Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
+8
T-34
Caverö
Stefan E
Warsawpact
Gigabyte
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
12 posters
Sida 1 av 7
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
Miragen fortsätter bråka med mig och just nu ids jag inte....
Vad göra när det känns som om man står å dunkar huvudet i en tegelvägg? Ja, svaret är självklart....börja ett nytt bygge som e mindre ambitiöst!!!!!
Och så är gjort!
Jag har ugglat över den här F-2:an ett bra tag och jag bestämde mig för att kika lite närmare på den ...ska bara ta av plasten så jag kan känna på delarna......
Hoppsan då var det plötsligt plast ark utspridda över hela arbetsbordet och jag sitter med min sprue cutter i ena handen och ser oskyldig ut.......
Rätt som det var så hade jag petat ihop katapluttstolen, den såg lite naken ut så jag tänkte att om jag tar den här koppar tråden åsså gör jag bara lite så......å lite så.
Sedan lite tamyia tejp där och......hoppsan!
Attans, nu e jag fast....finns det någe mer som jag kan sätta lite koppar å mässings tråd på? kanske runt cockpiten.......litegran sådär bara
Hmmm...Ok nu blev det dags att tittapå referenser här, jag råkade sätta ihop huvudställs brunnen och undrar sa flundra om den ser likadan ut som F-16 brunnen?
Jag får kika efter....
Hoppsan....hur gick det här till?
Så var ännu ett BBA bygge igång (Building By Accident)
Tack för titten!
Vad göra när det känns som om man står å dunkar huvudet i en tegelvägg? Ja, svaret är självklart....börja ett nytt bygge som e mindre ambitiöst!!!!!
Och så är gjort!
Jag har ugglat över den här F-2:an ett bra tag och jag bestämde mig för att kika lite närmare på den ...ska bara ta av plasten så jag kan känna på delarna......
Hoppsan då var det plötsligt plast ark utspridda över hela arbetsbordet och jag sitter med min sprue cutter i ena handen och ser oskyldig ut.......
Rätt som det var så hade jag petat ihop katapluttstolen, den såg lite naken ut så jag tänkte att om jag tar den här koppar tråden åsså gör jag bara lite så......å lite så.
Sedan lite tamyia tejp där och......hoppsan!
Attans, nu e jag fast....finns det någe mer som jag kan sätta lite koppar å mässings tråd på? kanske runt cockpiten.......litegran sådär bara
Hmmm...Ok nu blev det dags att tittapå referenser här, jag råkade sätta ihop huvudställs brunnen och undrar sa flundra om den ser likadan ut som F-16 brunnen?
Jag får kika efter....
Hoppsan....hur gick det här till?
Så var ännu ett BBA bygge igång (Building By Accident)
Tack för titten!
Janne.S- Moderator
Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
Snyggt Janne! Mindre ambitiöst? Hur då med det du redan pillat dit?
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
LOL...behöver inte rista panellinjer å det blir inget eftermarknads tjafs
Janne.S- Moderator
heheh , kul att se en f-2 a ! vilken målning hade du tänkt dig ?
BBA Byggen är kul
Jocke
BBA Byggen är kul
Jocke
JOooCKE
det blev lite extra pill i jallafalla ser jag , men det blir så läckert, så pilla på du så får vi lite mera ögon godis att titta på mycket snyggt Janne
Gigabyte
Härligt med ännu ett Japanskt flyg som kommer rulla ut ur Janne Corporations fabrik
Är otroligt spänd på hur det blåa färgschemat kommer att se ut när den är klar! Gillar japanernas sätt att måla flyg!
Blir det någon slags show-version av F2 an eller en "riktig" F2 rakt igenom?
Alla koppartrådat påminner om hur det ser ut i en x-wing cockpit bakom piloten.
Keep it up Janne
Är otroligt spänd på hur det blåa färgschemat kommer att se ut när den är klar! Gillar japanernas sätt att måla flyg!
Blir det någon slags show-version av F2 an eller en "riktig" F2 rakt igenom?
Alla koppartrådat påminner om hur det ser ut i en x-wing cockpit bakom piloten.
Keep it up Janne
Warsawpact- Starwarsviritous
Tack Chrille!
Nä inge jubileums målningar...ska vara en operativ kärra
Nä inge jubileums målningar...ska vara en operativ kärra
Janne.S- Moderator
Hehehe....
BBA, Ett "olycksfall i arbetet" alltså, den var bra!
Jag har också råkat ut för det många gånger att en modell bara vill bli byggd NU!
Varför har jag annars så många påbörjade modeller?
Den här F-2an kommer att bli fin-fin, det känns redan nu!
Ser fram mot fortsättningen, Janne!
Limma Lungt!
Stefan
BBA, Ett "olycksfall i arbetet" alltså, den var bra!
Jag har också råkat ut för det många gånger att en modell bara vill bli byggd NU!
Varför har jag annars så många påbörjade modeller?
Den här F-2an kommer att bli fin-fin, det känns redan nu!
Ser fram mot fortsättningen, Janne!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tack Stefan
Nu kan jag limma i godan ro efter att Bettan gick felfri genom besiktningen!!! å det trots att det gick hål i avgassystemet 45 minuter innan besiktningen
Nu kan jag limma i godan ro efter att Bettan gick felfri genom besiktningen!!! å det trots att det gick hål i avgassystemet 45 minuter innan besiktningen
Janne.S- Moderator
Hej Janne, kul att du bygger japanskt. Mitsubishi låter ju fint men vart i h...... den har ju ingen propeller.
Skall hur som haver ändå bli lika kul som vanligt att se den färdig.
Hej och hå bygg på.
Caverö
Skall hur som haver ändå bli lika kul som vanligt att se den färdig.
Hej och hå bygg på.
Caverö
Caverö
Plötsligt fick jag lite extra tid, dock inte på det sätt jag önksat
Jag var tvungen å ringa mig sjuk idag med en ond hals och ömmande leder...huuu
För att få dagen att gå så satte jag mig i hobbyrummet och plockade fram hjulbrunnen till F-2:an å började med kabeldragandet...
Jag hittade den perfekta referensen för kabeldragandet i hjulbrunnarna, nämligen Aires hjulbrunnar till F-16 i 1/32 som jag har liggandes!!
De är underbart detaljerade, dock kommer inte jag att ge mig på samma nivå av detaljer men tillräckligt för att man ska få ett rörigt intryck
Det är synd att Hasegawa inte slängde med hjulbrunnen från F-2 i sina gamla F-16 lådor, de är rätt trevliga även utan kablar!
Jag limmade på ställen innan jag började kabeldragandet, insåg sedan att det kan leda till bekymmer när den sedan ska in i flygkroppen! Ja, ja kan ju inte tänka på allt heller
Det får lösas när jag kommer till det momentet.
Hursomhelst så började jag med att dra de lite grövre rören, de är böjliga plaströr som finns i optiskfiberkablar.
Så lite mindre grejer...
Sedan var det dags att peta in det större kabelbuntarna...
Och så långt var det jag tänkte gå med kabeldragandet. Det finns tillräckligt med kablar för att man ska kunna hålla på i veckor men jag tycker det här räcker.
Det ser lagom levande ut
Nu ska jag börja pilla på nosställets brunn....
Ha det och tack för titten!
Jag var tvungen å ringa mig sjuk idag med en ond hals och ömmande leder...huuu
För att få dagen att gå så satte jag mig i hobbyrummet och plockade fram hjulbrunnen till F-2:an å började med kabeldragandet...
Jag hittade den perfekta referensen för kabeldragandet i hjulbrunnarna, nämligen Aires hjulbrunnar till F-16 i 1/32 som jag har liggandes!!
De är underbart detaljerade, dock kommer inte jag att ge mig på samma nivå av detaljer men tillräckligt för att man ska få ett rörigt intryck
Det är synd att Hasegawa inte slängde med hjulbrunnen från F-2 i sina gamla F-16 lådor, de är rätt trevliga även utan kablar!
Jag limmade på ställen innan jag började kabeldragandet, insåg sedan att det kan leda till bekymmer när den sedan ska in i flygkroppen! Ja, ja kan ju inte tänka på allt heller
Det får lösas när jag kommer till det momentet.
Hursomhelst så började jag med att dra de lite grövre rören, de är böjliga plaströr som finns i optiskfiberkablar.
Så lite mindre grejer...
Sedan var det dags att peta in det större kabelbuntarna...
Och så långt var det jag tänkte gå med kabeldragandet. Det finns tillräckligt med kablar för att man ska kunna hålla på i veckor men jag tycker det här räcker.
Det ser lagom levande ut
Nu ska jag börja pilla på nosställets brunn....
Ha det och tack för titten!
Janne.S- Moderator
Det ser bra ut det där !
Kabeldragning är något jag inte har velat prova än men det kommer nog när jag känner för det me
Kanske man skulle prova på nästa projekt
Jocke ( som börjar att få tillbaka bygglusten )
Kabeldragning är något jag inte har velat prova än men det kommer nog när jag känner för det me
Kanske man skulle prova på nästa projekt
Jocke ( som börjar att få tillbaka bygglusten )
JOooCKE
Tack grabbar
Får varna för att kabeldragande e vanebildande! Timmarna bara flyger fram när man sitter där å pillar och det är nästan så att man inte vill att det ska ta slut!
Får varna för att kabeldragande e vanebildande! Timmarna bara flyger fram när man sitter där å pillar och det är nästan så att man inte vill att det ska ta slut!
Janne.S- Moderator
Imponerande, Janne! Det skulle jag aldrig klara av i skala 72! Skämt åsido, det är snyggt dragit (kan jag säga som byggt åtskilliga förstärkare) och det skall bli spännande att se slutresultatet när måling och vädring är klar. Själv har jag fört ett par timmars kontemplativ tillvaro på eftermiddagen med att maska huvar i skala 72./BL
merlin1953packard
Härligt o inspirerande och snygga kabeldragningar ,vill försöka mig på något dylikt ,skulle vara kul , men en del referensarbete krävs ,,,ock det är ju ,,,kul ,,,,ibland ,,,,,,,,,,,,,,,,
Gigabyte
Hehe. referens letande är ju halva nöjet !!! tänk vad mycket nytt å spännande man lär sig
Historia, teknik å aerodynamik åxå för den delen! Skulle tro att 30% av byggtiden är fakta letande D
Historia, teknik å aerodynamik åxå för den delen! Skulle tro att 30% av byggtiden är fakta letande D
Janne.S- Moderator
Titta en till uppdatering...jag e riktigt produktiv idag
Nu är hjulhuset för nosstället klart och härnäst blir det till att slänga på lite kablar på ställen
Limma lugnt!
Nu är hjulhuset för nosstället klart och härnäst blir det till att slänga på lite kablar på ställen
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
De där kabeldragningarna ger ett bra detalj djup till modellerna!
Vilken storlek på koppartråden använder du, ser lättböjliga ut !?
Alltid lika gemytligt att följa dina byggen, man lär sig ett och annat på kuppen när det kommer till att bygga flyg. Speciellt när man själv skall gröta ner sig i flyg träsket.
Ser fram emot när den där sköna blåa färgen åker på
/Christian
Vilken storlek på koppartråden använder du, ser lättböjliga ut !?
Alltid lika gemytligt att följa dina byggen, man lär sig ett och annat på kuppen när det kommer till att bygga flyg. Speciellt när man själv skall gröta ner sig i flyg träsket.
Ser fram emot när den där sköna blåa färgen åker på
/Christian
Warsawpact- Starwarsviritous
Ett tag kvar till målning än
Jag vet inte riktigt vilken diameter koppartråden har...det är vanlig koppartråd från sladdar
Jag vet inte riktigt vilken diameter koppartråden har...det är vanlig koppartråd från sladdar
Janne.S- Moderator
Hejsan Janne!
Vilken skillnad lite koppartråd och några små plastbitar gör!
Det blir mycket mera levande, måste prova det själv nån gång!
Snyggt!
Stefan
Vilken skillnad lite koppartråd och några små plastbitar gör!
Det blir mycket mera levande, måste prova det själv nån gång!
Snyggt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
Sida 1 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|