SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG
5 posters
IPMS Göteborg :: Modellsnack :: In The Works :: Civilt
Sida 1 av 1
SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG
Ännu en modell som jag alltid velat ha och bygga, men som jag aldrig hittade.
Men nu passar jag på när Airfix ger ut den här lilla ”godsaken” i sin ”Vintage Classics” serie!
“Vintage”, ja den här modellen förtjänar verkligen sitt epitet, formarna tillverkades 1959 och den gavs ut första gången 1960.
Modellen är bara ett år yngre än jag själv, huvaligen vad tiden går!
Boxarten på den lilla asken är från den suveräne artisten Roy Cross.
Den här modellen har bara getts ut ett fåtal gånger (1960, 1963, 1973 och 1978) under åren, så formarna har inte slitits något nämnvärt och modellen har betingat fantasi-priser på begagnatmarknaden.
När man lyfter på locket till den välkända nya, blanka röda Airfix-asken möts man av;
En liten plastpåse med delar, hela 59 stycken…
Det ser riktigt bra ut, ingen missgjutning och väldigt lite gjutskägg, de här formarna har inte gått mycket.
Jag har för mig att Airfix inte hittade formen till glasrutan, utan fick göra en ny (reverse engeneering...).
I vilket fall som helst så är glasdelen mycket klar och fin…
Ett sprillans nytt, mycket vältryckt dekalark från Cartograf…
Man får också en tämligen modern ritning, antagligen från en tidigare utgivning (-73/-78).
Det här ska bli kul!
Kommer mera snart!
Stefan
Men nu passar jag på när Airfix ger ut den här lilla ”godsaken” i sin ”Vintage Classics” serie!
“Vintage”, ja den här modellen förtjänar verkligen sitt epitet, formarna tillverkades 1959 och den gavs ut första gången 1960.
Modellen är bara ett år yngre än jag själv, huvaligen vad tiden går!
Boxarten på den lilla asken är från den suveräne artisten Roy Cross.
Den här modellen har bara getts ut ett fåtal gånger (1960, 1963, 1973 och 1978) under åren, så formarna har inte slitits något nämnvärt och modellen har betingat fantasi-priser på begagnatmarknaden.
När man lyfter på locket till den välkända nya, blanka röda Airfix-asken möts man av;
En liten plastpåse med delar, hela 59 stycken…
Det ser riktigt bra ut, ingen missgjutning och väldigt lite gjutskägg, de här formarna har inte gått mycket.
Jag har för mig att Airfix inte hittade formen till glasrutan, utan fick göra en ny (reverse engeneering...).
I vilket fall som helst så är glasdelen mycket klar och fin…
Ett sprillans nytt, mycket vältryckt dekalark från Cartograf…
Man får också en tämligen modern ritning, antagligen från en tidigare utgivning (-73/-78).
Det här ska bli kul!
Kommer mera snart!
Stefan
Senast ändrad av Stefan E den ons aug 28 2024, 11:25, ändrad totalt 1 gång
Stefan E- Linkebodamannen
Azgaron likes this post
Sv: SR-N1 Hovercraft, Airfix 1/72, FÄRDIG
Mums, här bjuds det verkligen på en nostalgitripp.
Ännu ett av de Airfix byggen jag aldrig själv byggde som grabb.
Ska bli kul att följa.
/Bosse
Ännu ett av de Airfix byggen jag aldrig själv byggde som grabb.
Ska bli kul att följa.
/Bosse
Marlin
Tjipp, och välkommen till Hajk!
Fasen så festligt med en svävare, alltså.
Fasen så festligt med en svävare, alltså.
Matt_Public- Master of DNF
Tack Matte och Bosse!
Ja, kommer Airfix med modeller som jag missade när jag var runt 10år så köper jag dem!
Det kan ju bli lite vad som helst, beroende på vad Airfix släpper.
Just nu är väl Angel Interceptor (1/72) och Dune Buggy (1/32) hett önskade modeller som jag missat.
Funderar just nu på HMS Fearless (Har redan modellen i 1/600, men skulle önska henne ÄNNU mera i 1/350) och Belvedere helikoptern (jag har en tidigare utgåva, men jag skulle vilja ha de nya dekalerna.
Stefan
Ja, kommer Airfix med modeller som jag missade när jag var runt 10år så köper jag dem!
Det kan ju bli lite vad som helst, beroende på vad Airfix släpper.
Just nu är väl Angel Interceptor (1/72) och Dune Buggy (1/32) hett önskade modeller som jag missat.
Funderar just nu på HMS Fearless (Har redan modellen i 1/600, men skulle önska henne ÄNNU mera i 1/350) och Belvedere helikoptern (jag har en tidigare utgåva, men jag skulle vilja ha de nya dekalerna.
Stefan
Trevligt inköp Stefan! Lycka till med bygget!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Stefan E skrev:Funderar just nu på HMS Fearless (Har redan modellen i 1/600, men skulle önska henne ÄNNU mera i 1/350)
Stefan
Airfix HMS Fearless i 1/600 byggde jag också som grabb.
Har den inte kvar, en en helikopter och en av landstigningsbåtarna ligger fortfarande i min reservdels låda.
Kommer en i 1/350 får du ställa dig bakom mig i kön Stefan.
En sån byggsats skulle kunna få mig att släppa allt jag håller på med vid det tillfället.
/Bosse
Marlin
Jag börjar bygget med att ta loss de flesta delarna (59st), putsa bort allt gjutskägg och limma ihop det som är möjligt.
Att städa upp gjutskägget var snart gjort, det finns inget!
Otroligt fina och krispiga detaljer, de här formarna har inte gått mycket, trots sin ålder!
Frontrutan maskerad med TESA-tejp, både in- och utvändigt.
Många av delarna primades med Alclad White Microfiller och här är rodren målade med Hu.24 Trainer Yellow.
Övre däcket och nossektionen har limmats ihop och det stora luftintaget (”Tratten”) målades med Alclad White Microfiller Primer på in- och utsidan.
“Tratten” maskerades och sedan målade jag det blå bandet med Hu.25 Garter Blue.
Gjutstamsbiten är ett “handtag" för målningen, jag kommer att ta bort det innan montering.
De flesta delarna ihoplimmade och målade…
Jag målade luftkanalerna och fronten på svävaren Hu.25 Garter Blue, vilket är vad Humbrol rekommenderar, men det borde vara en lite mörkare blå, men inte riktigt så mörk som Hu.15 Midnight Blue.
Skrovhalvorna ihoplimmade, det behövdes lite press för att hålla ihop delarna i nosen (fören?), men de passade ihop perfekt!
Passformen har varit mycket bra så här långt!
“Tratten” maskerad på insidan och skrovet färdigt för färg.
Undersidan, jag vet inte men det känns som något saknas?
Alla delar målade och klara för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
Att städa upp gjutskägget var snart gjort, det finns inget!
Otroligt fina och krispiga detaljer, de här formarna har inte gått mycket, trots sin ålder!
Frontrutan maskerad med TESA-tejp, både in- och utvändigt.
Många av delarna primades med Alclad White Microfiller och här är rodren målade med Hu.24 Trainer Yellow.
Övre däcket och nossektionen har limmats ihop och det stora luftintaget (”Tratten”) målades med Alclad White Microfiller Primer på in- och utsidan.
“Tratten” maskerades och sedan målade jag det blå bandet med Hu.25 Garter Blue.
Gjutstamsbiten är ett “handtag" för målningen, jag kommer att ta bort det innan montering.
De flesta delarna ihoplimmade och målade…
Jag målade luftkanalerna och fronten på svävaren Hu.25 Garter Blue, vilket är vad Humbrol rekommenderar, men det borde vara en lite mörkare blå, men inte riktigt så mörk som Hu.15 Midnight Blue.
Skrovhalvorna ihoplimmade, det behövdes lite press för att hålla ihop delarna i nosen (fören?), men de passade ihop perfekt!
Passformen har varit mycket bra så här långt!
“Tratten” maskerad på insidan och skrovet färdigt för färg.
Undersidan, jag vet inte men det känns som något saknas?
Alla delar målade och klara för montering.
Kommer mera snart!
Stefan
Azgaron likes this post
Jag får hejvilda Sci-Fi- vibbar av delarna.
Matt_Public- Master of DNF
Mycket fint jobbat så långt, Stefan!
Kul att modellen är så fin trots sin ålder!
Håkan
Kul att modellen är så fin trots sin ålder!
Håkan
Tack Matte och Håkan!
Stefan
Stefan
Azgaron likes this post
Alla delar målade och färdiga för slutmonteringen.
Först luftkanalerna...
Cockpiten, förarplatsen eller vad man nu ska kalla det, är mycket enkel (och helt förebildsriktig!) och består bara av ett par stolar, en styrspak och en instrumentkonsoll.
Observera de små brandsläckarna som ligger ovanpå luftkanalerna.
Nosdelen, taket och avgasröret monterat.
Roder och dekaler monterade.
Modellen sprayades naturligtvis med klarlack (Alclad Aqua Clear Gloss) innan dekalerna sattes på.
Dekalerna från Cartograf fungerade (som vanligt) ypperligt och dekalerna till rodren (de schackrutiga dekalerna) passade perfekt!
Jag avslutade med ännu ett lager klarlack (Alclad Aqua Gloss blandat med en liten skvätt Aqua Matt) för att få en äggskals-liknande lyster.
Det enda som återstod var att demaskera rutorna och montera de små hjulen (landställen?).
Jag såg att jag hade glömt att måla de små hjulen, det är nu åtgärdat med lite Matt Svart (Hu.33) färg.
Den här lilla svävaren trillade verkligen ihop snabbt och enkelt, det var få delar och passformen var helt fenomenal med tanke på åldern...)!
En häftig liten byggsats som jag kan rekommendera till alla som byggt några modeller innan.
Det finns några ställen som kräver lite vana, men absolut inget som är särskilt svårt
Men med tanke på att modellen är drygt 60år gammal vid det här laget så är den verkligen värd att bygga.
Modellen kändes väldigt fräch och det fanns i stort sett inget gjutskägg, de här formarna har inte gått mycket, bara 4 utgivningar sedan 1960!
Jag tackar Airfix för att de släpper sådana här godbitar i sin ”Vintage Classic” serie!
Stefan
Först luftkanalerna...
Cockpiten, förarplatsen eller vad man nu ska kalla det, är mycket enkel (och helt förebildsriktig!) och består bara av ett par stolar, en styrspak och en instrumentkonsoll.
Observera de små brandsläckarna som ligger ovanpå luftkanalerna.
Nosdelen, taket och avgasröret monterat.
Roder och dekaler monterade.
Modellen sprayades naturligtvis med klarlack (Alclad Aqua Clear Gloss) innan dekalerna sattes på.
Dekalerna från Cartograf fungerade (som vanligt) ypperligt och dekalerna till rodren (de schackrutiga dekalerna) passade perfekt!
Jag avslutade med ännu ett lager klarlack (Alclad Aqua Gloss blandat med en liten skvätt Aqua Matt) för att få en äggskals-liknande lyster.
Det enda som återstod var att demaskera rutorna och montera de små hjulen (landställen?).
Jag såg att jag hade glömt att måla de små hjulen, det är nu åtgärdat med lite Matt Svart (Hu.33) färg.
Den här lilla svävaren trillade verkligen ihop snabbt och enkelt, det var få delar och passformen var helt fenomenal med tanke på åldern...)!
En häftig liten byggsats som jag kan rekommendera till alla som byggt några modeller innan.
Det finns några ställen som kräver lite vana, men absolut inget som är särskilt svårt
Men med tanke på att modellen är drygt 60år gammal vid det här laget så är den verkligen värd att bygga.
Modellen kändes väldigt fräch och det fanns i stort sett inget gjutskägg, de här formarna har inte gått mycket, bara 4 utgivningar sedan 1960!
Jag tackar Airfix för att de släpper sådana här godbitar i sin ”Vintage Classic” serie!
Stefan
Azgaron and Tobias like this post
Mycket snyggt bygge Stefan! Kul liten modell!
Håkan
Håkan
Tack, Håkan o Bosse!
Stefan
Stefan
Azgaron likes this post
Liknande ämnen
» BAC SRN4 Hovercraft, Airfix 1/144
» A-4P Skyhawk - Airfix 1/72 - Färdig!