Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
+3
Tobias
Marlin
Stefan E
7 posters
Sida 1 av 1
Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
Detta är ett av mina nystartade kollobyggen från senaste kollot, 9–11/5 2024, en modell jag velat börja bygga på länge nu.
Ni får ta början som det är eftersom modellen redan är starkt påbörjad och att jag inte hade tillfälle att fota under kollot.
Från lådan kan man bygga två maskiner, en från VA-115 "Eagles" och en från VA-135 "Black Panthers" och man får två stora (A-4) planscher i fullfärg med målningsschema och dekal placering.
Man får också en sida med placering av stenciler och en sida med målningsanvisningar och dekaler för vapnen.
Dekalerna är standard Trumpeter/HobbyBoss, …sådär, ganska OK men stjärnbanérens proportioner stämmer inte riktigt och färgerna är lite ”off”.
Jag är som sagt inte så förtjust i Hobby Boss dekalalternativ så jag köpte lite eftermarknads dekaler från Angle of Attack (AoA).
Det här är helt superba dekaler, mycket grundlig research av AOA och dekalerna är perfekt tryckta av Cartograf, top notch!
Några ytterligare tillbehör jag köpt sedan jag skaffade modellen (jag köpte den 2018…).
En sats med färdigmålat ets för cockpiten från Eduard…
I lådan hittade jag TVÅ satser med nya resinhjul från Reskit och en omgång från Eduard…
Ett pitotrör från Profi-modeller och en sats med masker från Eduard, ets setet till vänster följde med i byggsatsen.
Nu fattas bara ett par knallpallar i Resin, helst från Quickboost.
Kommer mera snart….
Stefan
Ni får ta början som det är eftersom modellen redan är starkt påbörjad och att jag inte hade tillfälle att fota under kollot.
Från lådan kan man bygga två maskiner, en från VA-115 "Eagles" och en från VA-135 "Black Panthers" och man får två stora (A-4) planscher i fullfärg med målningsschema och dekal placering.
Man får också en sida med placering av stenciler och en sida med målningsanvisningar och dekaler för vapnen.
Dekalerna är standard Trumpeter/HobbyBoss, …sådär, ganska OK men stjärnbanérens proportioner stämmer inte riktigt och färgerna är lite ”off”.
Jag är som sagt inte så förtjust i Hobby Boss dekalalternativ så jag köpte lite eftermarknads dekaler från Angle of Attack (AoA).
Det här är helt superba dekaler, mycket grundlig research av AOA och dekalerna är perfekt tryckta av Cartograf, top notch!
Några ytterligare tillbehör jag köpt sedan jag skaffade modellen (jag köpte den 2018…).
En sats med färdigmålat ets för cockpiten från Eduard…
I lådan hittade jag TVÅ satser med nya resinhjul från Reskit och en omgång från Eduard…
Ett pitotrör från Profi-modeller och en sats med masker från Eduard, ets setet till vänster följde med i byggsatsen.
Nu fattas bara ett par knallpallar i Resin, helst från Quickboost.
Kommer mera snart….
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Marlin and Tobias like this post
Sv: Grumman A6-A Intruder, Hobbyboss 1/48
Mums en A-6:a inte fel i mitt tycke.
Om jag någonsin börjar bygga amerikanskt igen, så står denna kärra mycket högt upp på min lista.
Gärna maxlastad med Mk82 Snakeeyes.
/Bosse
Om jag någonsin börjar bygga amerikanskt igen, så står denna kärra mycket högt upp på min lista.
Gärna maxlastad med Mk82 Snakeeyes.
/Bosse
Marlin
Häftigt Stefan - gillar Intruder starkt! Speciellt efter att ha hyrt Flight of the intruder med en kompis strax efter VHS-släppet.. (Låste boken senare men faktiskt glömt det mesta frånd en)
Trevliga AM-grejor, snyggare dekaler och flera dojjor! Inte direkt som Imelda Marcos men på god väg?
Skall bli mycket trevligt att följa!
Trevliga AM-grejor, snyggare dekaler och flera dojjor! Inte direkt som Imelda Marcos men på god väg?
Skall bli mycket trevligt att följa!
Tobias
Matt_Public likes this post
Ja, jag läste boken "Flight of the Intruder" eller "Inkräktaren från skyn" på Svenska, av Stephen Coonts i tonåren och den grep mig djupt.
Dessutom blev jag "kär" i Flygplanet dom flög, A6-A Intruder, en oerhört stryktålig maskin som blev närmast legendarisk under Vietnam-kriget.
Coonts flög uppdrag över Vietnam under två turer med USS Enterprise under Vietnamkrigets sista år och det märks att han vet vad han pratar om.
Bosse, du kan vara lugn, det kommer att bli en full bomblast (4st Mer/24 Retarded Snakeyes under vingarna + centerlinetank) för ett uppdrag "up north".
Filmen med samma namn är också riktigt bra, men når inte upp till boken (som vanligt med filmatiseringar av böcker), men den är också mycket sevärd.
Både film och framförallt boken rekommenderas varmt, de är grymt bra.
Stefan
Dessutom blev jag "kär" i Flygplanet dom flög, A6-A Intruder, en oerhört stryktålig maskin som blev närmast legendarisk under Vietnam-kriget.
Coonts flög uppdrag över Vietnam under två turer med USS Enterprise under Vietnamkrigets sista år och det märks att han vet vad han pratar om.
Bosse, du kan vara lugn, det kommer att bli en full bomblast (4st Mer/24 Retarded Snakeyes under vingarna + centerlinetank) för ett uppdrag "up north".
Filmen med samma namn är också riktigt bra, men når inte upp till boken (som vanligt med filmatiseringar av böcker), men den är också mycket sevärd.
Både film och framförallt boken rekommenderas varmt, de är grymt bra.
Stefan
Marlin and Tobias like this post
Får kanske läsa om den - men lyssnade på en intervju av herr Coonts för några år sedan. Mycket bra. Flottans förlag köpte rättigheterna och sen blev det ändringar, typ..
Många kändisar i den filmen dock - ung David Schwimmer, Tom Sizemore etc. Rätt kul o se dem där.
Härligtmed bra bomblast, den kärran kunde bära en del aj..
Många kändisar i den filmen dock - ung David Schwimmer, Tom Sizemore etc. Rätt kul o se dem där.
Härligtmed bra bomblast, den kärran kunde bära en del aj..
Tobias
Det ser ju trevligt ut! Ska bli kul att följa bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
24st Snakeeyes kommer bli grymt att se.
Jag läste också boken när den kom, och jag har även sett filmen.
Boken var klart bättre än filmen tyckte jag också.
Undrar om man kan streama filmen någonstans, för nu blev jag sugen på att se den igen
/Bosse
Jag läste också boken när den kom, och jag har även sett filmen.
Boken var klart bättre än filmen tyckte jag också.
Undrar om man kan streama filmen någonstans, för nu blev jag sugen på att se den igen
/Bosse
Marlin
Bra fråga - meddela gärna om du hittar!
De har ltie olika budskap va? Och lite annorlunda vilka karaktärer som överlever..
De har ltie olika budskap va? Och lite annorlunda vilka karaktärer som överlever..
Tobias
Mycket intressant att få höra Coonts berätta om sin bok!
Tack för den!
Jag visste inte att han skrivit en hel serie, nu måste jag hitta några av dom!
Stefan
Tack för den!
Jag visste inte att han skrivit en hel serie, nu måste jag hitta några av dom!
Stefan
Intressant bygge med extragodis Stefan !
Den där såg jättefin ut, åtminstone i plasten! Hur "korrekt" den är har jag inte grottat ner mig i, för man är ju alltid lite orolig när Hobbyboss/Trumpeter är i farten.
Lite sugen är man allt på att bygga en Intruder, det blir man ju!
Lite sugen är man allt på att bygga en Intruder, det blir man ju!
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Tack ska ni ha!
Vad jag läst mig till sedan den kom ut så ska det vara en av Hobbyboss bästa modeller, en A-team produkt.
Jag kan ännu inte det intimaste på byggsatsen och jag har just börjat på kitet.
Av vad jag kan se så här långt har de lyckats riktigt bra, men som alltid när det gäller Hobbyboss/Trumpeter har de lite svårt att hålla isär de olika versionerna.
En sak som jag reagerat på är hur de har gjort huven, Monogram gjorde den i två halvor för att få med svackan i mitten, Hobbyboss tog den enkla vägen ut och struntade i svackan så de kunde gjuta huven i ett stycke.
Luftbromsarna som sitter längst ut på vingarna kan bara byggas i utfällt läge, modellen KAN byggas med vingarna i flygläge.
Men det nämns inte i instruktionerna alls, bara hur man bygger vingarna uppfällda, trots att alla delar finns med!
Jag upptäcker säkert mera under bygget, men så här långt ser det bra ut!
Stefan
Vad jag läst mig till sedan den kom ut så ska det vara en av Hobbyboss bästa modeller, en A-team produkt.
Jag kan ännu inte det intimaste på byggsatsen och jag har just börjat på kitet.
Av vad jag kan se så här långt har de lyckats riktigt bra, men som alltid när det gäller Hobbyboss/Trumpeter har de lite svårt att hålla isär de olika versionerna.
En sak som jag reagerat på är hur de har gjort huven, Monogram gjorde den i två halvor för att få med svackan i mitten, Hobbyboss tog den enkla vägen ut och struntade i svackan så de kunde gjuta huven i ett stycke.
Luftbromsarna som sitter längst ut på vingarna kan bara byggas i utfällt läge, modellen KAN byggas med vingarna i flygläge.
Men det nämns inte i instruktionerna alls, bara hur man bygger vingarna uppfällda, trots att alla delar finns med!
Jag upptäcker säkert mera under bygget, men så här långt ser det bra ut!
Stefan
Vad gjorde jag då under kollot?
Jo, jag satte ihop den mycket väldetaljerade cockpiten, bara stolarna består av 11 delar vardera.
Jag har slipat bort alla detaljer på instrumentbrädan och alla panelerna.
Huvudställen med en kärna av en mycket hård metall (stål?), klädda med ett skal av detaljerad plast.
De här ställen kan ta ordentligt med vikt!
Nosstället byggs upp på liknande sätt med en kärna av mycket hård metall, med plast delar runtomkring.
Tyvärr tycker HobbyBoss att stället ska monteras det första man gör i modellen!
Skaderisken är väl lite mindre med metallkärnan, men jag tycker INTE om det!
Radaranläggningen i nosen kommer jag inte att använda (men jag måste använda skottet som apparaterna sitter på), nosen kommer att vara stängd.
Luftintagen passade mycket bra ihop, inga glipor eller annat mög.
Vingarna ja…
De kommer i inre och yttre sektioner eftersom modellen är konstruerad att byggas med fällda vingar.
Enligt ritningen ska man sätta dit ändstyckena i båda ving-sektionerna och montera en liten pinne emellan som ska hålla ihop det hela.
Det såg väldigt bräckligt ut, en nysning eller ett felgrepp så skulle det gå åt (he****te) isär…
Men… när jag tittade i lådan hittade jag fyra plastbalkar, ca 3x4mm och ungefär 5cm långa och i både den inre och den yttre sektionen av vingarna fanns spår som de passade i, tänk Airfix senaste alster.
Jag utelämnade de båda ändstyckena, monterade balkarna i sina respektive spår i de yttre vingarna, limmade på övre delen av vingen och lät det hela torka till dagen efter.
När allt var ordentligt var det bara att skjuta ihop vingdelarna och limma på täckplattorna som sitter på ovansidan mellan inre och yttre vingdelarna.
Allt passar perfekt och är mycket enkelt, men varför har HB utelämnat detta från ritningen?
Det verkar som det varit en sak som de höll på att glömma och kom på efter ritningen redan var färdig!
Jag tog inga bilder under bygget men jag länkar till ritningen på Scalemates, ni ser spåren för vingbalkarna i steg 14 och 15.
Men absolut inga instruktioner att bygga ihop vingarna på det här viset, de fyra vingbalkarna är inte numrerade, men de finns med på kartan över gjutstammarna, kolla ram "C"!
https://www.scalemates.com/products/img/1/4/9/225149-75-instructions.pdf
Vingarna gick trots allt ihop relativt lätt och de blev spikraka.
Flapsen kommer naturligtvis i två delar per vinge….
Luftintagens kanaler och fläktfronter…..
Kroken i sin låda, jag borde nog inte limmat kroken ännu, den ska ju vara svart/vit randig!
Sex tankar, det verkar som det kommer en KA-6D Tanker-version av den här modellen…
Hälften av den beväpning som följer med…
Det var så långt jag kom på kollot…
Kommer mera snart….
Stefan
Jo, jag satte ihop den mycket väldetaljerade cockpiten, bara stolarna består av 11 delar vardera.
Jag har slipat bort alla detaljer på instrumentbrädan och alla panelerna.
Huvudställen med en kärna av en mycket hård metall (stål?), klädda med ett skal av detaljerad plast.
De här ställen kan ta ordentligt med vikt!
Nosstället byggs upp på liknande sätt med en kärna av mycket hård metall, med plast delar runtomkring.
Tyvärr tycker HobbyBoss att stället ska monteras det första man gör i modellen!
Skaderisken är väl lite mindre med metallkärnan, men jag tycker INTE om det!
Radaranläggningen i nosen kommer jag inte att använda (men jag måste använda skottet som apparaterna sitter på), nosen kommer att vara stängd.
Luftintagen passade mycket bra ihop, inga glipor eller annat mög.
Vingarna ja…
De kommer i inre och yttre sektioner eftersom modellen är konstruerad att byggas med fällda vingar.
Enligt ritningen ska man sätta dit ändstyckena i båda ving-sektionerna och montera en liten pinne emellan som ska hålla ihop det hela.
Det såg väldigt bräckligt ut, en nysning eller ett felgrepp så skulle det gå åt (he****te) isär…
Men… när jag tittade i lådan hittade jag fyra plastbalkar, ca 3x4mm och ungefär 5cm långa och i både den inre och den yttre sektionen av vingarna fanns spår som de passade i, tänk Airfix senaste alster.
Jag utelämnade de båda ändstyckena, monterade balkarna i sina respektive spår i de yttre vingarna, limmade på övre delen av vingen och lät det hela torka till dagen efter.
När allt var ordentligt var det bara att skjuta ihop vingdelarna och limma på täckplattorna som sitter på ovansidan mellan inre och yttre vingdelarna.
Allt passar perfekt och är mycket enkelt, men varför har HB utelämnat detta från ritningen?
Det verkar som det varit en sak som de höll på att glömma och kom på efter ritningen redan var färdig!
Jag tog inga bilder under bygget men jag länkar till ritningen på Scalemates, ni ser spåren för vingbalkarna i steg 14 och 15.
Men absolut inga instruktioner att bygga ihop vingarna på det här viset, de fyra vingbalkarna är inte numrerade, men de finns med på kartan över gjutstammarna, kolla ram "C"!
https://www.scalemates.com/products/img/1/4/9/225149-75-instructions.pdf
Vingarna gick trots allt ihop relativt lätt och de blev spikraka.
Flapsen kommer naturligtvis i två delar per vinge….
Luftintagens kanaler och fläktfronter…..
Kroken i sin låda, jag borde nog inte limmat kroken ännu, den ska ju vara svart/vit randig!
Sex tankar, det verkar som det kommer en KA-6D Tanker-version av den här modellen…
Hälften av den beväpning som följer med…
Det var så långt jag kom på kollot…
Kommer mera snart….
Stefan
Azgaron, Marlin and Mal like this post
Fint knåpat på kollot, Stefan! Ser bra ut så långt!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Flitig som en myra Stefan.
Ser ju ut att vara en rätt bra byggsats HobbyBoss har släppt.
/Bosse
Ser ju ut att vara en rätt bra byggsats HobbyBoss har släppt.
/Bosse
Marlin
Najs!
Hittade en snubbe på BM som har gått igenom vad som man kan välja att ändra på ifall man vill göra en "riktig" A.
Länk!
Hobbyboss modell verkar ju vara en E i grunden och sen lite smink för att få till vingarna rätt. Eller nåt.
Det som skiljer är mestadels massa antenner och sånt småjox.
Däremot är det lite märkligt att man undviker helt att man gjort ordentliga förstärkningar för att ha utfällda vingar?
Man ser ju spåren även på ritningen, men ingen av de tre hobbyboss instruktionerna har med det.
Märkligt.
Hittade en snubbe på BM som har gått igenom vad som man kan välja att ändra på ifall man vill göra en "riktig" A.
Länk!
Hobbyboss modell verkar ju vara en E i grunden och sen lite smink för att få till vingarna rätt. Eller nåt.
Det som skiljer är mestadels massa antenner och sånt småjox.
Däremot är det lite märkligt att man undviker helt att man gjort ordentliga förstärkningar för att ha utfällda vingar?
Man ser ju spåren även på ritningen, men ingen av de tre hobbyboss instruktionerna har med det.
Märkligt.
sådär en 30 olika..
cas- Vicesheriff
Ja, det är ju typiskt HB/T att inte vara så noga med versionerna, men alla delar brukar vara med i alla fall.
Jag fick en lista med saker att korrigera på byggsatsen med dekalarket från Angel of Attack för att få till en korrekt -A version, men tack för länken.
Tusan vet vad de tänkte med vingarna, eller om de ens tänkte?
Stefan
Jag fick en lista med saker att korrigera på byggsatsen med dekalarket från Angel of Attack för att få till en korrekt -A version, men tack för länken.
Tusan vet vad de tänkte med vingarna, eller om de ens tänkte?
Stefan
Modellen ser verkligen fin ut i detaljerna rätt u lådan altså, grymmt bra start.
Mal
Tack ska ni ha!
Den här byggsatsen har fått mycket bra kritik och är en av HB/T absolut bästa modeller och den ska vara så korrekt man kan begära.
Hittills har den varit bra detaljerad, mycket lättbyggd och passformen har varit mycket bra överlag.
Det är en rolig modell att bygga...
Stefan
Den här byggsatsen har fått mycket bra kritik och är en av HB/T absolut bästa modeller och den ska vara så korrekt man kan begära.
Hittills har den varit bra detaljerad, mycket lättbyggd och passformen har varit mycket bra överlag.
Det är en rolig modell att bygga...
Stefan
Mal likes this post
Det klibbar ihop sig fint!
» Fujimi A6-E Intruder 1/72
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther
» Grumman F4F-3 Wildcat, Hobbyboss 1/48
» A-6E Intruder
» KA-6D Intruder (Italeri, 1:72)
» HobbyBoss 1/72 Grumman F9F Panther