Douglas TBD-1 Devastator, Trumpeter 1/32
+6
glimturen
Marlin
Mal
Azgaron
Asuraswe
Stefan E
10 posters
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Douglas TBD-1 Devastator, Trumpeter 1/32
Detta är en drömmodell för mig och på många sätt min "vita val", jag gillar formen på flygplanet, det är ett Amerikanskt flygplan med ikon-status och det är från den färgglada mellankrigsperioden.
Det var också ett banbrytande flygplan och det var det vassaste som Amerikanerna hade när det gick i tjänst 1937.
Jag har velat ha en Devastator i 1/32 lääänge, Trumpeter annonserade att de skulle göra en modell av Devastatorn redan 2003.
Modellens nummer är 2226, den kommer mellan 2225, F4F-3 Wildcat (Late) och 2227 P-38L Lightning.
Wildcaten kom ut 2003 och Lightningen kom 2004, men Devastatorn dröjde…och dröjde….och dröjde, till slut blev det till en ”vit val” och nästan ett skämt för mig och många andra.
Tills förra året 2023, då Trumpeter ÄNTLIGEN bestämde sig för att släppa byggsatsen, som troligtvis har varit färdig ända sedan 2003!
Jag slängde mig på köpknappen och fick hem modellen bara någon vecka senare, strax innan julen 2023, bara 20 år försenad!
Men nu har jag äntligen fått hem min ”vita val” och den kommer omedelbart upp på byggbordet och kommer att bli allt annat än vit och färglös!
Den kompakta och förvånansvärt lilla lådan är väldigt full med plast.
Som alltid är det väldigt väl packat med tjock skyddsplast runt de ömtåliga delarna och alla gjutramar ligger naturligtvis i separata plastpåsar, inte så miljövänligt kanske, men delarna är väl skyddade.
De klara delarna är bland det finaste jag sett, tydligt definierade ramar och kristallklart gjutet, inga gjutsömmar eller flödesspår.
Ytterst lite distortion genom glaset…
Dekalerna är som alltid hos Trumpeter lite Meh och stencilerna är bara streck(!), jag kommer att skaffa bättre dekaler från Yellowwings.
Första dekalalternativet är ett flygplan i förkrigsmålning, Trumpeter talar som vanligt inte om något om var eller när maskinen tjänstgjorde, men det bör vara någon gång mellan 1937 och 1941.
Andra dekalalternativet är troligen en maskin från Midway, Juni 1942.
IMG_2442 by
Två helgjutna motorkåpor, en med öppna kylklaffar och en med stängda, ett litet etsark med bälten och några smådelar, masker i tjock papperstejp (dom kommer jag INTE att använda!), ett par däck i någon gummi/vinyl (de kommer jag INTE heller att använda!)
Vill ni se vad som finns i lådan och ta en titt på delarna rekommenderar jag er att kika på den här videon;
Bygget har påbörjats!
Kommer mera snart!
Stefan
Det var också ett banbrytande flygplan och det var det vassaste som Amerikanerna hade när det gick i tjänst 1937.
Jag har velat ha en Devastator i 1/32 lääänge, Trumpeter annonserade att de skulle göra en modell av Devastatorn redan 2003.
Modellens nummer är 2226, den kommer mellan 2225, F4F-3 Wildcat (Late) och 2227 P-38L Lightning.
Wildcaten kom ut 2003 och Lightningen kom 2004, men Devastatorn dröjde…och dröjde….och dröjde, till slut blev det till en ”vit val” och nästan ett skämt för mig och många andra.
Tills förra året 2023, då Trumpeter ÄNTLIGEN bestämde sig för att släppa byggsatsen, som troligtvis har varit färdig ända sedan 2003!
Jag slängde mig på köpknappen och fick hem modellen bara någon vecka senare, strax innan julen 2023, bara 20 år försenad!
Men nu har jag äntligen fått hem min ”vita val” och den kommer omedelbart upp på byggbordet och kommer att bli allt annat än vit och färglös!
Den kompakta och förvånansvärt lilla lådan är väldigt full med plast.
Som alltid är det väldigt väl packat med tjock skyddsplast runt de ömtåliga delarna och alla gjutramar ligger naturligtvis i separata plastpåsar, inte så miljövänligt kanske, men delarna är väl skyddade.
De klara delarna är bland det finaste jag sett, tydligt definierade ramar och kristallklart gjutet, inga gjutsömmar eller flödesspår.
Ytterst lite distortion genom glaset…
Dekalerna är som alltid hos Trumpeter lite Meh och stencilerna är bara streck(!), jag kommer att skaffa bättre dekaler från Yellowwings.
Första dekalalternativet är ett flygplan i förkrigsmålning, Trumpeter talar som vanligt inte om något om var eller när maskinen tjänstgjorde, men det bör vara någon gång mellan 1937 och 1941.
Andra dekalalternativet är troligen en maskin från Midway, Juni 1942.
IMG_2442 by
Två helgjutna motorkåpor, en med öppna kylklaffar och en med stängda, ett litet etsark med bälten och några smådelar, masker i tjock papperstejp (dom kommer jag INTE att använda!), ett par däck i någon gummi/vinyl (de kommer jag INTE heller att använda!)
Vill ni se vad som finns i lådan och ta en titt på delarna rekommenderar jag er att kika på den här videon;
Bygget har påbörjats!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den tis apr 02 2024, 08:51, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public, cas, rsm.gbg and Sadolf like this post
Sv: Douglas TBD-1 Devastator, Trumpeter 1/32
Trevligt val av modell! Kul att du äntligen fått tag i din vita val!
Ser fram emot bygget!
Håkan
Ser fram emot bygget!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Fasen en riktigt färglad kärra, gula vingar med o gamla US insignias ..
Huven är galet crispig på bilden ....seså sätt igång o bygg denna
Huven är galet crispig på bilden ....seså sätt igång o bygg denna
Mal
Rackarn vad detta kommer bli kul att följa.
Jag har också alltid gilla mellankrigs målningarna, alltid kul med lite färg på planen.
Jag bänkar mig.
/Bosse
Jag har också alltid gilla mellankrigs målningarna, alltid kul med lite färg på planen.
Jag bänkar mig.
/Bosse
Marlin
Kul med färglatt plan!
Tack alla, ni är välkomna!
Den här förnämliga boken om TBD (Torpedo Bomber, Douglas) Devastator (200+ sidor!) av Dana Bell kunde jag bara inte låta bli, lite dyr, men väl värd pengarna!
Massor av bilder, noggranna färgangivelser och planritningar, dessutom naturligtvis hela historien om dessa flygplan.
Här är en kandidat om jag kan hitta ett divisionsmärke, nuffror och nationalitetsmärken har jag redan.
Jag började bygget med att limma dit hjulbaljorna i mittsektionen av vingarna.
Trumpeter vore inte Trumpeter om allt vore perfekt, eller hur?
Jag har valt att bygga en Torpedbärande variant (det är ju FLOTTAN!), så Trumpeter har gjort monteringen som en separat panel, men för torpedvarianten har Trumpy ”glömt” att ta bort falsen i framkanten så delen går in.
Lite karvande och en del av falsen försvann, nu går delen in helt problemfritt.
Motorn ihoplimmad, bra passning;
Avgasrören är gjutna i två delar och ska passas in i motorn….
Flera rördelar som ska sitta på baksidan av motorn….
Motor, stabbe, höjdroder, skevroder och sidoroder monterade plus torpeden påbörjad….
Nu är bygget på gång!
Kommer mera snart!
Stefan
Den här förnämliga boken om TBD (Torpedo Bomber, Douglas) Devastator (200+ sidor!) av Dana Bell kunde jag bara inte låta bli, lite dyr, men väl värd pengarna!
Massor av bilder, noggranna färgangivelser och planritningar, dessutom naturligtvis hela historien om dessa flygplan.
Här är en kandidat om jag kan hitta ett divisionsmärke, nuffror och nationalitetsmärken har jag redan.
Jag började bygget med att limma dit hjulbaljorna i mittsektionen av vingarna.
Trumpeter vore inte Trumpeter om allt vore perfekt, eller hur?
Jag har valt att bygga en Torpedbärande variant (det är ju FLOTTAN!), så Trumpeter har gjort monteringen som en separat panel, men för torpedvarianten har Trumpy ”glömt” att ta bort falsen i framkanten så delen går in.
Lite karvande och en del av falsen försvann, nu går delen in helt problemfritt.
Motorn ihoplimmad, bra passning;
Avgasrören är gjutna i två delar och ska passas in i motorn….
Flera rördelar som ska sitta på baksidan av motorn….
Motor, stabbe, höjdroder, skevroder och sidoroder monterade plus torpeden påbörjad….
Nu är bygget på gång!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den sön aug 18 2024, 12:31, ändrad totalt 3 gånger
Azgaron, Gigabyte and Matt_Public like this post
Snyggt jobbat Stefan.
Och förlagan ser ju hur cool ut som helst.
/Bosse
Och förlagan ser ju hur cool ut som helst.
/Bosse
Marlin
Bra start på bygget Stefan! Ser fint ut!
Verkar ju vara en vettig bok att ha!
Håkan
Verkar ju vara en vettig bok att ha!
Håkan
Åhå!!! Detta skall bli roligt att följa, Dauntles, Deveaststor och Avenger är några favoriter
Noobson
Det har inte hänt så mycket på det här bygget, jag har väntat på en del beställda delar som jag vill ha innan jag kan fortsätta.
Jag vann ett presentkort på varor för £100 skänkt av Airscale i LSP´s jullotteri i julas.
Glad i hågen beställde jag ett gäng tillbehör till min Dauntless, instrumentpanel till min Lancaster och ett par säkerhetsbälten (GB, US Ger.).
Postnord har strulat till det och ”tappat bort” paketet, jag fick ringa flera gånger och efterlysa det och sen hade dom inte noterat att jag faktiskt HADE betalat alla jäkla avgifter, så dom har skickat FYRA (4!) påminnelser!
Vad f** sysslar dom med på PN?
Nåja, paketet kom fram till slut och lite har det trots allt blivit gjort på modellen.
Motorn är primad med Svart UMP…
Propellern är primad med vit Alclad Microfiller och spetsarna målade med Gult (Humbrol 69)…
Det gula på tipparna är maskerat och det röda är målat…
Lämpligt nog hade jag faktiskt tänkt handla lite delar från Airscale, men när jag nu vann 100 pund att handla för så var det ju givet VAD jag ville ha!
Jag hittade en propeller, Hjul och en enkelpipig 0.303 Browning
Hjulen av resin när superfina;
Puffran är 3D printad, superfin men OJ, vad det var pyssligt att rensa upp alla gjutkanaler!
Kolla siktet, man vågar ju knappt andas på det här…
Propellerns delar var desto enklare att rensa upp, otroligt mycket bättr än delarna i byggsatsen!
Ett “cockpit upgrade set” blev det också….
Dekaler till instrumenten…
Instruktionerna till Cockpit setet är klara och bra.
Kommer mera snart!
Stefan
Jag vann ett presentkort på varor för £100 skänkt av Airscale i LSP´s jullotteri i julas.
Glad i hågen beställde jag ett gäng tillbehör till min Dauntless, instrumentpanel till min Lancaster och ett par säkerhetsbälten (GB, US Ger.).
Postnord har strulat till det och ”tappat bort” paketet, jag fick ringa flera gånger och efterlysa det och sen hade dom inte noterat att jag faktiskt HADE betalat alla jäkla avgifter, så dom har skickat FYRA (4!) påminnelser!
Vad f** sysslar dom med på PN?
Nåja, paketet kom fram till slut och lite har det trots allt blivit gjort på modellen.
Motorn är primad med Svart UMP…
Propellern är primad med vit Alclad Microfiller och spetsarna målade med Gult (Humbrol 69)…
Det gula på tipparna är maskerat och det röda är målat…
Lämpligt nog hade jag faktiskt tänkt handla lite delar från Airscale, men när jag nu vann 100 pund att handla för så var det ju givet VAD jag ville ha!
Jag hittade en propeller, Hjul och en enkelpipig 0.303 Browning
Hjulen av resin när superfina;
Puffran är 3D printad, superfin men OJ, vad det var pyssligt att rensa upp alla gjutkanaler!
Kolla siktet, man vågar ju knappt andas på det här…
Propellerns delar var desto enklare att rensa upp, otroligt mycket bättr än delarna i byggsatsen!
Ett “cockpit upgrade set” blev det också….
Dekaler till instrumenten…
Instruktionerna till Cockpit setet är klara och bra.
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons mar 06 2024, 14:35, ändrad totalt 3 gånger
Azgaron, Marlin and Mal like this post
Det var en trevlig gottepåse du har lagt till.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Det där ser ju trevligt och väldigt fint ut! Där har du att pyssla med ett tag!
Håkan
Håkan
Åh, vilka fina AM delar du har fått dreggel. fyfasiken vad fina prylar.
Mal
Det byggs på och mycket extragodis minsann!
Jag har jobbat med att befria diverse delar från sina gjutpluggar och burar.
Först ut var propellern och propellernavet, det var snabbt och enkelt gjort.
Detaljerna på navet är helt outstanding!
Den här kulsprutan (Browning M1919, o.303cal.) var värre att få loss, man får verkligen titta och räkna ut hur man ska få loss delarna som gömmer sig därinne.
Min maskin ska bli en mycket tidig maskin så därför blev det en enkelpipig kulspruta.
Någonstans därinne gömmer den sig...
Det lyckades, en enkelpipig kulspruta, Browning 0.303cal. med fäste….
Nästa steg var hjulen….
Betydligt enklare och det gick mycket snabbt att få loss alla delar….
Kommer mera snart!
Stefan
Först ut var propellern och propellernavet, det var snabbt och enkelt gjort.
Detaljerna på navet är helt outstanding!
Den här kulsprutan (Browning M1919, o.303cal.) var värre att få loss, man får verkligen titta och räkna ut hur man ska få loss delarna som gömmer sig därinne.
Min maskin ska bli en mycket tidig maskin så därför blev det en enkelpipig kulspruta.
Någonstans därinne gömmer den sig...
Det lyckades, en enkelpipig kulspruta, Browning 0.303cal. med fäste….
Nästa steg var hjulen….
Betydligt enklare och det gick mycket snabbt att få loss alla delar….
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Fina prylar du har till ditt bygge.
Kan förstår att magen satt i halsgropen när ksp:n skulle ur sin bur.
/Bosse
Kan förstår att magen satt i halsgropen när ksp:n skulle ur sin bur.
/Bosse
Marlin
Fint knåpat med resindelarna Stefan! Den kulsprutan ser fin ut!
Håkan
Håkan
Skönt småpill.
Jag vill som vanligt ha vingarna utfällda, så jag börjar med att rensa bort alla detaljer på insidan av vingarnas skarvar.
Så här snygg blev skarven efter lite putsande.
Men det går inte att ha bara en ”buttjoin”, det måste till en rejäl förstärkning, en bit av 2mm tjockt plasticardakk blir perfekt.
Dags att börja ta sig an cockpiten på allvar, etssatsen från Airscale komplicerar det hela ordentligt!
Det är massor av små och stora lådor att vika ihop och små detaljer att komplettera med eller byta ut.
Det lilla ”instruktionshäftet” är väldigt knapphändigt och visar just inte så mycket.
Det största problemet är att det inte visar EXAKT vad som ska bytas eller var delarna ska sitta.
”Någonstans här” är inte vad jag kallar en instruktion!
Dessutom innehåller detta set INTE några bälten!
Det räknade jag faktiskt med, DÅLIGT!
Navigatörens/radiooperatörens panel monterad…
Pilotens och navigatörens stolar monterade…
Interiören börjar komma ihop…
Kommer mera snart!
Stefan
Så här snygg blev skarven efter lite putsande.
Men det går inte att ha bara en ”buttjoin”, det måste till en rejäl förstärkning, en bit av 2mm tjockt plasticardakk blir perfekt.
Dags att börja ta sig an cockpiten på allvar, etssatsen från Airscale komplicerar det hela ordentligt!
Det är massor av små och stora lådor att vika ihop och små detaljer att komplettera med eller byta ut.
Det lilla ”instruktionshäftet” är väldigt knapphändigt och visar just inte så mycket.
Det största problemet är att det inte visar EXAKT vad som ska bytas eller var delarna ska sitta.
”Någonstans här” är inte vad jag kallar en instruktion!
Dessutom innehåller detta set INTE några bälten!
Det räknade jag faktiskt med, DÅLIGT!
Navigatörens/radiooperatörens panel monterad…
Pilotens och navigatörens stolar monterade…
Interiören börjar komma ihop…
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Gigabyte like this post
Fotoets utan fegsnören? Alltså, nääeh...
Matt_Public- Master of DNF
Vilken fint hantverk Stefan! Det hade jag inte klarat! Snyggt!!
Tobias
Snyggt jobbat med etsen, Stefan! Ser snyggt ut så långt!
De kanske fegade ur med snörena!
Håkan
De kanske fegade ur med snörena!
Håkan
Matt_Public likes this post
Ets origami på hög nivå, läckert och snyggt jobbat Stefan.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Sida 1 av 2 • 1, 2
Liknande ämnen
» Devastator'n, den vita valen och lite andra Airfix byggen som ligger eller pågår...
» Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri
» Douglas Dauntless Revell 1/32
» Douglas A-26B Invader
» Douglas A-1J Skyraider
» Douglas EB 66 E-DL (Destroyer) 1:72 Italeri
» Douglas Dauntless Revell 1/32
» Douglas A-26B Invader
» Douglas A-1J Skyraider
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet