Focke-Wulf Ta183 "Huckebein", Tamiya/AmTech 1/48
4 posters
Sida 1 av 1
Focke-Wulf Ta183
Hejsan!
Den här lilla kärran byggde jag på Aeroscale som mitt bidrag till Luftwaffe 1946 Kampanjen
Förra året.
Det slumpade sig så att jag började strax före USA-resan, så den blev inte klar i tid.
Men jag tänkte att det ändå kunde vara kul att visa den för er.
Det är som sagt Amtechs Focke-Wulf TA183 ”Huckebein” (TROR det betyder ”Långben” på Tyska) i skala 1/48.
Även om modellen är en ”what-if”, så är flygplanet faktiskt helt verkligt!
Man hann visserligen inte tillverka någon prototyp men det var planerat att köra igång produktionen i September 1945!
När dom allierade kom hittade dom ritningatrna, och det var dessa ritningar som låg till grund för både Ryssarnas MiG-15 och Amerikanarnas F-86 Sabre (Även om Sabren är en Generation senare), Svenska J-29 Tunnan är också baserad på dessa ritningar.
Detta är byggsatsen jag använde, en återutgivning i Tamiya ask, tillsammans med en ”kettenkrad”, pilot och två figurer.
Jag ”fuskade” lite och använde ett par detaljer från Quickboost;
Ett nytt luftintag, djupare och mera detaljerat, komplett med främre hjulhuset.
Naturligtvis skaffade jag motsvarande utblås av samma anledning, bättre detaljerat helt enkelt.
Dekaler tog jag från dekallådan.
Scenariot/Tanken är denna;
Sent 1946 var JG26 kvar i Afrika, men man hade bytt ut sina gamla föråldrade Focke-Wullf och Me109 mot Ta-183.
Modellen var mycket trevlig och lättbyggd, detaljeringen och passformen nästan lika bra som en ”äkta” Tamiya!
Även om just den här maskinen är ett ”fantasi-foster” så är färgschemat helt autentiskt!
Fast det var en Bf109E-7 som bar det redan 1943, men det är ju det fina med en ”whiff”, man KAN och FÅR göra som man själv vill!
Limma Lugnt!
Stefan E
Den här lilla kärran byggde jag på Aeroscale som mitt bidrag till Luftwaffe 1946 Kampanjen
Förra året.
Det slumpade sig så att jag började strax före USA-resan, så den blev inte klar i tid.
Men jag tänkte att det ändå kunde vara kul att visa den för er.
Det är som sagt Amtechs Focke-Wulf TA183 ”Huckebein” (TROR det betyder ”Långben” på Tyska) i skala 1/48.
Även om modellen är en ”what-if”, så är flygplanet faktiskt helt verkligt!
Man hann visserligen inte tillverka någon prototyp men det var planerat att köra igång produktionen i September 1945!
När dom allierade kom hittade dom ritningatrna, och det var dessa ritningar som låg till grund för både Ryssarnas MiG-15 och Amerikanarnas F-86 Sabre (Även om Sabren är en Generation senare), Svenska J-29 Tunnan är också baserad på dessa ritningar.
Detta är byggsatsen jag använde, en återutgivning i Tamiya ask, tillsammans med en ”kettenkrad”, pilot och två figurer.
Jag ”fuskade” lite och använde ett par detaljer från Quickboost;
Ett nytt luftintag, djupare och mera detaljerat, komplett med främre hjulhuset.
Naturligtvis skaffade jag motsvarande utblås av samma anledning, bättre detaljerat helt enkelt.
Dekaler tog jag från dekallådan.
Scenariot/Tanken är denna;
Sent 1946 var JG26 kvar i Afrika, men man hade bytt ut sina gamla föråldrade Focke-Wullf och Me109 mot Ta-183.
Modellen var mycket trevlig och lättbyggd, detaljeringen och passformen nästan lika bra som en ”äkta” Tamiya!
Även om just den här maskinen är ett ”fantasi-foster” så är färgschemat helt autentiskt!
Fast det var en Bf109E-7 som bar det redan 1943, men det är ju det fina med en ”whiff”, man KAN och FÅR göra som man själv vill!
Limma Lugnt!
Stefan E
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: Focke-Wulf Ta183 "Huckebein", Tamiya/AmTech 1/48
Vacker liten sak Stefan! Gillar de små söta hjärtan på nosen.
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: Focke-Wulf Ta183 "Huckebein", Tamiya/AmTech 1/48
Underbart litet bygge, Stefan
Lite Luft -46 livar upp! Lite "hello kitty" -varning med hjärtan på nosen dock
Lite Luft -46 livar upp! Lite "hello kitty" -varning med hjärtan på nosen dock
Janne.S- Moderator
Liknande ämnen
» Academy Focke Wulf Fw 190D-9 1/72
» Focke Wulf Ta183A Huckebein Tamiya/AM, 1:48 - Klar
» Focke Wulf Ta-183 Huckebein
» Focke Wulf Fw 190-D9 Tamiya 1/48 med eagle cals dekaler.
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard
» Focke Wulf Ta183A Huckebein Tamiya/AM, 1:48 - Klar
» Focke Wulf Ta-183 Huckebein
» Focke Wulf Fw 190-D9 Tamiya 1/48 med eagle cals dekaler.
» Focke Wulf Eduard & Focke Wulf ...Eduard
Sida 1 av 1
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|