Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
+8
T-34
Caverö
Stefan E
Warsawpact
Gigabyte
JOooCKE
Azgaron
Janne.S
12 posters
Sida 5 av 7
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Hasegawas Mitsubishi F-2A i 1/48
T-34 skrev:Blev ju skitbra Janne. Detta med preshading har säkert vart uppe förut och jag förstår ju vad det ska vara bra för att markera panellinjer och nedsänkningar mm och jag har testat detta men när jag blåser på färgen sen har all preshading en äcklig tendens att försvinna i min ryska gröna sörja och jag får aldrig nån effekt av mitt "svartmålande". Gör förmodligen fel, men vad?
Magnus
Det kan vara att det blir för tjockt, eller att den sovjetiska gröna färgen är mörk av sig. Kan vara en blandning av de bägge. Märk väl också att majoriteten av Jannes flygplan målas med ljusare färger
Ser mycket bra ut Janne! Det ser mycket lovande ut.
Linus
Snygg räddning Janne! Ser ju bra ut!
Jo, preshaden har ju en tendens till att antingen försvinna i mörkare färger och synas för tydligt under ljusare!
Jag brukar försöka fylla i med färg innanför ramarna, sen backar jag lite och blåser på så tunnt som möjligt, tills jag blir nöjd!
Håkan
Jo, preshaden har ju en tendens till att antingen försvinna i mörkare färger och synas för tydligt under ljusare!
Jag brukar försöka fylla i med färg innanför ramarna, sen backar jag lite och blåser på så tunnt som möjligt, tills jag blir nöjd!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack för tipsen Linus och Azgaron. Får väl fortsätta att öva.
Magnus
Magnus
T-34
Det är bara att testa sig fram tills man når det resultat man är nöjd med. Just stridsvagnar brukar jag måla helt svarta som preshade, om det ska på ljusare färger annars går det utmärkt med mörkgrått för lite mörkare färger. Sedan när jag målar huvudfärgen så blåser jag det i tunna tunna lager och så gör jag "streaks" eller fläckar med grundfärgen som jag sedqan blåser över med tunna lager för att uppnå en flamig effekt i lacken.
Janne.S- Moderator
Äntligen lite byggtid!
Innan så gjorde jag en omväg förbi modelverkstaden och hjälpte till lite med några modeller av flottans nya skolskepp (har glömt bort namnet)
3 skrov i 1/30th och 2 skrov i 1/50th
Lite delar som väntar på att få kiomma på plats
Ska hjälpa till lite mer senare i veckan..kanske kan slänga upp lite fler bilder sedan..
Hur som helst har jag fått gjort något min modell åxå
Slängde ihop extratankarna och vapenbalkarna....rätt många vapenbalkar måste jag säga...
Allt preshejdades å sedan målade jag det hela i Humbrol 144
Flygkroppen fick lite färg på sig åxå...
Den ÄR blå...den blev bara grå utav ljuset
Få se om jag får på den mörkblå färgen imorgon, Humbrol 79 tänkte jag använda till det...
Tack för titten
Limma lugnt!
Innan så gjorde jag en omväg förbi modelverkstaden och hjälpte till lite med några modeller av flottans nya skolskepp (har glömt bort namnet)
3 skrov i 1/30th och 2 skrov i 1/50th
Lite delar som väntar på att få kiomma på plats
Ska hjälpa till lite mer senare i veckan..kanske kan slänga upp lite fler bilder sedan..
Hur som helst har jag fått gjort något min modell åxå
Slängde ihop extratankarna och vapenbalkarna....rätt många vapenbalkar måste jag säga...
Allt preshejdades å sedan målade jag det hela i Humbrol 144
Flygkroppen fick lite färg på sig åxå...
Den ÄR blå...den blev bara grå utav ljuset
Få se om jag får på den mörkblå färgen imorgon, Humbrol 79 tänkte jag använda till det...
Tack för titten
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Snyggt Janne !
Dem däringa båtarna såg roliga ut , vad är de gjorda av ?
Jocke
Dem däringa båtarna såg roliga ut , vad är de gjorda av ?
Jocke
JOooCKE
Fina skrov du har där, är de i plast också? Eller är det trä, jag skymtar ju hammare i bakgrunden
Linus
Linus skrev:Fina skrov du har där, är de i plast också? Eller är det trä, jag skymtar ju hammare i bakgrunden
Ingetdera de är gjutna i resin
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Linus skrev:Fina skrov du har där, är de i plast också? Eller är det trä, jag skymtar ju hammare i bakgrunden
Ingetdera de är gjutna i resin
Jasså det är fusk plast
Minns jag helt fel eller gjorde inte ni Visby Korvetter i resin också ?
JOooCKE
Det stämmer bra det och stridsbåt 90 och diverse ubåtar
Janne.S- Moderator
OK, den andra färgen är på....
Först ritade jag upp profilen av kammot med en blyertspenna...
Sedan kom min Micron-B fram för att måla klart på frihand!
Jag använde Humbrol 77 och inte 79 som jag tror jag sa tidigare....minnet e bra men kort.
Om ni tycker den ser lite flammig ut i lacken så har ni alldeles rätt...det ar fullt medvetet! Tänkte att den skulle se litte nött ut
Så ja, kommentarer välkomna som alltid
Limma lugnt!
Först ritade jag upp profilen av kammot med en blyertspenna...
Sedan kom min Micron-B fram för att måla klart på frihand!
Jag använde Humbrol 77 och inte 79 som jag tror jag sa tidigare....minnet e bra men kort.
Om ni tycker den ser lite flammig ut i lacken så har ni alldeles rätt...det ar fullt medvetet! Tänkte att den skulle se litte nött ut
Så ja, kommentarer välkomna som alltid
Limma lugnt!
Janne.S- Moderator
Snyggt Janne !
På dem här bilderna ser man bättre vilken färg det är tycker jag
Jocke
På dem här bilderna ser man bättre vilken färg det är tycker jag
Jocke
JOooCKE
Tack Jocke
Jo jag har lite bättre ljus i hallen, har en serie spottar i taket som jag kan rikta något sånär:D
Jo jag har lite bättre ljus i hallen, har en serie spottar i taket som jag kan rikta något sånär:D
Janne.S- Moderator
Riktigt snygg kamouflagemålning. Har du kört det på frihand?
Får du inte tendensen att det "ryker" ut lite på den andra färgen?
Magnus
Får du inte tendensen att det "ryker" ut lite på den andra färgen?
Magnus
T-34
Lite kan det väl komma men överlag så har man koll på vilket håll sprutan pekar så går det bra, kan ju alltid bättringsmåla sedan med grundfärgen.
Tar man det lugnt när man blåser så brukar det gå bra.
Dessutom så kommer jag att polera ytan och då försvinner mycket missar och ytan blir jämnare likaså färgövergångarna.
Tar man det lugnt när man blåser så brukar det gå bra.
Dessutom så kommer jag att polera ytan och då försvinner mycket missar och ytan blir jämnare likaså färgövergångarna.
Janne.S- Moderator
Nice Janne!! men säg mig, är den inte lite väl grå grå och inte ökencamo för din smak. Är det ett trendbrott jag bevittnar?
Jag tycker flymaskinen ser ascool ut justa linjer och en mennace look.
Caverö
Caverö skrev:Nice Janne!! men säg mig, är den inte lite väl grå grå och inte ökencamo för din smak. Är det ett trendbrott jag bevittnar?
Den är härligt blå....men den ser grå ut på fotona Så det är glada färger i alla fall
Janne.S- Moderator
blått är snyggt det med , men finns det något som är snyggare än öken camo ?
JOooCKE
JOooCKE skrev:blått är snyggt det med , men finns det något som är snyggare än öken camo ?
Viggens splinterkammo!! (vore kul att testa en ökenvariant av den......)
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:JOooCKE skrev:blått är snyggt det med , men finns det något som är snyggare än öken camo ?
Jo det är sant splinerkammo är riktigt snyggt det med , jag tror nog att det och israelisk öken kammo ligger på delad första plats , men öken splinter kammo skulle nog peta ner dem till andra plats
JOooCKE
Snyggt camouflage Janne ,och blir fint med den lite mattslitna färgen
Gigabyte
Janne.S skrev:JOooCKE skrev:blått är snyggt det med , men finns det något som är snyggare än öken camo ?
Linus
Hoppsan.....
Fått det påtalat för mig att den såg lite väl grå ut....tänkte jag skulle överbevisa kritikerna genom ett lite färg test. Jag var helt övertygad ojm att Humbrol 144 (intermediate blue)var samma färg som Tamyias XF-18 (medium blue)
Jag målade en av luckorna till huvudställs brunnen med XF-18 (den vänstra) och lät den andra ha kvar sin Hum 144 (den högra)
Oooops...var visst en viss skillnad där....
Får nog måla om lite ...
Fått det påtalat för mig att den såg lite väl grå ut....tänkte jag skulle överbevisa kritikerna genom ett lite färg test. Jag var helt övertygad ojm att Humbrol 144 (intermediate blue)var samma färg som Tamyias XF-18 (medium blue)
Jag målade en av luckorna till huvudställs brunnen med XF-18 (den vänstra) och lät den andra ha kvar sin Hum 144 (den högra)
Oooops...var visst en viss skillnad där....
Får nog måla om lite ...
Janne.S- Moderator
En viss skillnad är väl det men vilken är den rätta färgen ,blir den inte lite ljusare när den har utsatts för solen o så vidare ,,,,?
Gigabyte
Sida 5 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» F-16I Sufa, Hasegawas F-16D får sig en IsraCast behandling!
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
» Mitsubishi T-2 (Hasegawa 1:72)
» Mitsubishi A7M2 Reppu MPM 1:72
» Mitsubishi A6M2b Zero
» Mitsubishi F-2A , Hasegawa 1/48
Sida 5 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|