IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

+6
Stefan E
Gigabyte
JOooCKE
Janne.S
bjork_larsson
Warsawpact
10 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S mån dec 08 2008, 19:46

Mmm...börjar bli härligt Star Wars skitigt!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Gigabyte mån dec 08 2008, 20:19

Det är nästan som man kan höra den astmatiske svarte plåtgubben väsa , ser ut att bli en snygg Xvinge !
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 21:28

Tack för de vänliga kommentarerna! Smile

Jag har aldrig gillar hur X-wingen framställs av de få jag har sett på internet. De flesta målar den för "celan" så att säga. dels om man baserar sig på filmen samt på själva bakgrunden så är X-wingen det näst mest använda skeppet i Rebell Alliansen så jag tror knappast att den är särskillt ren efter att ha sett strid i ett antal hundra uppdrag.
Och när man dundrar fram i allt från asteroidfält, över städer och runt månar så blir den "aningen" åtgången så att säga.

Funderar på att lägga till lite battle damage allt eftersom.

Mer bilder kommer upp i veckan.

P.S
Nästa bygge blir en Slips dvs TIE i någan av versionerna eller en B-wing...och detta innebär även en djupdykning i någon av dess historia.
D.S

/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S mån dec 08 2008, 21:37

B-vinge?? är det den där gamla AMT/ERTL modellen?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 21:51

Janne.S skrev:B-vinge?? är det den där gamla AMT/ERTL modellen?

Stämmer bra, 1/72 skala.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S mån dec 08 2008, 21:59

Warsawpact skrev:
Janne.S skrev:B-vinge?? är det den där gamla AMT/ERTL modellen?

Stämmer bra, 1/72 skala.

Eller något liknande....har för mig att jag tyckte den kändes mer som 1/100 när jag byggde den....den blev bra mycket mindre än jag tänkt mig i alla fall. men de var ju inte direkt kända för sina detaljerade modeller Smile
Fint mögel ligger nog ljusår ifrån AMT/ERTL...vilket inte hindrar mig från att ha en hel flyttkartong full med renoveringsobjekt som jag plockat isär, det är ju grejer som är svåra att få tag i nu!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av bjork_larsson mån dec 08 2008, 23:08

Crille, den ser kanon snygg ut! Torrpenslade du på det mörkgråa eller sprayade du det? För att få de mörka damhoparna!?

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact mån dec 08 2008, 23:29

bjork_larsson skrev:Crille, den ser kanon snygg ut! Torrpenslade du på det mörkgråa eller sprayade du det? För att få de mörka damhoparna!?

Terje

Tack Terje!

Körde en flytande "tjock" wash som jag drog på med pensel. Jag lät det torka in i ca 10 minuter sedan tog jag lile av min egen über-brygd ( Model Masters Enamel thinner, diskmedel och lite annat "fint") duttade på detta på en kraftig -slät- duk och svepte bort det mesta. Det som låg längst in vid väggarna och i nersjunkningar men även den svarta färgen som satt sig lite djupare i porerna på de platta ställena blev kvar...och däremed kunde jag få en skiten rymddamms look.


Janne.
Jag har faktiskt funderat skarpt på köpa Fint Mögels nya Slave 1 istället för exakt samma penning som jag får B-wingen för.


Det roliga med detta forumet är att flertalet personer har hittat sin "avdelning" inom modelbygge t.ex civila airliners etc. etc. Så jag tänkte inte vara sämre änn att jag hedan efter kommer att styra in mig och gå fullt ut med D1 Grand Prix bilkits + Star Wars modeller.


" Red 5 standing by....!"
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av bjork_larsson mån dec 08 2008, 23:33

Resultatet blev riktigt bra! Kul att se och framför allt roligt att höra hur ni andra gör.

Iofs så är alla mina modeller byggda med "ny look" jag gillar det. Men jag skall nog testa att göra en med en redigt skiten look!

Terje
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av johan r tis dec 09 2008, 23:41

Ser ju riktigt trevligt ut. Har kikat lite på F M modeller efter att ha byggt lite av Revells Starwarsmodeller med barnen.

Men jag saknar en fortsättning på din trevliga historielektion Crying or Very sad

Bygg väl och "May the force be with You - Feel the force!"

mvh
Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact ons dec 10 2008, 00:04

Johan R skrev:Ser ju riktigt trevligt ut. Har kikat lite på F M modeller efter att ha byggt lite av Revells Starwarsmodeller med barnen.

Men jag saknar en fortsättning på din trevliga historielektion Crying or Very sad

Bygg väl och "May the force be with You - Feel the force!"

mvh
Johan

Jag har funderat på att köpa revells ARC 170 + en av deras Republic Star Destroyers bara för att kunna slänga upp på arbetsbordet framöver. Men jag är lite besviken på deras smått störda sätt att inte skriva skalan på boxarna.
ARC 107an skall tydligen vara skala 1/ 67....och kommer utan en droid fast den har ett gapande hål där en skall sitta. scratch

Härligt att du gillade mina historielektioner.
En ny del i historia o bakgrund kommer imorgon!

Mvh Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact ons dec 10 2008, 23:33

Den här delen av bakgrundshistorien är dedikerad till min sci-fi brother-in-arms Janne.
Hoppas att du får klarhet i de tankeställningar du hade kring rebellpiloternas hjälmar när vi språkades sist.


Historia o Bakgrund


Pilotutrustning: Rebellalliansen.

I och med rebellernas tämmligen diversifierade rymdflyg med den låg-tech arbetshästen Y-wing, till den multifunktionsdugliga X-wingen, till den otroligt snabba A-wingen till de tungt beväpnade B-wingarna så behövs det speciell personlig utrustning för att kunna hantera dessa flyg och dess speciella funktioner. Till skillnad från imperiet som använder sig av ett 100% standardiserat system för samtliga rymdskepp har rebellalliansen skräddarsytt utrustningen till varje skeppstyp och därmed till varje rymdflygakategori ( Bombare/ jakt/ attack/ etc.)

Det som varje rebellpilot har, oavsätt skeppskategori, är pilotoverallen. Den kommer i färgerna orange, beige eller grönt beroende på skepps vilken flygkategori de är indelate i. Direkt ovanpå den sitter en vit väst för att skydda mot splitter och är även multipolärt laddad för att kunna neutralisera ev. högvoltströmm som kan sprida sig från förstörda flyginstrument. Mitt på bröstet sitter en datorbox där den personliga flygdatan är lagrad. Flygdatan tecker allt från personliga skeppsinställningar som gjorts i virtuella simulatorer till konfigurationer för de livsuppehållande systemen. I och med detta kan en A-wing pilot sätta sig i en B-wing och då direkt få de personliga konfigurationerna installerade direkt in i det nya skeppet.
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Pilot
En åtdragnings sele finns även i overallen som vid nerstigning i cockpiten tas loss och fästs till Guidenhauser utskjutningssanodrningen, vilket gör vid en ev. utskjtning, så att datorn drar åt selen så att benen spänns emot stolen och inte sladdrar och fastnar i något påvägen ut ur cockpiten vid utskjutet. Vantar och stövlar i Thermoläder används av piloterna. Thermolädret gör att kylan/ värmen vid fötterna/ händerna alltid är bekväm och anpassar sig åt bärarens kroppstemperatur. I vänster axelficka bärs datacylindrar med div. information bl.a. innehållande passér koder som skall sändas vid dockning/ landning.
Vid vänster stövelskaft vinns ett band med nödraketer.

Hjälmar

Något som är ytterst individuellt för rebellpiloterna är dess hjälmar. Killmarks och personliga märken kan oftast ses på hjälmarna men piloterna i varje vapengren inom rymdflyget har en specialdesignad hjälm beroende på skeppstypen de flyger.

A-wing & Y-wing
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Y-wing_helmet

A- och Y-wing använder sig av den helskyddande hjälmen då det finns ett käkskydd och att hjälmen är av mer härdat material pga. att A-och Y-wing piloterna förväntas att kastas runt mer i cockpiten pga. A-wingens enorma hastighet och pga. Y-wingens bombaregenskaper då den oftast får ta emot stora mängder träffar från fienden.


B-wing
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 B-wing_helmet

B-wing hjälmen är en hjälm som på sätt och vis arbetar mot sin egen tilltänkta funktion. B-wing hjälmarna är inte avsedda att till större delen skydda piloterna från skallskador utan att agera som ett visuelt hjälpmedel. I hjälmen finns det en inbyggd datorkärna som agerar som en ytterligare dator utöver skeppets huvud dator. Detta är pga. B-wingens enorma komplexitet då skeppskroppen kan rotera kring cockpitaxeln, även när skeppet är i max attackhastighet. I visiret projekteras en real-time 3d bild av skeppet framför pilotens ögon men även den långa listan av valbara vapensystem som huseras i en B-wing visas. Det är inte för intet som B-wingen är det slagkraftigaste ensitsiga rymdflyg i Rebellflottan med över 4 olika vapensystem för att strida mot Star Destroyers.

Standardiserad hjälm ( X+A+Y-wing)
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Wedge_Antilles_helmet

Denna hjälm är designad till att kunna användas till alla skepp förutom till B-wingen. Den är ursprungsmodellen som resterande hjälmvarianter är framtagna från men den är också enormt anpassningsbar till icke mänskliga raser som finns i rebellalliansen. Den erbjuder en mycket bra skyddsfaktor och har ett guldplederat visir som de andra hjälmarna då detta fungerar både som en härdare i holo-glaset men också som bländningsdämpare.
FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Dllr_Nep_28pilot29


Varför ser hjälmarna oftast så skitiga och söndriga ut?

Det finns två primära förklaringar till detta.
Den ena förklaringen är att rebellerna inte har tillgång till någon storskalig hjälmproduktion då de ofta anlägger baser på avlägsna planeter. Utan de flesta hjälmar är oftast nedärvda från far till son då det är vanligt att flera generationer av en familj har tjänat rebellerna t.ex far var en pilot och därmed ärver sonen faderns hjälm.
En annan förklaring är att det anses vara "fint" att ha en sliten och skadad hjälm då detta antyder att bäraren har sett strid upprepade gånger och har vart med i många slag och därigenom kan man även läsa graderna på piloterna, veteranerna som har hög rang har därigenom slitnaste hjämar. Oftast går de nya rekryter som inte kan rang symbolerna efter att den som har slitnast hjälm har högsta rang.


Sådär, nu har jag tömt allt jag vet och kan hitta om hjälmar och pilotutrustning i Star Wars universumet. Skall ha en genomskärning på en X-wing hjälm någonstans om någon är intresserad. Den är dock överjä***gt detaljerad så att det svider så skönt i ögonen!
H
oppas ni lärde er något som ni inte visste innan. Smile


" Lock S-foils in attack position".....
/
Christian
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S tor dec 11 2008, 00:15

hehe...då nästan kräver jag en urläckert målad figur med tillhörande hjälm till X-vingen!!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av johan r tor dec 11 2008, 00:18

Härligt!
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Stefan E tor dec 11 2008, 12:07

Hejsan!

Perfekt, nu vet jag hur jag skall måla Luke när han sitter i min X-vinge!

Man lär sig nåt nytt varje dag!

May the force be with you!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact tor dec 11 2008, 14:49

Här är en lite uppdatering.

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 3100415838_05236eb92f_b
Har börjat måla X-wingens frontparti, här kan ni se den färdiga överpanelerna på skorvet. Skall köra lite mer svarta washer underpanelerna där bl.a. torpedmynningen sitter och längre bak vid motorerna.

Janne.
En x-wing pilot kommer att inom kort att målas likaså en R2-D2 droid. Jag kommer INTE att göra Luce's kärra utan det blir Wedge Antiles X-wing istället.


Fantomen.
Har du börjat på din X-wing? Vore roligt att se den i så fall.
Har du några frågor kring X-wingar så är det bara att höra av sig.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S tor dec 11 2008, 16:57

ja det ser skitigt å jevvligt ut Smile

En undran bara....lägger du på washen innan dekalerna? gör du en till wash på dekalrna sedan så de inte ser ut att vara "fräshare" än resten ?
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact tor dec 11 2008, 17:46

Janne.S skrev:ja det ser skitigt å jevvligt ut Smile

En undran bara....lägger du på washen innan dekalerna? gör du en till wash på dekalrna sedan så de inte ser ut att vara "fräshare" än resten ?

Jajemen. Det kommer att bli totalt 3 washer. En tjock svart som jag håller på med nu,. Därefter en wash som åker på ovanför dekalerna + en gråaktig som åker på till sist efter att jag drybrushat ljus färg över allt för att få X-wingen aningen ljusare. Men inte för ljus o ren..... för jag älskar skitiga sci-fi skepp!!! Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av bjork_larsson tor dec 11 2008, 18:21

Crille, har du en aning om hur mycket du höjer ribban/förväntningarna vad gäller din Xwing när du beskriver och visar bilder och så vidare? Razz Men hur som helst, den ser ruggigt bra ut. Jag blir faktiskt sugen på att själv skaffa en likadan... Men, vart har du tagit vägen idag da? Msnen blinkar och lever inte om i vanlig ordning!? Du är väl inte sjuk?

Haha... hoj hoj!

Terje Cool
bjork_larsson
bjork_larsson


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Gigabyte tor dec 11 2008, 18:26

Din X-vinge Ser härligt sliten ut Christian och kul med din målande beskrivning med allt bakgrundsmaterial om star wars piloter , ditt intresse är inspirerande o kul att få ta del av , visst är det skönt att glömma vardagen för en stund o gå in i en annan värd där allt är möjligt .
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Stoffeliten tor dec 11 2008, 18:30

Måste faktiskt erkänna att den är allt lite cool! Very Happy....Snyggt byggt är det oxå! Smile
Stoffeliten
Stoffeliten


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S fre dec 12 2008, 12:31

Usch då.....Hobby Link rear ut SLAVE I Sad den är till och med billigare än Revells snap kit........
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact fre dec 12 2008, 12:34

Tusen tack för alla vänliga kommentarer.

Tycker att det är extra trevligt om man berättar lite kring det kit man bygger.

Jag hoppas att jag kan leva upp till förväntningarna när den väll har färdigställts!
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Warsawpact fre dec 12 2008, 12:35

Janne.S skrev:Usch då.....Hobby Link rear ut SLAVE I Sad den är till och med billigare än Revells snap kit........

Jajemen. Jag är spekulant på den!

Man får med en liten rolig Han Solo i karbonit dessutom. Smile
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Janne.S fre dec 12 2008, 12:38

Jag får ont i plånboken...men undrar om man inte ska göra en beställning därifrpn när jullönen kommer.......ännu mer julklappar till sig själv
det är lite skillnad i pris liksom jäfört med här (om man inte åker på tull förstås)
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter - Sida 2 Empty Sv: FineMold's 1/48 Incom Corporation T-65 X-wing Space Superiority Fighter

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet