Humbrol färg
+3
dm4
Obed
ErikM
7 posters
Sida 1 av 1
Humbrol färg
Är det någon som vet nån som säljer humbrol färger? Använder nästan uteslutande detta fabrikat, men några har torkat ut och tagit slut. Behöver mer !
ErikM
Sv: Humbrol färg
Hobbycenter, Inex, hobbex. Inex är förresten biliga men de har inte så många militära färger.
Kempe har några crylix oljefärger kvar.
Kempe har några crylix oljefärger kvar.
Obed
Skall också ta en titt på spelmedposten. När jag började idag med min Mig 29 var jag hemma hos päronen och leta upp alla min gamla färger och det visade sig att några hade torkat
Tobbe1983
Kan också tipsa om att Sävedalens leksaker (mellan Göteborg och Partille) har en gigantisk kollektion med Humbrolfärger. Lite konstigt med tanke på att det främst är en leksaksaffär, med en liten pyttig avdelning för byggmodeller. Kanske inte aktuellt för dig Erik, som bor i mörkaste Småland; dock har de en hel del ovanliga militärvarianter och även sådana färger som numera är utgångna ur Humbrols nuvarande sortiment. Där får vi också 10 % IPMS-rabatt.
merlin1953packard
Hejsan!
Jag använder standardförtunning när jag sprutar Humbrol, annars vanlig lacknafta.
Lacknafta funkar inte 100% vid sprutmålning, då den gör att färgen tar längre tid att torka.
Vid penselmålning är Lacknafta mycket bra, har alltid använt det.
Låt alltid Humbrolfärger torka ordentligt innan du hanterar delarna (minst 24timmar), även om dom är "klibbtorra" efter någon timme.
Humbrol11 (Silver) är en "ökänd" färg som kan ta MYCKET lång tid att torka, men med Strd.förtunning torkade den och blev stenhård efter ett dygn!
För washer, använd "riktiga" oljefärger hellre än Humbrol, då de har finare pigment!
De nyanser du behöver mest heter; Sienna, Raw Umber, Dark Earth Brown, Black och rust.
Det finns massor av roliga färger att välja mellan!
Du hittar dem i tex konstnärsbutiker, välsorterade varuhus, Claes Olssson, Biltema etc., och en tub kostar runt 40-50:-.
Kan tyckas dyrt, men en tub räcker länge!
Både Humbrol och oljefärger kan spädas med lacknafta, penslarna gör du ren med lacknafta eller standardförtunning.
Limma Lungt!
Stefan
Jag använder standardförtunning när jag sprutar Humbrol, annars vanlig lacknafta.
Lacknafta funkar inte 100% vid sprutmålning, då den gör att färgen tar längre tid att torka.
Vid penselmålning är Lacknafta mycket bra, har alltid använt det.
Låt alltid Humbrolfärger torka ordentligt innan du hanterar delarna (minst 24timmar), även om dom är "klibbtorra" efter någon timme.
Humbrol11 (Silver) är en "ökänd" färg som kan ta MYCKET lång tid att torka, men med Strd.förtunning torkade den och blev stenhård efter ett dygn!
För washer, använd "riktiga" oljefärger hellre än Humbrol, då de har finare pigment!
De nyanser du behöver mest heter; Sienna, Raw Umber, Dark Earth Brown, Black och rust.
Det finns massor av roliga färger att välja mellan!
Du hittar dem i tex konstnärsbutiker, välsorterade varuhus, Claes Olssson, Biltema etc., och en tub kostar runt 40-50:-.
Kan tyckas dyrt, men en tub räcker länge!
Både Humbrol och oljefärger kan spädas med lacknafta, penslarna gör du ren med lacknafta eller standardförtunning.
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Tackar för den ordentliga informationen!
Provade spä ut med balsamterpentin men den luktar så f-b illa, nu blir det förtunning istället, någon som provat denna? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Stad/Fortunning/
Mvh
Provade spä ut med balsamterpentin men den luktar så f-b illa, nu blir det förtunning istället, någon som provat denna? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Stad/Fortunning/
Mvh
dm4
Borde funka, men jag har aldrig använt just den förtunningen.
Jag köper min "soppa" hos Beckers färghandel i Linköping.
Stefan
Jag köper min "soppa" hos Beckers färghandel i Linköping.
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Jag använder själv thinner när jag gör washes och liknande med oljefärger, helst så "dyr" som möjligt om ni förstår vad jag menar. Det är ungefär som med för billiga oljefärger så håller det en bättre standard.
Kan rekommendera Daler-Rowneys Low Odour Thinner, fungerar perfa och som namnet säger så luktar den i princip ingenting, iaf om man jämför med vanlig thinner eller terpentin.
Hepp.
Kan rekommendera Daler-Rowneys Low Odour Thinner, fungerar perfa och som namnet säger så luktar den i princip ingenting, iaf om man jämför med vanlig thinner eller terpentin.
Hepp.
MiniStuff- Vicesheriff
Liknande ämnen
» Humbrol maskol
» Preshading under gul färg...
» Airbrush färg
» Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?
» Tamiya Färg!
» Preshading under gul färg...
» Airbrush färg
» Spruta Humbrol akryl, Citadell och Vallejo-non-Air genom sprutan?
» Tamiya Färg!
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|