IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

+6
Stefan E
Gigabyte
JOooCKE
Janne.S
bjork_larsson
Warsawpact
10 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact fre dec 05 2008, 20:01

Hej allesammans.

Jag tänkte dra igång med ett sci-fi bygge medas jag väntar på att få tag på ett fåtal saker för att kunna göra klart ett av mina andra byggen, Open Interface SC430 racern.

Bygget i fråga är från det japanska bolaget FineMolds och är en av deras ytterst fina Star Wars kits, nämligen en X-wing i 1/48.
Detta byggen kommer att bli i samma stil av de "hybrid" byggen jag brukar ha på Armorama. Detta innebär att det kommer att vara en dataljerat in-the-works följetång då ni får se hur bygget framskrider men jag kommer även att ge är en ingående historia och bakgrund till objekter jag bygger, dvs X-wingen.

Och utan att förhala det... här är de första fotona!

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3071212548_129313611d_o

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3071191904_ab9d9e9909_b


Innehållet.
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3085342340_7c823a4259_o
Det är en ganska stor mängd bitar med i kittet, 130 bitar och hela 2 dekal ark, men trotts mängden så har Fint Mögel inte tummat på kvaliteten! I kittet så får man även med en grymt väldetaljerad Rebell pilot i full mundering och en R2-D2 ( tekniskt sett 2 st) då man kan göra en R2 droid "på ben" men även en som sitter bakom cockpitutrymmet, precis som i filmerna.
Man fick också med en stor bas med stöttepelare till X-wingen så att man kan göra en utan landningsställ, så att den ser ut att flyga.
Perfekt!


Jag hoppas att ni kommer att njuta lika mycket som jag av detta bygge och kanske lära er lite av den historian/ bakgrunden till x-wingen och allt rörande den på kuppen.


May the force be whit you all!
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact lör dec 06 2008, 00:03

Ein kleines update...

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3085811772_39620555f5_o
De har till och med fått med " Targeting computern" , sett på höger sida.

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3084961999_ef4c046cde_o
Hahaha, var bara tvungen att visa det här för er. Jag hittade en mängd stavfel i instruktionerna men detta tar nog priset.....GRUE!!
Undra vad det är för något speciallim de har där i asien, då de inte vill att man skall undvika att använda "Grue" Razz
Verkar som om det klassiska uttrycket " vål-lulle" just fick en rival!


FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3084977221_d05fd97119_o
Skrovet börjar ta form...

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3085823198_684d9b4a3b_o
Nu när jag ser på fotot så ser vingkonstruktionen tämligen simpel ut men helv**e vad inveckald och aningen knasigt, det var att få ihop vingarna. Kan gissa att jag får medhåll med er som byggt en sådan här innan !?

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3084981569_1c160aa493_o
Har börjat lite pö om pö med motorerna.
Helt otroligt vackert detaljerade!!


Nästa uppdatering blir historian kring X-wingen ( med det menar jag inte in-real-life utan i star wars världen) och dess bakgrund med bl.a. vem var det som uppfann X-wingen, dess föregångare, fakta om Incom Corporation och även andra skepp som de producerar.

Fly safe!
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av bjork_larsson lör dec 06 2008, 00:06

Det ser riktigt bra ut Crille... Hur va mötet idag? Mycket folk och mycket utställt eller?

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S lör dec 06 2008, 00:56

Ja så går det när man e långsam....den där hade jag ugglat över länge:P

Men det är skönt att det var en riktig entusiast som till sist fick tag i den! Blir en riktig höjdare att följa!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av JOooCKE lör dec 06 2008, 09:39

Kul att sen den här , är inte ett star wars fan direkt men det är kul att se lite annorlunda projekt cheers

än så länge så ser det bra ut Smile

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty ?

Inlägg av olle lör dec 06 2008, 10:21

Fin modell! Var får du tag i Finemolds modeller?

olle
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact lör dec 06 2008, 12:51

Janne.S skrev:Ja så går det när man e långsam....den där hade jag ugglat över länge:P

Men det är skönt att det var en riktig entusiast som till sist fick tag i den! Blir en riktig höjdare att följa!!

Jo det är den vi som du och jag stod och dregglade över hos Kempe. Jag fick ett bra pris för den så jag slog till.
Hoppas du också hittar en X-winge i 1/48 att bygga!
Tack Janne, jag kommer att göra den här Wingen rättvisa genom att plöja ner mycket tid och detaljtänkande på den.

Jooocke
Tack för de snälla orden, det kommer bara att bli bättre och bättre det här bygget har jag en känsla av.

Olle.
Hejsan. Du kan köpa FineMolds star wars modeller hos Kempes Hobby och Volat Sci-fi i Göteborg. Skicka ett MP om du inte vet var de ligger så kan jag skicka deras länkar + mer ingående vägbeskrivning.


UPPDATERING

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3086854462_e91f82aa3d_o
Efter att ha skummläst lite allmän info om Wingen på paketet så hittade jag det här på ena långsidan. Till min stora förvåning så nämner de att det går att få ihop modellen helt utan limm ( dvs Snap Kit ) och jag undersökte genast detta, och jag kom fram till att det finns inte en changs i världen att det här kittet går ihop utan limm. Skulle snarare säga att det är till 30% som går att "snap on". En annan sak att notera är att det går att switcha den intärna landningsställs kopplingen. Eftersom det är en plastplugg som håller ihop den inkapslade wheel bay och luckan så man helt enkelt försiktigt lirka upp den , ta ut landningsställs kopplingen och byta ut den mot en öppen wheel bay och tadaaa....så har man ett par landningsställ på den!

Och nu allihopa, över till något helt annat.


Bakgrund och Historia

The Incom Corporation
Företaget Incom var från början knytet till Subpro Corporation. Under den senare delen av klonkrigen färdigställde Incom o Subpro ARC-170 skeppet. Trotts Subpros långsamma stagnation och inre problem startades produktionen av ARC 170 ( Agressive ReConnaissance ), som var en kombination av bombare/ stridsflyg, och Incom blev genom den en av de primära storproducenterna av skepp till den Galaktiska Republiken.

ARC-170
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3086852000_4775402c2c_o

Arbetet upplöstes efter en tid mellan Incom och Subpro, förmodligen då det nybildade ,xenofobiska, imperiet såg Subpro som till större delen var av icke humanoid "härkomst" som en icke önskvärd leverantör.
Incom blev ett ytterst självständigt företag som kom till att producera mer av snabba rymdjaktflyg/ planetära fordon till skillnad mot de tyngre bombarna de gjort tillsammans med Subpro.
Deisignarna och ingenjörerna på Incom hyste alltid ett hemlig stöd för rebellerna. Det var därför Kejsare palpatine nationaliserade företaget för att hindra dem att gå över till rebellerna. Kejsaren beordrade Incom att ta fram ett nytt rymdstridsflyg till imperiet och de färdigställde fyra prototyper på ett nytt rymdjaktflyg åt imperiet, nämligen T-65 X-wing.

Personalen på Incom's huvudanläggning på planeten Fresia beslutade sig tillslut, tack vare Kejsarens förtryckande regime på företaget, att gå över till rebelelrnas sida och tog med sig all information, ritningar och all huvudsaklig kunskap om X-wingen till rebellerna.
Imperiets svar på detta blev att skicka kvarvarande personal till gruvorna på Kessel. Dock visade rebellerna sin tacksamhet mot Incom och räddade dem under en räd.

Incom som företag fortsatte dock att producera fordon under imperiets kontroll, dock i mycket mindra skal, och dess personal var till större delen ditsatta imperialister...inte pga. sin kunskap inom området av skeppsproduktion utan pga. deras lojalitet mot kejsaren.


Man kan säga att Incom Corporation alltid förknippades med X-wingen och dess lojalitet mot rebellerna till skillnad mot ett det nya konkurerande företaget som började växa fram under den tidiga delen under Imperiets krig mot rebellerna, nämligen företaget Sienar som kom att uppfinna den revolutionerande Twin Ion Engine tekniken ( TIE) , och leverera företagets nya rymdjaktflyg till Imperiet.

Fortsättning följer......


Senast ändrad av Warsawpact den lör dec 06 2008, 15:04, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Gigabyte lör dec 06 2008, 13:11

Kul med lite info om historien bakom modellen , vilken härlig fantasi , blir så levande i all sin fiction , så fort man får lite feedback om modellerna så blir dom genast intressanta , så och med denna , från ett litet axel ryckande till högintressant !!
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact lör dec 06 2008, 16:01

...fortsättning på Bakgrund och Historia.

T-65 X-Wing

Framtagandet av T65'an baserade sig mycket på tidigare skeppsmodeller företaget hade producerat.
Eftersom att det nya skeppet skulle möta imperiets krav på snabbhet och kompakthet så föll X-wing projektet automatiskt inom rymdjaktflyget ramar. I och med den overkliga tidspress som Incoms ingenjörer och designers var utsatta för när de nationaliserats av Imperiet så vände de sig till de tidigare skeppen företaget hade producerat. ARC-170 jaktbombaren utgjorde X-wingens själ då den enkapslade allt det X-wingen skulle ha, stryktålighet, enorm motorstyrka, rymlighet, stabiliserande fenor ( S-foils) och generellt en solid likt ARC'en förutom att den itne skulle ha några bombar egenskaper.

Incom Corporation hade redan byggt en vidareutveckling av ARC'en som fick namnet Z-95 Headhunter och var ett populärt skepp som ofta användes av planetära polisstyrkor, företags säkerhetsstyrkor men även populära bland rymdpirater för sin snabbhet, lätthet att underhålla och dess rymliga cockpit.

Z-95 Headhunter
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3087049886_5c9f87dc02_o

Incom tog och gjorde det bästa av båda världar då de tog stryktåligheten, motorkraften, beväpningen och stabiliseringsfenorna från ARC-170'an och kombinerade dem med dess mindre uppföljare , Z-95 Headhuntern's agilitet, rymlighet och användarvänlighet. Och slutresultatet blev deras flaggskepp inom företagets rymdjakt produktionslinje, T-65 X-wing Space Superiority Fighter.



X-Wing - Teknisk information
Det blev en kompensation mellan ARC'ens 6st S-foils och Z-95'ans 2st till 4st S-foils på X-wingen.
S-fiolarna ( stabilisatorerna ) med vilket man kan säga "vingarna" är inte enbart till för att se estetiskt vackra ut, utan de möjligör en stabilare styrning och flygning vid attackhastigheter men det finns även en djupare tanke då Incoms ingenjörer installerade en relativt stark Chepat " Defender" deflektorsköld på skeppet. Denna finns inuti längst med vingarna som deflekterar energin utöver skeppet och har en tendens att bli varm, därav en automatisk avkyning vid delandet av vingarna.

Beväpningen på en standard T-65 X-wing är 4st Taim & Bak KX9 laserkanoner. S-foilarnas delning till X läget ger även dessa 4 laserkanoner ett större skottfält och kanonerna är inställda på att "zero-in" på fienden ca 0.5 kilometer framför skeppet. energin till kanonerna kommer direkt från motorn och konverteras vid kanonerna. Rebellpiloter skjuter vanligtvis i "bursts" vid skepp mot skepp dogfight men pilot essen i Rouge Squadron brukar stänga av sköldgeneratorn, som också drivs med energin direkt från motorn, då det möjligör skjutning på full automat med kanonerna då återladdningen av energin som skulle gått till skölden går till kanonerna istället.
För större mål används 2st Krupx MG7 protontorpeder. I skeppets underrede rymms 2 st magasin med 3 stridsspetsar i vardera vilket ger en total på 6 st protontorpeder som kan medföras

I cockpiten finns en Torplex Rq8.Y flygdator som möjligör högsta möjliga användarvänlighet för piloten och i tandem med en R2 astro-droid blir mängden data som kan kalkyleras enorm vilket gör att datorn kan filtrera och visa piloten den nödvändigaste informationen i strid. En typisk R2-droid agerar också som buffrare av hyperrymds koordinater. Detta innebär att en X-wing pilot kan när som helst välja att hoppa in i hyperrymden och fly om detta skulle behövas utan att behöva spendera värdefull tid med att kalkylera hoppet in i hyperrymden utan R2-droiden har informationen buffrad på "stand-by" konstant. Under pilotsätet finns en lucka till fraktutrymmet. Utrymmet innehåller till sörre delen reservdelar, nödproviant och även pilotens egna vapen. Cockpiten i en X-wing är högt värderad pga. dess rymlighet och stora synfält.

T-65 cockpit
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3086782378_712302e8e4_o

Pga. rebellernas underlägsenhet när det kommer till manskraft så finns det i varje T-65a en Guidenhauser utskjutningsandordning som genom explosiva bultar slår bort cockpithuven och slungar ut piloten och dess R2- droid klar från skeppet. Detta kan dock endast användas när skeppet är inne i en planets atmosfär.
I en X-wing finns även generatorer som möjligör fullt livsuppehållande system, reglerar temperaturen och koldioxid filter. Detta är en lyx som endast imperiepiloter kan drömma om. Inför ett uppdrag tankas och laddas en X-wing med tillräckligt med brännsle för en veckas kontinuerlig drift och förnödenheter som gör att en kraschad pilot kan överleva i upp till över en månad.

Förutom beväpningen, sköldningen och cockpiten med den stora datorkapaciteten finns det i en typisk t-65'a även mängder av sensorer. Allt från kommunikationsstörare till långdistans scanner till en digital "backspegel" i 90 graders scanning bakåt till extremt högteknologiska motormoduler o sensorer som gör att motorn kan köras över maxbegränsningar men ändå inte ta skada.


Senast ändrad av Warsawpact den lör dec 06 2008, 23:24, ändrad totalt 2 gånger
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Stefan E lör dec 06 2008, 19:25

Hejsan!

Det här var ett himla kul upplägg!

Gillar din "bakgrunds historik" skarpt, gör hela bygget mycket mera intressant ur alla synvinklar!

En fråga bara, är det fakta ur Star Wars Världen eller hittar du på själv?

Nä, nu skall jag nog ta fram min egen X-Vinge o riva lite i den!

Följer fortsättningen med stort intresse!

Limma Lungt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact lör dec 06 2008, 20:05

Phantom2 skrev:Hejsan!

Det här var ett himla kul upplägg!

Gillar din "bakgrunds historik" skarpt, gör hela bygget mycket mera intressant ur alla synvinklar!

En fråga bara, är det fakta ur Star Wars Världen eller hittar du på själv?

Nä, nu skall jag nog ta fram min egen X-Vinge o riva lite i den!

Följer fortsättningen med stort intresse!

Limma Lungt!

Stefan

Faktan får jag från en 700 sidor tjock Star Wars "bibel" jag har köpt. Där står bokstavligen ALLT om ALLT och ALLA i Star Wars universumet. Får även en del fakta från Starwars.com's databank och även wookieepedia.com.
Inget är påhittat utan helt och hållet enligt det som står skrivet i boken och på sidorna. 100% George Lucas approved Smile

Trevligt att ni uppskattar mina bakgrunds historia stycken. Smile


Senast ändrad av Warsawpact den lör dec 06 2008, 23:57, ändrad totalt 1 gång
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact lör dec 06 2008, 23:57

bjork_larsson skrev:Det ser riktigt bra ut Crille... Hur va mötet idag? Mycket folk och mycket utställt eller?

Terje

Jag gjorde en maffig tabbe när det gällde tiden. Trodde det hela gick av stapeln runt 16 tiden silent
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av bjork_larsson sön dec 07 2008, 00:01

Jo, jag läste detta! Trist, då va du inte på mötet alls?

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact sön dec 07 2008, 00:19

bjork_larsson skrev:Jo, jag läste detta! Trist, då va du inte på mötet alls?

Terje

Nej dessvärre inte. Var helt inställd på att gå omkring och mysa där och tjöta lite om modeller.

Jag satt och väntade ett bra tag utanför men vid det laget trodde jag att det kunde ha blivit inställt. Jag begav mig sedan till HC för att fråga om färg etc. Lämnade HC senare med att jag var fruktansvärt arg på en viss person som arbetar där ( nämner inga namn men jag kan nästan gissa att du vet vem jag menar Terje ) och hade ingen lust att åka förbi Härlanda kyrka igen.

Det var först när jag kom hem som jag insåg att jag missuppfattat tiden, det var tydligen 18:30 som gällde...inte 16:00 som jag trodde.


Ang. X-wing bygget så har nu vingarna färdigställts och skruvats fast till skrovet. Bilder kommer upp imorgon!


Target the main reactor!
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S sön dec 07 2008, 10:30

Äsch vad surt!
Hade varit trevligt med en rapport därifrån Smile
Bra att arbetet fortskrider på X-vingen!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact sön dec 07 2008, 12:15

Janne.S skrev:Äsch vad surt!
Hade varit trevligt med en rapport därifrån Smile
Bra att arbetet fortskrider på X-vingen!

Jo det var surt!
När är nästa mötet?


Här är en framstegsrapport på bygget.
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3087279973_b992ec9c46_b

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3087280591_d3991ec396_b

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3088130258_89a4110f21_o

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3088138444_234e48dd70_o

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3088133844_032cf98545_o
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S sön dec 07 2008, 14:34

Mums! Ska du inte lägga in belysning åxå? Smile
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact sön dec 07 2008, 19:21

Janne.S skrev:Mums! Ska du inte lägga in belysning åxå? Smile
Nope, det blir ingen belysning. För invecklat för mig Surprised

Nu när allt är ihopsatt så är det dags för färg! Som tur hade jag redan 2 st gråa sprays hemma, men har lite svårt för om jag skall använda Humbrols Primer Grey ( ganska mörk) + Tamiyas USAF Light Grey ELLER enbart Humbrols mörkare grå till X-Wingen?

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3089390709_a1c4f599ce_o



Några förslag?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av JOooCKE sön dec 07 2008, 19:30

Hej !

Jag tycker nog att du ska använda tamiyas gråa för dem bilderna som jag har sett på x-vingar så tycker jag själv att tamiyas gråa är mest likt...
Men det är bara min åsikt dem andra kanske säger rakt i mot mig Razz

Jocke
JOooCKE
JOooCKE


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact sön dec 07 2008, 19:36

JOooCKE skrev:Hej !

Jag tycker nog att du ska använda tamiyas gråa för dem bilderna som jag har sett på x-vingar så tycker jag själv att tamiyas gråa är mest likt...
Men det är bara min åsikt dem andra kanske säger rakt i mot mig Razz

Jocke

Jag har flummat runt och letat efter diverse X-wing bilder jag kan ha som referens och det verkar precis som du säger, att Tamiyas spray verkar mest lik.
Kom på att jag måste använda mig en hel del av olika svarta+ bruna washes och filter så det blir till att grunda med Humbrols Primer Grey och därefter på med Tamiyas USAF Light Grey då om jag enbart skulle använda den mörka gråa primern från humbrol och köra washes på den........så skulle X-wingen nästan bli svartdassig Embarassed

P.S
Är det värt att köra Tamiyas L-G rakt på utan att ha grundat med Humbrols Primer Grey först?
D.S

Föresten, vad tycker ni om min nya visningsbild? santa
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av bjork_larsson sön dec 07 2008, 21:39

Det ser riktigt bra ut Crille, skall bli kul att se hur du löser det med målningen. Very Happy Vi får väl slå följe till nästa möte!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Azgaron sön dec 07 2008, 22:06

Ser bra ut! Ska bli kul att se den med lite färg på!
Din visningsbild ser snygg ut!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S sön dec 07 2008, 22:56

Spännande bild Very Happy

Kanske en bra idé att ta den mörkare grå i botten å sedan blåsa den ljusare uppepå. Smaken är som baken, den blir säkert bra även om du blåser den ljusare direkt på plasen.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 16:07

Sprayningen är avklarad och nu ligger X-wingen på målarbordet!

Jag körde på med Humbrols mörkare primer grey först och sedan ovanpå det så blev det 2 lager med Tamiyas ljusgrå USAF spray. Jag vet inte om det är jag som har fått detta om bakfoten men jag tycker att Tamiyas sprayer luktar något otroligt vidrigt!
Fruktansvärt äckligt!

Här är en bild på allt jag kommer att använda på min X-winge
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3092100517_6b8e6dc11b_b

En djupdykning på färgerna
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3092952074_f20ed135db_o
Det är 2 st Tamiya färger ( Flat Black och German Grey ) som jag kommer att använda som wash tillsammands med en fin murkig brun bladning av White Spirits ( längst till höger). Dessa kommer att agera som washes och x-wingen kommer att bli totalt "dränkt" i dem. Har även 2 st Vallejo färger ( Natural Steel - till motorerna) och Cold Grey till cockpiten.
Även 4 st Faber Castell Dry-kritor kommer jag att använda för att vändra skeppet.
Dock innan vädringen kommer på så skall jag ta en trasa + några tops ( med förtunningsmedel / White Spirits) och svepa över skeppet för att få bort det allra värsta av washen så att jag kan därefter drybrusha.

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3092105131_850445abba_o
Har en kännsla av att bakpartiet kommer se himmelskt ut efter några washes och lite drybrushing! Very Happy


P.S
Har ett till stycke bakgrund och Historia på gång om ni önskar detta.
D.S


......nu kör jag på med washerna! Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 19:09

Lite uppdatering.


Åhh vad fint det ser ut....INTE!
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3092522775_c5c6d62904_o


Jag kommer att försöka att på något sätt åstakomma den klassiska Rymddamms effekten , dvs att skiten samlas extremt mycket kring lister och nersjunkningar men även att det fastnar till viss del på släta ytor så att det ser ...hmmm...poröst ut så att säga scratch
Efter att ha printat ut en bild av NASAs senaste rymdskyttel att ha jämte mig som inspiration så skred jag till verket och resultatet blev detta.....

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter 3092515861_599014dab4_b


Detta är bara ett av de tidigaste stadierna i målningen. Vad som återstår är en ytterst tun grå wash , drybrushing med ljus färg, vädring och en pastelsköljning.


"Stay on target...stay on target"!
/
Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet