IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

+2
JOooCKE
Stefan E
6 posters

Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Stefan E sön feb 07 2010, 00:08

Hejsan!

Jag har lovat en titt I lådan på Academys nya F-15I Ra´am ( Thunder= dån eller muller) i 1/48.
Historien om F-15 Eagle kan enkelt hittas genom sökning på nätet så jag ägnar mig om modellen.Revell släppte en F-15E Strike Eagle runt 1995, och den har hittills varit den bästa F-15 i 1/48 skalan! Det var visserligen en en-sitsare, och den Israeliska maskinen är två-sitsig! Tills nu då Academy har släppt en helt ny modell av denna mäktiga maskin! Academy har hittills släppt en Koreansk, en Amerikansk och en Israelisk version. Det är samma delar i alla lådor och det är den modernaste varianten av idag man kan bygga.

Den jag tänker titta på här är den Israeliska varianten.

Modellen kommer i en kompakt kartong, inte särskilt stor, speciellt inte med tanke på att F-15 är en stor maskin!
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 027

En mycket snygg boxart på kartongen visar en F-15 på patrull tillsammans med en F-16 ”Sufa” (Storm).

Kartongen känns tung och välfylld, så nu lyfter vi på locket!
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 029

Mycket riktigt, kartongen är smockfull med delar!
Vi hittar drygt 650 delar fördelat på fjorton mörkgrå och en klar gjutram.
Alla gjutramar är förpackade i sin egen påse, även dekalarket och ritningar ligger i en egen plastpåse!

Snyggt, så här skall det se ut!

Delarna är gjutna i en mörkgrå, ganska hård (men inte spröd) plast, färgen är väldigt lik ”Battleship Grey” (FS36318), vilket är den färg de flesta F-15 är målade i. Det märks att man ägnat mycket tanke åt verktyget (formen)!

Alla formdelnings linjer är i stort sett osynliga, alla delar är gjutna med skarpa och krispiga detaljer och absolut inget gjutskägg!
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 035

Denna gjutram får man två av;
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 037

Likaså får man två av den här;
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 042

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 038

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 045

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 050

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 052

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 041

Ett stort problem hos Academy har varit dålig kvalitet på dekalerna, som har varit i stort sett omöjliga att använda. Inte nu längre! Det verkar som Academy har börjat samarbeta med Cartograph från Italien!

Den här loggan på dekalarket är en kvalitetsstämpel!
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 033

Jag har aldrig sett ett dåligt tryckt dekalark från Cartograph, och detta är inget undantag! Arket är tryckt med otrolig precision, även den minsta text är fullt läsbar, centreringen och tycket perfekt, de här dekalerna är i eftermarknadsklass!

Dekalarket är stort och täcker nästan hela botten av lådan!
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 030

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 031

Dekaler för Instrument-paneler, landställ och säten finns med, likaså dekaler till alla vapnen.
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 032

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 034

Bygg-Ritningen är Academys vanliga utvikningsblad, jag gillar inte den här typen av ritning, men den fungerar OK och visar ganska klart hur bygget går till, med komplett färgbeskrivning på alla delar!

Ett separat blad visar stencil-placering, de två markeringsalternativen och stencilplacering på alla vapen.
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 054

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 056

Först sidan av byggbeskrivningen ger en färgtabell där alla färger anges dels i färgnamn (några med FS-Nummer) och i föjande färgsystem; Gunze (Aqueous-akryl och Mr. Color-enamel), Life-color, Humbrol och Testors (Akryl och enamel).

Ett problem med Revells F-15 var att man inte fick med några vapen. I den här lådan får man full last, AGM-130, AGM-142, AIM-120B, AIM120C, Python-3, GBU-34 och GBU-31. Spaningspoddar och tankar; CFT´s, AN/ASW-55, AN/AXQ-14, AAQ-13, AAQ-14, 610 Gallon tank plus balkar, räls och pyloner.

Eftersom man får delar till alla versioner och man kan knappast lasta på allt, så blir det en hel del delar till skrotlådan!

Några val har man under bygget; Utblåsen kan tex. Byggas med ”fjädrar” eller ”nakna” beroende på vilken variant man bygger, luftbromsen kan byggas in eller ut-fälld och luftintagen kan byggas upp eller ner-fällda.
F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 053

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 051

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 044

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 040

Ett ”hatobjekt för mig har alltid varit dessa utstötningsmärken! De måste finnas för att få loss gjutramen från formen, men här har konstruktörerna verkligen tänkt till! Alla utstöts-märken sitter antingen på ytor som senare ändå döljs av andra delar, eller där de inte syns.
De få som finns på synliga ställen (insidor på luckor) är fina och lätta att slipa bort eller fylla igen!
Snyggt jobbat, Academy!

Academy verkar ha gjort ett bra jobb och man får en känsla av gedigen kvalitet!
Byggsatsen ger mig lust att bygga den omedelbart, och det är ett bra betyg!
Men vi får se hur den är att bygga i en senare byggtråd, då får vi se om den är så bra som den verkar!


Limma Lugnt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av JOooCKE sön feb 07 2010, 13:36

Det här såg MYCKET trevligt ut! Very Happy
Tack för lådtitten, Stefan!
Får se om det verkligen blir en Sufa för mig... eller en Ra'am först Razz

Ser fram emot en byggtråd på denna vackra skapelse. Very Happy

/ jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Janne.S sön feb 07 2010, 18:12

Välsorterad box minsan! Hehe och betydligt billigare än min Ra´am!
IsraCast konvertering 280:-, IsraDecal dekaler 270:-, hasegawa F-15E 600:-, Italeri F-15E 200:- ......det stack iväg där litegran Razz
Ja så vapen setten åxå då.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av JOooCKE sön feb 07 2010, 18:34

Janne.S skrev:Välsorterad box minsan! Hehe och betydligt billigare än min Ra´am!
IsraCast konvertering 280:-, IsraDecal dekaler 270:-, hasegawa F-15E 600:-, Italeri F-15E 200:- ......det stack iväg där litegran Razz
Ja så vapen setten åxå då.....


1350 eller under 300... vad väljer man?? F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Icon_lol
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Azgaron sön feb 07 2010, 20:23

Tack för lådtitten Stefan!
Den ser ju mycket trevlig ut, tycker jag! Lär nog hamna på vill ha listan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av JOooCKE sön feb 07 2010, 21:01

Satt och kollade lite på airliners och hittade en bild på en av de märkningsalternativ, 267...Smile
http://www.airliners.net/photo/Israel---Air/Boeing-F-15I-Ra%27am/0180507/L/&sid=ef6494910431370f290ad705d1d89f5e

/Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Matt_Public ons feb 10 2010, 11:08

Det där var lådtitt och inga visor! Känns nästan som om man hade födelsedag...
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Caverö tis feb 16 2010, 06:52

Oj oj det där var mycket godis och en bra lådtitt. Ser ut som en riktigt fin modell med bra detaljer och fin finnish. Och så är det en Israelisk dessutom. Kan inte bli mycket bättre. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Stefan E tis feb 16 2010, 09:41

Hejsan!

Ja, jag blev lite "inspirerad" ju mer jag tittade på modellen!
Kul att ni gillade recensionen!

Jag kan säga att jag fortfarande är lika inspirerad/imponerad av den här modellen, och ju mer jag tittar, desto bättre blir den!

Inte ett enda utstötningsmärke på "fel" ställe!
Alla sitter på undanskymda plastser som inte kommer att synas när modellen är byggd!

Jag kommer att bygga alternativ två, nummer 255, med den stora örnen på fenorna!

En fråga till någon kunnig;

Academy vill att man använder Front och utblås (MED "fjädrar") till -100 motorerna, men vad jag kunnat se så har nästan alla Israeliska F-15 fått den nya, starkare -200 motorn UTAN "fjädrar"!

Vad skall jag använda till nummer 255?
Någon som vet?

Jag skall börja bygga på den här snart, jag försöker bara "rensa" byggbordet (bygga klart, alltså!) från en del gammalt som just nu ligger o "skräpar"!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Janne.S tis feb 16 2010, 16:33

Mja...Alla F-15I har den senaste F100 motorn (F100-PW-229), samma motor som siutter i den bredkäftade F-16.
Och Israel har valt att ha kvar "kalkon fjädrarna" på sina "I", däremot så har de inte fjädrar på sina "A, B ochC".

Anledningen till att fjädrarna togs bort var ökad soppa åtgång med dom på, alltså maskinen blev mindre aerodynamisk med "fjädrar"

Slänger med en bild på min F-15I åxå Very Happy

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 F-15I
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Stefan E tis feb 16 2010, 20:30

Hejsan Janne!

Academy har rätt, alltså!

Det var Intressanta fakta, jag måste skaffa en bra bok om Israeliska F-15, har du något förslag?

Jag läste att man plockade bort titan-fjädrarna eftersom dom kostade ungefär $1700 - stycket, och dom gjorde underhållet svårare (och dyrare)!
Varje motor har ett 20 tal fjädrar, och det är två motorer, det blir många, dyra fjädrar!

Den nya motorn är mindre, lättare och har större dragkraft, dessutom drar den ca20% mindre bränsle!

Mycket Snygg modell!
Min blir från samma division, med de stora sandfärgade örnarna på fenorna!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Janne.S tis feb 16 2010, 21:05

IsraDecals F-15I bok är väl egentligen det enda jag kommer att tänka på.

Luskade lite om "fjädrarna", de har tydligen en tendens att ramla av :/ Det var meckigare att underhålla som du säger.

http://books.google.se/books?id=wBRM5RRWZ3oC&pg=RA1-PA47&lpg=RA1-PA47&dq=%22removed+turkey+feathers+on+F-15%22&source=bl&ots=OuC3hJ58Ya&sig=TSI-eTG7s_YWLP5bvDvPuKsS3lA&hl=sv&ei=Gfp6S8XwJZzB-QaU4PGuCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CDkQ6AEwCQ#v=onepage&q=&f=true
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Stefan E tis feb 16 2010, 21:53

Hejsan!

Tackar för "Bok-tipset"!
Den här boken verkar bra, det blir att införskaffa den tills bygget drar igång!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48 Empty Sv: F-15I Ra´am (Thunder), Academy 1/48

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet