Tamiya Willys 1/35
+6
Mal
Stefan E
Sadolf
Azgaron
Matt_Public
Noobson
10 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Tamiya Willys 1/35
Noobson skrev:Tack
-Sadolf, Det är akryl. Så skall ge det några dagar och se hur det blir.
- Ludvig, Tack för tips. Har inte haft en tanke på det innan.
Jag skall se ifall jag har nån bra färg att mixa med, annars blir det att beställa och prova på nästa objekt. Alltid roligt att prova och lära sig nya saker. Om man tunnar ut ordentligt skall man sänka trycker på kompressorn då också? Även prova med en finare nål?
Nu är inte jag någon aibrushexpert men i regel ja, jag brukar behöva sänka trycket när jag spär ut, men det handlar också om hur när man sprayar. När man ska shadea behöver man komma ganska nära och då behöver trycket vara lägre. Du vill definitivt ha en mindre nål när du finlirar. Kolla på lite videor från Nightshift på youtube, jag utgår från att han har lite tutorials kring detta och vad man ska tänka på.
LudvigN
Mal and Noobson like this post
Tack!
Skall kika lite. Jag vet att jag har nån halvbyggd modell jag började med för en 12 år sen, kan ha som testobjekt.
Skall kika lite. Jag vet att jag har nån halvbyggd modell jag började med för en 12 år sen, kan ha som testobjekt.
Noobson
Ser bra ut!
Ju mer man övar och vågar pröva, ju bättre blir man! Kämpa på!
Ju mer man övar och vågar pröva, ju bättre blir man! Kämpa på!
Kör så det ryker.
jag har ett stackars försöksobjekt jag testar ny saker på,
vilka lacker som fungerar m varandra, så man inte får en överraskning, vilket hat hänt...krackelerade som bara den, tur var försöksobjektet.
testa finlir m specifik färg,
övade förr mkt krumelurer, göra tyska mottlings cammon de är utmanande osv, avgas streaks...inte bara dra bakåt uta lite random osv, testa andra toner på avgaser osv.
bleka upp paneler m finlir, tom streaks...
ja du fattar....skaka fram en bit plast som du kan öva på innan projektet du arbetar med, sparar en hel del och man slipper bli frustrerad över misslyckande som faktiskt kan sätta stopp för ett bygge som övrigt ser galet fint ut...
Airbrush...som Janne skrev här, its easy to learn it takes a lifetime to master
stämmer så jäkla bra, alla har sina preferenser och tekniker på AB
jag har ett stackars försöksobjekt jag testar ny saker på,
vilka lacker som fungerar m varandra, så man inte får en överraskning, vilket hat hänt...krackelerade som bara den, tur var försöksobjektet.
testa finlir m specifik färg,
övade förr mkt krumelurer, göra tyska mottlings cammon de är utmanande osv, avgas streaks...inte bara dra bakåt uta lite random osv, testa andra toner på avgaser osv.
bleka upp paneler m finlir, tom streaks...
ja du fattar....skaka fram en bit plast som du kan öva på innan projektet du arbetar med, sparar en hel del och man slipper bli frustrerad över misslyckande som faktiskt kan sätta stopp för ett bygge som övrigt ser galet fint ut...
Airbrush...som Janne skrev här, its easy to learn it takes a lifetime to master
stämmer så jäkla bra, alla har sina preferenser och tekniker på AB
Mal
Noobson likes this post
Vart lite däck där jag använde mig ammo rubber and tires. Och sen så ville jag prova använde pigment (nyfiken och gillar att testa och se vad som händer.) Målade på Radiatorn? och inne i framlycktorna med pigmenten. Vanligtfall skulle jag använt drybrush men kul att prova.
Väldigt pilligt med att få dit lyktglasen. Men är nöjd, minns atr superlim kan dimma dit glas så jag tog en liten droppe tamiya ultrathin. Insåg efter jag limmat dit radiatorn att den kanske skulle målats svart? Skall kolla upp det sen.
Väldigt pilligt med att få dit lyktglasen. Men är nöjd, minns atr superlim kan dimma dit glas så jag tog en liten droppe tamiya ultrathin. Insåg efter jag limmat dit radiatorn att den kanske skulle målats svart? Skall kolla upp det sen.
Noobson
Marlin likes this post
Vilken skön samling pins!
Slayer, Death, Entombed, Morbid Angel, Sepultura...
Mycket godis där, min herre är bestämt kultiverad å det grövsta.
Slayer, Death, Entombed, Morbid Angel, Sepultura...
Mycket godis där, min herre är bestämt kultiverad å det grövsta.
Matt_Public- Master of DNF
Noobson likes this post
Visst är det
En vän som gjorde dem. Behövs lite att piffa upp hobbyrummet med. Annars drunknar man i enhörningar pch babblare osv...
En vän som gjorde dem. Behövs lite att piffa upp hobbyrummet med. Annars drunknar man i enhörningar pch babblare osv...
Noobson
Matt_Public likes this post
grymt bra bas att vädra lite på verkligen neat and clean...verkligen snyggt.
En wash gör verkligen mycket på en modell, alla har olika sätt hur de gör dem.
kommer bli spännande se ditt nästa steg, käkar popcorn m Matt o kollar in fortsättningen..
En wash gör verkligen mycket på en modell, alla har olika sätt hur de gör dem.
kommer bli spännande se ditt nästa steg, käkar popcorn m Matt o kollar in fortsättningen..
Mal
Noobson likes this post
Tack, jag växlar lite mellan enamel wash och games workshop vattenbaserad. Använder typ 95% enamel.
Washes och sen olja tycker jag är så grymt kul, helt plötsligt är det som att modellen börjar "växa"
Washes och sen olja tycker jag är så grymt kul, helt plötsligt är det som att modellen börjar "växa"
Noobson
Mal likes this post
Jappers så är det....det är så galet kul....jag kan själv plöjja ner ordentigt m tid på det, framförallt m oljefärger...så kul...blir det fel så ta bara bort...eller justera yadin
yad yada...man har en bild i huvudet (har det ofta hur jag vill att det ska se ut)...flummigt.
men modellbygge för mig är bara en tolkning...sen en konstform. faktiskt tolkar hela tiden i mina byggen i vädring och på vad fokus ska vara..
yad yada...man har en bild i huvudet (har det ofta hur jag vill att det ska se ut)...flummigt.
men modellbygge för mig är bara en tolkning...sen en konstform. faktiskt tolkar hela tiden i mina byggen i vädring och på vad fokus ska vara..
Mal
Noobson likes this post
Bra sagt! Om modellbygge.
Och bra jobbat med Jeepen.
Hälsningar Sadolf
Och bra jobbat med Jeepen.
Hälsningar Sadolf
Sadolf
Noobson likes this post
Tack
Verkligen. Försöker luska ut vad jag vill att det skall se ut och sen får vi se om jag och mina tekniker kan sammarbeta .
Verkligen. Försöker luska ut vad jag vill att det skall se ut och sen får vi se om jag och mina tekniker kan sammarbeta .
Noobson
Tack
Fortsätta med instrumenten och sen gå över till undersidan av Jeepen, tänkte göra klart alla detaljer innan jag fortsätter med karossen
Fortsätta med instrumenten och sen gå över till undersidan av Jeepen, tänkte göra klart alla detaljer innan jag fortsätter med karossen
Noobson
Noobson skrev:Tack
Jihaaa, fasen vad kul.
Mal tipsar, googla lite bilder på undersidan på bilar generellt var skiten/slitaget samlas upp, allt från skrothögar till relativt nya bilar då de blir smutsigt fort, och självklart jeepar, man får lixom en känsla för undersidan. om VAR...
Gösses vad kul du kommer ha nu är kärran överlag i gott bruks skick så hardcore kommer inte behövas
Mal
Noobson likes this post
Tack Mal, skall kika lite.
Vart lite extra inspirerad efter att ha kollat på masters of the air. Förutom vackra B-17 så var det en del willys som körde omkring.
Målade lite instrumentpanel, har även målat lite på motor och undersida.
Jag märker att när det gäller stridsvagnar så har jag jobbat upp en ordning och ett system som jag gör saker. På denna modell så blir jag mer att jag sätter mig ett tag och får fundera på nästa grej och "hur gör jag nu" Sen har jag fortfarande roligt.
Vart lite extra inspirerad efter att ha kollat på masters of the air. Förutom vackra B-17 så var det en del willys som körde omkring.
Målade lite instrumentpanel, har även målat lite på motor och undersida.
Jag märker att när det gäller stridsvagnar så har jag jobbat upp en ordning och ett system som jag gör saker. På denna modell så blir jag mer att jag sätter mig ett tag och får fundera på nästa grej och "hur gör jag nu" Sen har jag fortfarande roligt.
Noobson
Azgaron and Mal like this post
Fint gjort drybrushing, all detalj kommer fram fint.
Färgvariation på Jeepar är inte så viktig, för att de var ganska bra lackade ursprungligen och färgen ändrade inte färgen eller fläckade mycket. Man kan göra damm eller lera effekter men de ackumulerade inte så mycket smuts heller. Hade kontakt med de i verkligheten och de hade ganska "clean look" trots allt. En sak man måste också ta i räkningen att under andra världskrigets tid de var NYA eller ganska nya... Vi pratar om bilar som var max 3-4 år gamla.
Färgvariation på Jeepar är inte så viktig, för att de var ganska bra lackade ursprungligen och färgen ändrade inte färgen eller fläckade mycket. Man kan göra damm eller lera effekter men de ackumulerade inte så mycket smuts heller. Hade kontakt med de i verkligheten och de hade ganska "clean look" trots allt. En sak man måste också ta i räkningen att under andra världskrigets tid de var NYA eller ganska nya... Vi pratar om bilar som var max 3-4 år gamla.
Sadolf
Noobson likes this post
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 3 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet