IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

+8
T-34
Caverö
Stefan E
Warsawpact
Gigabyte
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S tor feb 05 2009, 18:11

Tack Stefan Very Happy

ja det gör faktiskt mycket med lite tråd i hjulhusen å det är inte så knivigt spm det ser ut......man lägger en tråd i taget Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av T-34 tor feb 05 2009, 18:21

Limmar du tråden med superlim eller?
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Azgaron tor feb 05 2009, 18:55

Ser bra ut Janne! Lite kablar gör ju en hel del för synintrycket!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S tor feb 05 2009, 18:56

T-34 skrev:Limmar du tråden med superlim eller?
Magnus

Japp Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S tor feb 05 2009, 19:57

Dags för en till mini update efter dagens övningar.

Har pysslat med själva ställen idag och faktiskt lyckats få fast huvudställs brunnen i flygkroppen.
Annars har jag pulat in ställen och lagt lite kablar på dom med!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01727


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01731


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01733


Nosställen var aningen meckigare då det skulle sitta så små bitar av hydralledningar, tror Mattmonstret tog hälften av bitarna Wink

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01736



Det var landningställ å hjulbrunnar det..... härnäst blir det till att fixa med luftkanalen in till motorn och sedan vete tusan om jag inte ska ta och måla cockpiten Smile
Well that´s it for the wheel bays and struts...

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av JOooCKE tor feb 05 2009, 20:08

Härligt Janne ! cheers
Det håller samma klass som vanligt på dina modeller Very Happy

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S tor feb 05 2009, 20:11

Tack Jocke Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Warsawpact tor feb 05 2009, 21:45

Janne.S skrev:


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01731


Helt otroligt bra byggt Janne!

Detaljerings bonanza som är completly off-the-chart! Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S tor feb 05 2009, 23:05

heheheh, är ju kul ju Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av merlin1953packard tor feb 05 2009, 23:32

Snyggt jobbat, Janne! Som vanligt toppstandard på dina byggen! Lär nog framkalla ett och annat avundsjukt stön, då den kommer upp på utställningsbordet! En fråga bara; hur får du hydraulledningarna att framträda mot den övriga utrustningen i hjulhusen? Blir det torrborstning eller så...? En annan tanke; är koppartråd med shellackisolering lika bra som koppartråd utan? Bra tips för övrigt./BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S tor feb 05 2009, 23:49

Den stora skillnaden är väl egentligen vilka färger ledningarna har, svart e hydralslangarna, elkablar brukar vara grå, beiga eller röda å luftledningar i silver.
I den här skalan så kan det vara svårt att få till de olika dimensonerna på rören korrekt....men med färgkoderna så kommer det se ok ut Smile
Jag vet nog inte ens vad shellackisolering e ens är jag rädd Razz vanlig koppartråd som återfinnes i sladdar Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S lör feb 07 2009, 20:34

Uppdaterings dags!!!

hehe, blir inte så mycket annat än att häcka framför datorn eller bygga när man e hemma å sjuk Razz Så uppdateringarna står som spön i backen!

Här ska det avhandlas utblås, luftintag och cockpit!



Utblås

Jag började med att blåsa Alclad Gloss Black Primer på fläktfrontewn å EBK ringen samt EBK kammaren(?)


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01741




När det hade torkat så blåste jjag på Alclad Exhaust på EBK ringen å kammaren....


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01744



Och fläktfronten fick Alclad White aluminium.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01745




Sedan vädrade jag EBKn lite med en Sienna wash och torrborstade med ljusgrått

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01746



Kammaren fick lite gråa streaks

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01747




Å sedan sattes de ihop, tycker det ser OK ut så här långt!


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01748


Luftkanalen frpn luftintaget hann jag peta ihop åxå, den målades med matt vit på insidan och slängdes in i flygkroppen. Inte helt hundra på att jag gillade Hasegawas lösnbing för luftintag och kanal.....på tok för många delar och passformen var väl lite sisådär (elller om det är min förmåga som brister:P )
Nå väl. den undre kroppshalvan står på sina egna ben i alla fall


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01749

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01750


Spännande fog å täta här Sad

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01751



Så då tar vi och varvar med lite cockpit åxå


Som vanligt grundade jag med mattsvart (hum 33)

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01738




Sedan dammade jag på fina lager med Hum 127 på preshaden. Egentligen ska det vara Hum 140 som e cockpit färg men den blir alldeles för mörk på en svart preshade....dessutom tycker jag den är lite för mörk rent generellt åxå Razz


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01742


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01743


Sedan riktade jag min uppmärksamhet mot katapluttstolen, jag gjorde lite detaljmålning på den, dock sparar jag det riktigt fina detaljerna tills efter stilen fått lite wash å torrbortats lite!
Så den får bara lite Johnson på sig när jag e klar

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01752


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01754



Samma sak för IP och sittbrunnen. Ingen idé att göra de små detaljerna innan den har blivit washad och torrborstad....

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01755


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01756


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01757


Så långt har det hela kommit idag Smile

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av JOooCKE lör feb 07 2009, 20:56

Ser bra ut det där ! cheers

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S lör feb 07 2009, 21:04

Tack Jocke Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av merlin1953packard lör feb 07 2009, 22:32

Helproffsigt! Det är lite som en illustrerad lärobok när man följer dina byggen, Janne. Tipsen står som spön i backen! För egen del har det varit lite småfissel under dagen med att maska hjulfälgar, glue'glaze småfönster och limma annat smått och gott. En hemmadag måste ju ändå krönas med ett besök på forumet för att se vad de andra forummedlemmarna har för sig - och det tycks ju hända en del! Keep on gluing!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S lör feb 07 2009, 23:58

Hehehe, tack BL Smile

I aim to please:)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Caverö sön feb 08 2009, 18:47

Jag säger bara. You are the king, guide us trough dark times and inspire us to build masterpieces like your´s. king

Hej och hå bygg på Janne

Caverö
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S sön feb 08 2009, 19:06

Caverö skrev:Jag säger bara. You are the king, guide us trough dark times and inspire us to build masterpieces like your´s. king

Hej och hå bygg på Janne

Caverö

HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA!

Å det vill du att jag ska leva upp till?!?!

Tack tack.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av merlin1953packard sön feb 08 2009, 20:02

Åja, Janne, nu ska du inte vara blygsam! Vi har egna ögon, med vilka vi kan se vad du ställer upp på utställningsborden under månadsmötena. För att inte tala om din noggranna dokumentationsprocess på forumet under byggandet. Det är sådant som inspirerar när lusten tryter ibland för egen del. Visst är det kul att titta in på många andra byggforum, såväl inrikes som internationella. Men det egna forumets byggare dyker ju nästan alltid upp på månadsmötena, så man får se byggena "live", så att säga. Som sagt, oavsett vad du bygger, är det väl värt att följa din arbetsprocess mot det förmodade färdiga mästerverket. Sådant lär man sig mycket av!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S sön feb 08 2009, 21:49

Uppdatering återigen!! Härligt va?
Hehehe, orkar ni fortfarande titta?

Ja,ja, imorgon e det måndag å då ska jag tilbaka till jobbet, givetvis ska jag jobba jour så jag kommer inte hem förrän tisdag Razz Då blir det nog ett par uppdateringsfria dagar så ni kan hämta andan:D


Hur som haver så blev sittbrunnen klar idag i alla fall. Det sista jag gjorde igår var å blåsa på ett lager Johnson på allt så att delarna var redo för en wash!
Jag tänkte visa hur jag gör en wash, vissa har undrat över oljewahser...så om jag förklarar tydligt så kanske jag slipper fler frågor om det Razz Hehehehe, det e lugnt fråga på bara om det är något ni undrar över Very Happy

Jag använder oljefärger på tub och här är min lilla blandning, 1 del svart och 2 delar obränd Umbra och allt blandas i en kopp med terpentin. Jag häller i så jag har 5 mm terpentin i botten på koppen och jag använder en medicin kopp...dom e riktigt bra och smälter inte direkt i alla fall Smile

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01758


Sedan blandar jag ihop det så det ser ut så här och har ungefär samma konsistens som mjölk!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01759


Sedan plaskar jag på det hämningslöst överallt Very Happy


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01760


Å torkar väck med en bit gammal t-shirt och tops, washen ligger väl på en 10-15 minuter när det är en så här tunn wash...men jag har haft washer på i närmare en timme när det handlar om tyngre washer.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01761

Efter jag är nöjd med resultatet så blåser jag på mattlack och förseglar det hela. Sedan börjar min torrborstorgie.....
Alla svarta ytor torrborstar jag först med en mycket mörk grå....

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01765


..... Sedan en något ljusare grå. Detta ger ytan liv och djup, om man torrborstar en svart yta med silver så blir det hårda kontraster och du får inte de mjuka övergångarna i ytan.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01767


Efter torrborstningen så gör jag detaljmålandet...å sedan är delen klar!


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01774


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01773



Det här är alla rören bakom stolen och de har washats och torrborstats med en väldigt ljusgrå färg, jag har inte börjat detaljmålandet där än men något kul ska jag väl ha när jag kommer hem från jobbet på tisdag!

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01768



Den färdiga instrumentpanelen....


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01775



Och den färdiga sittbrunnen med IP...allt in knött i flygkroppen.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01777


Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 DSC01776


Kataplutten kommer i sedan jag målat pillet där bak Smile



Så det var allt för idag.....


Tack för titten!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av merlin1953packard sön feb 08 2009, 22:04

Tjusigt, Janne! Beträffande instrumentpanelen; hur får du till radarskärmarna? Jag får känslan av mörkt, transparent grönt, vilket det också är i förlagan. Är det någon clearpart med målad baksida du lägger in? Återkom gärna efter din jour eller när du har tid. För övrigt tackar vi för den pedagogiska och illustrativa lektionen i washerteknik!/BL
merlin1953packard
merlin1953packard


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S sön feb 08 2009, 22:10

Tja, Very Happy

Jag målar lite ljusgrått mitt i skärmen sedan lägger jag på en droppe tamyia Clear Green Smile så blir det bra lyster. sedan även en droppe blanklack på alla mätartavlorna.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Gigabyte tis feb 10 2009, 10:00

Mycket fint ögongodis gillar kabeldragingarna tex i cockpit mycket smarrigt janne
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Janne.S tis feb 10 2009, 11:26

Tack Giga Very Happy
Kul att det uppskattas Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Azgaron tis feb 10 2009, 17:23

Ser mycket bra ut Janne! Tack för den fina teknikförklaringen! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 2 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet