IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

+8
T-34
Caverö
Stefan E
Warsawpact
Gigabyte
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
12 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Linus lör mar 14 2009, 23:44

T-34 skrev:Blev ju skitbra Janne. Detta med preshading har säkert vart uppe förut och jag förstår ju vad det ska vara bra för att markera panellinjer och nedsänkningar mm och jag har testat detta men när jag blåser på färgen sen har all preshading en äcklig tendens att försvinna i min ryska gröna sörja och jag får aldrig nån effekt av mitt "svartmålande". Gör förmodligen fel, men vad? Question
Magnus

Det kan vara att det blir för tjockt, eller att den sovjetiska gröna färgen är mörk av sig. Kan vara en blandning av de bägge. Märk väl också att majoriteten av Jannes flygplan målas med ljusare färger Smile

Ser mycket bra ut Janne! Det ser mycket lovande ut.
Linus
Linus

Till överst på sidan Gå ner

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 Empty Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48

Inlägg av Azgaron lör mar 14 2009, 23:52

Snygg räddning Janne! Ser ju bra ut!

Jo, preshaden har ju en tendens till att antingen försvinna i mörkare färger och synas för tydligt under ljusare!
Jag brukar försöka fylla i med färg innanför ramarna, sen backar jag lite och blåser på så tunnt som möjligt, tills jag blir nöjd!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009

Inlägg av T-34 sön mar 15 2009, 06:39

Tack för tipsen Linus och Azgaron. Får väl fortsätta att öva.
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Janne.S sön mar 15 2009, 10:13

Det är bara att testa sig fram tills man når det resultat man är nöjd med. Just stridsvagnar brukar jag måla helt svarta som preshade, om det ska på ljusare färger annars går det utmärkt med mörkgrått för lite mörkare färger. Sedan när jag målar huvudfärgen så blåser jag det i tunna tunna lager och så gör jag "streaks" eller fläckar med grundfärgen som jag sedqan blåser över med tunna lager för att uppnå en flamig effekt i lacken.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S mån mar 23 2009, 20:00

Äntligen lite byggtid!

Innan så gjorde jag en omväg förbi modelverkstaden och hjälpte till lite med några modeller av flottans nya skolskepp (har glömt bort namnet)
3 skrov i 1/30th och 2 skrov i 1/50th

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01896

Lite delar som väntar på att få kiomma på plats

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01894

Ska hjälpa till lite mer senare i veckan..kanske kan slänga upp lite fler bilder sedan..

Hur som helst har jag fått gjort något min modell åxå
Slängde ihop extratankarna och vapenbalkarna....rätt många vapenbalkar måste jag säga...

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01897

Allt preshejdades å sedan målade jag det hela i Humbrol 144

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01899

Flygkroppen fick lite färg på sig åxå...

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01898

Den ÄR blå...den blev bara grå utav ljuset Razz

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01900

Få se om jag får på den mörkblå färgen imorgon, Humbrol 79 tänkte jag använda till det...

Tack för titten Very Happy

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE mån mar 23 2009, 20:04

Snyggt Janne ! cheers
Dem däringa båtarna såg roliga ut , vad är de gjorda av ? Rolling Eyes Laughing

Jocke
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Linus mån mar 23 2009, 20:05

Fina skrov du har där, är de i plast också? Eller är det trä, jag skymtar ju hammare i bakgrunden Smile
Linus
Linus

Inlägg av Janne.S mån mar 23 2009, 20:10

Linus skrev:Fina skrov du har där, är de i plast också? Eller är det trä, jag skymtar ju hammare i bakgrunden Smile

Ingetdera Very Happy de är gjutna i resin
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE mån mar 23 2009, 20:12

Janne.S skrev:
Linus skrev:Fina skrov du har där, är de i plast också? Eller är det trä, jag skymtar ju hammare i bakgrunden Smile

Ingetdera Very Happy de är gjutna i resin

Jasså det är fusk plast lol!
Minns jag helt fel eller gjorde inte ni Visby Korvetter i resin också ? Suspect
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S tis mar 24 2009, 10:10

Det stämmer bra det Very Happy och stridsbåt 90 och diverse ubåtar
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Janne.S tis mar 24 2009, 15:50

OK, den andra färgen är på....

Först ritade jag upp profilen av kammot med en blyertspenna...

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01901

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01903

Sedan kom min Micron-B fram för att måla klart på frihand!

Jag använde Humbrol 77 och inte 79 som jag tror jag sa tidigare....minnet e bra men kort.

Om ni tycker den ser lite flammig ut i lacken så har ni alldeles rätt...det ar fullt medvetet! Tänkte att den skulle se litte nött ut Very Happy

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01904

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01905

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01906

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01907

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01908

Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01909

Så ja, kommentarer välkomna som alltid

Limma lugnt!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE tis mar 24 2009, 16:20

Snyggt Janne ! cheers cheers cheers
På dem här bilderna ser man bättre vilken färg det är tycker jag Smile

Jocke jocolor
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S tis mar 24 2009, 16:31

Tack Jocke Very Happy

Jo jag har lite bättre ljus i hallen, har en serie spottar i taket som jag kan rikta något sånär:D
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av T-34 tis mar 24 2009, 18:23

Riktigt snygg kamouflagemålning. Har du kört det på frihand?
Får du inte tendensen att det "ryker" ut lite på den andra färgen?
Magnus
T-34
T-34

Inlägg av Janne.S tis mar 24 2009, 18:29

Lite kan det väl komma men överlag så har man koll på vilket håll sprutan pekar så går det bra, kan ju alltid bättringsmåla sedan med grundfärgen.
Tar man det lugnt när man blåser så brukar det gå bra.

Dessutom så kommer jag att polera ytan och då försvinner mycket missar och ytan blir jämnare likaså färgövergångarna.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av Caverö tis mar 24 2009, 22:02

Nice Janne!! men säg mig, är den inte lite väl grå grå och inte ökencamo för din smak. Är det ett trendbrott jag bevittnar? lol!
Jag tycker flymaskinen ser ascool ut justa linjer och en mennace look.
Caverö
Caverö

Inlägg av Janne.S tis mar 24 2009, 23:24

Caverö skrev:Nice Janne!! men säg mig, är den inte lite väl grå grå och inte ökencamo för din smak. Är det ett trendbrott jag bevittnar? lol!
Jag tycker flymaskinen ser ascool ut justa linjer och en mennace look.

Den är härligt blå....men den ser grå ut på fotona Razz Så det är glada färger i alla fall Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE ons mar 25 2009, 08:46

blått är snyggt det med , men finns det något som är snyggare än öken camo ? bounce cheers
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Janne.S ons mar 25 2009, 15:12

JOooCKE skrev:blått är snyggt det med , men finns det något som är snyggare än öken camo ? bounce cheers

Viggens splinterkammo!! Razz (vore kul att testa en ökenvariant av den......)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE ons mar 25 2009, 15:59

Janne.S skrev:
JOooCKE skrev:blått är snyggt det med , men finns det något som är snyggare än öken camo ? bounce cheers

Viggens splinterkammo!! Razz (vore kul att testa en ökenvariant av den......)

Jo det är sant splinerkammo är riktigt snyggt det med , jag tror nog att det och israelisk öken kammo ligger på delad första plats , men öken splinter kammo skulle nog peta ner dem till andra plats Razz
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Gigabyte ons mar 25 2009, 17:08

Snyggt camouflage Janne ,och blir fint med den lite mattslitna färgen cheers cheers
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Linus ons mar 25 2009, 18:04

Janne.S skrev:

Viggens splinterkammo!!
Razz (vore kul att testa en ökenvariant av den......)

cheers
Linus
Linus

Inlägg av Janne.S tor mar 26 2009, 22:44

Hoppsan.....

Fått det påtalat för mig att den såg lite väl grå ut....tänkte jag skulle överbevisa kritikerna genom ett lite färg test. Jag var helt övertygad ojm att Humbrol 144 (intermediate blue)var samma färg som Tamyias XF-18 (medium blue)

Jag målade en av luckorna till huvudställs brunnen med XF-18 (den vänstra) och lät den andra ha kvar sin Hum 144 (den högra)
Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48 - Sida 5 DSC01916

Oooops...var visst en viss skillnad där....

Får nog måla om lite Razz...
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator

Inlägg av JOooCKE fre mar 27 2009, 07:51

hehe , ja det blev en liten skillnad där Razz
JOooCKE
JOooCKE

Inlägg av Gigabyte fre mar 27 2009, 14:18

En viss skillnad är väl det men vilken är den rätta färgen ,blir den inte lite ljusare när den har utsatts för solen o så vidare ,,,,?
Gigabyte
Gigabyte

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 5 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet