IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tyst kompressor?

+3
cas
Fisken35
frznlogic
7 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tyst kompressor? Empty Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic ons mar 26 2014, 22:37

Hej!

Jag letar efter en vettig kompressor som framför allt är tyst (tänkar mig 40-45dB max) och billig (upp till 2000 SEK), gärna tank, vattenavskiljare, tryckregulator... så, med alla dessa höga förväntningar, lutar jag lite åt att köpa en Dynamic TC186 från alfa hobby.

http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3ADYN-TC186

http://www.dynamic-group.cn/sdp/154248/4/pd-1070194/1609431-536636/Mini_Air_Compressor_TC-186.html

För det första, är det någon som har några åsikter om kompressorn, alternativt är det någon som har några andra förslag?

Jag har i dagsläget en 10-12 år gammal italiensk kompressor som jag mätt upp till ca 55-65dB med mobilen, och den låter på tok för mycket där jag håller till idag.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Fisken35 tor mar 27 2014, 18:47

Personligen skulle jag inte köpa den där själv, speciellt inte om den är för det priset, har haft en liknande själv när jag bode i Kina, den köpte jag där för ca 800 Yuan och visst den är tyst som tusan och funkar fint när den funkar, men när den väll börjar bråka gör den det ganska ordentligt.


Dels så är just den vattenavskiljaren inte så vidare bra, har själv haft sönder två stycken för att jag har råkat skruva upp den för långt och den har skjutit som en raket i näven på mig, billiga att bytta när man bor där men jag tror nog att dom är betydligt dyrare här.

Plus att du kommer märka att en 3L tank är aldeles för liten att andvända till den kompressorn, den blir ganska varm fort när den fårgå mycket


Så köp något bra från början det tjänar du på i längden.


Fredrik
Fisken35
Fisken35


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic tor mar 27 2014, 19:43

Hm tråkigt att höra. Jag vet att summan jag kan lägga är i lägsta laget men hoppades att det var en ok kompressor för någon utan allt för stora krav.

Jag har kollat runt lite på andra ställen och hittar som lägsta pris runt 800 sek, ungefär det du säger att du betalade i Kina. Så tillkommer frakt och tull så är man uppe i 1200-1300 ändå men utan garanti etc. Jag brukar köpa en hel del grejer på nätet men tänkte att kompressor kunde vara bra att köpa här för att kunna få hjälp vid problem.

Finns det några rekommendationer på andra kompressorer som passar de krav jag nämnde?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic tor mar 27 2014, 19:46

Jag såg att någon nämnde DA R12 i en annan tråd, ligger den i samma ljudklass som TC186 ?

Edit: den här menar jag:
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=448

Lite väl dyrt men är det värt det?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av cas fre mar 28 2014, 07:04

Kompressorer är ingen lätt sak...
Jag skulle rekommendera nån av de här kylskåpskompressorerna om det är tyst gång som du är ute efter.
Länk
Tyvärr är dom dubbelt så dyra som din budget, men jag tror det blir svårt att kombinera alla de features som du är ute efter till ett så lågt pris.

//Christer

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hayabusa fre mar 28 2014, 08:39

Som så ofta är fallet, så får man vad man betalar för. Kanske kan det här vara något?
http://www.dieduese.de/airbrushtechnik/kompressoren/werther_sil_air/werther_kompressor_sil-air_20_a_i48_1396_0.htm
Mycket kompressor för pengarna, om du frågar mig. Dessutom en kompressor som inte bara är väldigt tyst & vibrationsfri utan även har lång livslängd. Kvalitet, helt enkelt.
Kuriosa: Werther International Spa tillverkar kompressorer som även säljs under andra namn, t ex Hansa, Eurotec m fl.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic fre mar 28 2014, 18:37

Tack alla för bra och intressanta svar. Nej det är verkligen inte lätt, verkar som att ljudnivå är inversen av priset ;-). Jag lutar åt den där sil air från dieduese men det är lite för mycket just nu så får ge mig till tåls lite till. 

17 liter/minuten, räcker det till för en evolution 2 in 1?

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hayabusa fre mar 28 2014, 19:41

@frznlogic - 17 liter/min räcker mer än väl.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av cas fre mar 28 2014, 19:57

Sil-air är helt klart värd att väntas på!
Ihop med din Evo så kommer du kunna måla dygnet runt utan väcka några grannar  Very Happy 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hayabusa fre mar 28 2014, 21:01

@CAS - Exakt  Smile
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic fre mar 28 2014, 22:41

Argh! Köpfingret slant. Imorgon får vi antagligen ta en gigantisk utskällning av regeringen i huset Wink.

Tackar för alla råd!

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hayabusa lör mar 29 2014, 11:22

@frznlogic - Haha, du får hänvisa din regering till mig Smile 

Antar att du köpte en Sil-Air? Om ja, så kommer du garanterat att bli väldigt nöjd. En fördel för din regering är att kompressorn är så tyst & vibrationsfri som den kan bli vilket gör att absolut ingen blir störd - inte ens mitt i natten. Hör av dig om du behöver manual eller tips & råd.
/Stefan
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Matt_Public lör mar 29 2014, 12:26

Sil-Air är vägen till seger.

Regeringen kan ju alltid få provlyssna på en vanlig kompressor för referens. Det gjorde underverk i det egna hushållet. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hook lör mar 29 2014, 19:06

Biltemas airbrushkompressor ett av mina bästa köp på länge. Ca 790 Kr. ganska tyst, automatstopp, tryckregulator, och vatten avskiljare, är supernöjd med den för liten peng. Den har ingen tank men puffar inte ut luften, jag använder deras slang ca 1,8 meter lång.

Uffe N.
Alingsås

Hook


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Azgaron sön mar 30 2014, 12:44

Låter som nåt för en annan som har en runthoppande brummande sak utan vattenavskiljare och tryckregulator.

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic mån mar 31 2014, 22:11

Det blev en sil-air, jajamen! Jag har väl varit inne på den eller Bambi kompressor tidigare men hoppades att det kanske gick och komma undan lite billigare trots allt.... Men så är väl livet ;-). Regeringen misstyckte mindre än räknat med, antar att körtiden senaste månaden påverkade det litegrann ;-).

Uffe, av ren nyfikenhet (nu är det för sent ändå), men hur mycket uppskattar du att biltema kompressorn låter?

Min gamla kompressor låter runt 55-60db, vilket säkert är ok i en villa eller ett garage etc, men vårt radhus har verkligen pappersväggar och låter väldigt mycket från rum till rum. 45db hade gissningsvis varit övre gränsen.

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hook ons apr 02 2014, 16:22

Jag vet inte hur mycket i db. men mig stör den inte alls jämfört med den jag använt tidigare,den lät rätt mycket . ungefär samma storlek men Biltemas är mycket tystare och stannar när man slutar airbrusha.
Uffe.

Hook


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hayabusa tor apr 03 2014, 11:00

Personligen tycker jag att det är väldigt svårt att göra exakta bedömningar på ljudnivå och vad som uppfattas som störande ljud eller inte. Säkerligen även en individuell bedömning.
En byggarkompis till mig har en Iwata kompressor, IS 875 HT. Den är tyst och bra på alla sätt & vis, men eftersom jag är van vid min Werther Sil-Air så märker jag av skillnaden. Ingen stor skillnad, men ändå så markant att jag upplever det som "störigt". Iwatan har en ljudnivå, enligt uppgift, på 54 db.
Kolla detta YouTube-klipp, 7:27 in i klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=aL6O3JhYQVs

Visst har Iwatan en ljudnivå som man kan leva med, men som sagt - Är man van vid en Sil-Air så blir det en annan femma. En annan fördel med Sil-Air är den långa livslängden. Alltid svårt att påvisa på ett vetenskapligt sätt, men jag vet flera som har haft sin Sil-Air i väldigt många år. 

Var och en köper precis den kompressor man vill ha och man har olika preferenser, inget konstigt med det. En Sil-Air kostar en slant och det finns absolut billigare alternativ, men enligt mig finns det en anledning till prislappen.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic fre apr 04 2014, 13:30

Sådär då har kompressorn kommit. Plockade ihop den idag (föräldraledig is the shit) och blev lite orolig medans jag fyllde på oljan insåg jag att alla dokument/skylten etc påstår att det är en sil-air 15A, medans jag köpte en 20A.  Vad jag läst mig till så är största skillnaden 1 liters vs 1,5 liters tank samt att 20A har auto cutoff när tanken är full. Well well, jag slog på kompressorn, och ja, den stannar faktiskt när tanken är full, så jag antar att det är en 20A i sådana fall? Eller?

Vill även säga det att .... OJ vad tyst den är Smile. Min gamla som jag mätte upp till 55-60 dB är ju skrattretande bullrig. För att inte störa fru och barn så fick jag ha 2 dörrar stängda mellan mig och dem när de sover, med Sil-Air'en lämnade jag precis alla dörrar öppna och kunde inte höra den 10 meter utanför rummet Very Happy

Mycket nöjd so far, känslan är extremt gedigen och välbyggd, men manualen lämnar övrigt att önska (italienska och tyska, ingen engelska). Ett hett tips för er andra språkhandikappade är Google Translate (öppna appen, klicka på fotosymbolen, ta kort på vad som ska översättas och markera texten med fingret. Done. Inte perfekt översättning men men Wink).

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Hayabusa fre apr 04 2014, 15:05

@frznlogic - Önskar du en manual på engelska, hör av dig via PM. 15A och 20A är samma modell, olika beteckning i övrigt identiska. Däremot, 15D är samma som 15A men med en 4 liters luftbehållare. Sedan finns det 3 andra 15-varianter också, men är i grunden desamma. Tror att det är enbart 15A Export som saknar automatisk cut-off.
Hayabusa
Hayabusa


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av cas fre apr 04 2014, 16:42

I vilket fall som helst, så är det kul att höra när nån blir så här nöjd med en ny kompressor!
Nu ser vi glatt fram emot lite byggtrådar också  Very Happy 

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic fre apr 04 2014, 21:14

@Hayabusa, tackar, jag återkommer på den punkten. Jag förstår ju tyska till den graden att får jag se en google translate översättning tillsammans med originalet så förstår jag vad det betyder, men engelsk manual förenklar helt klart Wink.

@cas, Ahemm... ett steg i sänder, mina byggen hittills platsar inte riktigt i byggtrådar Very Happy. Kanske nästa modell dock, en Eduard FW-190 A-5 out of the box. Jag har dock aldrig jobbat med photoetch, så det blir en del nytt där Wink

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Matt_Public lör apr 05 2014, 09:30

frznlogic skrev: […] mina byggen hittills platsar inte riktigt i byggtrådar. Very Happy
Det gör inte mina heller, men det är kul ändå. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av cas sön apr 06 2014, 09:08

frznlogic skrev:).

@cas, Ahemm... ett steg i sänder, mina byggen hittills platsar inte riktigt i byggtrådar

Pfff...här har vi bara ett krav: Vi bygger modeller för att det är kul! Jag är så långt ifrån mästarbyggare att det inte är roligt, men det är inte därför som jag gör byggtrådar. Jag gör det för att dela med mig av mina upplevelser som jag har när jag bygger på mitt sätt. Det kan ju finnas nån som hittar nåt av värde i det.

Men om vi får vänta på en Eduard A-5 så är det inte så dumt det heller!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av frznlogic mån apr 07 2014, 08:50

Jag viker mig för grupptrycket, men det kommer ta ett tag innan det dyker upp, mitt hobbyrum blev temporärt ett barnrum för några dagar sedan. Behöver dela av rummet för att kunna fortsätta bygga :-) 

Kanske även kommer lite bilder på airfix spitfire mk 19, S31 om några dagar :-).

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Tyst kompressor? Empty Sv: Tyst kompressor?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet