A32A Lansen (32254/6-40)
+6
Mal
Tobias
Stefan E
Azgaron
cas
Zander_Lindstrom
10 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: A32A Lansen (32254/6-40)
Trist med kondens i slangen!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Matt_Public likes this post
Ush, trist, stötte på det problemet en varm sommardag då jag återupptog bygget och var riktig gröngöling på det där om AB, spottade vatten som du sa, mycket fukt i luften.
Skaffa vatten avskiljare, ett måste till AB kompressor, en riktig varm dag nä jag kör min kompressor, joförfan, det samlas en hel del vatten, så man trycker in en liten ventil i botten o det rinner ut.
Skaffa vatten avskiljare, ett måste till AB kompressor, en riktig varm dag nä jag kör min kompressor, joförfan, det samlas en hel del vatten, så man trycker in en liten ventil i botten o det rinner ut.
Mal
Jag har ett filter sitter på kompressorn, har aldrig varit med om det problemet förr, men löste det.
Utifall att någon i framtiden läser och har samma problem, så här gjorde jag:
Jag skruvade loss pistolen, men med själva fästet kvar i slangen. Därefter kopplade jag på kompressorn, så det blåste ur slangen och sedan lade jag den i en mugg i några minuter.
Nu åter till Lansen:
Jag har varit på liftutbildning idag, alltså kort arbetsdag och jag bestämde mig för att ta en riktig byggdag.
Jag har bestämt individ också och det kommer bli Gul Helge från F7 Såtenäs, 32043.
Den levererades 22 september 1956 och skrotades 20 augusti 1975.
Målade flygplanet i metall.
Maskerade lite av områdena som kommer vara synliga, för att skapa lite varierande nyans på plåtarna.
Resultatet på höger sida...
Och vänster.
Så maskerade jag och började måla den gröna, men blev osäker på vilken olivgrön jag skulle ha (MRP), men kom fram till att det är den mörka.
Och där var den målad.
Bonus:
Fick hem lite böcker idag.
Utifall att någon i framtiden läser och har samma problem, så här gjorde jag:
Jag skruvade loss pistolen, men med själva fästet kvar i slangen. Därefter kopplade jag på kompressorn, så det blåste ur slangen och sedan lade jag den i en mugg i några minuter.
Nu åter till Lansen:
Jag har varit på liftutbildning idag, alltså kort arbetsdag och jag bestämde mig för att ta en riktig byggdag.
Jag har bestämt individ också och det kommer bli Gul Helge från F7 Såtenäs, 32043.
Den levererades 22 september 1956 och skrotades 20 augusti 1975.
Målade flygplanet i metall.
Maskerade lite av områdena som kommer vara synliga, för att skapa lite varierande nyans på plåtarna.
Resultatet på höger sida...
Och vänster.
Så maskerade jag och började måla den gröna, men blev osäker på vilken olivgrön jag skulle ha (MRP), men kom fram till att det är den mörka.
Och där var den målad.
Bonus:
Fick hem lite böcker idag.
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Fortsatte idag lite innan jag åker till jobbet om ett par timmar.
Maskerade och grundmålade i grått till bandet runt nosen.
Så där! Tycker alla flygplan från just de gula divisionerna är så jäkla läckra.
All tejp och Maskol av, sedan på med Alclad Aqua gloss.
Hörrni, som hållit på medan jag varit frånvarande i flera år, vad finns det för bra substitut till Aquagloss?
Mitt krav på en klarlack är att det ska gå att spruta direkt ur flaskan och lätt.
Jag är inte bra på det där med att förkunna klarlack.
Maskerade och grundmålade i grått till bandet runt nosen.
Så där! Tycker alla flygplan från just de gula divisionerna är så jäkla läckra.
All tejp och Maskol av, sedan på med Alclad Aqua gloss.
Hörrni, som hållit på medan jag varit frånvarande i flera år, vad finns det för bra substitut till Aquagloss?
Mitt krav på en klarlack är att det ska gå att spruta direkt ur flaskan och lätt.
Zander_Lindstrom
Azgaron and Marlin like this post
Zander_Lindstrom skrev:Hörrni, som hållit på medan jag varit frånvarande i flera år, vad finns det för bra substitut till Aquagloss?
Jag har köpt Mr Paint fem olika klar lacker Super Clear
*Gloss
*Semigloss
*Semimatt
*Matt
*Have Glass Special effect matt varnish
https://mrpaint.sk/farby/Clear?page={page}
Den sistnämnda har jag inte haft anledning att pröva ännu, men jag är nöjd med det övriga.
Nackdelen är att de går åt väldigt snabbt, så det gäller att ha ett lager hemma.
/Bosse
Marlin
Marlin skrev:Zander_Lindstrom skrev:Hörrni, som hållit på medan jag varit frånvarande i flera år, vad finns det för bra substitut till Aquagloss?
Jag har köpt Mr Paint fem olika klar lacker Super Clear
*Gloss
*Semigloss
*Semimatt
*Matt
*Have Glass Special effect matt varnish
https://mrpaint.sk/farby/Clear?page={page}
Den sistnämnda har jag inte haft anledning att pröva ännu, men jag är nöjd med det övriga.
Nackdelen är att de går åt väldigt snabbt, så det gäller att ha ett lager hemma.
/Bosse
Jo jag har deras matta och halvblanka hemma, de är riktigt bra, men just till bland lack vill jag ha en stor flaska. Som du själv var inne på, de går åt.
Zander_Lindstrom
Varför vill du byta byta?
Alclads klarlacker finns kvar, de heter Klear Kote Gloss/Satin/Matt och jag använder inget annat numera.
De finns i 60ml flaskor så de räcker ett tag.
Stefan
Alclads klarlacker finns kvar, de heter Klear Kote Gloss/Satin/Matt och jag använder inget annat numera.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Stefan E skrev:Varför vill du byta byta?
Stefan
Ja nä det var bara eftersom jag hört att Alclad har lagt ner, förutsatte att klarlacken skulle försvinna då med.
Zander_Lindstrom
Snyggt målat Zander! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Zander_Lindstrom likes this post
Vad jag vet så finns Alclad kvar, men jag hittar ingen hemsida;
Enligt ryktet har MiG köpt in sig /Samarbetar/tagit över en del av produktionen, främst av fillers, särskilt den svarta microfillern finns nu i Migs små flaskor (18ml), förut kunde man köpa Alclad microfillern i 120ml burkar/flaskor, de räckte ett bra tag.
Titta på mig´s hemsida....
Sedan kom 60ml flaskorna och de räcker ganska länge också, sedan kom Mig och då snikade det till sig.
Nu finns fillern bara i 18ml flaskor, till samma pris som vanlig färg, här blev det för dyrt och ohållbart för mig, dessutom fungerade inte microfillern som filler längre!
Nu har jag gått över helt till UMP´s (stylrenz?) filler, den finns i svart/grått och vitt, kanske ännu flera färger.
Stora 120ml flaskor igen till bra pris och den funkar nästan lika bra som Alclads, rekommenderas.
Jag har ett lager med Alclads klarlack så jag har inte behövt köpa någon på länge, men den borde väl gå att få tag på.
Stefan
Enligt ryktet har MiG köpt in sig /Samarbetar/tagit över en del av produktionen, främst av fillers, särskilt den svarta microfillern finns nu i Migs små flaskor (18ml), förut kunde man köpa Alclad microfillern i 120ml burkar/flaskor, de räckte ett bra tag.
Sedan kom 60ml flaskorna och de räcker ganska länge också, sedan kom Mig och då snikade det till sig.
Nu finns fillern bara i 18ml flaskor, till samma pris som vanlig färg, här blev det för dyrt och ohållbart för mig, dessutom fungerade inte microfillern som filler längre!
Nu har jag gått över helt till UMP´s (stylrenz?) filler, den finns i svart/grått och vitt, kanske ännu flera färger.
Stora 120ml flaskor igen till bra pris och den funkar nästan lika bra som Alclads, rekommenderas.
Jag har ett lager med Alclads klarlack så jag har inte behövt köpa någon på länge, men den borde väl gå att få tag på.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Mal likes this post
Stefan E skrev:Vad jag vet så finns Alclad kvar, men jag hittar ingen hemsida;
Stefan
På Rebell stod det länge att de hade utförsäljning eftersom företaget upphörde.
Suck... Mig...jag undviker just hans grejer så långt det är möjligt.
Zander_Lindstrom
Azgaron skrev:Snyggt målat Zander! Ser fint ut!
Håkan
Tack så mycket
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Brukar säga om modellbygge och med handen på.
hjärtat, finns så mkt produkter på marknaden, geez ja.
om en produkt..
en del får fantastiska resultat medans andra får fail, man kör med det man tycker funkar kalas på det, jag menar en teknik på en byggare passar inte den andra, mkt error and trial, sen så fastnar man för dem saker som funkar för en själv...utryckligen....whatever floats youre boat.
man kör på det som funkar helt enkelt för dig och din byggstil och för stunden.
sist have helluva fun 🥰...
hjärtat, finns så mkt produkter på marknaden, geez ja.
om en produkt..
en del får fantastiska resultat medans andra får fail, man kör med det man tycker funkar kalas på det, jag menar en teknik på en byggare passar inte den andra, mkt error and trial, sen så fastnar man för dem saker som funkar för en själv...utryckligen....whatever floats youre boat.
man kör på det som funkar helt enkelt för dig och din byggstil och för stunden.
sist have helluva fun 🥰...
Mal
Ojj..tillägg, ser förövrigt kalas ut med målningen där...grymmt jobbat blir en fin Lansen
Mal
Bra jobbat, Lansen är en riktigt charmigt flygplan. Finns det nån anledning till att en del tillverkare gjort upphöjda panellinjer istället för sänkta?
Noobson
Det är billigare med upphöjda panellinjer.Noobson skrev:Finns det någon anledning till vissa tillverkare har gjort upphöjda panellinjer istället för nedsänkta diton?
Gjutformen kan jämföras med ett fotonegativ. En ingraverad linje i formen, vilket är enklare att göra, blir upphöjd på modellen och vice versa.
Matt_Public- Master of DNF
Mal and Noobson like this post
Snyggt!!
Eller som Mr Linoge från storm of the century sa: Hell is repetition apropå panellinjer
Eller som Mr Linoge från storm of the century sa: Hell is repetition apropå panellinjer
Noobson
Matt_Public likes this post
Snyggt med dekaler på!
Håkan
Håkan
Då kör vi igen
Halvblank klarlack från MRP på.
Körde lite wash på metallen
Så på med lite vita fläckar oljefärg på sina ställen
Fan, jag tycker det är svårt att göra streaks...
Den vita färgen får det att se lite matt ut på sina ställen.
Tanken är att det ska se så ut just på bakdelen, eftersom den utsatts för hydraulolja som löser upp färgen.
Halvblank klarlack från MRP på.
Körde lite wash på metallen
Så på med lite vita fläckar oljefärg på sina ställen
Fan, jag tycker det är svårt att göra streaks...
Den vita färgen får det att se lite matt ut på sina ställen.
Tanken är att det ska se så ut just på bakdelen, eftersom den utsatts för hydraulolja som löser upp färgen.
Zander_Lindstrom
Azgaron likes this post
Vädringen andra försöket ser kalas ut, smuts o rinn.
vädring e så förbaskat kul
vädring e så förbaskat kul
Mal
Fint jobbat med vädringen!
Håkan
Håkan
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen