IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

+2
JOooCKE
Janne.S
6 posters

Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S sön dec 21 2008, 18:14

Tja här sitter man å snörvlar å tycker allmänt synd om sig själv Razz
Vad bättre då att göra än att börja bygga lite? Miragen måste ju vila ett tag så då var det dags för något skoj tyckte jag Very Happy

Det ser lite glest ut än så länge här under Sci-Fi rubriken så det var väl hög tid att bygga lite sådant! Inspirerad av Chrilles X-vinge så rotade jag fram dess nemesis ur garderoben!
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01480

Fint mögel är fina grejer minsann! Jag ritade runt lite i boxen, det är inte så värst många delar till en Slips Jägare Razz Men det jag såg gillade jag skarpt! Jag har aldrig tidigare byggt något av Fine Molds så jag var lite nyfiken på vad det kunde vara för något. Jag snokade runt i lådan och såg att de gärna lägger injektionsmärken på ställen som kommer att döljas, sån´t e bra!
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01481

Jag plockade fram grejerna och började med att grunda i matt svart!
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01483

Även den lila piloten fick smaka....
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01484

Sedan blåste jag på grått och lät det svarta lysa igenom så där som jag brukar:P
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01485

Piloten fick lite saker målade med blanksvart, hjälm å stövlar å handskar....lite suddig bild tyvär...kom lite för nära visst
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01486

På med blanklack åsså washade jag hela cockpiten!
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01489

Å pyttesmå dekaler sattes på pilotens hjälm! dålig bild igen tyvär...
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01490

Så av med washen å torrborstning!
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01491

Cockpiten ihopsatt! Det här bygget går snabbt...kanske till och med blir klart i år:P
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01492


Kroppen sattes ihop utan bekymmer....fin fin passform här hörni!
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01493

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01494



Så då, längre än så har jag inte kommit! Ska spackla å slipa lite innan det är dags att grundmåla!
HAr kommit hyfsat långt trots att jag gått å lagt mig å sovit med jämna mellanrum Razz

Hoppas jag blir frisk till jul i alla fall Razz
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av JOooCKE sön dec 21 2008, 18:22

Ja se där ! ännu mer starwars saker Smile Det ser bra ut än så länge !

Janne , det här är nog förta gången jag ser dig bygga något i 1/72 ! Razz

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S sön dec 21 2008, 18:24

Hehehehe....1/48 är min skala...men det fiunns dåligt med Star Wars grejer i den skalan men desto mer i 1/72.
Har förövrigt beställt mer grejer från Hobby Link Japan.....det bidde saltat kan jag säg:P
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Warsawpact sön dec 21 2008, 20:14

Härligt med ett till Star Wars bygge på forumet och så är det dessutom en farkost tillhörande the "right guys" så att säga!
Verkar som om det är du och jag som för Star Wars fanan framåt...ännsålänge Smile
Kommer att följa ditt bygge med väldigt mycket entusiasm Janne! Jag har tänkt mig att så fort min X-winge är klar så skall jag börja på en D1 Gp bil samt att börja bygga på en Tie fighter + en Interceptor, så det blir till att hämta lite inspiritation från ditt bygge Smile

Vad planerar du för färgval till den klassiska Imperie kullören?

Blir det någon historisk bakgrund inlägg om TIE'n likt det jag gjort? ( kommer göra det på mina SW byggen framöver)

Är de där röda databanks panelerna handmålade eller kommer de med i dekal arket i kittet?



Kör hårt Janne!
Jag njuter av varje bild!

Mvh Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S sön dec 21 2008, 20:54

Tack Chrille Smile

Panelerna är dekaler som kom med och jag kommer inte med en historie lektion....ärligt talat så har jag ingen koll på det Razz

Den ska målas i en ljusgrå ton Hum 147 (naturligt vis så hade jag inge sådant hemma Sad så det får jag skaffa, får väl ta en svängom förbi HC.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S sön dec 21 2008, 22:31

Då har jag pillat lite till å Slipsen Very Happy

Fint mögel hade den goda smaken att låta målnings masker ingå, det gjorde det litte lättare att maksa all fönster! Jag fick själv klippa loss dom men det kan jag leva med Razz
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01495

Jag spacklade den lilla fogen med superlim på ett kniv blad som jag drog längs skarven.....får se om det blev bra sedan när grundfärgen kommer på. Här lite bilder runtikring Very Happy
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01496

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01497

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01498

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01499

Sol panelerna består av 3 delar, yttre och inre ramar och sedan själva panelen....ser riktigt snitsigt ut. Jag har målat själva solpanelen i Hum 33, mattsvart, ramarna är ännu omålade.
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01500

Jag har förberett ramarna för lite färg och tejpat fast dom i en kartong.
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01501


Förutom lite små prylar som ska sitta på skrovet så är allt förberett för grundfärg! Jag tänkte grundmåla med något riktigt mörkgrått, inte svart eftersom den ska målas i en väldigt ljusgrå färg så kan den kontrasten bli för stark. Skrovet ska målas i Hum 147 (vilket jag givetvis har slut på så jag måste snora utanför dörren imorgon Razz )

tack för titten!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av bjork_larsson mån dec 22 2008, 10:28

Jag gillar verkligen det jag ser! =) Det ser riktigt roligt ut! Jag skulle kanske egentligen ta en paus av alla mina airliners och bygga någe liknande!

Hur går det med sjukdomen? Blir det någon bättring månne?

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av JOooCKE mån dec 22 2008, 10:50

Det ser bra ut det där... Very Happy
Värkar som att det blir ett snabb bygge för det ser inte ut som att du har specielt mycket kvar att göra Rolling Eyes

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S mån dec 22 2008, 12:04

@ Terje
Jodå...var till och med utanför dörren idag Smile å kan känna smak...till jul blir jag friskförklarad:P Känner mig inte döende längre i alla fall
Razz
Måste säga att det är väldigt befriande att bygga Sci-fi....visst du kan leta dig blodig efter referenser men på det stora hela har du en enorm frihet att göra som du vill med modellen!! Kommer det en nitpicker å säger att så där var det inte! då kan man bara snällt påpeka att den faktiskt inte existerar överhuvudtaget!!!

@ Jocke
Tackar Very Happy
Jo nog blir det ett snabbt bygge.....blir nog klart i år i alla fall Razz Var ju inte sådär ruskigt många delar och det var inte som att det går åt tonnvis med spackel Razz Å slipa har jag inte gjort mycket heller.....känns ganska likt en pansar modell om jag ska vara ärlig, så då får jag väl vädra den där efter!!!!!!! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S mån dec 22 2008, 12:48

En liten uppdatering medan färgen torkar.

Jag har grundmålat hela klabbet med Hum 123...det var en lagom mörgrå tyckte jag Smile
Ramarna till solpanelerna...
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01503

Å den lilla kroppen...ser ut som jag fick alla skarvarna Smile
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01504

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01505


Jag behöver lite hjälp med att komma på hur jag ska måla basen som Slipsen ska stå på..... brainstorma lite å kom på lite alternativ!
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01506


Då får färgen torka ifred.....eller ja, jag går dit med jämna mellanrum å försöker stressa den att torka fortare Razz
Vill ju börja måla ju!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S mån dec 22 2008, 14:24

Ja då var det målat lite då Smile Snabba ryck, jag vet

Jag började med att måla lite duttar i mitten av panelerna.....
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01507

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01508



Sedan dammade jag tunna tunna lager över hela tills det blev lite mer homogent och det mörkgrå kan anas mer än ses direkt...det kommer mer skit på i alla fall senare Razz
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01509

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01510

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01511



Åsså fick ramarna sitt åxå Very Happy
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01512


återigen får jag sitta å vänta på att färgen ska torka innan jag kan börja göra mer roliga saker å detaljmåla ......
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Warsawpact mån dec 22 2008, 18:23

Klockrent bra bygge i vanlig ordning Janne!!
Sitter och trånar efter att också sätta tänderna i en Tie efter att ha sett dina bilder!

Fick du med något decal sheet till Tie'n? Skulle uppskatta ett foto på den om det kom med något.
Det skall bli väldigt intressant och se vilken ton du kommer att använda på din Tie och den generella målningen. Mycket intressant!

Har du några frågor eller funderingar kring Tie Fighters så är det bara till att fråga, det är bara roligt att få hjälpa till när det gäller Star Wars. Very Happy

Jag önskar dig the best of luck med ditt bygge och jag kommer följa framfarten med ett stort intresse!

Mvh Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Azgaron mån dec 22 2008, 23:09

Ser mycket bra ut Janne! Ska bli kul att se fortsättningen!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Gigabyte tis dec 23 2008, 10:28

Ser mycket snyggt ut Janne !!!,Är väl inte så intresserad av själva denna gren av hobbyn , men som byggmodeller så drar dom på något sätt , gillar dom ovanliga formerna, blir lite annorlunda utmaning att få det snyggt.
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S tis dec 23 2008, 16:03

Tack grabbar!!

Här kommer en liten uppdatering.....


Dekaler på...inget särskilt egentligen å säga om detta, det är OK dekaler typ samma som Hasegawa om ni råkat ut för dom någon gång. De blir bäst med hett vatten att doppa dom i åsså ett par droppar diskmedel.
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01513

medan dekalerna puttrade så tog jag å gjorde en wash på panelerna. jag blandade svart å obränd Umbra å lite terpentin till en lagom sörja å plaskade på. Det är ganska mycket terpentin i för jag vill ha en ganska lätt wash, alltså inte så stark i kontrasten.
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01514

Jämför den som jag torkat av och den som fortfarande har wash på.. ( det är den till vänster om ni har svårt att se, såg att det var lite otydligare på fotot än i verkliga livet, den till höger ska vara aldelles blöt Razz )
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01515


Så då har jag förseglat dekalerna med mer blanklack....så det blir mer washande!! Efter jag har washat ska jag mattlacka och sedan torrborsta med en ännu ljusare grå...förhoppningsvis så jämnar det ut kontrasterna lite så det inte blir så väldigt skarpt....washen blev nog en aning kraftigare än jag räknat med pga. att den är målad i så ljus grå....
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01516


Ja ja, fortsättning följer!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S tis dec 23 2008, 20:24

Ok, sista uppdateringen!

Wash! Här har jag geggat in globen Very Happy Det är samma wash som tidigare....
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01517

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01518

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01519


Åsså torkar vi väck....

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01520

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01521

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01522

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01523

Sedan var det på med mattlack, jag använder Modelmasters mattlack....den är bra men man måste vara försiktig när man blåser den för om man råka blåsa för mycket på ett ställe så kommer det att bildas ett vitt skikt! Samtidigt så ska Slipsen bli supermatt...har lite med skala effekten att göra. ju mindre det är desto mattare finish....tycker jag i alla fall, sedan är det olika vad andra tycker är snyggt. 1/48 modeller brukar jag göra mer sidenmatta och 1/32 kan vara ännu lite blankare och 1/72 gör jag väldigt matt.
Det känns bättre för ögat i alla fall.

Ok, Slutmontering! Frågan är om jag behöver torrborsta något... ni kan ju säga vad ni tycker när jag slänger upp bilderna på den färdiga modellen. Ljuset börjar bli lite kasst så jag tar bilder innan jag går till jobbet imorgon åsså postar jag dom imorgon kväll så ni kan kika på dom om ni orkar efter all julmaten Razz

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01524



så en liten teaser.....var lugna jag ska ta mycket bilder...imorgon
Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 DSC01526


Go´ Jul alla byggers!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Warsawpact tis dec 23 2008, 20:39

Gratulerar Janne, ett mycket vackert och verklighetsstroget bygge!

Jag applåderar!!!

Sannslöst vacker, jag är nästan mållös!

Jag ser fram emot fler Star Wars byggen från dig. Jag har noterat en hel del grejer när du byggde din Tie som jag kommer att ha i åtanke när jag drar igång mitt Tie Interceptor bygge.

Tack för ett fantastiskt bygge Janne.

Jag väntar med spänning på klara foton på den färdiga Tien ur alla tänkbara vinklar och vrår Very Happy
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Warsawpact tis dec 23 2008, 22:06

Hade du något foto på dekalarket?

Vad blir ditt nästa bygge?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S tis dec 23 2008, 22:15

Oj, det glömde jag ta ...sorry Sad
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Azgaron ons dec 24 2008, 21:57

Mycket tjusigt bygge Janne!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Janne.S ons dec 24 2008, 22:59

Tack Håkan Very Happy

Det färdiga bygget kan skådas här i Bildrutan! Färdig TIE
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72 Empty Sv: Sienar Fleet Systems TIE/Ln Space Superiority Fighter 1/72

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet