IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Frisket film på Tamiya XF fungerar inget vidare?

2 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Frisket film på Tamiya XF fungerar inget vidare? Empty Frisket film på Tamiya XF fungerar inget vidare?

Inlägg av JonteS fre dec 03 2010, 19:22

Glad i hågen maskerade jag för att spruta kronmärken med min airbrush. För att vara på den säkra sidan provade jag att lägga ett kronmärke i centrum på ovansidan av vingen (osynligt när vingen väl monterats), men döm om min förvåning när frisket filmen som alltid fungerat så bra tidigare inte ville fungera alls! Shocked Är det allmänt känt att det inte är nån poäng att försöka få nån vidhäftning av frisket film på en matt yta (i det här fallet Tamiya XF)?

Provade att lägga frisket film på en tidigare modell, där vingen sprutats med Ocean (halvmatt lack), och där klistrar den sig fullt tillräckligt. Men på den här modellen, som inte fått någon lack utan bara basfärgerna så märks ingen vidhäftning alls.. Resulterar i underspray och de sedvanligt mjuka kanterna.

Vad göra? På med ett lager oceanlack? Eller använda något annat än frisketfilm? Question

Tacksam för tips!

JonteS


Till överst på sidan Gå ner

Frisket film på Tamiya XF fungerar inget vidare? Empty Sv: Frisket film på Tamiya XF fungerar inget vidare?

Inlägg av Janne.S sön dec 05 2010, 18:07

Blanda i lite Tamyia clear i färgen du målar med så blir den blank då borde det funka Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet