Ett par F-35I Adir från IDF/AF, en i Stealth mode och en i Beast mode - Meng 1/48
+2
Stefan E
Azgaron
6 posters
Sida 3 av 7
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sv: Ett par F-35I Adir från IDF/AF, en i Stealth mode och en i Beast mode - Meng 1/48
Hejsan.
Då har det varit helg igen, och vi stack i väg som planerat till stugan.
Och denna fredag funkade trafiken som den ska och vi kom fram i tid för att hinna med ett glas vin i kvällssolen på altanen.
087 by Bosse Persson, on Flickr
088 by Bosse Persson, on Flickr
Men det märks att vi går mot höst, träden har börjat skifta färg och jag fick elda i kaminen både fredag och lördagskväll.
Det blev inget grillat denna helg, då vi hade lite fisk i frysen som skulle tas rätt på.
Så lite torsk rygg, lax och räkor i en saffranssås med egen odlad kokt potatis till blev inte dumt.
Jag kryddade min med lite rökta musslor.
089 by Bosse Persson, on Flickr
Lördagen blev en soligt och fin dag, så jag kunde äntligen spraya klart mina sista moduler till mitt färgställ.
Och nu kan jag säga att det är i stort sett klart.
Ganska många hål i ställen för Mr Paint, men de kommer säkert fyllas på i rask takt.
Jag har inte ställt dem i nummer ordning denna gång, utan de står i lands sektioner istället för att jag lätt ska kunna se om jag har en färg för nästa bygge eller inte.
Det som återstår på byggsidan är lite bättre ordning på bordet, och sen ska bokhyllan vid sidan om bordet snyggas till.
Och till våren ska en spraybox installeras på målnings sidan.
Kanske blir ett lite färgställ i sprutboxen också där man kan förvara färger tillfälligt för det man håller på med.
090 by Bosse Persson, on Flickr
Det har inte hänt särskilt mycket på mina Adir byggen.
Men jag har köpt nya dekaler till Beast.
Jag gillar inte de valen som Meng skickar med.
Så min Beast kommer bli frå 117 "First Jet" Squadron.
Och vem vet, jag kommer nog troligen också bygga en från IDF Test & Evaluation Squadron "Manat" i framtiden också.
Kan ju vara kul med lite mer färger än bara grått på en F-35:a.
091 by Bosse Persson, on Flickr
092 by Bosse Persson, on Flickr
093 by Bosse Persson, on Flickr
Sen var jag tvungen att klippa loss Reskit stolen och se vad jag hade köpt.
094 by Bosse Persson, on Flickr
Jag bestämmde mig rätt omgående att beställa en till stol för jag kan inte använda Mengs så kallade stol.
Skillnaden är ju astronomisk i detalj rikedom.
095 by Bosse Persson, on Flickr
096 by Bosse Persson, on Flickr
Tror jag kommer få några spännande dagar att måla denna skönhet i all dess detaljrikedom.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Då har det varit helg igen, och vi stack i väg som planerat till stugan.
Och denna fredag funkade trafiken som den ska och vi kom fram i tid för att hinna med ett glas vin i kvällssolen på altanen.
087 by Bosse Persson, on Flickr
088 by Bosse Persson, on Flickr
Men det märks att vi går mot höst, träden har börjat skifta färg och jag fick elda i kaminen både fredag och lördagskväll.
Det blev inget grillat denna helg, då vi hade lite fisk i frysen som skulle tas rätt på.
Så lite torsk rygg, lax och räkor i en saffranssås med egen odlad kokt potatis till blev inte dumt.
Jag kryddade min med lite rökta musslor.
089 by Bosse Persson, on Flickr
Lördagen blev en soligt och fin dag, så jag kunde äntligen spraya klart mina sista moduler till mitt färgställ.
Och nu kan jag säga att det är i stort sett klart.
Ganska många hål i ställen för Mr Paint, men de kommer säkert fyllas på i rask takt.
Jag har inte ställt dem i nummer ordning denna gång, utan de står i lands sektioner istället för att jag lätt ska kunna se om jag har en färg för nästa bygge eller inte.
Det som återstår på byggsidan är lite bättre ordning på bordet, och sen ska bokhyllan vid sidan om bordet snyggas till.
Och till våren ska en spraybox installeras på målnings sidan.
Kanske blir ett lite färgställ i sprutboxen också där man kan förvara färger tillfälligt för det man håller på med.
090 by Bosse Persson, on Flickr
Det har inte hänt särskilt mycket på mina Adir byggen.
Men jag har köpt nya dekaler till Beast.
Jag gillar inte de valen som Meng skickar med.
Så min Beast kommer bli frå 117 "First Jet" Squadron.
Och vem vet, jag kommer nog troligen också bygga en från IDF Test & Evaluation Squadron "Manat" i framtiden också.
Kan ju vara kul med lite mer färger än bara grått på en F-35:a.
091 by Bosse Persson, on Flickr
092 by Bosse Persson, on Flickr
093 by Bosse Persson, on Flickr
Sen var jag tvungen att klippa loss Reskit stolen och se vad jag hade köpt.
094 by Bosse Persson, on Flickr
Jag bestämmde mig rätt omgående att beställa en till stol för jag kan inte använda Mengs så kallade stol.
Skillnaden är ju astronomisk i detalj rikedom.
095 by Bosse Persson, on Flickr
096 by Bosse Persson, on Flickr
Tror jag kommer få några spännande dagar att måla denna skönhet i all dess detaljrikedom.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron and Gigabyte like this post
Sv: Ett par F-35I Adir från IDF/AF, en i Stealth mode och en i Beast mode - Meng 1/48
Det är skillnad på olika, sa Bull.
Fin-fina dekaler blev det minsann också, jojomän.
Fin-fina dekaler blev det minsann också, jojomän.
Matt_Public- Master of DNF
Marlin likes this post
Tack Matt.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Snyggt med alla färgställen! Attans snygg resinstol!
Absolut ingen skillnad!
Håkan
Absolut ingen skillnad!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack Håkan.
/Bosse
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Ser trevligt ut i stugan! Schysst mat!
Och vilken schysst modelleringshörna!
Och vilken schysst modelleringshörna!
Tobias
Marlin likes this post
Tack Tobbe.
Jo min lilla hörna börjar bli det jag har önskat mig i många år.
Men helt färdig är den ännu inte, undrar om den någonsin blir klar.
Jag kommer säkert göra om saker lite då och då.
Måste få in lite mer eluttag under bordet nu när det börjar bli mörkare på kvällarna.
/Bosse
Jo min lilla hörna börjar bli det jag har önskat mig i många år.
Men helt färdig är den ännu inte, undrar om den någonsin blir klar.
Jag kommer säkert göra om saker lite då och då.
Måste få in lite mer eluttag under bordet nu när det börjar bli mörkare på kvällarna.
/Bosse
Marlin
Azgaron and Tobias like this post
Målningshörnan blir kanonbra!
Jag kan definitivt skriva under på nyttan med ställ för flaskorna under målning!
MRP och Alclad flaskorna är hopplösa och välter för ingenting!
Stefan
Jag kan definitivt skriva under på nyttan med ställ för flaskorna under målning!
MRP och Alclad flaskorna är hopplösa och välter för ingenting!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Marlin and Tobias like this post
Full förståelse för det Stefan.
Har varit rätt nära att välta en MRP flaska.
Jag tror att dessa två kommer bli helt rätt inne i sprayboxen.
Måttet på dem tillsammans blir 20 x 50cm vilket är samma som djupet på den spraybox jag suktar efter.
Och sprayboxen är ganska så exakt 1 meter bred vilket gör att jag fortfarande kommer ha 80 x 50 cm arbetsyta inne i boxen.
Och det kommer räcka gott.
/Bosse
Har varit rätt nära att välta en MRP flaska.
Jag tror att dessa två kommer bli helt rätt inne i sprayboxen.
Måttet på dem tillsammans blir 20 x 50cm vilket är samma som djupet på den spraybox jag suktar efter.
Och sprayboxen är ganska så exakt 1 meter bred vilket gör att jag fortfarande kommer ha 80 x 50 cm arbetsyta inne i boxen.
Och det kommer räcka gott.
/Bosse
Marlin
Hmmm, jag skulle inte ha dem inne i sprutboxen.
Det blir otroligt skitigt efter ett tag och fullt med sprutdamm som sätter sig på allt!
Nu vet jag inte hur det blir med akryler, men du använder ju MRP och Alclad ibland.
Annars verkar ställen väldigt användbara!
Stefan
Det blir otroligt skitigt efter ett tag och fullt med sprutdamm som sätter sig på allt!
Nu vet jag inte hur det blir med akryler, men du använder ju MRP och Alclad ibland.
Annars verkar ställen väldigt användbara!
Stefan
Jo lite overspray får jag räkna med.
Men det är nog inte så farligt.
Och skulle de se sunkiga ut efter ett tag är det ju bara att spraya om dem.
Rå MDF är ju ingen kul att titta på iallafall.
/Bosse
Men det är nog inte så farligt.
Och skulle de se sunkiga ut efter ett tag är det ju bara att spraya om dem.
Rå MDF är ju ingen kul att titta på iallafall.
/Bosse
Marlin
Ja, jag klär insidan på boxen med dagstidningar.
När jag inte kan läsa rubrikerna längre så byter jag bara "fodringen".
Men ta en titt på hur burkar och flaskor ser ut efter några månader i boxen.
För ett tag sedan uppgraderade jag till en ny fläkt och då bytte jag tidningarna också.
Inte så snofsigt kanske, men det funkar för mig.
Stefan
När jag inte kan läsa rubrikerna längre så byter jag bara "fodringen".
Men ta en titt på hur burkar och flaskor ser ut efter några månader i boxen.
För ett tag sedan uppgraderade jag till en ny fläkt och då bytte jag tidningarna också.
Inte så snofsigt kanske, men det funkar för mig.
Stefan
Azgaron and Marlin like this post
Okek, jag planerar att köpa denna.
Och tanken är att ha färgstället till vänster i boxen.
Ungefär så jobbar jag redan i dag och blåser då åt den högra sidan i min flyttlåda.
Länk
Utblåsen ska jag försöka modifiera så att jag bara har ett munstycke/utblås att stoppa in i fönsterglipan.
/Bosse
Och tanken är att ha färgstället till vänster i boxen.
Ungefär så jobbar jag redan i dag och blåser då åt den högra sidan i min flyttlåda.
Länk
Utblåsen ska jag försöka modifiera så att jag bara har ett munstycke/utblås att stoppa in i fönsterglipan.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Ser ut att vara rejäla grejer!
Jag blir nästan lite avis på bredden på boxen, min är djup och hög nog, men jag skulle velat haft några decimeter till på bredden.
Långa modeller som fartyg med över 60cm längd blir lite bökiga!
Roligt att se hur du tagit åt dig färgsprutan!
Stefan
Jag blir nästan lite avis på bredden på boxen, min är djup och hög nog, men jag skulle velat haft några decimeter till på bredden.
Långa modeller som fartyg med över 60cm längd blir lite bökiga!
Roligt att se hur du tagit åt dig färgsprutan!
Stefan
Marlin likes this post
Tack Stefan.
Jo visst har jag tagit till mig sprutan, funderar på att skaffa en till som jag kan använda för finliret.
Där är min Grex inte så bra.
Den funkar för större ytor, men jag har inte fått den att funka att göra fina linjer med.
Kanske är för att den har en 0,3 nål?
Jag kan bygga om den till 0,2. Kanske skulle testa det någon gång, det är ju bara att byta nål och munstycke.
Skrattar lite åt mig själv när jag numera sitter och gör rent den utan att titta på sprängskissen längre.
Det var rädslan för rengörning som höll mig bort i alla år.
Men eftersom ingen i familjen klagar på att jag sprayar i vardagsrummet så har jag nu gått all in.
Och med en riktig spraybox med utsug kommer det bara bli bättre.
Jag väljer att köpa stort på direkten, jag har också några fartyg i stashen som jag gärna vill bygga.
Och då kan det till och med bli lite trångt med 80 cm bredd.
/Bosse
Jo visst har jag tagit till mig sprutan, funderar på att skaffa en till som jag kan använda för finliret.
Där är min Grex inte så bra.
Den funkar för större ytor, men jag har inte fått den att funka att göra fina linjer med.
Kanske är för att den har en 0,3 nål?
Jag kan bygga om den till 0,2. Kanske skulle testa det någon gång, det är ju bara att byta nål och munstycke.
Skrattar lite åt mig själv när jag numera sitter och gör rent den utan att titta på sprängskissen längre.
Det var rädslan för rengörning som höll mig bort i alla år.
Men eftersom ingen i familjen klagar på att jag sprayar i vardagsrummet så har jag nu gått all in.
Och med en riktig spraybox med utsug kommer det bara bli bättre.
Jag väljer att köpa stort på direkten, jag har också några fartyg i stashen som jag gärna vill bygga.
Och då kan det till och med bli lite trångt med 80 cm bredd.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Hejsan,
Jag satt och kollade på resinstolen till min Adir igår kväll.
Och jag upptäckte att den sitter för högt i cockpit.
097 by Bosse Persson, on Flickr
Mengs stol sitter mycket djupare ner i cockpit, och i rätt läge enligt de bilder jag har kollat på.
098 by Bosse Persson, on Flickr
Det visade sig att "lådan" som Meng har i botten av cockpit inte passar med resinstolen.
099 by Bosse Persson, on Flickr
Så bort med den, slippennan var perfekt till att få bort de sista spåren av den.
100 by Bosse Persson, on Flickr
Och sen passar stolen som hand i handske, och i rätt läge tack vare den lilla klots som sitter på undersidan av stolen.
101 by Bosse Persson, on Flickr
Får se om jag hinner få lite färg på detta under helgen.
Jag har en del andra sysslor att pyssla med under helgen, och sen drar Hockey säsongen igång på lördag.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Jag satt och kollade på resinstolen till min Adir igår kväll.
Och jag upptäckte att den sitter för högt i cockpit.
097 by Bosse Persson, on Flickr
Mengs stol sitter mycket djupare ner i cockpit, och i rätt läge enligt de bilder jag har kollat på.
098 by Bosse Persson, on Flickr
Det visade sig att "lådan" som Meng har i botten av cockpit inte passar med resinstolen.
099 by Bosse Persson, on Flickr
Så bort med den, slippennan var perfekt till att få bort de sista spåren av den.
100 by Bosse Persson, on Flickr
Och sen passar stolen som hand i handske, och i rätt läge tack vare den lilla klots som sitter på undersidan av stolen.
101 by Bosse Persson, on Flickr
Får se om jag hinner få lite färg på detta under helgen.
Jag har en del andra sysslor att pyssla med under helgen, och sen drar Hockey säsongen igång på lördag.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron and Matt_Public like this post
Inget så bra som att ha, rent verktygsmässigt.
Fint fixat med fullfartsfåtöljen.
Fint fixat med fullfartsfåtöljen.
Matt_Public- Master of DNF
Händig slippenna!
Otroligt snygg stol!
Stefan
Otroligt snygg stol!
Stefan
Tackar mina Herrar.
Jo stolen är ett konstverk.
Ska bli riktigt kul att måla denna.
Slippennan är värd varenda krona jag gav för den.
Funkar mycket bra att få bort utstöts märken med den.
/Bosse
Jo stolen är ett konstverk.
Ska bli riktigt kul att måla denna.
Slippennan är värd varenda krona jag gav för den.
Funkar mycket bra att få bort utstöts märken med den.
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Bosse! Stolen kom ju fint på plats!
Praktiskt verktyg!
Håkan
Praktiskt verktyg!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hejsan,
Arbetet med mina Adir fortskrider, och nu är alla luckor på Stealth versionen vitmålade och de har även fått en semi matt lack.
Jag kommer klarlacka utsidan av dem under veckan, och sen börjar maraton jobbet med att få på alla RAM dekaler.
102 by Bosse Persson, on Flickr
Vapenlasten till båda är också klarlackad, och nu ska de alla dekaleras.
103 by Bosse Persson, on Flickr
Så denna vecka kommer nog gå i dekaler och stencilernas tecken.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Arbetet med mina Adir fortskrider, och nu är alla luckor på Stealth versionen vitmålade och de har även fått en semi matt lack.
Jag kommer klarlacka utsidan av dem under veckan, och sen börjar maraton jobbet med att få på alla RAM dekaler.
102 by Bosse Persson, on Flickr
Vapenlasten till båda är också klarlackad, och nu ska de alla dekaleras.
103 by Bosse Persson, on Flickr
Så denna vecka kommer nog gå i dekaler och stencilernas tecken.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Hejsan,
I går kunde jag hämta upp det lilla paketet från Super-hobby med stolen till min andra Adir.
Jag passade på att köpa denna för mina hittills intjänade poäng, så denna gång blev det rätt billigt att handla.
Kan bli ballt att sätta en spakapa i cockpit på Beast.
Lånad bild för jag glömde fota asken.
Och denna är om annat ännu finare gjord än den tomma stolen.
Det tog en bra stund att knipsa den fri från alla gjut/stödpinnar.
104 by Bosse Persson, on Flickr
105 by Bosse Persson, on Flickr
106 by Bosse Persson, on Flickr
107 by Bosse Persson, on Flickr
Det tog så lång tid faktiskt att jag hann inte med att knipsa ut huvud och armar etc från sitt printblock.
Det är något jag får fixa så snart jag hinner.
108 by Bosse Persson, on Flickr
Fortsättning följer.....
/Bosse
I går kunde jag hämta upp det lilla paketet från Super-hobby med stolen till min andra Adir.
Jag passade på att köpa denna för mina hittills intjänade poäng, så denna gång blev det rätt billigt att handla.
Kan bli ballt att sätta en spakapa i cockpit på Beast.
Lånad bild för jag glömde fota asken.
Och denna är om annat ännu finare gjord än den tomma stolen.
Det tog en bra stund att knipsa den fri från alla gjut/stödpinnar.
104 by Bosse Persson, on Flickr
105 by Bosse Persson, on Flickr
106 by Bosse Persson, on Flickr
107 by Bosse Persson, on Flickr
Det tog så lång tid faktiskt att jag hann inte med att knipsa ut huvud och armar etc från sitt printblock.
Det är något jag får fixa så snart jag hinner.
108 by Bosse Persson, on Flickr
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron likes this post
Ja, det går inte att börja knipåsa stödpinnar hur som helst....
Ett riktigt tidsödande jobb ibland och man måste vara jäkligt försiktig, det är så oerhört sprött!
Stefan
Ett riktigt tidsödande jobb ibland och man måste vara jäkligt försiktig, det är så oerhört sprött!
Stefan
Tack Stefan.
Nä, bråttom kan man inte ha.
Det var lite som att spela plockepinne när man försöker ta sig igenom spagettiskogen av stödpinnar.
/Bosse
Nä, bråttom kan man inte ha.
Det var lite som att spela plockepinne när man försöker ta sig igenom spagettiskogen av stödpinnar.
/Bosse
Marlin
Hejsan,
EUREKA
Jag har hittat rätt grå färg som matchar Isradecals RAM paneler dekaler.
109 by Bosse Persson, on Flickr
Jag var på väg att lägga en beställning till Alfa på ca 10 nya grå färger, men en av dem var jag rätt säker på att jag redan hade köpt.
Och jag blev överlycklig när jag testade MRP-047 Dark Gray Radio antenna SU-27 (Russian aircraft radio antenna covers from 1960 to the present)
Jag tycker den ser helt rätt ut även om jag inte har lackat färgen.
110 by Bosse Persson, on Flickr
111 by Bosse Persson, on Flickr
112 by Bosse Persson, on Flickr
Jag kommer gå på denna och det innebär att jag redan i kväll kan spraya luftintagens framkanter med denna färg, och sen är det dags att börja limma in alla inälvor i flygkroppen.
Det kommer nog bli kroppsihoplimmning till helgen.
Fortsättning följer.....
/Bosse
EUREKA
Jag har hittat rätt grå färg som matchar Isradecals RAM paneler dekaler.
109 by Bosse Persson, on Flickr
Jag var på väg att lägga en beställning till Alfa på ca 10 nya grå färger, men en av dem var jag rätt säker på att jag redan hade köpt.
Och jag blev överlycklig när jag testade MRP-047 Dark Gray Radio antenna SU-27 (Russian aircraft radio antenna covers from 1960 to the present)
Jag tycker den ser helt rätt ut även om jag inte har lackat färgen.
110 by Bosse Persson, on Flickr
111 by Bosse Persson, on Flickr
112 by Bosse Persson, on Flickr
Jag kommer gå på denna och det innebär att jag redan i kväll kan spraya luftintagens framkanter med denna färg, och sen är det dags att börja limma in alla inälvor i flygkroppen.
Det kommer nog bli kroppsihoplimmning till helgen.
Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Azgaron and Matt_Public like this post
Sida 3 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Liknande ämnen
» Q-313 (Iransk stealth)
» Tau XV25 Stealth Team
» Stealth helicopter Operation Geronimo 1/144
» The new Advance UH100 Black Hawk Stealth
» Meng Deltavingar, F-102 och F-106, 1/72
» Tau XV25 Stealth Team