IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

+10
T-34
Matt_Public
Caverö
MiniStuff
Azgaron
MagnusE
Joppo
cas
Janne.S
Hayabusa
14 posters

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tis apr 19 2011, 11:28

Matt: Jo, det är en ganska simpel teknik. Lös upp lite spackel, i detta fall Squadrons vita, med flytande lim. Brukar använda Humbrols Liguid Poly, den är lagom aggressiv & het. Brukar mixa till en smet som har konsistens som för tjock färg. Använd en pensel med kort & styv borst, stöppla på i små doser. Ytan får en textur som påminner om skit och smuts som byggts upp under en tid. Vill man, så går det även att använda t ex Mr Surfacer 500 eller liknande produkter.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Matt_Public tis apr 19 2011, 11:30

Håhå!

En får tacka. Det där lät ju bedrägligt enkelt. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tis apr 19 2011, 11:40

Ingen orsak. Det ÄR enkelt Wink Kom ihåg en sak - "less is more". Börja försiktigt och bygg på efter hand. Det är lätt att det går över styr och "lagom är bäst" är ett gott råd. Tycker åtminstone jag Wink
Det är väl som med chippning - det är såå himla lätt att man överdriver bara för att det är så jäkla roligt. Men, det blir faktiskt snyggare om man håller tillbaka lite grand.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av MiniStuff tis apr 19 2011, 12:25

snyggers! Kommer att bli grym med färg på denna!

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Joppo tis apr 19 2011, 13:03

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Vallejo_plastic_putty_bottle

Vallejos putty är min favorit när jag ska göra såna här grejer. Det är lagomt finkornigt och luktar inte mer är vanlig Vallejofärg. Det är också vattenlösligt, så man behöver inte använda nåt starkt lösningsmedel för att göra rent penslarna. Enligt min erfarenhet fäster det inte lika bra som "giftigt" spackel, vilket i mitt tycke gör det sämre för vanlig spackling/slipning, men för texturändåmål funkar det bra.

I övrigt ser det gött i bött ut Steffo Smile

/J


Senast ändrad av Joppo den tis apr 19 2011, 13:06, ändrad totalt 1 gång (Orsak för redigering : Snyggade till texten lite... Alla meningar började på "Det" innan :))
Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tis apr 19 2011, 13:48

Helt rätt, Jeppe.
Fördelen med min blandning är att den kan användas till flera olika saker, beroende på konsistens. Gör man en tunnflytande mix så är den utmärkt att fylla tunna glipor/skarvar med. Kapillärkraften hjälper till så man har bra kontroll. Vallejos spackel är användbart, precis som du skriver, men eftersom det inte "smälter in" i plasten så bettar det dåligt. Allt beror på vad man vill göra och hur.

Kul att ni gillar den lille gynnaren Wink Man skulle kanske skaffa sig en Sd.Kfz 234 också..?
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tis apr 19 2011, 13:55

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4185747
Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4185751
Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4185752
Kör dessa bilder i repris...
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Matt_Public tis apr 19 2011, 14:00

Snaskig liten mumsboll, det där!

Kul med fågelburen på taket också. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tor apr 21 2011, 22:27

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4215760
Motorn på plats...inte helt färdig, men en torrpassning. Allt verkar OK.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tor apr 21 2011, 22:29

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4215758
Kylaren, också den torrpassad. Galler mellan motorutrymme och "kupé" i fotoets. Härlig miljö för föraren, speciellt i ökenvärme Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tor apr 21 2011, 22:30

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4215757
Förarstolen. Bakom stolen ligger kofångaren, eller vad man ska kalla den.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av MiniStuff tor apr 21 2011, 22:35

Läckert! Stolen såg banne mig bättre än vad Dragon har lyckats med i min 234:a. Razz

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa tor apr 21 2011, 22:54

Ja, inga större problem med denna byggsats. So far - so good. Det är inte mycket av vare sig motorrum och inredning som kommer att synas när bygget är klart. Men, det är ju ändå kul med detaljer Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Azgaron tor apr 21 2011, 23:08

Ser snyggt ut Stefan!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Janne.S tor apr 21 2011, 23:41

Uj vad fina detaljer det var på den!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av T-34 fre apr 22 2011, 06:32

Snyggt. Verkar vara en riktigt bra modell att bygga.
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Fisken35 fre apr 22 2011, 06:35

Kan inte se dina bilder, men det ser säkert bra ut. Very Happy

Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa fre apr 22 2011, 10:06

Trist att du inte kan se bilderna, Fredrik. Vet inte vad det beror på? Har lagt upp mina foto på photobucket och det verkar som att andra kan se dessa, eller..?

Nåväl, här kommer några bilder till...

Motorn är färdig, torrpassning för att se hur det tar sig ut. Den bakre öppningen (i karossen) kommer tyvärr att vara igenbommad.
Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4225766
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa fre apr 22 2011, 10:07

Motorinstallation. Det är rätt smått, jämför med tändstickan.
Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4225763
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa fre apr 22 2011, 10:09

Som sagt, motorn är färdig...
Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 P4225762
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Fisken35 fre apr 22 2011, 10:36

Ha ha, nu ser jag dom, och det ser bra ut, dock är dom första bilderna fortfarande röda kryss, Chinatelecom vet du, pffft Rolling Eyes


Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Azgaron fre apr 22 2011, 10:39

Går framåt fint Stefan! Och stor är den ju inte som sagt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa fre apr 22 2011, 11:13

Fredrik: De första bilderna la jag upp via fuskbugg.se, men de verkar ha tagit en längre paus...därför syns inte heller de bilderna. Jag fixade ett konto på photobucket istället, så alla nya bilder kommer därifrån.

Kul att ni gillar den Wink Bygget går stadigt framåt, men det är rätt mycket småpill. Det är en liten vagn med mycket detaljer så det tar sin tid. Byggsatsen är bra och några direkt problem har jag inte stött på. Mycket modell för pengarna, tycker jag.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Joppo fre apr 22 2011, 14:18

Den blir ju hur smuk som helst Stefan Smile

Hur ska du måla den? Rent spontant så känns det som den skulle passa bra i en lätt "color modulated" skrud... Detta med tanke på alla de olika ytornas skarpa vinklar gentemot varandra. Det skulle nog kunna bli effektfullt och liksom ge modellen djup eller hur man nu ska uttrycka det.

Joppo
Joppo


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Hayabusa fre apr 22 2011, 15:08

Ja, jag hoppas att det blir bra Jeppe. Vi får väl se hur det slutar..?

Det blir en enfärgad D.A.K. - vagn i sandfärgad ton. Tillbakahållen chippning och ett allmänt dammigt intryck. Tekniken med "color modulation" tycker jag är oerhört användbar, fast jag gör det på mitt sätt. Hoppas att det blir bra.
Inredningen blir i huvudsak benvit men vissa ytor kommer jag att måla mörkgrå. I och med att vagnen har inredning & motor så blir målningen lite knepigare än normalt, men det ska nog lösa sig.

Tack för alla glada kommentarer Wink
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen - Sida 2 Empty Sv: Sd.Kfz. 222 Leichter Panzerspähwagen

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 7 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet