CAC12 Boomerang, Special-Hobby, 1/48
5 posters
Sida 1 av 1
CAC12 Boomerang, Special-Hobby, 1/48
Hejsan!
Här är en lådtitt på mitt nästa bygge, en CAC Boomerang från Special Hobby i 1/48!
Boomerangen är väl inte särskilt känd här i de Norra världsdelarna, men det var faktiskt Australiens första egen konstruerade och producerade jaktflygplan!
Man behövde ett modernt jaktplan vid utbrottet av andra världskriget, och man behövde det NU!
Var sig Storbritannien eller USA ansåg sig kunna hjälpa ”kolonierna”, så enda utvägen var att bygga något själv!
Man utgick från en tvåsitsig Wirraway (mera känd i Sverige som Sk14) som redan tillverkades på licens från USA, det var föregångaren till AT-6 (Sk16/Harvard/SNJ).
Man kapade en sittplats och byggde om vingar och bakkropp samt använde en beprövad 14-cylindrig Pratt&Whitney motor.
Boomerangen fick goda flygegenskaper, och för den tiden en god beväpning.
För många år sedan byggde jag Airfix gamla 1/72modell av Boomerangen, och det var ett flygplan jag aldrig trodde jag skulle få se i skala 1/48!
När så Special Hobby aviserade den som nyhet var det en dryg väntan på att den skulle släppas!
När den äntligen fanns att köpa hos Moduni, så beställde jag den på stört, även om den var lite i dyraste laget, även om det gällde en kortseriemodell!
Sedan började en otålig väntan innan paketet dök upp!
Kartongen har en boxart som visar en Boomerang i ryggläge under en luftstrid och man riktigt känner suget i magen när man ser bilden!
Asken är inte särskilt stor, mera lämplig för en 1/72-modell faktiskt, men den är ganska tung, och det visar sig mycket riktigt att den är mycket välfylld!
Alla gjutramar ligger i egna plastpåsar, de klara delarna likaså och tom dekalerna kommer i en egen plastpåse tillsammans med etset och ett par instrument till instrumentbrädan.
Allt förslutet i en större plast påse, allt skyddat och kommer fram utan skador!
Bra jobbat, så här skall det se ut!
Alla plastdelar är mycket välgjutna med mycket fina ytdetaljer och inget gjutskägg!
De klara delarna är mycket fina, tunna, glasklara och repfria!
Resindelarna (ett 30-tal delar lite drygt) är mycket välgjutna.
Här har jag redan ”rensat” upp delarna från sina gjutpluggar;
Dekalerna är mycket fina och en kommer med en komplett uppsättning stenciler!
Etsarket är gjort av Eduard så även här är kvaliteten på topp, och innehåller ett 30-tal viktiga delar som bälten, galler etc.
Priset må vara lite högt, men det här en byggsats i topp-skiktet av kortserier!
Special-Hobby är fortfarande en ”kortserie”-tillvrkare, men de är på gränsen att ta steget upp till ”mainstream”, tillsammans med de ”stora” tillverkarna.
Den här kommer att bli mitt nästa bygge!
Limma Lungt!
Stefan
Här är en lådtitt på mitt nästa bygge, en CAC Boomerang från Special Hobby i 1/48!
Boomerangen är väl inte särskilt känd här i de Norra världsdelarna, men det var faktiskt Australiens första egen konstruerade och producerade jaktflygplan!
Man behövde ett modernt jaktplan vid utbrottet av andra världskriget, och man behövde det NU!
Var sig Storbritannien eller USA ansåg sig kunna hjälpa ”kolonierna”, så enda utvägen var att bygga något själv!
Man utgick från en tvåsitsig Wirraway (mera känd i Sverige som Sk14) som redan tillverkades på licens från USA, det var föregångaren till AT-6 (Sk16/Harvard/SNJ).
Man kapade en sittplats och byggde om vingar och bakkropp samt använde en beprövad 14-cylindrig Pratt&Whitney motor.
Boomerangen fick goda flygegenskaper, och för den tiden en god beväpning.
För många år sedan byggde jag Airfix gamla 1/72modell av Boomerangen, och det var ett flygplan jag aldrig trodde jag skulle få se i skala 1/48!
När så Special Hobby aviserade den som nyhet var det en dryg väntan på att den skulle släppas!
När den äntligen fanns att köpa hos Moduni, så beställde jag den på stört, även om den var lite i dyraste laget, även om det gällde en kortseriemodell!
Sedan började en otålig väntan innan paketet dök upp!
Kartongen har en boxart som visar en Boomerang i ryggläge under en luftstrid och man riktigt känner suget i magen när man ser bilden!
Asken är inte särskilt stor, mera lämplig för en 1/72-modell faktiskt, men den är ganska tung, och det visar sig mycket riktigt att den är mycket välfylld!
Alla gjutramar ligger i egna plastpåsar, de klara delarna likaså och tom dekalerna kommer i en egen plastpåse tillsammans med etset och ett par instrument till instrumentbrädan.
Allt förslutet i en större plast påse, allt skyddat och kommer fram utan skador!
Bra jobbat, så här skall det se ut!
Alla plastdelar är mycket välgjutna med mycket fina ytdetaljer och inget gjutskägg!
De klara delarna är mycket fina, tunna, glasklara och repfria!
Resindelarna (ett 30-tal delar lite drygt) är mycket välgjutna.
Här har jag redan ”rensat” upp delarna från sina gjutpluggar;
Dekalerna är mycket fina och en kommer med en komplett uppsättning stenciler!
Etsarket är gjort av Eduard så även här är kvaliteten på topp, och innehåller ett 30-tal viktiga delar som bälten, galler etc.
Priset må vara lite högt, men det här en byggsats i topp-skiktet av kortserier!
Special-Hobby är fortfarande en ”kortserie”-tillvrkare, men de är på gränsen att ta steget upp till ”mainstream”, tillsammans med de ”stora” tillverkarna.
Den här kommer att bli mitt nästa bygge!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: CAC12 Boomerang, Special-Hobby, 1/48
Den ser verkligen mumsig ut! Ska bli skoj å se den byggtråden!
Janne.S- Moderator
Tack för lådtitten Stefan! Den såg ju väldigt trevlig ut!
Ser också fram emot att få se den byggd!
Håkan
Ser också fram emot att få se den byggd!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Tackar för lock lyftet ,, en trevlig o lite ovanlig flygplanstyp ,som jag inte har hörtalat om tidigare . men är ju en "ler -putte" så det må hända kan förklara det ,,
Gigabyte
Håhå! Det där var en pryl helt i min smak. Kanske har det blivit dags för ytterligare en limited-run to the hills...
Matt_Public- Master of DNF
Liknande ämnen
» Special Hobby 1/72 SAAB J-21R
» CAC-12 Boomerang, Special Hobby 1/48
» Special Hobby?
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
» CAC-12 Boomerang, Special Hobby 1/48
» Special Hobby?
» BV 155 (Special Hobby, 1/72)
» Sack AS/6, Special Hobby 1/48
Sida 1 av 1