St.Chamond, French Heavy Tank WWI
5 posters
Sida 1 av 1
St.Chamond, French Heavy Tank WWI
I våras när jag var på modellutställningen Skala i Norge hade vi ett bord mittemot en handlare (som också visade sig vara en av organisatörerna).
En mycket trevlig kille som också hade flera intressanta modeller att sälja och i hans hög var det en modell som fångade mitt intresse.
En Fransk Tank från ”Det stora Fosterländska Kriget” , alltså Första världskriget.
Utvecklingen av stridsvagnarna var fortfarande i sin linda och detta är en vagn som Fransmännen hade kommit fram med.
Den spelar i samma division som den jämnåriga Brittiska vagnen Mk.I (den rombformade) som jag byggde för några år sedan.
Den Franska vagnen är otroligt ful och oproportionerlig, men ändå väldigt charmig och färgglad.
En liten film från Bovington som visar vagnen "In action";
Lådan innehåller massor av välgjuten plast och jag började bygga på den omedelbart!
När jag kom hem fotade jag resultatet, så det blir lite av en rivstart på bygget.
Perfekt passform och relativt stora delar gjorde att jag snart hade fått ihop karossen.
Tyvärr var man tvungen att montera kulsprutorna i karossen, det går inte att göra i efterhand.
Väl detaljerat med massor av nitar!
Fronten ser ut som den skulle kunna skära igenom vad som helst.
När karossen var klar började jag på chassiet som är betydligt mera komplicerat än på dagens vagnar.
Det var så långt jag kom på Skala innan det var dags att packa ihop för hemfärden.
Kommer mera snart!
Stefan
En mycket trevlig kille som också hade flera intressanta modeller att sälja och i hans hög var det en modell som fångade mitt intresse.
En Fransk Tank från ”Det stora Fosterländska Kriget” , alltså Första världskriget.
Utvecklingen av stridsvagnarna var fortfarande i sin linda och detta är en vagn som Fransmännen hade kommit fram med.
Den spelar i samma division som den jämnåriga Brittiska vagnen Mk.I (den rombformade) som jag byggde för några år sedan.
Den Franska vagnen är otroligt ful och oproportionerlig, men ändå väldigt charmig och färgglad.
En liten film från Bovington som visar vagnen "In action";
Lådan innehåller massor av välgjuten plast och jag började bygga på den omedelbart!
När jag kom hem fotade jag resultatet, så det blir lite av en rivstart på bygget.
Perfekt passform och relativt stora delar gjorde att jag snart hade fått ihop karossen.
Tyvärr var man tvungen att montera kulsprutorna i karossen, det går inte att göra i efterhand.
Väl detaljerat med massor av nitar!
Fronten ser ut som den skulle kunna skära igenom vad som helst.
När karossen var klar började jag på chassiet som är betydligt mera komplicerat än på dagens vagnar.
Det var så långt jag kom på Skala innan det var dags att packa ihop för hemfärden.
Kommer mera snart!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Matt_Public and Tobias like this post
Sv: St.Chamond, French Heavy Tank WWI
Sp'nnande! Märklig sak, men "cool".. Kommer ihåg den från den nya På Västfronten Intet Nytt från Netflix. Tror itne jag sett den många gånger innan, i böcker och liknande.. Skall följa!
Tobias
Ballt med en ur-skrammel vagn.
Jag ser verkligen fram emot att få se det där galna kamouflaget målat.
/Bosse
Jag ser verkligen fram emot att få se det där galna kamouflaget målat.
/Bosse
Marlin
Tobias likes this post
grodorna har alltid spännande kamo med trevliga färger ja!
Tobias
Kul bygge Stefan! Ser bra ut så långt!
Kul kammo också!
Håkan
Kul kammo också!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tobias likes this post
Jäsefyr, vilket ambulerande tröskverk!
Detta kommer att bli doningar; det känns redan.
Detta kommer att bli doningar; det känns redan.
Matt_Public- Master of DNF
Tobias likes this post
Tack ska ni ha allihopa!
När jag kom hem från Skala-utställningen fortsatte jag att bygga på chassiet som gick ihop förvånansvärt smidigt.
Det är otroligt komplicerat med stöttor och stag åt alla håll och kanter, och väldigt sladdrigt (och ömtåligt!) att hantera då det består av 3 sektioner med hjul!
Sedan skulle det väldigt spretiga, sladdriga och ömtåliga chassiet giftas ihop med resten av chassiet.
Jag trodde inte det skulle gå, men till min stora förvåning (och lättnad) passade allt ihop perfekt och utan problem, det bara trillade på plats!
När limmet hade torkat ordentligt får man en känsla av att chassiet är ”rock solid”, vilket man inte kunde tro när man monterade det.
“Stänkskärmarna” limmade till chassiet.
Det här ser riktigt agrikulturellt ut, bruxigt rentav!
Alla komponenter färdiga för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
När jag kom hem från Skala-utställningen fortsatte jag att bygga på chassiet som gick ihop förvånansvärt smidigt.
Det är otroligt komplicerat med stöttor och stag åt alla håll och kanter, och väldigt sladdrigt (och ömtåligt!) att hantera då det består av 3 sektioner med hjul!
Sedan skulle det väldigt spretiga, sladdriga och ömtåliga chassiet giftas ihop med resten av chassiet.
Jag trodde inte det skulle gå, men till min stora förvåning (och lättnad) passade allt ihop perfekt och utan problem, det bara trillade på plats!
När limmet hade torkat ordentligt får man en känsla av att chassiet är ”rock solid”, vilket man inte kunde tro när man monterade det.
“Stänkskärmarna” limmade till chassiet.
Det här ser riktigt agrikulturellt ut, bruxigt rentav!
Alla komponenter färdiga för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Tobias like this post
Intressant lösning på chassiet.
Lite kul att se hur skrammelvagnarna utvecklades från i stort sett jordbruksutrustning med ett plåtskal till de högteknologiska fordon vi ser idag.
/Bosse
Lite kul att se hur skrammelvagnarna utvecklades från i stort sett jordbruksutrustning med ett plåtskal till de högteknologiska fordon vi ser idag.
/Bosse
Marlin
Ja verkligen.. En bepansrap och beväpnad skördetröska..
Hur vara Skala?
Hur vara Skala?
Tobias
Skala var jätteroligt!
En , kanske inte så stor, utställning i Det Norska Flygvapenmuseets lokaler på Gardemoen i Oslo.
Det var ganska välbesökt med förhållandevis ganska mycket folk, kanske ett par hundra personer över två dagar.
Mycket god, familjär stämning och ett par hundra modeller att titta på och kanske 6-8 handlare, proffs och privatpersoner, från hela Norge.
Plus att museet är i samma kaliber som det Svenska Flygvapnets här i Malmslätt, de har väldigt många flygplanstyper som vi aldrig haft i Sverige.
Både Danmark och Norge har ju varit med i NATO redan från början så de har många Amerikanska typer som F-5 Freedom Fighter, F-84 Thunderjet/RF-84 Thunderflash, F-86 Sabre, F-104 Starfighter, Westland Sea King bara för att ta några exempel.
Utställningen rekommenderas varmt om någon har vägarna förbi.
Stefan
En , kanske inte så stor, utställning i Det Norska Flygvapenmuseets lokaler på Gardemoen i Oslo.
Det var ganska välbesökt med förhållandevis ganska mycket folk, kanske ett par hundra personer över två dagar.
Mycket god, familjär stämning och ett par hundra modeller att titta på och kanske 6-8 handlare, proffs och privatpersoner, från hela Norge.
Plus att museet är i samma kaliber som det Svenska Flygvapnets här i Malmslätt, de har väldigt många flygplanstyper som vi aldrig haft i Sverige.
Både Danmark och Norge har ju varit med i NATO redan från början så de har många Amerikanska typer som F-5 Freedom Fighter, F-84 Thunderjet/RF-84 Thunderflash, F-86 Sabre, F-104 Starfighter, Westland Sea King bara för att ta några exempel.
Utställningen rekommenderas varmt om någon har vägarna förbi.
Stefan
Tobias likes this post
Ah vad trevligt! Hade ju vart kul att se. Skall hålla det i minnet, får besöka vid ett tillfälle.
Tobias
Snyggt jobbat Stefan! Ser fint ut!
Håkan
Håkan
Tack alla!
Med alla sektioner till karossen färdiga kunde jag bygga ihop den här klumpen.
Allt passade över förväntan och det gick ihop både snabbt och smärtfritt.
Den här vagnen ser inte klok ut på en fläck, men åh så typiskt Fransk och den har charm så det räcker och blir över!
Perfekt passform på delarna gör att vagnen trillade ihop både snabbt och lätt.
Kommer mera snart!
Stefan
Med alla sektioner till karossen färdiga kunde jag bygga ihop den här klumpen.
Allt passade över förväntan och det gick ihop både snabbt och smärtfritt.
Den här vagnen ser inte klok ut på en fläck, men åh så typiskt Fransk och den har charm så det räcker och blir över!
Perfekt passform på delarna gör att vagnen trillade ihop både snabbt och lätt.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Snyggt jobbat Stefan.
Jag tycker den ser ball ut, lite av landstigningsbåt över den.
/Bosse
Jag tycker den ser ball ut, lite av landstigningsbåt över den.
/Bosse
Marlin
Trevligt när det passar bra! Fint jobbat Stefan!
Håkan
Håkan
Så har vi kommit till det som jag ”fruktat” och avskyr mest på ett stridsvagnsbygge, BANDEN!
Fyra gjutramar, lika stora som lådan, fullsmockade med jäkligt små delar…
Man blir matt bara man ser det!
OK, bara att börja klippa loss delar, tre delar till varje länk och x länkar till varje band
Efter att ha tillbringat en hel dag bara för att putsa upp delarna, som faktiskt är väldigt fint gjutna utan gjutskägg eller andra defekter, men de är MÅNGA, kunde jag börja limma ihop dem.
Jag började limma alla delar med ”pinne” till länkarna
När länkarna torkat minst ett dygn kan man börja montera ihop dem, det gick ganska fort och passningen var oklanderlig.
Det visade sig att banden var rörliga!
Sedan var det "bara" att snäppa dit resten av de små sidobitarna, med ett lätt tryck snäppte dom på plats och jag behövde inte använda något lim!
Det gick ganska fort att montera båda banden…
Vad oroade jag mig för?
Det var värt jobbet!
Banden passade perfekt på vagnen, men det var lite trångt att få dit dem och de är helt omedgörliga i passningen.
Det finns absolut inget att ge på i längsled, på ena sidan passade banden hyfsat, på den andra hade jag ett gap på ca en halv bandlänk.
Jag klippte till en överbliven bandlänk och limmade på plats, banden är ju i högsta grad limbara som tur var.
Det ser snyggt ut!
Kommer mera snart!
Stefan
Fyra gjutramar, lika stora som lådan, fullsmockade med jäkligt små delar…
Man blir matt bara man ser det!
OK, bara att börja klippa loss delar, tre delar till varje länk och x länkar till varje band
Efter att ha tillbringat en hel dag bara för att putsa upp delarna, som faktiskt är väldigt fint gjutna utan gjutskägg eller andra defekter, men de är MÅNGA, kunde jag börja limma ihop dem.
Jag började limma alla delar med ”pinne” till länkarna
När länkarna torkat minst ett dygn kan man börja montera ihop dem, det gick ganska fort och passningen var oklanderlig.
Det visade sig att banden var rörliga!
Sedan var det "bara" att snäppa dit resten av de små sidobitarna, med ett lätt tryck snäppte dom på plats och jag behövde inte använda något lim!
Det gick ganska fort att montera båda banden…
Vad oroade jag mig för?
Det var värt jobbet!
Banden passade perfekt på vagnen, men det var lite trångt att få dit dem och de är helt omedgörliga i passningen.
Det finns absolut inget att ge på i längsled, på ena sidan passade banden hyfsat, på den andra hade jag ett gap på ca en halv bandlänk.
Jag klippte till en överbliven bandlänk och limmade på plats, banden är ju i högsta grad limbara som tur var.
Det ser snyggt ut!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Oj vilket pyssel med så många bandlänkar.
Snyggt blev det ju, men ingen för mig.
Jag håller mig till stenciler.
/Bosse
Snyggt blev det ju, men ingen för mig.
Jag håller mig till stenciler.
/Bosse
Marlin
Snyggt jobbat med banden Stefan! Blev ju bra till sist!
Håkan
Håkan
Liknande ämnen
» Zvezda 1/35 KV-2 Heavy Assault Tank
» WWI Heavy Main Battle Tank "Female", Takom 1/35
» Inbox Review: Takom 1/35 T29E3 U.S. Heavy Tank #2064
» NVA Cottbus 1990 - T-55AM 7th Tank Division, Tank Regiment 15
» Heavy drifting...
» WWI Heavy Main Battle Tank "Female", Takom 1/35
» Inbox Review: Takom 1/35 T29E3 U.S. Heavy Tank #2064
» NVA Cottbus 1990 - T-55AM 7th Tank Division, Tank Regiment 15