Olika nyanser av alu?
+5
Matt_Public
Janne.S
Claes
Stefan E
dm4
9 posters
Sida 1 av 1
Olika nyanser av alu?
Dags för nästa fråga. Om jag vill göra olika nyanser av aluminium på t.ex. flygplan, dvs paneler skall skilja sig från varandra något i nyans, hur bär jag mig åt? Blanda Alclad alu med olika % svart/annan färg?
Mvh
Mvh
dm4
Sv: Olika nyanser av alu?
Hejsan!
Du kan blanda i lite Humbrol 22 blank svart (eller vilken nyans/färg från Humbrol du behöver!) i Alcladden!
Det funkar bra för att få olika nyanser om du inte vill köpa flera flaskor.
Rengör färgsprutan med Standardförtunning så blir den ordentligt ren!
Limma Lungt!
Stefan
Du kan blanda i lite Humbrol 22 blank svart (eller vilken nyans/färg från Humbrol du behöver!) i Alcladden!
Det funkar bra för att få olika nyanser om du inte vill köpa flera flaskor.
Rengör färgsprutan med Standardförtunning så blir den ordentligt ren!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Man kan variera grundfärgen under alcladden för att få nyansvariationer.
Claes
Tackar grabbar! Vad skulle jag göra utan forumet?(förmodligen sabba ännu fler modeller )
Mvh
Mvh
dm4
Claes skrev:Man kan variera grundfärgen under alcladden för att få nyansvariationer.
Jajjamensan..det är vad jag gjorde på mina Alkladd experiment...du vet MiGen, Starfightern och T-33:an.....
Det finns massa olika sätt att göra schatteringar på, antingen ändra grundfärgen under eller måla med olika nyanser uppepå samt att blanda i lite enamel om det faller en på läppen istället
Janne.S- Moderator
Jistaligen, har bara ägt en flaska (?) Alclad2 och den gav jag bort. Uschiamejfysatan vad den luktade. Ni är hårdare män än jag.
Nåja, till saken: Games Workshop-färgerna av metallkaraktär är faktiskt rätt kalas. Blandade med varandra så kan man få till ett schysst lapptäcke.
Disclaimer: Jag har (hur det nu än verkar) inte för avsikt att tala illa om Alclad, jag försöker bara hjälpa till.
Nåja, till saken: Games Workshop-färgerna av metallkaraktär är faktiskt rätt kalas. Blandade med varandra så kan man få till ett schysst lapptäcke.
Disclaimer: Jag har (hur det nu än verkar) inte för avsikt att tala illa om Alclad, jag försöker bara hjälpa till.
Matt_Public- Master of DNF
Matt_Public skrev:Jistaligen, har bara ägt en flaska (?)
Där instämmer jag det grövsta! Games-Workshops färger är väldigt bra. Mithril Silver är lite av min favo
Warsawpact- Starwarsviritous
för små metalldetaljer använder jag modelmasters metalizer färger. Dessa funkar jättebra att penselmåla.
Claes
Heh, jo lackfärger brukar dofta lite..... Kanske jag som är härdad men jag tyckte inte det var så farligt
Ni acryl-killar är för veka!
Ni acryl-killar är för veka!
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:Heh, jo lackfärger brukar dofta lite...
Jotack. Som avdankad målare så vet jag mer än nog om sådant, men det finns väl för fanken gränser?
Matt_Public- Master of DNF
Jag tycker den luktar gott.
Däremot luktar mycket akryl ruskigt illa.
denstore
Det är för att kladden innehåller ethyl acetat (en ester) som faktsikt åxå används som smakämne i vinylgummi godis
Janne.S- Moderator
denstore skrev:Jag tycker den luktar gott.
Kan jag inte hålla med om - finns inget som går upp mot lukten av Vallejos färger i gryningen
Dessutom smakar de rätt gott, vill inte direkt stoppa enamelfärg i käften
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Enda anledningen att köra akryl är nyttoaspekten, i min mening. Humbol-lukten blandat med dilutin är för mig rena tidsmaskinen tillbaka till 1978.
denstore
nej nej nej.... en ny öppnad tamiya burk, det älskar jag!!
Även auto-k billack luktar lite små gott
Även auto-k billack luktar lite små gott
JOooCKE
denstore skrev:Enda anledningen att köra akryl är nyttoaspekten, i min mening. Humbol-lukten blandat med dilutin är för mig rena tidsmaskinen tillbaka till 1978.
mmmm den kan jag fullt förstå. Farligt Airfixlim ppå tub och nyöppnad Humbrol för att ge sig på den senaste Matchbox-stridsvagnen i 1/76. det var tider det...
/M
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:denstore skrev:Enda anledningen att köra akryl är nyttoaspekten, i min mening. Humbol-lukten blandat med dilutin är för mig rena tidsmaskinen tillbaka till 1978.
mmmm den kan jag fullt förstå. Farligt Airfixlim ppå tub och nyöppnad Humbrol för att ge sig på den senaste Matchbox-stridsvagnen i 1/76. det var tider det...
/M
Precis! Jag minns med upphetsning min Matchbox Jagdpanther. Så fräck jag tyckte den var! Eller setet med en Jeep Morris och 17-pundare.....
http://www.matchboxkits.org/product_info.php?cPath=81_83&products_id=67
http://www.matchboxkits.org/product_info.php?products_id=56
denstore
denstore skrev:MiniStuff skrev:denstore skrev:Enda anledningen att köra akryl är nyttoaspekten, i min mening. Humbol-lukten blandat med dilutin är för mig rena tidsmaskinen tillbaka till 1978.
/M
Precis! Jag minns med upphetsning min Matchbox Jagdpanther. Så fräck jag tyckte den var! Eller setet med en Jeep Morris och 17-pundare.....
http://www.matchboxkits.org/product_info.php?cPath=81_83&products_id=67
http://www.matchboxkits.org/product_info.php?products_id=56
ujujuj vilken härlig sida, har suttit å kollat runt på alla bilder en bra stund nu och får rysning på rysning av gamla minnen av byggstunder tillsammans med min bästa barndomsvän Leffe i Uppsala. LRDGn, Krupp Protzen, Stuart, M-40 155mm, Montys Caravan, ME110, osv
... s¨åna här stunder man önskar man var ung/barn på nytt, *snyft*
MiniStuff- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Eduards olika Editions
» OLIKA FABRIKAT VILKET ÄR BÄST?
» Konvertering av färger mellan olika fabrikat
» OLIKA FABRIKAT VILKET ÄR BÄST?
» Konvertering av färger mellan olika fabrikat
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet