IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

+8
T-34
Caverö
Stefan E
Warsawpact
Gigabyte
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 3 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S ons feb 11 2009, 11:01

Tack Håkan Very Happy

Hoppas det kommer någon till nytta i alla fall Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S lör feb 14 2009, 14:23

Äntligen lite tid över till att bygga! Givetvis leder dett då till en uppdatering åxå Razz

Jag började dagens session med att göra klart med kablarna och rören bakom katapluttstolen.

Lite färg här och där, de större rören är målade i vitt medan kablarna är målade i svart. Det börjar verklige ge lite liv åt cockpiten!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01779

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01780

Sedan knölade jag ner sätet åxå... enda som är kvar nu är kåpan till instrumentpanelen och HUDen, ja åsså huven då...

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01781

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01782

Nu var det roliga slut för ett tag frammåt tills målningen, tills dess får jag bara bita ihop och ta itu med själva byggandet som givetvis innebär massa slipande å spacklande Sad

Jag började med att spackla luftintaget, gillar verkligen inte Gawas lösning på den...på tok för många delar om ni frågar mig! För många fogar att spackla å slipa!

Hur som haver så satte jag igång i alla fall, trevligt nog så fanns det inga större fogar att spackla på själva lutintaget så jag kunde klara mig med superlim.

Så lägger jag på det: först en droppe CA lim i någon kopp eller något och sedan tar jag fram ett gammalt knivblad (sparar alla gamla knivblad för just det här ändamålet), doppar det i superlimmet så det är en liten liten droppe på spetsen (det är bra om spetsen är kvar på knivbladet)
Sedan drar jag kniven helt enkelt i fogen. Nu har det samlats lte lim i fogen som i princip bara täcker den, sedan slickar jag på ett finger och fuktarlimfogen med det. Saliv fungerar som en accelerator på CA lim. Fördelen är att limmet inte blir benhårt utan tämligen mjukt och lättslipat direkt efter!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01783

När den var slipad och klar så så limmade jag fast den i flygkroppen undre halva....den passade bra mot kroppen men i bakkanten blev det en stooor glipa och en nivåskillnad Sad

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01784

Otrevlig nivåskillnad .....

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01786

Hå-hå ja-ja, får samla lite energi inför slipandet å spacklandet som stundar....

Undertiden så satte jag ihop kroppshalvorna, dom passade hyfsat med lite våld och etylacetat....men spacklandet slipper jag int e:P

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01787

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01788

Gillar verkligen hur sittbrunnen blev...

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01789

Nu ska jag samla lite energi inför spacklandet Razz

Tack för titten!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE lör feb 14 2009, 14:51

Snyggt ! cheers
Gillar verkligen din cockpit ! Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Azgaron lör feb 14 2009, 15:04

Tjusigt Janne!
Tänk vad lite kablar och färg kan göra för att förhöja intrycket!
Ingen kul skarv det där! Blir ju alltid mer jobb med nivåskillnader också!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av Janne.S lör feb 14 2009, 15:16

Tack pojkar! Very Happy

Verkligen, bevisar att man faktiskt inte behöver lägga hundratals kronor på resin i alla lägen utan några väl valada rör kan få liv i en modell med lite extra jobb.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av T-34 lör feb 14 2009, 15:40

Jädra fint detaljarbete på cockpiten Janne. All heder.
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Janne.S lör feb 14 2009, 17:35

Tack Magnus Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S sön feb 15 2009, 13:48

En mini update Smile

Har roat mig med att slipa å spackla hela förmiddagen. Nå, det har gått rätt så bra i alla fall, det är ju en Hasegawa trots allt!
Men det finns ett par ställen som kräver lite mer uppmärksamhet (förutom luftintaget)

För det mesta klarade jag mig med att spackla med lite cyano men ett par ställen behövde lite spackel åxå. Här, bakom vingens fästpunkt i flygkroppen, där var en liten enveten fläck som behövde lite extra uppmärksamhet!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01790

Likadant på andra sidan (symetriskt, bra va?)

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01795

Nästa område var noskonen, eller snarare avsaknaden av en separat noskon! Det hade gjort livet lite lättare (å jag hade säkert inte glömt lägga i vikt), istället så är nosen en del av flygkroppshalvorna och det innebar lite bekymmer.
Anledningen är de där små "stavarna" som sitter i noskonen, det är helt oundvikligt att slipa bort dom när man slipar fogen mellan kroppshalvorna! jag är en lat byggare å jag hatar extra arbete Sad
Sedan ska det sitta en anfallsvinkelssensor på vardera sida men de hade jag redan bestämt att jag skulle ersätta med pianotråd sedan.

Borta!!
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01792

Räddad av Evergreen plastic!
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01793

Likadant på andra sidan

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01794

Så en torrpassning bara för att se hur det kommer att bli...

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01796

Jag har inte börjat fippla med jätte gapet i luftintaget än, tänkte jag fixar de lätta sakerna först Razz

Tack för titten!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE sön feb 15 2009, 13:53

Visst är det kul med slipande o spacklande ! Very Happy
Eller hur var det igentligen Suspect

Men det kommer nog att bli bra till slut det här ! cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S sön feb 15 2009, 14:56

Ja visst är det .... pale

Hehe...det ska nog gå till slut, har byggt värre saker (som Escis Viggen till exempel)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Azgaron sön feb 15 2009, 15:48

Snyggt jobbat Janne! Spacklandet tycks vara i stort oundvikligt, men det är ju tacksamt om det kan minimeras!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Stefan E sön feb 15 2009, 15:50

Hejsan!

Nu börjar det se riktigt bra ut!

Din cockpit blev ju gör-snygg, jag lyfter på hatten för mästaren! cheers

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen

Inlägg av Janne.S sön feb 15 2009, 15:53

Tack grabbar Smile

Snart får jag börja måla.......ska bara spackla lite till Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S fre feb 20 2009, 19:32

En liten uppdatering igen...

Har väl egentligen inte gjort så in i vassen mycket men eftersom jag ändå pillat på modellen till och från hela dagen och dessutom tagit bilder så kan jag lika gärna lägga upp dom Razz

Så här blev till sist fogen mellan luftintaget och flygkroppen

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01797

Jag satte ffast vingarna också när jag ändå höll på...där blev det glipor minsann!! Mera putty!!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01802

Slipat...
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01815

Efter allt slipande å spacklande sp var det dags att göra något kul igen! Så jag letade fram delarna till utblåset!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01798

Grundat med Alcald grey primer

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01800

den bakre delen av utblåset fick lite blanksvart på sig åxå..

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01803

Sedan blåstes det på Alclad II Exhaust, på med tejp å maska så jag kunde blåsa svart på den lilla ringen som går runt utblåset, den kommer bli målad med AlcladII Airframe Aluminium.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01814

eftersom jag grundade den yttre delen av utblåset grått så blev det en betydligt ljusare nyans efter jag blåste på Exhausten!
En liten torrpassning....Där ser ni färgskiftingarna som beror på vilken färg som det grundats med.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01817

Sedan maskade jag av mellanrummen i utblåset som ska bli mörka....grundade med lite blanksvart.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01819

Medan det torkade så limmade jag på en del i flygkroppen...först så maskade jag allt som var metall.
Wile that was drying I glued on the rear part o the exhaust to the airfram as well as masked off the metal colors.
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01818

Så långt allting väl....

Jag har även pysslat med huven...tagit bort fogar å doppat dom i johnson å sådant men inget jag tycker är värt att lägga upp bilder på Razz

Tack för titten!

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE fre feb 20 2009, 21:14

Ser bra ut det där ! cheers
Det var en ganska stor skilnad på nyans beroende vad man grundade med Shocked

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Caverö fre feb 20 2009, 21:38

Intressant Janne med färgskiftningar på metallfärg, avhängigt vilken grunfärg man har under. Fortsätt med det goda arbetet.
Caverö
Caverö

Inlägg av Azgaron fre feb 20 2009, 21:51

Snyggt målat på utblåset! Ska bli kul att se det helt klart!
Fogarna blev ju fina!

Håkan
Azgaron
Azgaron

Inlägg av Gigabyte fre feb 20 2009, 22:22

Verkligen snyggt målade ut blås och gillar dina hydraulslangar till ställen Cool Cool Cool Cool Cool Cool
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Janne.S fre feb 20 2009, 22:35

Tackar pojkar! Very Happy

Däremot får vi se hur det gick med utblåset......när jag tog bort masken så var den full med märken efter tejpen!! som om jag tejpat modellera eller något. mycket underligt....misstänker att honey primern inte hunnit härda ordentligt, så vi får se om jag kommer undan med att polera eller om jag får göra om eländet....

Fortsättning följer nästa vecka....ska jobba hela helgen Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S fre feb 27 2009, 21:23

Trots att jobbet gjort sitt bästa föra att sätta käppar i hjulet för mig så har jag ändå lyckats göra lite i alla fall på Mitsun!

.....inte mycket, men lite Razz

Det sista i cockpiten åkte på...Kåpan till instrumentpanelen och HUDen. Kåpan är målad med mattsvart och torrborstad med mörkgrått och HUDen har fått lite tamyia cleargreen på sig.
Huven och alla fönster är maskade och klara, nu åker det på plats och det här är det sista vi ser av cockpiten innan våren höll jag nästan på att säga....men tills efter målning och dekalisering i alla fall!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01826

Så...maskat å förseglat!
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01827

Sedan fick jag måla om utblåset....det ville sig inte riktigt förra gången, blev massa märken efter tejpen och det fick jag slipa bort.
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01828

Vingarna klara....
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01829

F-2:an är ganska så robust om man jämför med en F-16.....de är förvillande lika men F-2:an är betydligt större!
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 3 DSC01830

Det var inte mycket till uppdatering...jag vet men men så länge vinterkräksjukan härjar så blir det massa extra jobb för mig och mindre byggtid Sad

Tjo å tjim, mera lim!

Senast ändrad av Janne.S den tis mar 03 2009, 22:52, ändrad totalt 1 gång
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Warsawpact lör feb 28 2009, 10:28

Sitter och njuter i fulla drag av ditt bygge Janne!
Har lärt mig en hel del bra saker av dina flyg byggen och hade tänkt att tillämpa dem när jag skall ta och påbörja mitt Su-27 bygge.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous

Inlägg av Janne.S lör feb 28 2009, 18:54

Hehehe, tackar Chrille!
Embarassed
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE lör feb 28 2009, 20:10

Snyggt Janne ! Ska bli kul att få se när det kommer lite färg på också Very Happy cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S lör feb 28 2009, 21:30

Ja det är inte så långt kvar tills dess....i byggtid räknat i alla fall...sedan om jobbet vill samarbeta med mig eller inte det är en annan femma!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S lör mar 07 2009, 18:51

Får nästan be opm ursäkt för att det inte händer något....men det är inte fråga om en byggsvacka utan jag har helt enkelt inte haft tid! Världen har inte samarbetat riktigt Razz Men nu lovar jag att jag ska sätta mig å pula, jag har sett fram emot att få lite byggtid ett bra tag nu!

Kanske kan komma en uppdatering i morgon om det vill sig Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 3 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet