IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite problem.

+3
Janne.S
johan r
Linus
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Lite problem. Empty Lite problem.

Inlägg av Linus mån dec 08 2008, 17:59

Hejsan! jag är ny här på forumet och skulle vilja ha svar på ett par frågor. Jag har planerat att bygga en diorama med lite artilleripjäser. Samtliga modeller är av märket Dragon och färgen som de hänvisar till kan jag inte "översätta" till humbrol färger, därför undrar jag om ni känner till en hemsida där man kan göra det? Färgmärkena som dragon hänvisar till är GSI creos corp. aqueous hobby colour, GSI creos corp. mr. colour och Model Master Color. Ett annat problem jag har är att eldrören till pjäserna är av metall och de vill inte fastna på resten av modellen som är plast.


Tacksam för svar!
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av johan r mån dec 08 2008, 18:04

Hej Linus och välkommen till vår skara.

Kul att du satsar på ett diorama!

Sitter på jobbet och har inte länkarna till sidor som löser ditt problem, men om ingen annan hjälpt dig så kan jag posta upp några bra sidor när jag kommit hem.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Janne.S mån dec 08 2008, 18:10

Tjena Hej Linus å välkommen hit till forumet!

Ofta brukar det stå vad färgerna heter i orginal, RAL för tyska färger, FS för amerikanska och BS för brittiska, dessa har siffror efter sig som talar om vad det är för färg.
Här i länken har du tabeller för olika länder vilka färger de använde och översättningslistor till olika fabrikat! Färglistor

För att limma metall, resin och ets på plast behöver du superlim, eller Cyano Acrylat som det också heter. Det är väldigt starkt och binder till allt....allra helst mina fingrar:P Det finns ett annat lim också som är lösligt i vatten det heter Gator, den är bra för då kan man torka bort överflödigt lim med en fuktig trasa eller tops.

Lycka till å släng upp bilder på ditt diorama fort som attan Smile

Edit/ det här är en bra tabell åxå Översättning till Humbrol
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Linus mån dec 08 2008, 19:04

Jag tackar så mycket för hjälpen! Detta leder dock till ytterliggare frågor! Upplägget är tänkt att vara 2 seperata pjäsplatser som är sammanlänkade av ett sorts dike. Mycket av dioraman är insipirerat utav Band of Brothers från överfallet av de fyra haubitsarna på avsnitt 2.

Lite problem. Ritningdioramakd4

Så här kommer det se ut, förhoppningsvis. Det enda problemet jag måste lösa själv är storleken på grundplattan. Vilket material rekomenderar ni? Till bottenplatta, till marken och gräs.


edit: jag såg på din första länk Janne att Model Master också gick som Testor, som fanns på min färgkarta.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 19:20

Linus skrev:Jag tackar så mycket för hjälpen! Detta leder dock till ytterliggare frågor! Upplägget är tänkt att vara 2 seperata pjäsplatser som är sammanlänkade av ett sorts dike. Mycket av dioraman är insipirerat utav Band of Brothers från överfallet av de fyra haubitsarna på avsnitt 2.

Lite problem. Ritningdioramakd4

Så här kommer det se ut, förhoppningsvis. Det enda problemet jag måste lösa själv är storleken på grundplattan. Vilket material rekomenderar ni? Till bottenplatta, till marken och gräs.

Tjenare Linus.
Trevligt med ännu en som gått med i plastnördarnad gemenskap santa

Jag har arbetat på olika lager ( även såkallade trä lager för byggindustrin) för ett par år sedan innan jag började jobba på Jordbruksverket och jag kan utan tvekan säga att du skall använda en tunn MDF skiva som bottenplatta då den är extremt kompakt och "vrider" sig inte när man lägger på vattenbaserat spackel eller liknande. Föreslår även att du kan använda vanliga , modell grövre, taklister att ha runt dioramat för att avgränsa spacklet. Du bör även ha en stöttande regel eller två som går diagonalt från sida till sida under MDF skivan för att stötta upp den.

Ser fram emot att se lite bilder på dioramat snart! Smile

Önskar dig lycka till med projektet.

P.S
Är det inte i "command förskansningen" som MG42'an sitter i Band of Brothers?
D.S
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av JOooCKE mån dec 08 2008, 19:31

Hej och välkommen hit Linus !

Du frågade vad man kunde använda som botten platta... Jag brukar använda vanliga ramar till tavlor , och då ta ut plasten / glaset har det varit i någon av dem jag har använt och sedan byggt på det . för då har man en snygg list som går runt hela dioramat när det är klart cheers

Lycka till med bygget !

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Gigabyte mån dec 08 2008, 20:28

Hej Linus och välkommen hit , vilket spännande upplägg för ett dio , hoppas att du vill lägga ut lite bygg bilder när bygget kört i gång !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Linus mån dec 08 2008, 20:49

Tack för tipsen Jocke och Warsawpact!
@Warsawpact: Jag vet inte exakt hur det ser ut, men jag vet att det finns kulsprutor bakom platsen.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av johan r mån dec 08 2008, 21:03

Kul idé.

Scenerna i Band of Brothers som ni talar om är en händelse under operation chicago och är mycket omtalad och används ofta som exempel vid olika militära skolor.

Striden kallas ofta för "Brecourt Manor Assault".

Tyskarnas gruppering och de allierades framryckning samt stridens olika skeden kan du se här Kartskisser.

Lycka till med bygget Exclamation

Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Gigabyte mån dec 08 2008, 21:31

jag har köp denna från jadarhobby , Modellers cross referens cart , där finnes dom vanligaste förekommande färgerna visst man kan få nästan all info på nätet men tycker att det är skönt att slippa nätet ibland

Lite problem. Product_thumbCATDOJII
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Linus mån dec 08 2008, 21:36

Då måste jag tyvärr säga att jag är beroende av nätet i modellvägar. Närmaste hobbybutiken lade ner för ett halvår sedan och flyttade till huvudkontoret i Malmö. Jag kan även passa på att berätta att jag inte kommer kunna arbeta på min dio under en tid eftersom det ommöbleras i min boning. Jag har valt att flytta min lilla verkstad till ett annat rum pga utrymme Smile
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 23:03

Linus skrev:Då måste jag tyvärr säga att jag är beroende av nätet i modellvägar. Närmaste hobbybutiken lade ner för ett halvår sedan och flyttade till huvudkontoret i Malmö. Jag kan även passa på att berätta att jag inte kommer kunna arbeta på min dio under en tid eftersom det ommöbleras i min boning. Jag har valt att flytta min lilla verkstad till ett annat rum pga utrymme Smile

Trevligt o höra att ungdomar håller på med plastbyggande och inte enbart är insnöade med sina datorspel och online grejer ( Nu börjar jag känna mig som en gammal gubbe Rolling Eyes )
Inga hobbyaffärer i närheten?! Det var synd...men det är väll i våra södra koloni, Skåne, som de flesta hobbyaffärerna finns?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Janne.S mån dec 08 2008, 23:09

Warsawpact skrev:
Linus skrev:Då måste jag tyvärr säga att jag är beroende av nätet i modellvägar. Närmaste hobbybutiken lade ner för ett halvår sedan och flyttade till huvudkontoret i Malmö. Jag kan även passa på att berätta att jag inte kommer kunna arbeta på min dio under en tid eftersom det ommöbleras i min boning. Jag har valt att flytta min lilla verkstad till ett annat rum pga utrymme Smile

Trevligt o höra att ungdomar håller på med plastbyggande och inte enbart är insnöade med sina datorspel och online grejer ( Nu börjar jag känna mig som en gammal gubbe Rolling Eyes )
Inga hobbyaffärer i närheten?! Det var synd...men det är väll i våra södra koloni, Skåne, som de flesta hobbyaffärerna finns?


Aj aj aj, vuxenpoängen bara haglar över dig Chrille!! Fortsätter du så når du din 40års-kris innan du fyllt 25! Laughing
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av bjork_larsson mån dec 08 2008, 23:28

Crille, du får passa dig nu! Very Happy

Linus, Super Attack lim skall nog göra susen, tror jag! Dessutom hälsar jag dig välkommen till vårat kära forum! Very Happy Hoppas att du kommer att trivas! Glöm inte att uppdatera allt med bilder! Very Happy

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 23:41

bjork_larsson skrev:Crille, du får passa dig nu! Very Happy

Linus, Super Attack lim skall nog göra susen, tror jag! Dessutom hälsar jag dig välkommen till vårat kära forum! Very Happy Hoppas att du kommer att trivas! Glöm inte att uppdatera allt med bilder! Very Happy

Terje

Hehehe, fattas bara att jag börjar ringa efter färdtjänsten hedanefter så fort jag skall till Kempes Laughing

håller med Terje till fullo med att tipsa om Super Attack. Ett mycket bra lim!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Linus ons dec 10 2008, 20:06

Är det någon som känner till något bra material som gräs?
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av johan r ons dec 10 2008, 20:49

Modellrallarna har mycket smått och gott som är användbart.

Jag tror att Gigabyte är den som kanske är lämpligast att tipsa dig med tanke på de fina byggen han visat oss.

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Linus fre dec 19 2008, 17:32

Ytterligare en fråga men som ej har någon förknippelse med min dio. Jag har sett på många, om inte alla, tyska flygplan á AVK så är det en svastika på stjärten, då undrar jag om det är dekaler som man kan köpa eller ifall ni målar dit det själva. Har nämligen ett Messersmchitt BF 109-Franz som jag skulle vilja göra mer "träffsäker" så att säga.


Senast ändrad av Linus den fre dec 19 2008, 22:40, ändrad totalt 1 gång
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Warsawpact fre dec 19 2008, 18:11

Linus skrev:Ytterligare en fråga men som ej har någon förknippelse med min dio. Jag har sett på många, om inte alla, tyska flygplan á AVK så är det en svastika på stjärten, då undrar jag om det är dekaler som man kan köpa eller ifall ni målar dit det själva. Har nämligen ett Messersmchitt BF 109-Franz som jag skulle vilja göra mer "träffsäker" så att säga.

Vad jag vet så finns det inga modeller nu för tiden som har hitlerkorset med i kittet, eller köpas löst som dekal.
Det är väll ganska uppenbart varför de inte säljer sådant.

Blir nog till att göra en själv.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av bjork_larsson fre dec 19 2008, 18:23

Ja, jag tror nog att du får skapa en sådan själv! Jag kan iaf inte erindra mig om att jag sett någe sådant... Men det är inte så svårt! =) Rita den på ett papper, kopiera upp den i ett otal kopior och sedan knallar du ner till en färghandel och köper maskeringstejp med ett svagare lim på. Sedan tejpar du detta direkt på pappret och sedan är det bara att skära!

Om du vill ha hjälp så skicka ett pm eller kolla på min tråd om Belugan i "In the work-tråden"! Lycka till!
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Janne.S fre dec 19 2008, 18:41

Svastikor brukar finnas med i modeller som inte passerar Tyskland, där är nämligen svastikan olaglig och klippes helt sonika bort från dekalarken av tullen!

Men det finns dekal ark med bara svastikor i olika skalor...jag vet att kempe har några sådana ark.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Warsawpact fre dec 19 2008, 18:55

Janne.S skrev:Svastikor brukar finnas med i modeller som inte passerar Tyskland, där är nämligen svastikan olaglig och klippes helt sonika bort från dekalarken av tullen!

Men det finns dekal ark med bara svastikor i olika skalor...jag vet att kempe har några sådana ark.


va?
affraid
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Janne.S fre dec 19 2008, 20:49

Jo du...de är inte så försiktiga alla gånger heller utan delar kan skadas elle repas när de håller på! Men oftast brukar t.ex. hasegawa ha hakkorsen försig ute på en kant där de lätt kan klippas bort.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Linus fre dec 19 2008, 22:43

Jo jag har ett svagt minne av att de haft swastikan med i ett Fw-190 kit på Hobbyfixaren i Kristianstad som numera är nerlaggt. En kombination av snålhet och bristande finans så känns det attraktivt att göra en egen, det är inte möjligt att det finns att skriva ut på nätet i 1:48 skalor för att sedan skära ut korset och spruta det på stjärten?
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Janne.S fre dec 19 2008, 23:24

Ja nu är ju inte en svastika det absolu svåraste att göra själv....det knepiga är att om man skär ut formen direkt på tej tillexempel så har den dumma tejpen en tendens att kröka sig så det lättaste är att först göra en snedställd kvadrat i rätt storlek, sedan skär du till rektanglar som du passar in å sedanblåser du, det är nog smidigaste sättet att få allt rakt......jag gjorde hakkors till en finsk Stug III en gång å då gjorde jag en mall som jag trodde funkade....kan säga att det ble si så där Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Lite problem. Empty Sv: Lite problem.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet