Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
+8
T-34
Caverö
Stefan E
Warsawpact
Gigabyte
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
12 posters
Sida 4 av 7
Sida 4 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
Som vanligt hög standard, Janne! Som sagt, man har ju några jetkärror i 48-skala som ruvar i sina boxar och väntar på att bli byggda. Inte utan att man blir lite småsugen när man ser ditt gedigna hantverk. Men först måste jag bli färdig med alla "småprojekt" (6 st) för egen del. Förhoppningsvis skall jag skunna prestera en liten uppdatering imorgon för vördade forummedlemmar (i all blygsamhet, förstås). Var i veckan och hälsade på allas vår Kempe (bra modeller men kaffet är sisådär) för inköp av lite Aclad och annat smått och gott./BL
merlin1953packard
Äntligen dags för en uppdatering!!!
Det har varit mycket att göra på sistone....kan inte vara hälsosamt!
Det här blir ingen stor uppdatering med hänsyn till fortskridande utan jag tänkte framförallt visa hur jag gör "static dischargers" (tusan heter de på svenska?) i detalj...så det blir mycket bilder men det händer inte så mycket
Jag gör dom av pianotråd, de blir mycket tåligare då och man behöver inte oroa sig för att de ryker helatiden, men de kräver lite special grejer och xtra pill!
Först så gör jag en jigg av en tandpetare, delar den på hälften och borrar upp ett hål med samma diameter som pianotråden och med det djupet som motsvara längden på "static dischargers"
Sedan slipar jag till änden på pianotråden så den blir platt med hjälp av min dremel och en slipskiva.
Stoppar in den i Jiggen och sedan klipper jag av den med pianotrådsavbitare (det ska stå pianotråd på den, piuanotråd är i stål så man kan inte använda en tång som man klipper kabel med)
Nu ska den andra änden slipas platt och här kommer det finurliga med att använda en tandpetare! Jag håller i tandpetaren som ett handtag och slipar bort det som sticker ut ur jiggen!
Och slutligen hade jag en bunt med "static dischargers" av samma längd och mattmonstret åt inte upp en enda! (däremot började min kamera bråka)
OK, hur får jag på dom på modellen då?
First tar jag väck de hemska som sitter på modellen...så där
Sedan en vass syl som jag markerar var jag ska borra...
Och till sist så borar jag försiktigt med min lilla handborr...
Sedan var det bara att doppa tråden i cyano i ena änden och stoppa in dom i hålen! Snyggt och hållbart!
Luftintaget maskades med skumplast och ni kanske noterar att jag redan preshejdat mina landningsställ i svart....men ställen återkommer vi till mycket längre fram.
Här är Mitsun redo för grundmålning!
Ett par snabba bilder på utblåset åxå som blev klart.
Jag målade insidan vit (hum 34), plaskade på johnson och lät det härda...
Sedan kladdade jag på min vanliga wash....klart!
Sådärja!
Äntligen så börjar det likna något!! blir kanske ett första lager grundfärg ikväll( vi får se vad ryggen säger )
TAck för titten och kommentera gärna!
Tjo å tjim, mera lim!
Det har varit mycket att göra på sistone....kan inte vara hälsosamt!
Det här blir ingen stor uppdatering med hänsyn till fortskridande utan jag tänkte framförallt visa hur jag gör "static dischargers" (tusan heter de på svenska?) i detalj...så det blir mycket bilder men det händer inte så mycket
Jag gör dom av pianotråd, de blir mycket tåligare då och man behöver inte oroa sig för att de ryker helatiden, men de kräver lite special grejer och xtra pill!
Först så gör jag en jigg av en tandpetare, delar den på hälften och borrar upp ett hål med samma diameter som pianotråden och med det djupet som motsvara längden på "static dischargers"
Sedan slipar jag till änden på pianotråden så den blir platt med hjälp av min dremel och en slipskiva.
Stoppar in den i Jiggen och sedan klipper jag av den med pianotrådsavbitare (det ska stå pianotråd på den, piuanotråd är i stål så man kan inte använda en tång som man klipper kabel med)
Nu ska den andra änden slipas platt och här kommer det finurliga med att använda en tandpetare! Jag håller i tandpetaren som ett handtag och slipar bort det som sticker ut ur jiggen!
Och slutligen hade jag en bunt med "static dischargers" av samma längd och mattmonstret åt inte upp en enda! (däremot började min kamera bråka)
OK, hur får jag på dom på modellen då?
First tar jag väck de hemska som sitter på modellen...så där
Sedan en vass syl som jag markerar var jag ska borra...
Och till sist så borar jag försiktigt med min lilla handborr...
Sedan var det bara att doppa tråden i cyano i ena änden och stoppa in dom i hålen! Snyggt och hållbart!
Luftintaget maskades med skumplast och ni kanske noterar att jag redan preshejdat mina landningsställ i svart....men ställen återkommer vi till mycket längre fram.
Här är Mitsun redo för grundmålning!
Ett par snabba bilder på utblåset åxå som blev klart.
Jag målade insidan vit (hum 34), plaskade på johnson och lät det härda...
Sedan kladdade jag på min vanliga wash....klart!
Sådärja!
Äntligen så börjar det likna något!! blir kanske ett första lager grundfärg ikväll( vi får se vad ryggen säger )
TAck för titten och kommentera gärna!
Tjo å tjim, mera lim!
Janne.S- Moderator
Smart sätt att hantera pianotråden, men vad är "static dischargers". Vad används det till. Förklara gärna för en pansarfreak.
Magnus
Magnus
T-34
Ser bra ut Janne! Tack för bra tips om både dischargers och utblås!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
T-34 skrev:Smart sätt att hantera pianotråden, men vad är "static dischargers". Vad används det till. Förklara gärna för en pansarfreak.
Magnus
när ett flygplan flyger så skapar luftströmmen en statisk laddning i vingarna och detta stör instrumenten så den måsta laddas ur på något sätt. Då har man satt "pinnar" i bakkanten på vingarna gjorda av ett ledande material inkapslat i ett oledande som leder ut laddningen till änden av den och där laddar den ur.
Statiska laddningar blir väldigt kraftiga i närheten av elektromagnetiska fält....Nu pratar vi gamla tjock-TV, men där byggs det upp en statiskladdning på själva skärmen...den kan du samla upp med ena handen och medan du håller kvar handen mot rutan så kan du röra någon som går förbi och då laddar du ur i en synbar och hörbar blixt! Man kan säga att det är vad "static dischargers" gör....
Janne.S- Moderator
Snyggt Janne !
Som vanligt ett mästerverk !
Ska bli kul att se den med färg
Jocke
Som vanligt ett mästerverk !
Ska bli kul att se den med färg
Jocke
JOooCKE
Första varvet med grundfärg....
så långt allting väl
:soapbox: :bandhead2: :explode: :deadhorse1:
Jag spillde primer ur koppen på sprutan rakt på vingen!!!! jag försökte torka väck...å så där blev det....
så långt allting väl
:soapbox: :bandhead2: :explode: :deadhorse1:
Jag spillde primer ur koppen på sprutan rakt på vingen!!!! jag försökte torka väck...å så där blev det....
Janne.S- Moderator
neeeeeeeeej !
Här är nog ett fall där aceton kan lösa det , genom att det inte förstör plasten ...
Hoppas att du kan rädda det !
Jocke
Här är nog ett fall där aceton kan lösa det , genom att det inte förstör plasten ...
Hoppas att du kan rädda det !
Jocke
JOooCKE
oooooooooops taskigt Janne ,men som du skriver så går det att slipa , och som vanligt från jannes modellfabrik ,ett guldkorn att vänta i färdig skick , mycket kul att följa dina trådar o ta del av ditt arbete
Gigabyte
Tack Giga...
Ska nog få ordning på den här bångstyriga maskinen.....
Ska nog få ordning på den här bångstyriga maskinen.....
Janne.S- Moderator
Aj satan, nå det finns nästan inget som är utom räddning va?
Tror nog att du kirrar detta men surt är det när det händer.
Magnus
Tror nog att du kirrar detta men surt är det när det händer.
Magnus
T-34
När det gäller Janne så är det väl bara en modell som hamnat i brasan som är utom räddning
Linus
Tack för förtroendet pojkar
Som sagt det är ganska lätt ordnat...bara surt när det sker
Som sagt det är ganska lätt ordnat...bara surt när det sker
Janne.S- Moderator
Nä, det är inte nån höjdare precis när det händer nått sånt! I övrigt såg det ju bra ut!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
När de släpper ut mig från jobbet någong gång imorgon förmiddag så blir det lite slipa som gäller! Slipa, plaska på ny primer (utan att spilla den här gången) ...sedan e det banne mig dags för en preshade och sedan målning!!!
Den lär inte bli klar till fredag tyvär ..även om det hade varit lägligt med tanke på temat....
Den lär inte bli klar till fredag tyvär ..även om det hade varit lägligt med tanke på temat....
Janne.S- Moderator
Inte kul, Janne! Inget annat att göra än att vänta på att färgen torkar och blir slipbar! Sådant är inte bra för blodtrycket. Med din i övrigt väl dokumenterade snits tror jag att vi inte kommer se många spår efter den fadäsen, när du är klar med kärran. Keep on rockin'
merlin1953packard
Då var det dags att fixa skadan....
Det var mer irriterande än dramatiskt, reparationen var enkel och snabb. Först slipade jag med 600 Grit våtslippapper och sedan 1000 Grit...så var det borta!
Sedan polerade jag hela modellen lite snabbt med 6000 grit micromesh och blåste på ett nytt lager med primer.
klart!
Vidare till lite preshejding
Så, allt väl så här långt och modellen väntar på att få lite färg....men den får vänta en lite stund till, ska fixa vapenbalkar och extratankar först!
Tacj för titten!
Tjo och tjim, mera lim!
Det var mer irriterande än dramatiskt, reparationen var enkel och snabb. Först slipade jag med 600 Grit våtslippapper och sedan 1000 Grit...så var det borta!
Sedan polerade jag hela modellen lite snabbt med 6000 grit micromesh och blåste på ett nytt lager med primer.
klart!
Vidare till lite preshejding
Så, allt väl så här långt och modellen väntar på att få lite färg....men den får vänta en lite stund till, ska fixa vapenbalkar och extratankar först!
Tacj för titten!
Tjo och tjim, mera lim!
Janne.S- Moderator
Blev ju som nytt med lite omvårdnad, den lovargott och ser fram mot mera bilder snart
Gigabyte
Härligt Janne !
Skönt att det gick att rädda !
Lycka till med målandet nu !
Jocke
Skönt att det gick att rädda !
Lycka till med målandet nu !
Jocke
JOooCKE
Blev ju skitbra Janne. Detta med preshading har säkert vart uppe förut och jag förstår ju vad det ska vara bra för att markera panellinjer och nedsänkningar mm och jag har testat detta men när jag blåser på färgen sen har all preshading en äcklig tendens att försvinna i min ryska gröna sörja och jag får aldrig nån effekt av mitt "svartmålande". Gör förmodligen fel, men vad?
Magnus
Magnus
T-34
Hejsan Janne!
Ett snyggt bygge som vanligt, och du gjorde en fin räddning på vingen!
Blir den blå?
Jag hoppas på det i alla fall!
Stefan
Ett snyggt bygge som vanligt, och du gjorde en fin räddning på vingen!
Blir den blå?
Jag hoppas på det i alla fall!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sida 4 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
Sida 4 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|