till för att de sticker ut med mindre detalj när man jämför med Eduard... Så istället för att ha glädje att bygga sitter jag timmar och letar efter dokumentation, sen sitter en vecka och "räknar nitar" innan jag börjar bygge...
Undantag i galenskapet var 1:72 som jag använde för snabba rekreationsbygge...
Uh man blir aldrig nöjd i strävan för något bättre...
Här är spitrfiren som jag ..orkade inte med...
Men nu när jag började bli lite trött på filandet följer blicken mot hög av kartonger med obyggda satser....
Jag har blivit ett offer till Eduard och dylika. De har så stor kvalite med alla detaljer att nu när jag bygger en perfekt fin Tamiya så räcker det inte till.
Samma med den fina högen av hasegawa som jag hamstrade på. Det är lull lull satser bara bygga. Men det räcker inte till för att de sticker ut med mindre detalj när man jämför med Eduard... Så istället för att ha glädje att bygga sitter jag timmar och letar efter dokumentation, sen sitter en vecka och "räknar nitar" innan jag börjar bygge...
Undantag i galenskapet var 1:72 som jag använde för snabba rekreationsbygge...
Uh man blir aldrig nöjd i strävan för något bättre...
Här är spitrfiren som jag ..orkade inte med...
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Idag: Bearbetar små detaljer, gör inredning klar till färg...
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Håller på med hjul nu... Nav är gjorda som fotoets och de är fina... Men hjulen är trots allt bortom räddning, de är för tjocka och jag orkar inte klippa de nu.. Måste hitta ersättning...
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Känner igen det där.
inget vettigt svar, mer än att ta en paus, går nåt annat som
du verkligen tycker om att göra.
Hänt mig, ett av mina sista byggen innan mitt längre uppehåll, var verkligen jobbigt, blev till slut klar men man var lixom alldrig nöjd, man är själv den värsta kritikern o den tar överhanden vilket blir helt fel....så vet.
ev Ta en paus eller rent av ett lätt rekretations bygge m färre delar o mer kul bygge. räkna inga nitar, jobba m så få verktyg/färg saker du kan.
inget vettigt svar, mer än att ta en paus, går nåt annat som
du verkligen tycker om att göra.
Hänt mig, ett av mina sista byggen innan mitt längre uppehåll, var verkligen jobbigt, blev till slut klar men man var lixom alldrig nöjd, man är själv den värsta kritikern o den tar överhanden vilket blir helt fel....så vet.
ev Ta en paus eller rent av ett lätt rekretations bygge m färre delar o mer kul bygge. räkna inga nitar, jobba m så få verktyg/färg saker du kan.
Mal
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Ja Du har absolut rätt, det ska vara en avkoppling inte hård jobb och en stresskälla.Mal skrev:Känner igen det där.
inget vettigt svar, mer än att ta en paus, går nåt annat som
du verkligen tycker om att göra.
Hänt mig, ett av mina sista byggen innan mitt längre uppehåll, var verkligen jobbigt, blev till slut klar men man var lixom alldrig nöjd, man är själv den värsta kritikern o den tar överhanden vilket blir helt fel....så vet.
ev Ta en paus eller rent av ett lätt rekretations bygge m färre delar o mer kul bygge. räkna inga nitar, jobba m så få verktyg/färg saker du kan.
Konstig nog mitt i all gnäll så fortsätter jag med bygget. Man ser bra bitar i byggsatsen, den som har gjort master har gjort det mycket fint tyvärr hade kanske inte krutet eller tiden att utveckla alla bitar.
Passproblem " flata bitar i vingen" har jag förstått nu- det som hände att plasten har sjunkit en bit efter de har plockat gjutstammar från formen.
Den värsta biten var yttre delar av vinge, De bör egentligen designas som två halvor, inte en tjock bit, då sjunker den på grund av den tjocka plastbiten förblir varm inuti när de plockar ut den från formen, de har inte stelnad tillräcklig och ändrade formen.
Som tur den värsta biten var den övre inre vinghalvan som sjönk vit vingroten. Detta ledde till den passade inte till flygkroppen. Men det gick att justera genom att tränga en plastbit mellan vinghalvorna och lyfta upp den lite. Nu passar det.
Likväl passformen av mittvingen till kroppen på underdel. Den gick att få på plats genom att trimma nedre delen av flygkroppen. Man ser att masterdelar i originalet måste haft en bra passform bara gjuttekniken påverkade den.
Om det gäller hjulen så har jag fina hjul från hurricane, då finsk variant använde resinhjul - så jag kommer montera de etsade "navkapslar" på trimmade hurricane hjul och det kommer nog funka...
Ja det går sakta men det går.
På tal om oavslutade projekt så tyvärr har jag tendensen att lämna masa byggsatser påbörjade eller "nästan avslutade" och sen hoppa till nästa... Ofta är det att jag saknar något material eller tappar krutet...
Som exempel Kyofu- där jag stannade på grund dekalvätska som jag körde slut på... Det är mycket man måste förbättra så självkriticismen är bästa vän.
Imponerad hur bra Du har gjort Pz. III- nu ser jag hur mycket förbättringar kunde göras på min Stug III....
Hälsn. Sadolf
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Lite mer:
Stabilisern måste trimmas då tredje prototypen hade inte runda spetsar...
Stabilisern måste trimmas då tredje prototypen hade inte runda spetsar...
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Här var det gammalt hederligt hantverk!
Snyggt brottat!
Snyggt brottat!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
I den här processen får du då inte mycket gratis, minsann.
Väl kämpat!
Väl kämpat!
Matt_Public- Master of DNF
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Tack mina Herrar!
Idag började med limma vinge och jämna ut de spacklade bitar. Mera spackel kommer...
Under tiden kanske gör något annat smått och gott...
Idag började med limma vinge och jämna ut de spacklade bitar. Mera spackel kommer...
Under tiden kanske gör något annat smått och gott...
Sadolf
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Ett stort steg framåt!
Stefan
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sadolf likes this post
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Jojo! Det där går då verkligen inte av för hackor.
Bra jobbat med den dör modellen.
Bra jobbat med den dör modellen.
_________________
På byggbordet just nu:
Westland Whirlwind
I skämslådan:
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Sadolf likes this post
Sv: Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
Nice!
_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
Sadolf likes this post
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi Typ 11 Betty
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A6M2a, HAsegawa 1/48
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi Typ 11 Betty
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A6M2a, HAsegawa 1/48
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|