The Mark V that should not b(e)
+9
Stefan E
MagnusE
Joppo
JOooCKE
merlin1953packard
Janne.S
Caverö
MiniStuff
Matt_Public
13 posters
Sida 2 av 3
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Sv: The Mark V that should not b(e)
Ser fint ut det däringa, middle stone?
Några kompisar behöver den alldeles säkert och den duon skulle sitta fint.
Några kompisar behöver den alldeles säkert och den duon skulle sitta fint.
Caverö
Sv: The Mark V that should not b(e)
Caverö skrev:Ser fint ut det däringa, middle stone?
Några kompisar behöver den alldeles säkert och den duon skulle sitta fint.
Visst är det mid stone. Men nog känns den aningens väl guldgul? Tur att jag är nöjd med att det är fint.
Fler inköp är aldrig fel.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Hej och hallå!
Jag har varit slö med fotandet. Slö i största allmänhet egentligen. Men här kommer några bilder!
Mitt ryska påbrå gör sig gällande: det känns aldrig fel att ösa på lite brunt.
Målade dumt nog på frihand eftersom jag inte orkade invänta inköp av häftmassa, haste makes waste.
Panellinjerna på kroppen ristades om efter övervägande, men vingarna behåller sina delikata horstar.
Spinnern och bladen har också fått lite färg.
En liten antydan till häng för att skapa dynamik i flack terräng.
Sisådär ja. Det synes som att jag snart kan ställa den här på hyllan. Synd bara att jag har slut på utrymme.
Jag har varit slö med fotandet. Slö i största allmänhet egentligen. Men här kommer några bilder!
Mitt ryska påbrå gör sig gällande: det känns aldrig fel att ösa på lite brunt.
Målade dumt nog på frihand eftersom jag inte orkade invänta inköp av häftmassa, haste makes waste.
Panellinjerna på kroppen ristades om efter övervägande, men vingarna behåller sina delikata horstar.
Spinnern och bladen har också fått lite färg.
En liten antydan till häng för att skapa dynamik i flack terräng.
Sisådär ja. Det synes som att jag snart kan ställa den här på hyllan. Synd bara att jag har slut på utrymme.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Zehr gut.
Tycker du fixat camot bra, jag har fått en känsla av att det skall vara ganska
sharp edges på brittiskt camo.
Själv tejpar jag ju men bygger å andra sidan lite mindre spittar än denna.
Hur som helst så är ökenspittar eye candy
Tycker du fixat camot bra, jag har fått en känsla av att det skall vara ganska
sharp edges på brittiskt camo.
Själv tejpar jag ju men bygger å andra sidan lite mindre spittar än denna.
Hur som helst så är ökenspittar eye candy
Caverö
Sv: The Mark V that should not b(e)
Caverö skrev:Tycker du fixat camot bra, jag har fått en känsla av att det skall vara ganska
sharp edges på brittiskt camo.
Danke, danke. Överlag blev det okej, men vissa "fluffiga" områden får jag vackert bättra på...
Jo de maskade tydligen med gummimattor när de sprutade the real stuff på riktiga kärror.
Tänkte ursäkta mig med att folk normalt slappnar av lite i ökenhetta, men sedan kom jag på att det trots allt rör sig om britter.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Du skulle kunna testa Joppos patenterade Slime-maskning
http://www.modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a9523477-2b1d-4bfe-a735-b5543e39a9be&GroupId=b493925b-96ff-445c-9265-8f433e08479c&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Jag tror den skulle fungera utmärkt på till detta ändamål.
Annars ser det mycket fint ut. Som jag sagt tidigare gillar jag verkligen den snygga glossigheten.
/J
http://www.modellbygge.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a9523477-2b1d-4bfe-a735-b5543e39a9be&GroupId=b493925b-96ff-445c-9265-8f433e08479c&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
Jag tror den skulle fungera utmärkt på till detta ändamål.
Annars ser det mycket fint ut. Som jag sagt tidigare gillar jag verkligen den snygga glossigheten.
/J
Joppo
Sv: The Mark V that should not b(e)
Joppo skrev:Du skulle kunna testa Joppos patenterade Slime-maskning.
Hjälp!
Det där var ju snudd på sinnessjukt kreativt av dig.
Ska testa det nån dag, men för stunden håller jag mig till beprövade tricks.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Vart ju tjusigt frihandsarbete det där
Annars så i väntan på häftmassa å kan man använda lite tjockare papper som man skurit ut kammo fälten i.
Men du verkar ha en säker hand!
Annars så i väntan på häftmassa å kan man använda lite tjockare papper som man skurit ut kammo fälten i.
Men du verkar ha en säker hand!
Janne.S- Moderator
Sv: The Mark V that should not b(e)
Det där blir ju jättebra! Snygg diffusering av linjerna mellan de olika camofälten!
merlin1953packard
Sv: The Mark V that should not b(e)
Hej igen!
Den här har fått stå tillbaka för roligare saker, men nu närmar det sig. Lite försiktig weathering:
Här sedd på lite närmare håll:
Inga stor- eller våldsdåd direkt. Bara lite standardkladd:
Borde nog fylla gliporna vid stabbarnas infästning vid eftertanke. Detta innebär naturligtvis ytterligare bättringsmålning.
Det var nog så smidigt att lämna dem av i hanteringssyfte, men som med alla mina "ljusa" idéer så biter verkligheten mig i häcken tids nog...
Den här har fått stå tillbaka för roligare saker, men nu närmar det sig. Lite försiktig weathering:
Här sedd på lite närmare håll:
Inga stor- eller våldsdåd direkt. Bara lite standardkladd:
Borde nog fylla gliporna vid stabbarnas infästning vid eftertanke. Detta innebär naturligtvis ytterligare bättringsmålning.
Det var nog så smidigt att lämna dem av i hanteringssyfte, men som med alla mina "ljusa" idéer så biter verkligheten mig i häcken tids nog...
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Härligt att se Matt. Aboukir filter och klippta vingar.
Älska spitfire
Älska spitfire
Caverö
Sv: The Mark V that should not b(e)
varför klippte dom vingarna i Afrika förresten?
Tjusig vädring förresten!
Tjusig vädring förresten!
Janne.S- Moderator
Sv: The Mark V that should not b(e)
Hur jäkla smukt som helst ju Den ser mer brutal ut på nåt sätt när den är vingklippt...
/J
/J
Joppo
Sv: The Mark V that should not b(e)
Tack hörni!
Spitfires är roliga saker.
Ang. Jannes fråga:
Jag tror, men är inte alls säker på, att det borde gå snabbare att rolla med den sortens vinge. Någon med bättre koll lär nog upplysa oss inom kort.
Spitfires är roliga saker.
Ang. Jannes fråga:
Jag tror, men är inte alls säker på, att det borde gå snabbare att rolla med den sortens vinge. Någon med bättre koll lär nog upplysa oss inom kort.
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Blir helläcker denna med!
sällar mig till de som vill veta varför de vingklipptes?!
/M
sällar mig till de som vill veta varför de vingklipptes?!
/M
MiniStuff- Vicesheriff
Sv: The Mark V that should not b(e)
Fasen, här tvingas man lära sig saker.
Saxat från "RJ Mitchell. A life in aviation", ö.a.
[...]the wings were adapted for low altitude (clipped wing tips, for faster roll rate),
and the supercharger settings adapted for the selected altitude. [...]
Saxat från "RJ Mitchell. A life in aviation", ö.a.
[...]the wings were adapted for low altitude (clipped wing tips, for faster roll rate),
and the supercharger settings adapted for the selected altitude. [...]
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
MiniStuff skrev: Där ser man, du var inte ute å flög m a o!
Oh, hirr hirr! Nu var du bra lustig, va?
Matt_Public- Master of DNF
Sv: The Mark V that should not b(e)
Spitfires med klippta vingar brukar väl benämnas med Lf Vb tillexempel. D.v.s loow altitude fighter.
Dom ung 50cm kortare vingarna gav som ovan nämt snabbare rollrate, vilket är gynnsamt vid dogfighting.
Motorn var optimerad för flygning under 5000m tror jag och dom pressades ganska hårt varvid dom slets ut snabbare som en liten biverkning.
Med andra ord så var inte clipt wing spittar gjorda för bomberescort, utan mera för offensiva fightersweeps och interception.
typ något sådant.
Dom ung 50cm kortare vingarna gav som ovan nämt snabbare rollrate, vilket är gynnsamt vid dogfighting.
Motorn var optimerad för flygning under 5000m tror jag och dom pressades ganska hårt varvid dom slets ut snabbare som en liten biverkning.
Med andra ord så var inte clipt wing spittar gjorda för bomberescort, utan mera för offensiva fightersweeps och interception.
typ något sådant.
Caverö
Sv: The Mark V that should not b(e)
Hejsan!
Jag sällar mig till övriga med lite mera "onödigt" vetande!
När man försökte anpassa Spitfiren till Hangarfartygsbruk, den sk. Seafiren, så fann man att vingen hade FÖR bra flygegenskaper!
Flygplanet ville helt enkelt inte "sätta" sig, utan flöt länge på den sk. "markeffekten"!
Det kan liknas som att flygplanet skapar en luftkudde framför och mellan sig och marken.
Flygplanet "surfar" på denna kudde tills det sjunker igenom (farten sjunker tillräckligt mycket) och får markkontakt.
Spitfiren hade dessutom förhållandevis små vingklaffar parat med relativt hög landningsfart, plus ett väldigt smalt landningsställ.
Detta gjorde Seafiren till ett mycket svårlandat flygplan på hangarfartygen.
För att spara plats och kunna stuva in så många flygplan som möjligt i hangarerna, plockade man av vingspetsarna, som ju ändå tillverkades separat, och gjorde nya, enkla tippar av trä.
Vid provflygningar fann man då att flygplanet fick bättre lågfartsegenskaper och blev lättare att landa, dessutom försvann en stor del av markeffekten!
Men ett annat problem på Seafiren var att när kroken greppade linan, så tippade planet ofta framåt, och propellern slogs sönder mot däcket.
Därför kortade man av propellerbladen ca 10cm, för att ge lite mera markfrigång!
Dom här ändringarna hade inga andra nackdelar än att landningsfarten blev lite högre, men flygplanet fick en snabbare rotation runt sin egen längdaxel vid rollar.
Intressant, ibland är det tillfälligheter som driver utvecklingen framåt!
"Facinating", som Spock skulla sagt!
Limma Lungt!
Stefan
Jag sällar mig till övriga med lite mera "onödigt" vetande!
När man försökte anpassa Spitfiren till Hangarfartygsbruk, den sk. Seafiren, så fann man att vingen hade FÖR bra flygegenskaper!
Flygplanet ville helt enkelt inte "sätta" sig, utan flöt länge på den sk. "markeffekten"!
Det kan liknas som att flygplanet skapar en luftkudde framför och mellan sig och marken.
Flygplanet "surfar" på denna kudde tills det sjunker igenom (farten sjunker tillräckligt mycket) och får markkontakt.
Spitfiren hade dessutom förhållandevis små vingklaffar parat med relativt hög landningsfart, plus ett väldigt smalt landningsställ.
Detta gjorde Seafiren till ett mycket svårlandat flygplan på hangarfartygen.
För att spara plats och kunna stuva in så många flygplan som möjligt i hangarerna, plockade man av vingspetsarna, som ju ändå tillverkades separat, och gjorde nya, enkla tippar av trä.
Vid provflygningar fann man då att flygplanet fick bättre lågfartsegenskaper och blev lättare att landa, dessutom försvann en stor del av markeffekten!
Men ett annat problem på Seafiren var att när kroken greppade linan, så tippade planet ofta framåt, och propellern slogs sönder mot däcket.
Därför kortade man av propellerbladen ca 10cm, för att ge lite mera markfrigång!
Dom här ändringarna hade inga andra nackdelar än att landningsfarten blev lite högre, men flygplanet fick en snabbare rotation runt sin egen längdaxel vid rollar.
Intressant, ibland är det tillfälligheter som driver utvecklingen framåt!
"Facinating", som Spock skulla sagt!
Limma Lungt!
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: The Mark V that should not b(e)
Intressant info Stefan!
Alltid lär man sig nåt nytt!
Håkan
Alltid lär man sig nåt nytt!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: The Mark V that should not b(e)
Huj!
Här var det tunt med uppdateringar, ser jag.
Dekalerna är på plats:
Några av dem trilskades, men upproret slogs brutalt ned med hjälp från Mr. Mark Softener och en upphettad topz.
Verkar som att majoren också är nöjd med resultatet så långt:
Här var det tunt med uppdateringar, ser jag.
Dekalerna är på plats:
Några av dem trilskades, men upproret slogs brutalt ned med hjälp från Mr. Mark Softener och en upphettad topz.
Verkar som att majoren också är nöjd med resultatet så långt:
Matt_Public- Master of DNF
Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
Liknande ämnen
» Mark IV Takom 1/35
» Humber Mark II, Bronco 1/35
» Byggträff med IPMS Mark
» Byggträff IPMS Mark 20-03-21
» Material för att bygga "mark"?
» Humber Mark II, Bronco 1/35
» Byggträff med IPMS Mark
» Byggträff IPMS Mark 20-03-21
» Material för att bygga "mark"?
Sida 2 av 3
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet