The Mark V that should not b(e)
+9
Stefan E
MagnusE
Joppo
JOooCKE
merlin1953packard
Janne.S
Caverö
MiniStuff
Matt_Public
13 posters
Sida 1 av 3
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
The Mark V that should not b(e)
Vi börjar, så som traditionen bjuder, i köket. Det såg för all del hemtrevligt ut som det var, men jag pytsade ändå in
lite ditt och datt i enlighet med diffusa minnen (jag äger på tok för få böcker) och eget tycke och smak. Ja jisses...
En klar fördel med att jönsa på i den här skalan är att all detaljering helt plötsligt går att sköta utan att bli vindögd eller
slå knut på fingrarna. En klar nackdel är att det finns så mycket utrymme att detaljera. Nedan ett tappert försök till syrgasslang:
Medans jag ändå höll på med lindningen så sög jag tag i spaken också. Den fick även lite tråd på längden.
Sedan var det dags för färg och förbittring!
Britternas interiör-gröna färg har alltid förbryllat mig och för att ha något att göra så blandar jag alltid min egen.
Jag mixar den dessutom på ett nytt sätt varje gång. I det här av fallet Citadels Camo- och Catachan green.
Edit: Glömde visst att pytsa in instrumentpanelen.
Sedan smälldes sidorna ihop och kort därefter åkte vingarna på. Medan limmet torkade så kunde jag glatt konstatera att
man knappt kan se ett halvt skvatt av cockpiten längre. Kraftig kille, den där majoren. Nåja...
Senast ändrad av Matt_Public den fre maj 14 2010, 15:52, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Mycket strålande början! En fråga: spraya du Citadelfärgerna? Har aldrig prövat de i spruta, misstänker att de kan behöva lite retarder för att inte torka i sprutan.
Ja... ibland kanske det är till det bättre att man är lite kring kring Tror att Johan här på forumet sitter på en låda för mycket från mig när jag packade en herrans massa orders i julas
/M
Ja... ibland kanske det är till det bättre att man är lite kring kring Tror att Johan här på forumet sitter på en låda för mycket från mig när jag packade en herrans massa orders i julas
/M
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:En fråga: sprayar du Citadelfärgerna? Har aldrig prövat dem i sprutan. Misstänker att de kan behöva lite retarder för att inte torka i sprutan.
Ja och ja!
Färgerna spädes med Ajax fönsterputs för att sparka ihjäl ytspänningen. Tillsätter sedan retarder motsvarande en tiondel av mängden putsmedel. Sedan går allt relativt kalas. De ger en väldigt matt yta och jag brukar mest använda dem för weathering.
Eftersom jag var på lekhumör så körde jag hela inredningen med dem den här gången. Blev skapligt funkis.
Strålande tider med mycket spittar. Mums vad det ser fint ut det som du pulat ihop.
Caverö
Caverö skrev:Strålande tider med mycket Spittar.
Ja, det märks att det är vår.
EN TILL!?
Det här är en epedemi!
Skönt detaljarbete!
Jag har åxå blåst citadell färger fast jag blandade ut med T-dojja...gick fin fint det med
Det här är en epedemi!
Skönt detaljarbete!
Jag har åxå blåst citadell färger fast jag blandade ut med T-dojja...gick fin fint det med
Janne.S- Moderator
Janne.S skrev:
Det här är en epedemi!
Skönaste sjukan nånsin.
Janne.S skrev: Jag har också blåst citadell-färger, fast jag blandade ut dem med T-dojja...
Säger du det?
Låter ju som en fin idé. Att man inte kom på det själv...
Kul presentation av ännu en Spit-klassiker! Och tack för tipset med fönsterputs och retarder; snart har vi mer kemikunskaper tillsammans än vilket företag som helst i kemibranschen. Ohaaa, här finns det kunskap!
merlin1953packard
Hej igen!
Nu är rubbet ihoplimmat, om än inte fastsatt på modellen.
Det mesta har gått ganska bra, fast majoren verkar starkt klaustrofobisk där inne under all Kleenex och tejp...
Jag hade helt och hållet glömt hur överjordiskt fint Humbrolfärgen flyter.
Det är första gången på över sju år som jag sprayar med den. Orsaken till återfallet var att de faktiskt hade något
färdigblandat på burk som hette Azure Blue. Hur autentisk nyansen blev vete fasen, men riktigt snyggt är det. Tycker jag.
Nu är det, ho-hum, hjul igen.
Var lite osäker på vilken färg ställen borde ha, men beslöt mig för att rulla med det som var snyggast.
Medans grönfärgen fortfarande flöt så hamnade lite på nosen för att avslöja slip-slarv och glapp.
Den tjänade även syftet för att få lite interiörfärg på utsidan av rutornas ramverk. Ser lite grann ut som en Mustang nu.
Lite mera slipjobb samt att få en aning häng på höjdrodren återstår. Och färg! Massvis med färg.
Nu är rubbet ihoplimmat, om än inte fastsatt på modellen.
Det mesta har gått ganska bra, fast majoren verkar starkt klaustrofobisk där inne under all Kleenex och tejp...
Jag hade helt och hållet glömt hur överjordiskt fint Humbrolfärgen flyter.
Det är första gången på över sju år som jag sprayar med den. Orsaken till återfallet var att de faktiskt hade något
färdigblandat på burk som hette Azure Blue. Hur autentisk nyansen blev vete fasen, men riktigt snyggt är det. Tycker jag.
Nu är det, ho-hum, hjul igen.
Var lite osäker på vilken färg ställen borde ha, men beslöt mig för att rulla med det som var snyggast.
Medans grönfärgen fortfarande flöt så hamnade lite på nosen för att avslöja slip-slarv och glapp.
Den tjänade även syftet för att få lite interiörfärg på utsidan av rutornas ramverk. Ser lite grann ut som en Mustang nu.
Lite mera slipjobb samt att få en aning häng på höjdrodren återstår. Och färg! Massvis med färg.
Azure blue är en underbar nyans....jag hade det på min lilla öken Hunter och jag blev helt såld på hur söt den blev
Hörrudu, det där ser ju riktigt bra ut ....jäkligt snygga ställ må jag säga
Jag brukar kolla mina fogar med humbrol 127, som jag målar på fogen med pensel ganska så tjockt, då fungerar det även lite som microspackel då man fyller igen små repor och liknande.
Hörrudu, det där ser ju riktigt bra ut ....jäkligt snygga ställ må jag säga
Jag brukar kolla mina fogar med humbrol 127, som jag målar på fogen med pensel ganska så tjockt, då fungerar det även lite som microspackel då man fyller igen små repor och liknande.
Janne.S- Moderator
Detta blir vackert du! Mycket fin underredesfärg.
/M
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Snyggt lackeringsjobb, minsann! Använde du färdig mask till huven, eller skar du ut den på egen hand?
merlin1953packard
merlin1953packard skrev:Snyggt lackeringsjobb, minsann! Använde du färdig mask till huven, eller skar du ut den på egen hand?
Tack, tack. Alltid kul att höra. Ni är mycket snälla.
Färdig mask? Finns det sånt nu också?
Här sitter man och maskerar själv som en sucker...
Jag karvade som sagt till den med mina egna små tassar. Tamiya-tejp och Bare Metal Foil användes allt efter behov. Den här länken visar hur.
Matt_Public skrev:merlin1953packard skrev:Snyggt lackeringsjobb, minsann! Använde du färdig mask till huven, eller skar du ut den på egen hand?
Jag karvade som sagt till den med mina egna små tassar. Tamiya-tejp och Bare Metal Foil användes allt efter behov. Den här länken visar hur.
Färdiga masker har bla Eduard i tonvis
Men vad enkelt det såg ut i den tuten! Skall appliceras på Typhoon-huven som nu kommit i posten.
MiniStuff- Vicesheriff
MiniStuff skrev:
Färdiga masker har bla Eduard i tonvis
Alla problem nuförtiden kan visst lösas genom att pengar kastas på dem.
MiniStuff skrev:Skall appliceras på Typhoon-huven som nu kommit i posten.
Yay! Mera Tiffy!
Det här blir förbaskat snyggt. Otroligt läckra ställ/hjul
Prydlig mask på huven, själv tycker jag att det kan vara ett riktigt hata att maska huvar.
Vad är det fär modell/fabrikat?
Prydlig mask på huven, själv tycker jag att det kan vara ett riktigt hata att maska huvar.
Vad är det fär modell/fabrikat?
Caverö
Caverö skrev: Vad är det fär modell/fabrikat?
Hasegawas Mk.Vb i skala 1/32. Rekommenderas varmt som lättsamt skojprojekt.
Jag ska göra en mig en vingklippt och rödnäst ökenfröken av den. Oh fröjd och glädje.
Det är en skapligt vital åldring, men i ärlighetens namn ohjälpligt efterbliven jämfört med Tamiyas underbarn.
Matt_Public skrev:merlin1953packard skrev:Snyggt lackeringsjobb, minsann! Använde du färdig mask till huven, eller skar du ut den på egen hand?
Man tackar för det eminenta tipset. Kunde definitivt inte ana att BareMetalFoil gick att använda som maskeringsmaterial till huvar! Bäst att skaffa hem ett paket!
merlin1953packard
Hej-hå!
Bara en liten uppdatering den här gången. Jag har lagt på mängder av Gunzes H71 Mid Stone.
Det kändes åtminstone som mängder. Till och med en liten Spit blir ett törstigt jobb i den här skalan.
Den börjar verkligen kännas somrig nu. Vore det inte för ökenfaktorn så borde jag smälla ihop en björkallé som basplatta...
Bara en liten uppdatering den här gången. Jag har lagt på mängder av Gunzes H71 Mid Stone.
Det kändes åtminstone som mängder. Till och med en liten Spit blir ett törstigt jobb i den här skalan.
Den börjar verkligen kännas somrig nu. Vore det inte för ökenfaktorn så borde jag smälla ihop en björkallé som basplatta...
MiniStuff skrev:Vilken najjs färg! Snyggt jobbat.
Tack.
Ja, färgen är sjukt kul. Första gången jag använder den.
Tror att jag får pytsa in en Warhawk eller Hurricane i ökenfärger som sällskap åt den.
Matt_Public skrev: Tror att jag får pytsa in en Warhawk eller Hurricane i ökenfärger som sällskap åt den.
Snyggt jobbat!
Varför inte både en Warhawk och en Hurricane...
/ Jocke
JOooCKE
JOooCKE skrev: Varför inte både en Warhawk och en Hurricane...
Rena tankesmedjan det här!
Ja, du har naturligtvis helt rätt. En mer klockren trojka blir det svårt att tänka sig.
Sjyst färg... Jag gillar "glossnivån" på den... Var den så blank direkt ur burken eller har du blandat i lite klarlack?
Joppo
Joppo skrev:Var den så blank direkt ur burken eller har du blandat i lite klarlack?
Den är helt "out of the jar" så att säga. Flöt som solsken.
Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Mark IV Takom 1/35
» Humber Mark II, Bronco 1/35
» Byggträff med IPMS Mark
» Byggträff IPMS Mark 20-03-21
» Material för att bygga "mark"?
» Humber Mark II, Bronco 1/35
» Byggträff med IPMS Mark
» Byggträff IPMS Mark 20-03-21
» Material för att bygga "mark"?