Ferret Scout Car Mk.2, Airfix 1/35, FÄRDIG
+3
Noobson
Matt_Public
Stefan E
7 posters
Sida 1 av 1
Ferret Scout Car Mk.2, Airfix 1/35, FÄRDIG
Här är ännu en modell som jag började bygga på Modellutställningen Skala i Norge i våras.
Modellen är en helt ny, egen form från Airfix och hade precis kommit ut lagom till Skala, så den åkte med.
Jag byggde ihop nästan hela modellen på ett par timmar, så jag har inga ”i lådan” foton, så det blir lite av en rivstart på bygget.
Nåja, så här långt kom jag på Skala;
När jag kom hem och skulle bygga ihop tornet, fick jag en otrevlig överraskning!
Den här lilla delen, bottenplåten till tornet ska ju vara helt plan, delen i gjutramen är allt annat än plan!
Nåja, Airfix är ju kända för sin ypperliga kundtjänst, men det var flera år sedan jag behövde utnyttja dem.
Sagt och gjort, jag skrev ett mail till Airfix, bifogade bilderna ni sett här, bilden på lådan, artikelnummer, byggsatssteget (där delen används), gjutramens bokstav och nummer (E6) och den lilla koden i botten av lådan.
Den här lilla koden är superviktig, den talar om när modellen är producerad, maskin och batch!
Efter ett par dagar fick jag ett svar från Airfix där de bad mig att ange artikelnummer på byggsatsen, byggsatssteget (där delen används), gjutramens bokstav och nummer (E6) och den lilla koden i botten av lådan.
Allt som jag redan HADE angett, DOH!
Men jag repeterade uppgifterna och jodå, de beklagade problemet och lovade att de skulle skicka en ny del om 7-21 dagar!
Efter ett par dagar satte jag mig vid byggbordet igen och tittade på min lilla Ferret igen.
Kunde jag ”rädda” delen genom att böja tillbaka den?
Jag hade ju en ny del på gång ifall jag skulle sabba delen så jag böjde och bände tills jag fick den helt plan!
Delen höll för ”misshandeln” och jag byggde ihop tornet också, varianten jag byggde (”B”) hade ingen kulspruta i tornet.
Helt plötsligt var modellen klar för målning, det gick fort!
Kommer mera snart!
Stefan
Modellen är en helt ny, egen form från Airfix och hade precis kommit ut lagom till Skala, så den åkte med.
Jag byggde ihop nästan hela modellen på ett par timmar, så jag har inga ”i lådan” foton, så det blir lite av en rivstart på bygget.
Nåja, så här långt kom jag på Skala;
När jag kom hem och skulle bygga ihop tornet, fick jag en otrevlig överraskning!
Den här lilla delen, bottenplåten till tornet ska ju vara helt plan, delen i gjutramen är allt annat än plan!
Nåja, Airfix är ju kända för sin ypperliga kundtjänst, men det var flera år sedan jag behövde utnyttja dem.
Sagt och gjort, jag skrev ett mail till Airfix, bifogade bilderna ni sett här, bilden på lådan, artikelnummer, byggsatssteget (där delen används), gjutramens bokstav och nummer (E6) och den lilla koden i botten av lådan.
Den här lilla koden är superviktig, den talar om när modellen är producerad, maskin och batch!
Efter ett par dagar fick jag ett svar från Airfix där de bad mig att ange artikelnummer på byggsatsen, byggsatssteget (där delen används), gjutramens bokstav och nummer (E6) och den lilla koden i botten av lådan.
Allt som jag redan HADE angett, DOH!
Men jag repeterade uppgifterna och jodå, de beklagade problemet och lovade att de skulle skicka en ny del om 7-21 dagar!
Efter ett par dagar satte jag mig vid byggbordet igen och tittade på min lilla Ferret igen.
Kunde jag ”rädda” delen genom att böja tillbaka den?
Jag hade ju en ny del på gång ifall jag skulle sabba delen så jag böjde och bände tills jag fick den helt plan!
Delen höll för ”misshandeln” och jag byggde ihop tornet också, varianten jag byggde (”B”) hade ingen kulspruta i tornet.
Helt plötsligt var modellen klar för målning, det gick fort!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den mån sep 30 2024, 17:54, ändrad totalt 3 gånger
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron, Gigabyte, Matt_Public and Tobias like this post
Sv: Ferret Scout Car Mk.2, Airfix 1/35, FÄRDIG
Pansarfordon på hjul är den roligaste sortens.
Rejält varmt vatten kan för övrigt vara lösningen vid vrångt vrängda delar, men nya diton från tillverkaren är bättre. Fint fixat oavsett vilket!
Rejält varmt vatten kan för övrigt vara lösningen vid vrångt vrängda delar, men nya diton från tillverkaren är bättre. Fint fixat oavsett vilket!
Matt_Public- Master of DNF
Åh vilken trevlog modell. Skall bli kul att följa.
Noobson
Vad häftigt! Skall kolla in den. Är det samma hull som Fox tro?
Tobias
Snyggt jobbat så lång Stefan! Kul lite kärra!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tack alla!
Jag grundade med UMP grå primer eftersom tornet och några fält på sidorna ska vara klarröda.
De röda fälten målades med Humbrol Hu.60 Matt Scarlet Red och maskerades efter några dagar med tesa-tejp.
Jag lämnade tornet omaskerat eftersom jag hade ”råkat” limma dit det och jag vågar inte maskera det eftersom det är fullt med fina detaljer!
Jag använde Humbrol Hu.75 Bronze Green per Humbrols anvisningar och penselmålade tornet ett par gånger med Hu.60 Scarlet Red.
Däcken är målade med min vanliga blandning av Hu.33 matt Svart och Hu.123 Extra Dark Sea Grey i ”lagoma” proportioner.
Klarlackad med Alclad Clear Cote Gloss inför dekalerna.
Kommer mera snart!
Stefan
Jag grundade med UMP grå primer eftersom tornet och några fält på sidorna ska vara klarröda.
De röda fälten målades med Humbrol Hu.60 Matt Scarlet Red och maskerades efter några dagar med tesa-tejp.
Jag lämnade tornet omaskerat eftersom jag hade ”råkat” limma dit det och jag vågar inte maskera det eftersom det är fullt med fina detaljer!
Jag använde Humbrol Hu.75 Bronze Green per Humbrols anvisningar och penselmålade tornet ett par gånger med Hu.60 Scarlet Red.
Däcken är målade med min vanliga blandning av Hu.33 matt Svart och Hu.123 Extra Dark Sea Grey i ”lagoma” proportioner.
Klarlackad med Alclad Clear Cote Gloss inför dekalerna.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron and Gigabyte like this post
Direkt trippat, ju. Very nice!Gigabyte skrev:Inte så diskret, men snyggt!
Snyggt målat Stefan! Ser helt klart lite annorlunda ut!
Håkan
Håkan
Tack ska ni ha!
Ja, målningen är allt annat än diskret!
Det var just det som gjorde att jag föll för den här varianten.
Så kom dekalerna på, alla 6 och inga stenciler!
Dekalerna är tryckta av Cartograf och uppförde sig perfekt!
Andra sidan dekalerad, lite kompletterande detaljmålning gjord…
Mattlacken, Alclad Clear Cote Matt, lagd och alla maskeringar borttagna…
Inte riktigt så matt som jag hade velat ha den, men det duger….
Nu damp den reservdel som jag beställde för 3 veckor sedan ner i brevlådan!
Men först fick jag betala en lösensumma på 100:- till posten för att de skulle leverera den till mig, ett litet (C-5) kuvert!
Kom igen posten, det här är rena ockret, FY F-N!!!!!
Ingen skugga på Airfix dock, dom gjorde vad dom skulle, stort TACK till Airfix för mycket bra kundservice!
Delen kommer till nytta i nästa Ferret-bygge!
Ja, jag planerar redan att bygga en Ferret till, nästa gång blir det en vit FN-version också, med alla luckor öppna!
Det här var ett mycket trevligt och lättsamt bygge, allt passade perfekt och modellen är mycket väldetaljerad och jäkligt rolig att bygga.
Modellen rekommenderas varmt till alla!
Kommer mera snart!
Stefan
Ja, målningen är allt annat än diskret!
Det var just det som gjorde att jag föll för den här varianten.
Så kom dekalerna på, alla 6 och inga stenciler!
Dekalerna är tryckta av Cartograf och uppförde sig perfekt!
Andra sidan dekalerad, lite kompletterande detaljmålning gjord…
Mattlacken, Alclad Clear Cote Matt, lagd och alla maskeringar borttagna…
Inte riktigt så matt som jag hade velat ha den, men det duger….
Nu damp den reservdel som jag beställde för 3 veckor sedan ner i brevlådan!
Men först fick jag betala en lösensumma på 100:- till posten för att de skulle leverera den till mig, ett litet (C-5) kuvert!
Kom igen posten, det här är rena ockret, FY F-N!!!!!
Ingen skugga på Airfix dock, dom gjorde vad dom skulle, stort TACK till Airfix för mycket bra kundservice!
Delen kommer till nytta i nästa Ferret-bygge!
Ja, jag planerar redan att bygga en Ferret till, nästa gång blir det en vit FN-version också, med alla luckor öppna!
Det här var ett mycket trevligt och lättsamt bygge, allt passade perfekt och modellen är mycket väldetaljerad och jäkligt rolig att bygga.
Modellen rekommenderas varmt till alla!
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron, Gigabyte and Noobson like this post
Hur fläng som helst (på ett bra sätt, då'rå).
Också: PostNord är då ena jämrans vampyrer emellanåt. Måtte smurfar ta deras utombordare.
Också: PostNord är då ena jämrans vampyrer emellanåt. Måtte smurfar ta deras utombordare.
Snyggt Stefan! extra poäng för en ytterskt charmig britt
Noobson
Läckert, men ingen direkt diskret målning.
Ballt helt enkelt.
/Bosse
Ballt helt enkelt.
/Bosse
Marlin
Snyggt jobbat med dekalerna! Ser snyggt ut!
Lagom kul när staten tar 100:- för en gratis skickad del!
Håkan
Lagom kul när staten tar 100:- för en gratis skickad del!
Håkan
Och sedan ger hundringen till Irans försvarsminister, typ.Azgaron skrev:Lagom kul när staten tar 100:- för en gratis skickad del!
Azgaron likes this post
Tack alla som följt tråden!
Ja, Postens agerande tycker jag inte om!
Hade jag tänkt på det så hade jag aldrig bett om en ny del, jag får skylla mig själv.
Men ingen skugga på Airfix som gjorde det de skulle och modellen är mycket bra!
Stefan
Ja, Postens agerande tycker jag inte om!
Hade jag tänkt på det så hade jag aldrig bett om en ny del, jag får skylla mig själv.
Men ingen skugga på Airfix som gjorde det de skulle och modellen är mycket bra!
Stefan
Matt_Public likes this post
Liknande ämnen
» A-4P Skyhawk - Airfix 1/72 - Färdig!
» SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG
» BAC Concorde, Airfix 1/144, FÄRDIG
» Airfix 1/72 Fairey Firefly Mk. V - FÄRDIG!!!
» Reliant Bond Bug, Airfix 1/32, FÄRDIG
» SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG
» BAC Concorde, Airfix 1/144, FÄRDIG
» Airfix 1/72 Fairey Firefly Mk. V - FÄRDIG!!!
» Reliant Bond Bug, Airfix 1/32, FÄRDIG
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|