IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Frakta modeller

+4
Jokkocze
MiniStuff
cas
Kent
8 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Frakta modeller Empty Frakta modeller

Inlägg av Kent ons aug 24 2011, 11:51

Sitter å klurar hur man ska frakta modellerna till Götet utan att dom går i bitar.
Hur gör ni?

/W
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av cas ons aug 24 2011, 12:10

Väldans bra fråga.
Jag funtar på att mecka ihop nåt av modellkartong och skumgummi, men jag skall ju bara åka bil.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av MiniStuff ons aug 24 2011, 12:16

>Lite olika, kartong ed skumgummi el liknande stötdämpande material. Har även en större förvaringsbox i plast med lock som jag använder. tejpar eller säkrar figurer, modeller i botten på den och fyller med stötdämpande material.

Finns ju folk som bygger speciella väskor att transportera i men då skall man ha kommit ihåg att sätta en mutter i botten på modellen/diot som man kan skruva fast den i.

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av Jokkocze ons aug 24 2011, 13:09

Vet inte om det är en jättebra till vanliga modeller iom deras smådetaljer, men jag kan ju säga hur jag transporterade mina warhammerprylar förr i tiden.

Då hade GW en väldigt trevlig väska med plats för figurer samt ett eller två lager som man själv fick skära ut fickor i. Ungefär som vad de har nu, men man fick som sagt skära till ett par av lagren själv så att man kunde anpassa den till vad man nu behövde ha med sig i form av fordon etc.
Dessa kostade dock 699 eller 899kr, så det var inte direkt något för mig, en parvel på 14-15 år utan någon annan inkomst än månadspengen från föräldrarna.

Dock hade även Classe en väska som bara kostade runt 250kr (om jag inte minns fel). Deras nuvarande version av denna är dyrare och något mindre, men det är i princip samma sak.
Hur som helst, köpte mig ett par stycken under ett par månaders tid och använde en helt vanlig brytbladskniv för att anpassa dem till figurer och fordon.
Det fungerade jättebra och de skyddade sitt innehåll tills någon fick för sig att använda väskorna för att packa annat i och att lägga figurer och fordon i ett par vanliga skokartonger.

Hur som helst, för att försöka komma tillbaka på spåret som jag tappade någon gång i början av posten..
En sån här väska, skär fack som passar dina saker med en vass kniv med blad som räcker hela vägen igenom, ha lite extra vaddering på känsliga delar. Vill du packa annorlunda saker i den så köp helt enkelt nytt stötskyddande material.
Det verkar vara något hårdare material i den nu än vad det var i de gamla, men det bör duga det där också. Kolla kanske upp om du kan hitta vanligt svart skumgummi, som ofta används till att förpacka känsliga saker.

Ta kanske en titt på den andra väskan med samma funktion, om du kanske gillar den bättre.


Lyckades jag komma rätt nu? Hoppas det..
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av Janne.S ons aug 24 2011, 13:16

Jag körde länge med en stor bag som jag lade kartonger i omlott...
Hade en kartong i botten sedan tog jag en mndrekartong och lade de upp och ner och tvärs över den underkartongen och passade in i utskurna skåror så kartongerna låstes. Sedan kunde jag lägga änu en kartong uppepå utan att skada saker som låg i den understa kartongen. Kartongerna fodrade jag med bubbelplast och skumplast.

Nu har jag ett liknande system fast större kartonger med lock som jag kan stapla på varandra, passar perfekt in i voblan
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av T-34 ons aug 24 2011, 20:16

Tomma öllådor funkar bra, dessutom så har man ju en del. Smile
Magnus
T-34
T-34


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av Kent ons aug 24 2011, 22:07

Tack för lite tips,ska flura ihop något.
Kent
Kent


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av SAU mån aug 29 2011, 22:52

Jag kör med en stor kartong med lock. Flygplanen i är i 1/72 som jämförelse.

Frakta modeller Transport

I botten ligger det en typ av wellpapp med ett lager skumplast limmat på vardera sidan.
Kommer en del sådant packningsmaterial till vårt företag.
2st skivor sammanlagt som ger ett lätt fjädrande underlag som skonar landställen.
Lägg flygplanet på plats och tryck ned tandpetare genom wellpapplagren för att fixera.
SAU
SAU


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av Jokkocze tis aug 30 2011, 11:46

SAU skrev:Jag kör med en stor kartong med lock. Flygplanen i är i 1/72 som jämförelse.

Frakta modeller Transport

I botten ligger det en typ av wellpapp med ett lager skumplast limmat på vardera sidan.
Kommer en del sådant packningsmaterial till vårt företag.
2st skivor sammanlagt som ger ett lätt fjädrande underlag som skonar landställen.
Lägg flygplanet på plats och tryck ned tandpetare genom wellpapplagren för att fixera.
Sen fylla på med ostbågar eller?

Errr.. jag menar majsstärkelsekrullar. (Sak samma, fast utan smak..)
Jokkocze
Jokkocze


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av Tobbe1983 lör sep 03 2011, 13:40

När jag flytta hemifrån så använde jag en typ kak-låda och så fyllde den med hushållspapper som jag rullada till stöd funkade riktigt bra. Men då måste man ha många kakburkar eller ha nära till päronen Smile

Fast så som bilden ovan är nog det bästa. Med tandpetare som stöd och stopp. Very Happy
Tobbe1983
Tobbe1983


Till överst på sidan Gå ner

Frakta modeller Empty Sv: Frakta modeller

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet