IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst mån maj 23 2011, 19:18


Hejsan gänget Smile

Jag bygger som sagt helst pansar i modell 1/35 men så en vacker dag så fick jag nostalgiska känslor för att bygga ihop Svenska flygplan
och jag har då på tapeten att bygga ihop följande skönheter:
J21-A (vilka färger gäller i cockpiten och vilka färger som egentligen gäller under och ovan på planets utsida ??) gäller planets utsida i slutet/efter VKII
J22 (här undrar jag även vilka färger som gäller detta plan i cockpit ?)
J26 (se J22)
J29 (se J29)
J35 (se J29)
JA37 (se J29)

S31 (vilka färger gäller för planets cockpit och även för planets utsida ?)


Varför jag frågar det är för att jag har kollat på nätet men där har man sätt olika bud på hur planens målning skall se ut så jag blev bara mer och mer konfunderad
men så tänkte jag och hoppas att någon av Er på forumet kan ge mig en stor hjälpande hand på hur det skall vara.

Stor tacksamhet och med glädje ser jag fram emot tips Very Happy

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Janne.S mån maj 23 2011, 19:37

Nu ska vi se.....

Det gröna på ovansidan från slutet av VKII fram till Lansen matchas rätt bra utav Tamyia XF-61 darkgreen eller humbrol 30 eller 169.

Blågrå undersidan funkar med hum 27 med en gnutta vitt i.

J26, Mussen alltså, är metallren och således någon lämplig metallfärg Very Happy

Draken gröna hum 116 eller 169, kan blandas i lite vitt för att bleka den, hum 77 för det mörlblå och hum 175 för den blågrå undersidan.


Viggen, lövhög: Tamyia deep green, Tamyia nato black, Tamyia dark green, hum 187 brun och hum 87 med en gnutta vitt för undersidan.
Jaktviggen : Hum 128 för den mörkare grå och Hum 147 för den ljusgrå.


Cockpitar är lite knepigare...... där får man i mångt och mycket försöka matcha färger man ser på bilder men alla propellisar och utländska jetflygplan målades på sama sätt som i ursprungslandet.

De andra får jag grunna lite på....uppdarerar när jag kmmer hem från jobbet.



Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst mån maj 23 2011, 19:48

Tackar för ödmjukast för informationen ovan Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av cas mån maj 23 2011, 20:00

Hej och välkommen hit!
Skall se om jag kan ta och fylla i lite info om dessa svenska skönheter:
J21 och J22 har samma kammomålning, nämligen Blågrå på undersidan och Mörkgrönt på översidan: Se Urban Fredrikssons eminenta uppställning här.

Cockpit i J21 är mestadels grön, med svart instrumentpanel, åtminstone den kärran som står på flygvapen-museum. I boken Kronmärkt finns det en gammal föreskrift stipuleras det svart i hela cockpit. I J21-R utförande är även instrumentpanelen mestadels grön.
Hur J22 ser ut invändigt vet jag ej, men förmodligen är den ganska lik J21.
J26 fanns i två utföranden, två P-51B som hade nödlandat, och var målade med Olive drab på ovansidan, förmodligen Neutral grey under. De P-51D som köptes efter kriget var omålade. Cockpit i Mustanger är amerikansk standard med FS34151 på allt utom golvet som var omålat plywood.
J29 tunnan var för det mesta omålad aluminium, men det fanns prov på kammo på spaningskärrorna och de så åkte till Kongo. Rakt ur huvudet kan jag inte påminna mig hur den ser ut under huven...men den som söker bilder skall finna!
J35 fanns ju i omålad aluminum, Gråblå 058M undertill, och Mörkblå 438M/Mörkgrönt 328M.. De sista J35J fanns även i grått. Samma som för Jaktviggen, men där ovansidan är lite ljusare har jag för mig. För mer färger om draken, kolla i Warthogs byggtråd
Draken cockpit är olika nyanser av grönt, lite omålad aluminium osv. Bästa sättet är att leta upp lite bilder...
Puh!
Viggen har ju sitt ökända fyrfärgskammo, även känt som modellbyggarens mardröm. Jaktviggar finns även i två nyanser av grått...
Se Urbans lilla länk i början på denna posten.
Cockpit i Viggen går mestadels i ljusgrått.

Puh!
Hoppas detta var till någon hjälp!
Ser fram emot att se dina alster i In the works!
//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst mån maj 23 2011, 20:12

Bockar och bugar för info och saligt glad blir jag för detta Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Matt_Public tis maj 24 2011, 08:49

Hej och välkommen!

Du har redan fått hjälp så det räcker, ser jag, så jag bidrar enbart med ett glatt fejs. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Azgaron tis maj 24 2011, 12:52

Jag nöjer mig också med att säga hej och välkommen Ola!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst tis maj 24 2011, 22:14

Azgaron skrev:Jag nöjer mig också med att säga hej och välkommen Ola!

Håkan

Tackar o ödmjukast Smile

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst tis maj 24 2011, 22:15

Matt_Public skrev:Hej och välkommen!

Du har redan fått hjälp så det räcker, ser jag, så jag bidrar enbart med ett glatt fejs. Very Happy


Det räcker så bra så Very Happy

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst tis maj 24 2011, 22:20

CAS skrev:Hej och välkommen hit!
Skall se om jag kan ta och fylla i lite info om dessa svenska skönheter:
J21 och J22 har samma kammomålning, nämligen Blågrå på undersidan och Mörkgrönt på översidan: Se Urban Fredrikssons eminenta uppställning här.

Cockpit i J21 är mestadels grön, med svart instrumentpanel, åtminstone den kärran som står på flygvapen-museum. I boken Kronmärkt finns det en gammal föreskrift stipuleras det svart i hela cockpit. I J21-R utförande är även instrumentpanelen mestadels grön.
Hur J22 ser ut invändigt vet jag ej, men förmodligen är den ganska lik J21.
J26 fanns i två utföranden, två P-51B som hade nödlandat, och var målade med Olive drab på ovansidan, förmodligen Neutral grey under. De P-51D som köptes efter kriget var omålade. Cockpit i Mustanger är amerikansk standard med FS34151 på allt utom golvet som var omålat plywood.
J29 tunnan var för det mesta omålad aluminium, men det fanns prov på kammo på spaningskärrorna och de så åkte till Kongo. Rakt ur huvudet kan jag inte påminna mig hur den ser ut under huven...men den som söker bilder skall finna!
J35 fanns ju i omålad aluminum, Gråblå 058M undertill, och Mörkblå 438M/Mörkgrönt 328M.. De sista J35J fanns även i grått. Samma som för Jaktviggen, men där ovansidan är lite ljusare har jag för mig. För mer färger om draken, kolla i Warthogs byggtråd
Draken cockpit är olika nyanser av grönt, lite omålad aluminium osv. Bästa sättet är att leta upp lite bilder...
Puh!
Viggen har ju sitt ökända fyrfärgskammo, även känt som modellbyggarens mardröm. Jaktviggar finns även i två nyanser av grått...
Se Urbans lilla länk i början på denna posten.
Cockpit i Viggen går mestadels i ljusgrått.

Puh!
Hoppas detta var till någon hjälp!
Ser fram emot att se dina alster i In the works!
//Christer


En gång i tiden så hade jag byggt den kända bananhelikoptern och likaså Viggen i fyrfärgskammo, går bra om man är småfingrig som inte jag är och bra tejp Very Happy
Men de sista Viggen på plattan hade de inte trefärgskammot enbart eller bara jag som drömmer !!!

Mvh Ola Smile

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av cas ons maj 25 2011, 05:04

Oooooh, en Vertol i fyrfärgskammo! Pillrigt värre Smile
Vad gäller Viggens målningsalternativ gäller följande:
Alla AJ, SF, SH, AJS, AJSF och AJSH och nästan var alltid i fyrfärgs splinterkammo. Har för mig att endast en AJSF målades om i det gråa kammot. Det var den AJSF som fanns på F21 som skulle delta i SWEFRAP.
Jaktviggen kom först i fyrfärgs splinter, men på åttiotalet provade man ut lite olika gråa varianter, däribland en som var nästan vit.
Efter det provet målades sen de flesta i det grå/ljusgrå kammot.
Rätt säker på att några behöll splintermålningen bara för att.

//Christer
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst mån aug 29 2011, 19:29

Dammar av denna för att få er att gnugga de små grå Wink


Sverige köpte ju in en del provflygplan under flygvapnets begynnelse
och uppväxt och i vissa fall så behölls dessa för att nyttjas i flygvapnet.
I detta fall så tänkte jag på de plan som användes under VKII och tiden
där efter.

Min fråga lyder, användes de färger som fanns på planet när de kom hit
eller målades dessa om till de färger som flygvapnet hade på sina plan ?.

Tackar för hjälpen i förhand

//Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av cas mån aug 29 2011, 19:34

Inköpta plan fick behålla den målningen dom hade vid leverans, dvs tyskbyggda B 3:or hade vanliga RLM-färger, J11 helt galna italienska färger, J30 Mosquito de vanliga brittiska osv.
Ibland kunde de bli ommålade med de närmaste svenska färgerna som fanns, eller nåt helt annat. De som licenstillverkades i Sverige fick för det mest det vanliga olivgrönt/gråblått schemat.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst mån aug 29 2011, 19:39

CAS skrev:Inköpta plan fick behålla den målningen dom hade vid leverans, dvs tyskbyggda B 3:or hade vanliga RLM-färger, J11 helt galna italienska färger, J30 Mosquito de vanliga brittiska osv.
Ibland kunde de bli ommålade med de närmaste svenska färgerna som fanns, eller nåt helt annat. De som licenstillverkades i Sverige fick för det mest det vanliga olivgrönt/gråblått schemat.

Aaah okej Smile

Tackar för hjälpen Wink

Då ska du få gnugga lite extra....provflygplan nr 5 aka Handley Page Hampden var ett bombplan som provades men ej inköptes
och det fanns enbart ett exemplar och då användes det som transportplan för flygstaben under VKII Smile
Var det likadant med detta exemplar med tro ?

Mvh Ola

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av cas mån aug 29 2011, 19:52

Åh, gamla resväskan!
Jag konsulterar boken Kronmärkt och konstaterar följande: P5 var målad i olivgrön och ljust blågrå, tror det motsvarar Hu116 och Hu86 om jag minns rätt, men jag använder inte Humbrol.
Det skall motsvara FS 24079 (olivgrön) och FS26176 (ljust blågrå)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Gäst mån aug 29 2011, 19:58

CAS skrev:Åh, gamla resväskan!
Jag konsulterar boken Kronmärkt och konstaterar följande: P5 var målad i olivgrön och ljust blågrå, tror det motsvarar Hu116 och Hu86 om jag minns rätt, men jag använder inte Humbrol.
Det skall motsvara FS 24079 (olivgrön) och FS26176 (ljust blågrå)

Bockar och bugar så pannan slår i golvet Wink

Japp den gamla trogna resväskan Very Happy
Själv kör jag med Humbrol och det jag har på lut blir H116 och H27 sjögrå (eftersom 86 inte finns att få tag på)
det borde fungera något sånär utan att frångå gängse regler och rutiner Laughing

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :) Empty Sv: Pansarbyggare behöver hjälp med målningstips av Svenska krigs/stridsflygplan :)

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet