IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ny Kompressor

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Ny Kompressor Empty Ny Kompressor

Inlägg av Gigabyte fre sep 16 2011, 20:07

Nu har jag tröttnat på biltema kompressorn
vill ha en tyst sak med hyfsad kvalisort ca 2000-4000 kr
vet att det finnes gamla trådar om ämnet ,,men hoppas att ni kan ha överseende ,,och ge mig era synpunkter på vad ni tycker att jag skall köpa ,,vad som är en bra kvalité eller vad som är skit ...

mvh Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Hayabusa fre sep 16 2011, 21:09

Inom det prisspann du nämner, så är en Sil-Air 20A det absolut bästa - enligt min mening. Den kostar c:a 3-4.000,- SEK, men du får en riktigt tyst kompressor som har lång livslängd. Enda nackdelen är att den är ganska tung, om man nu har behov av att flytta den titt som tätt.
OBS! Denna kompressor säljs under lite olika namn t ex Sil-Air 20A, Euro-Tec 20A eller Hansa HTC 20A. I stort sett identiska, trots olika namn. Tillverkas av Werther International i Italien.
Ett annat alternativ är t ex Iwatas IS-875HT eller IS-925HT.

Werthers kompressorer är oljesmorda/kýlda medans Iwatas har oljefri lagring. Dessa kompressorer från Iwata är tysta, men inte lika tysta som Werthers.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Janne.S lör sep 17 2011, 00:58

Tja, om inte en Sil-Air 20 så kanske en 15 ...jag e himla nöjd med min Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Gigabyte lör sep 17 2011, 01:05

Hayabusa skrev:Inom det prisspann du nämner, så är en Sil-Air 20A det absolut bästa - enligt min mening. Den kostar c:a 3-4.000,- SEK, men du får en riktigt tyst kompressor som har lång livslängd. Enda nackdelen är att den är ganska tung, om man nu har behov av att flytta den titt som tätt.
OBS! Denna kompressor säljs under lite olika namn t ex Sil-Air 20A, Euro-Tec 20A eller Hansa HTC 20A. I stort sett identiska, trots olika namn. Tillverkas av Werther International i Italien.
Ett annat alternativ är t ex Iwatas IS-875HT eller IS-925HT.

Werthers kompressorer är oljesmorda/kýlda medans Iwatas har oljefri lagring. Dessa kompressorer från Iwata är tysta, men inte lika tysta som Werthers.

Tack för råden !!
Det blir att fundera hur jag skall göra ,,men det skall bli skönt att slippa vrålet från min gamla kompressor
(ps tömde den på kondensvatten i kväll,,, ca en halv liter skitigt svartbrunt vatten ..slav kallas detta att inte tömma tanken regelbundet Evil or Very Mad )
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Gigabyte lör sep 17 2011, 01:15

Janne.S skrev:Tja, om inte en Sil-Air 20 så kanske en 15 ...jag e himla nöjd med min Very Happy


Har titta på den med och den är ju lite snällare mot plånboken !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Hayabusa lör sep 17 2011, 08:22

Jo...det var ett skrivfel från min sida Embarassed Jag menade Sil-Air 15 inte Sil-Air 20. Får skylla på att jag var lite trött efter tre dagar i Tyskland.
Sil-Air 15 är alltså densamma som Euro-Tec 20A och Hansa HTC 20A.
Faktum är att Sil-Air 15 och Sil-Air 20 är samma kompressor...Varför olika namn? Jo, motorn är densamma men i utförande 115V/60HZ ger den lite mer kraft dvs högre luftflöde vid ett givet tryck.
Alltså, beroende på land så säljs den som Sil-Air 15 eller Sil-Air 20.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Obed lör sep 17 2011, 11:04

Sil-air 15 finns väl i flera varianter
Obed
Obed


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Hayabusa lör sep 17 2011, 11:24

Obed: Ja och nej...man kan väl säga att det är varianter på samma kompressor. I grund & botten är det samma kompressor dvs motor och själva kompressorn är identiska:

Sil-Air 15A (1,5 liters lufttank)
Sil-Air Mini (0,15 liters lufttank, inget plåthölje)
Sil-Air 15 Export (1,0 liter lufttank, ingen pressostat)
Sil-Air 15 Export C (1.0 liter lufttank, plåthölje, ingen pressostat)
Sil-Air 15 Export A (samma som Export men med pressostat)
Sil-Air 15 Export AC (samma som Export C men med pressostat)
Sil-Air 15 D (4 liters lufttank)

Det är alltså enbart Export & Export C som inte är försedd med pressostat.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Gigabyte lör sep 17 2011, 11:53

Är en stor tank bättre,,,går ju inte så ofta ,och, får man ett jämnare luftflöde ?
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Janne.S lör sep 17 2011, 12:18

JAg har en "D" och för det mesta kör jag på tanken, den bättrar på lite då och då så den håller tanken på det tryck du kör.

Enda är ett skarpt "PSSSCH" som kommer när tanken är full och men det vänjer man sig vid rätt snabbt... i början var det väl inte bra att sitta och måla finlir när tanken hickade till Razz

Luftflödet är jämnt även om du skulle ha en liten tank, vi modellare blåser sällan i mer än 2 bar och pumpen fixar 6 utan vidare, enda skillnaden är väl att pumpen går lite oftare om man har en liten tank men det är nog inget som stör då det puttrar på som en kylskåp ungefär Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Hayabusa lör sep 17 2011, 12:41

Storleken på tanken har ingen direkt avgörande betydelse. Som Janne skriver, så går kompressorn igång med tätare mellanrum (vid mindre tank) men är å andra sidan igång lite kortare tid (eftersom det tar kortare tid att fylla en mindre tank). Tankens storlek har ingen inverkan på luftflödet. 1,5 liter komprimerad luft räcker längre än man tror, faktiskt. Det hörs ett svagt "klick" när pressostaten sätter igån resp stänger av. Inget som stör märkbart mycket, tycker jag.

Sil-Air är mycket tysta & fria från vibrationer. Det märks knappt när kompressorn går. Fördelen (en av) med en kompressor som är oljesmord/kyld är att den klarar av att arbeta lång tid utan att överhettas. Vid airbrushing jobbar man ju med rätt låga tryck och har i princip inga begränsningar vad det gäller tid som kompressorn kan vara i drift. Upp till 2,5 bar så tillåter kompressorn kontinuerlig drift, vid 3,0 bar kan man köra 54 minuter per timme.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av denstore lör sep 17 2011, 12:45

I och med att 15 och 20-serierna finns på samma marknader (t.ex. Sverige och Tyskland), så tror jag snarare att det är så att 20-serien skall ses som en ersättare till 15.

Jag har en 15D, vilket är en skön maskin. Räcker förträffligt för modellbygge. Har funderat på att skaffa en 30:a eller 50:a, enbart för att kunna ha med den på utställningar och liknande då flera kanske samtidigt skall testa mina airbrushar.

Sen finns det en annan anledning till större kompressorer. Vill man kunna köra med lite större lacksprutor, med munstycken på 0,6mm och större, så behövs det lite mer ummph, i alla fall om man skall kunna spruta lite längre sessioner. Men ett alternativ är en kompressor med större tank, då man i alla fall kan spruta en stund på det som finns i tanken. En 1,5-literstank blir tom ganska fort med en lackspruta på 1,1mm och tre fyra bars tryck.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Hayabusa lör sep 17 2011, 13:36

Kollar man i Werthers (Europa) produktkatalog så finns inte 20-serien med, enbart 15-serien följt av 30-serien osv. Sil-Air finns med tre olika motoralternativ: 15, 30 och 50 (100-serien har 2 st 50-motorer).

I USA säljs 20A men det är alltså versionen för 115V/60HZ. Att den kallas 20 och inte 15 beror (tror jag) på att möjligt luftflöde är högre vid 115V/60HZ.
Sedan är det ju lite förvillande att H&S säljer sina "15A" med beteckningen "20A".

15 = 17 liter/min vi 0 bar (230V/50HZ)
20 = 20 liter/min vid 0 bar (115V/60HZ)
30 = 25 liter/min vid 0 bar (230V750HZ)
30 = 30 liter/min vid 0 bar (115V/60HZ)

Inte helt konsekvent namngivning av de olika typerna, men spelar egentligen inte så stor roll.

Tillåten kontinuerlig drift (som Werther anger) är densamma oavsett motorstorlek. Dock kan det vara en fördel att ha en kraftigare motor som fyller en större lufttank fortare, speciellt om man vill köra flera AB från samma kompressor. Det tar 100 sekunder för en 15D (4 liter) att fylla sin tank medan det tar 94 sekunder för en 30D (4 liter). Som jämförelse tar det 70 sekunder för en 50D att fylla sin lufttank på 6 liter.



Senast ändrad av Hayabusa den lör sep 17 2011, 13:48, ändrad totalt 1 gång
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av denstore lör sep 17 2011, 13:44

20-serien säljs i alla fall i Tyskland (airbrush4u), så det är inte bara på USA-marknaden de finns. Även Pumahobby har Sil-Air 20A, så den är definitivt för försäljning i Europa.

denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Hayabusa lör sep 17 2011, 13:52

Stämmer bra det, Magnus. Men om du kollar specifikationen så är det alltså exakt samma motor/kompressor oavsett om de kallas 15A eller 20A.
Som jag ser det är det bara olika namn, av någon anledning, på samma produkt.

Som sagt, Sil-Air finns med 3 olika motoralternativ.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av denstore lör sep 17 2011, 14:06

Hayabusa skrev:Stämmer bra det, Magnus. Men om du kollar specifikationen så är det alltså exakt samma motor/kompressor oavsett om de kallas 15A eller 20A.
Som jag ser det är det bara olika namn, av någon anledning, på samma produkt.

Som sagt, Sil-Air finns med 3 olika motoralternativ.

Poängen är kanske att både 15 och 20 finns på marknaden, och har som sagt 17L/M kapacitet. Dock så har 20-serien bara funnits i några år mig veterligen, medan 15-serien har funnits i minst 15-20 år.
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Hayabusa lör sep 17 2011, 14:20

Ja, inte vet jag...Men kollar man reservdelslistan med "Exploded View" så ser man att de har exakt samma delar med samma art.nr.
Tillverkaren nämner inget om 20-serien, så antingen har de inte uppdaterat sina uppgifter eller så är det något annat...olika marknadsföring?

Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av denstore lör sep 17 2011, 14:46

Marknadsföring låter rimligt. Går det inte alltid ut på att förvirra kunderna?Wink
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Gigabyte lör sep 17 2011, 18:52

Tack Magnus och Hayabusa för era inlägg !
Har tittat på en lite billigare ,, har en relativt hög ljudnivå 52 db ,,och är luftkyld , JWS 15 2000 pix plus frakt


Photobucket
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av denstore lör sep 17 2011, 19:09

52 är OK.
Har du någon länk till den?
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Gigabyte lör sep 17 2011, 19:15

Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av denstore lör sep 17 2011, 19:33

Frågan är om det inte är värt pengarna att ta en sådan här istället då:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5862
denstore
denstore


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Gigabyte lör sep 17 2011, 19:51

jag gör så .. Tack magnus och ni andra för alla goda råd Smile
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Ny Kompressor Empty Sv: Ny Kompressor

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet