Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
+8
T-34
Caverö
Stefan E
Warsawpact
Gigabyte
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
12 posters
Sida 2 av 7
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
Tack Stefan
ja det gör faktiskt mycket med lite tråd i hjulhusen å det är inte så knivigt spm det ser ut......man lägger en tråd i taget
ja det gör faktiskt mycket med lite tråd i hjulhusen å det är inte så knivigt spm det ser ut......man lägger en tråd i taget
Janne.S- Moderator
Ser bra ut Janne! Lite kablar gör ju en hel del för synintrycket!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
T-34 skrev:Limmar du tråden med superlim eller?
Magnus
Japp
Janne.S- Moderator
Dags för en till mini update efter dagens övningar.
Har pysslat med själva ställen idag och faktiskt lyckats få fast huvudställs brunnen i flygkroppen.
Annars har jag pulat in ställen och lagt lite kablar på dom med!
Nosställen var aningen meckigare då det skulle sitta så små bitar av hydralledningar, tror Mattmonstret tog hälften av bitarna
Det var landningställ å hjulbrunnar det..... härnäst blir det till att fixa med luftkanalen in till motorn och sedan vete tusan om jag inte ska ta och måla cockpiten
Well that´s it for the wheel bays and struts...
Limma lugnt!
Har pysslat med själva ställen idag och faktiskt lyckats få fast huvudställs brunnen i flygkroppen.
Annars har jag pulat in ställen och lagt lite kablar på dom med!
Nosställen var aningen meckigare då det skulle sitta så små bitar av hydralledningar, tror Mattmonstret tog hälften av bitarna
Det var landningställ å hjulbrunnar det..... härnäst blir det till att fixa med luftkanalen in till motorn och sedan vete tusan om jag inte ska ta och måla cockpiten
Well that´s it for the wheel bays and struts...
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Härligt Janne !
Det håller samma klass som vanligt på dina modeller
Jocke
Det håller samma klass som vanligt på dina modeller
Jocke
JOooCKE
Janne.S skrev:
Helt otroligt bra byggt Janne!
Detaljerings bonanza som är completly off-the-chart!
Warsawpact- Starwarsviritous
Snyggt jobbat, Janne! Som vanligt toppstandard på dina byggen! Lär nog framkalla ett och annat avundsjukt stön, då den kommer upp på utställningsbordet! En fråga bara; hur får du hydraulledningarna att framträda mot den övriga utrustningen i hjulhusen? Blir det torrborstning eller så...? En annan tanke; är koppartråd med shellackisolering lika bra som koppartråd utan? Bra tips för övrigt./BL
merlin1953packard
Den stora skillnaden är väl egentligen vilka färger ledningarna har, svart e hydralslangarna, elkablar brukar vara grå, beiga eller röda å luftledningar i silver.
I den här skalan så kan det vara svårt att få till de olika dimensonerna på rören korrekt....men med färgkoderna så kommer det se ok ut
Jag vet nog inte ens vad shellackisolering e ens är jag rädd vanlig koppartråd som återfinnes i sladdar
I den här skalan så kan det vara svårt att få till de olika dimensonerna på rören korrekt....men med färgkoderna så kommer det se ok ut
Jag vet nog inte ens vad shellackisolering e ens är jag rädd vanlig koppartråd som återfinnes i sladdar
Janne.S- Moderator
Uppdaterings dags!!!
hehe, blir inte så mycket annat än att häcka framför datorn eller bygga när man e hemma å sjuk Så uppdateringarna står som spön i backen!
Här ska det avhandlas utblås, luftintag och cockpit!
Utblås
Jag började med att blåsa Alclad Gloss Black Primer på fläktfrontewn å EBK ringen samt EBK kammaren(?)
När det hade torkat så blåste jjag på Alclad Exhaust på EBK ringen å kammaren....
Och fläktfronten fick Alclad White aluminium.
Sedan vädrade jag EBKn lite med en Sienna wash och torrborstade med ljusgrått
Kammaren fick lite gråa streaks
Å sedan sattes de ihop, tycker det ser OK ut så här långt!
Luftkanalen frpn luftintaget hann jag peta ihop åxå, den målades med matt vit på insidan och slängdes in i flygkroppen. Inte helt hundra på att jag gillade Hasegawas lösnbing för luftintag och kanal.....på tok för många delar och passformen var väl lite sisådär (elller om det är min förmåga som brister:P )
Nå väl. den undre kroppshalvan står på sina egna ben i alla fall
Spännande fog å täta här
Så då tar vi och varvar med lite cockpit åxå
Som vanligt grundade jag med mattsvart (hum 33)
Sedan dammade jag på fina lager med Hum 127 på preshaden. Egentligen ska det vara Hum 140 som e cockpit färg men den blir alldeles för mörk på en svart preshade....dessutom tycker jag den är lite för mörk rent generellt åxå
Sedan riktade jag min uppmärksamhet mot katapluttstolen, jag gjorde lite detaljmålning på den, dock sparar jag det riktigt fina detaljerna tills efter stilen fått lite wash å torrbortats lite!
Så den får bara lite Johnson på sig när jag e klar
Samma sak för IP och sittbrunnen. Ingen idé att göra de små detaljerna innan den har blivit washad och torrborstad....
Så långt har det hela kommit idag
Limma lugnt!
hehe, blir inte så mycket annat än att häcka framför datorn eller bygga när man e hemma å sjuk Så uppdateringarna står som spön i backen!
Här ska det avhandlas utblås, luftintag och cockpit!
Utblås
Jag började med att blåsa Alclad Gloss Black Primer på fläktfrontewn å EBK ringen samt EBK kammaren(?)
När det hade torkat så blåste jjag på Alclad Exhaust på EBK ringen å kammaren....
Och fläktfronten fick Alclad White aluminium.
Sedan vädrade jag EBKn lite med en Sienna wash och torrborstade med ljusgrått
Kammaren fick lite gråa streaks
Å sedan sattes de ihop, tycker det ser OK ut så här långt!
Luftkanalen frpn luftintaget hann jag peta ihop åxå, den målades med matt vit på insidan och slängdes in i flygkroppen. Inte helt hundra på att jag gillade Hasegawas lösnbing för luftintag och kanal.....på tok för många delar och passformen var väl lite sisådär (elller om det är min förmåga som brister:P )
Nå väl. den undre kroppshalvan står på sina egna ben i alla fall
Spännande fog å täta här
Så då tar vi och varvar med lite cockpit åxå
Som vanligt grundade jag med mattsvart (hum 33)
Sedan dammade jag på fina lager med Hum 127 på preshaden. Egentligen ska det vara Hum 140 som e cockpit färg men den blir alldeles för mörk på en svart preshade....dessutom tycker jag den är lite för mörk rent generellt åxå
Sedan riktade jag min uppmärksamhet mot katapluttstolen, jag gjorde lite detaljmålning på den, dock sparar jag det riktigt fina detaljerna tills efter stilen fått lite wash å torrbortats lite!
Så den får bara lite Johnson på sig när jag e klar
Samma sak för IP och sittbrunnen. Ingen idé att göra de små detaljerna innan den har blivit washad och torrborstad....
Så långt har det hela kommit idag
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Helproffsigt! Det är lite som en illustrerad lärobok när man följer dina byggen, Janne. Tipsen står som spön i backen! För egen del har det varit lite småfissel under dagen med att maska hjulfälgar, glue'glaze småfönster och limma annat smått och gott. En hemmadag måste ju ändå krönas med ett besök på forumet för att se vad de andra forummedlemmarna har för sig - och det tycks ju hända en del! Keep on gluing!/BL
merlin1953packard
Jag säger bara. You are the king, guide us trough dark times and inspire us to build masterpieces like your´s.
Hej och hå bygg på Janne
Caverö
Hej och hå bygg på Janne
Caverö
Caverö
Caverö skrev:Jag säger bara. You are the king, guide us trough dark times and inspire us to build masterpieces like your´s.
Hej och hå bygg på Janne
Caverö
HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA!
Å det vill du att jag ska leva upp till?!?!
Tack tack.....
Janne.S- Moderator
Åja, Janne, nu ska du inte vara blygsam! Vi har egna ögon, med vilka vi kan se vad du ställer upp på utställningsborden under månadsmötena. För att inte tala om din noggranna dokumentationsprocess på forumet under byggandet. Det är sådant som inspirerar när lusten tryter ibland för egen del. Visst är det kul att titta in på många andra byggforum, såväl inrikes som internationella. Men det egna forumets byggare dyker ju nästan alltid upp på månadsmötena, så man får se byggena "live", så att säga. Som sagt, oavsett vad du bygger, är det väl värt att följa din arbetsprocess mot det förmodade färdiga mästerverket. Sådant lär man sig mycket av!/BL
merlin1953packard
Uppdatering återigen!! Härligt va?
Hehehe, orkar ni fortfarande titta?
Ja,ja, imorgon e det måndag å då ska jag tilbaka till jobbet, givetvis ska jag jobba jour så jag kommer inte hem förrän tisdag Då blir det nog ett par uppdateringsfria dagar så ni kan hämta andan:D
Hur som haver så blev sittbrunnen klar idag i alla fall. Det sista jag gjorde igår var å blåsa på ett lager Johnson på allt så att delarna var redo för en wash!
Jag tänkte visa hur jag gör en wash, vissa har undrat över oljewahser...så om jag förklarar tydligt så kanske jag slipper fler frågor om det Hehehehe, det e lugnt fråga på bara om det är något ni undrar över
Jag använder oljefärger på tub och här är min lilla blandning, 1 del svart och 2 delar obränd Umbra och allt blandas i en kopp med terpentin. Jag häller i så jag har 5 mm terpentin i botten på koppen och jag använder en medicin kopp...dom e riktigt bra och smälter inte direkt i alla fall
Sedan blandar jag ihop det så det ser ut så här och har ungefär samma konsistens som mjölk!
Sedan plaskar jag på det hämningslöst överallt
Å torkar väck med en bit gammal t-shirt och tops, washen ligger väl på en 10-15 minuter när det är en så här tunn wash...men jag har haft washer på i närmare en timme när det handlar om tyngre washer.
Efter jag är nöjd med resultatet så blåser jag på mattlack och förseglar det hela. Sedan börjar min torrborstorgie.....
Alla svarta ytor torrborstar jag först med en mycket mörk grå....
..... Sedan en något ljusare grå. Detta ger ytan liv och djup, om man torrborstar en svart yta med silver så blir det hårda kontraster och du får inte de mjuka övergångarna i ytan.
Efter torrborstningen så gör jag detaljmålandet...å sedan är delen klar!
Det här är alla rören bakom stolen och de har washats och torrborstats med en väldigt ljusgrå färg, jag har inte börjat detaljmålandet där än men något kul ska jag väl ha när jag kommer hem från jobbet på tisdag!
Den färdiga instrumentpanelen....
Och den färdiga sittbrunnen med IP...allt in knött i flygkroppen.
Kataplutten kommer i sedan jag målat pillet där bak
Så det var allt för idag.....
Tack för titten!
Hehehe, orkar ni fortfarande titta?
Ja,ja, imorgon e det måndag å då ska jag tilbaka till jobbet, givetvis ska jag jobba jour så jag kommer inte hem förrän tisdag Då blir det nog ett par uppdateringsfria dagar så ni kan hämta andan:D
Hur som haver så blev sittbrunnen klar idag i alla fall. Det sista jag gjorde igår var å blåsa på ett lager Johnson på allt så att delarna var redo för en wash!
Jag tänkte visa hur jag gör en wash, vissa har undrat över oljewahser...så om jag förklarar tydligt så kanske jag slipper fler frågor om det Hehehehe, det e lugnt fråga på bara om det är något ni undrar över
Jag använder oljefärger på tub och här är min lilla blandning, 1 del svart och 2 delar obränd Umbra och allt blandas i en kopp med terpentin. Jag häller i så jag har 5 mm terpentin i botten på koppen och jag använder en medicin kopp...dom e riktigt bra och smälter inte direkt i alla fall
Sedan blandar jag ihop det så det ser ut så här och har ungefär samma konsistens som mjölk!
Sedan plaskar jag på det hämningslöst överallt
Å torkar väck med en bit gammal t-shirt och tops, washen ligger väl på en 10-15 minuter när det är en så här tunn wash...men jag har haft washer på i närmare en timme när det handlar om tyngre washer.
Efter jag är nöjd med resultatet så blåser jag på mattlack och förseglar det hela. Sedan börjar min torrborstorgie.....
Alla svarta ytor torrborstar jag först med en mycket mörk grå....
..... Sedan en något ljusare grå. Detta ger ytan liv och djup, om man torrborstar en svart yta med silver så blir det hårda kontraster och du får inte de mjuka övergångarna i ytan.
Efter torrborstningen så gör jag detaljmålandet...å sedan är delen klar!
Det här är alla rören bakom stolen och de har washats och torrborstats med en väldigt ljusgrå färg, jag har inte börjat detaljmålandet där än men något kul ska jag väl ha när jag kommer hem från jobbet på tisdag!
Den färdiga instrumentpanelen....
Och den färdiga sittbrunnen med IP...allt in knött i flygkroppen.
Kataplutten kommer i sedan jag målat pillet där bak
Så det var allt för idag.....
Tack för titten!
Janne.S- Moderator
Tjusigt, Janne! Beträffande instrumentpanelen; hur får du till radarskärmarna? Jag får känslan av mörkt, transparent grönt, vilket det också är i förlagan. Är det någon clearpart med målad baksida du lägger in? Återkom gärna efter din jour eller när du har tid. För övrigt tackar vi för den pedagogiska och illustrativa lektionen i washerteknik!/BL
merlin1953packard
Tja,
Jag målar lite ljusgrått mitt i skärmen sedan lägger jag på en droppe tamyia Clear Green så blir det bra lyster. sedan även en droppe blanklack på alla mätartavlorna.
Jag målar lite ljusgrått mitt i skärmen sedan lägger jag på en droppe tamyia Clear Green så blir det bra lyster. sedan även en droppe blanklack på alla mätartavlorna.
Janne.S- Moderator
Mycket fint ögongodis gillar kabeldragingarna tex i cockpit mycket smarrigt janne
Gigabyte
Ser mycket bra ut Janne! Tack för den fina teknikförklaringen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sida 2 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
Sida 2 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|