IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

+2
Janne.S
HansJ
6 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av HansJ lör dec 27 2008, 23:35

Har lurkat länge nog nu, det är dags att börja blanda sig i forumet! Very Happy

Jag är sedan ett år åter medlem i IPMS, var med i IPMS-Göteborg från sent 80-tal och tio år framåt tills studier och jobb tog vid. Har dock köpt byggsatser hela tiden och nu börjar det bli dags att bygga några av dem eftersom det är slut på hyllplats hemmavid! Jag samlar dessutom på Heller och är intresserad av deras historia, något som jag skriver om på min blogg som även har diverse annan flyghistoria som jag sysslar med:
www.viking256.se/blog är adressen och jag kommer att skriva mer om plasthistoria eftersom det är väldigt fascinerande.

Det är egentligen ämnet för mitt första inlägg här. Som ung hann jag med några besök på Nils Hobby som låg på en tvärgata till Linnégatan. Så småningom försvann denna butik som var en av få som förde Hasegawa på den tiden. Vad hände egentligen? Det fanns ju många trevliga tillhåll i Göteborg på den tiden; Leksakshuset Alida Söderdahls källarvåning hade en hel del att erbjuda som jag minns det, men sedan blev det ju Stor & Liten och därefter BR, leksaksbutikernas McDonald's, av det hela. Folke V Johansson ("Hisingens mest välsorterade järnaffär" som den omnämndes i MM-bladen på den tiden) i närheten av Wieselgrensplatsen hade också en del som man idag saknar.

Som ni kanske misstänker fiskar jag efter uppgifter som jag kan använda till att bygga en artikel om Göteborgs modellaffärer Wink Om någon vill berätta så läser jag tacksamt!

Hälsningar
Hans Jakobsson
IPMS -676

HansJ


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av Janne.S sön dec 28 2008, 01:48

Får börja med å säga: Välkommen till forumet Hans! cheers

Misstanken jag får är att du är gammal Göteborgare Razz Jag som inflyttad kan säga att det är inga av dom butiker du nämner som jag egentligen känner till någonting om. Jag brukar häcka på Kempes Hobby i Örgryte, han har väl nämnt Nisses Hobby någong gång...och en iaktaglese han gjort är att det blir färre välsorterade hobbybutiker i stan...framförallt på plastsidan.

De plastmånglare som finns i stan nu och har ett rimligt sortiment är Kempes Hobby, Hobbex Nordstan, Hobby Center i Majorna och Toys på Frölundatorg. Sedan dyker det upp lite strö-airfix lite här och där.

Det historiska får jag nog överlämna till bättre vetande.....
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av HansJ sön dec 28 2008, 11:03

Janne.S skrev:Får börja med å säga: Välkommen till forumet Hans! cheers

Misstanken jag får är att du är gammal Göteborgare Razz Jag som inflyttad kan säga att det är inga av dom butiker du nämner som jag egentligen känner till någonting om. Jag brukar häcka på Kempes Hobby i Örgryte, han har väl nämnt Nisses Hobby någong gång...och en iaktaglese han gjort är att det blir färre välsorterade hobbybutiker i stan...framförallt på plastsidan.

De plastmånglare som finns i stan nu och har ett rimligt sortiment är Kempes Hobby, Hobbex Nordstan, Hobby Center i Majorna och Toys på Frölundatorg. Sedan dyker det upp lite strö-airfix lite här och där.

Det historiska får jag nog överlämna till bättre vetande.....

Tackar för det! Visserligen bodde jag i Göteborg i ett år, men annars är jag bohusläning som likt de flesta andra från kusten lördagsshoppat i stan på den gamla goda tiden. Numera får man vara glad om man hinner besöka framsidans huvudstad tre-fyra gånger per år... och ett resultat av detta är att jag aldrig besökt detta sägensomspunna Kempes i Örgryte (men fanns det inte ett Kempes i Sävedalen förr?).

Hittade nyligen en bunt med gamla Allt om Hobby från 70- och 80-talen. Det är både fascinerande och tragiskt att titta på uppslaget med alla de där små kvadratiska annonserna för hobbyhandlare runt om i landet. Inte ens hälften finns kvar idag. Playstation och internet må vara stora framsteg inom teknik och kommunikation, men det har förstört mycket också...

HansJ


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av Janne.S sön dec 28 2008, 11:56

Det är samme Kempe Smile Han flyttade in till stan istället!

Tja jag vet inte om dataspel har egentligen förstört så mycket...det går att spela och bygga, kanske inte samtidigt Razz

Förut så kunde men hitta en ansenlig kollektion modeller å t.ex. Domus och andra varuhus....men sedan var det där på 90-talet när de skulle förbjuda krigsleksaker...då var det modellerna som rök och det har nog tagit tills nu innan branchen återhämtat sig något sånär. Det som är en fara för den lilla lokala plastmånglaren idag är ju att de inte kan hålla jämna steg med internetbutiker! Det krävs en särskild kreativitet för att få det att gå runt.
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av Warsawpact mån dec 29 2008, 21:30

Playstation och internet må vara stora framsteg inom teknik och kommunikation, men det har förstört mycket också.



Aj...aj...aj...AJ!! Evil or Very Mad
Playstation 3 är det bästa som hänt mänskligheten sedan Jesus!


Men jag förstår vad du menar Hans. Mycket av dagens ungdom (..ja Janne, jag är lite lill-gammal ibland Rolling Eyes ) spenderar goteskt mycket tid framför sina datorner, med bl.a. World of Warcraft. I och med teknikens utveckling så får mer "klassiska" saker ta stryck.

"Varför ta och köpa en byggsats som är sååå jobbig och tidskrävande när jag kan köpa ett spel där jag kan flyga samma plan", dvs, instant satisfaction som det kallas.
Men sånt är livet. Vi är alla olika.

Lagom är bäst som the saying goes!

Smile

/
chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av HansJ mån dec 29 2008, 23:50

Warsawpact skrev:Playstation och internet må vara stora framsteg inom teknik och kommunikation, men det har förstört mycket också.



Aj...aj...aj...AJ!! Evil or Very Mad
Playstation 3 är det bästa som hänt mänskligheten sedan Jesus!


Men jag förstår vad du menar Hans. Mycket av dagens ungdom (..ja Janne, jag är lite lill-gammal ibland Rolling Eyes ) spenderar goteskt mycket tid framför sina datorner, med bl.a. World of Warcraft. I och med teknikens utveckling så får mer "klassiska" saker ta stryck.

"Varför ta och köpa en byggsats som är sååå jobbig och tidskrävande när jag kan köpa ett spel där jag kan flyga samma plan", dvs, instant satisfaction som det kallas.
Men sånt är livet. Vi är alla olika.

Lagom är bäst som the saying goes!

Smile

/
chrille

Ja, precis. Modellbygge handlar ju inte bara om att andas in limångor, det är ju faktiskt något som övar upp finmotoriken i fingrarna och tränar hjärnan i att tänka tredimensionellt och konstruktionsmässigt (även om limångorna kanske förstör förmågan att tänka på det viset...). Visst är lagom bäst, jag har själv just skjutit mig igenom några banor i Medal of Honor... och tänker samtidigt på hur jag ska konstruera en sprutmålningsbox att ha på köksbordet på enklaste sätt Laughing Låt oss bara hoppas att modellhobbyn fortlever även i framtiden, man mår bra av variation!

HansJ


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av Linus tis dec 30 2008, 03:11

Jag måste faktiskt erkänna att jag spelar World of Warcraft, men värderar modellbygget högre och om jag har en modell liggandes sätter jag mig hellre med den än framför datorn. Varför? Enkelt, en väl byggd modell kan man känna sig stolt över och jag vet att min närmaste släkt uppskattar när jag visar upp det senaste i samlingen. Det kan jag inte med World of Warcraft.

Sammanfattning: Du "tjänar" mer på modellbygge än på WoW.


Värt att tänka på om man jämrar sig över att man inte har tid med modellbygge om man sysslar med diverse onlinespel också.
Linus
Linus


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av johan r tis dec 30 2008, 23:31

Hej Hans!

Trevlig site du har. Gillar din artikel om gamla Torslanda men vill läsa mer om denna historiska plats:!:

Även om jag inte är purung så har jag tyvärr inget matnyttigt att berätta om de gamla hobbyaffärerna i Göteborg, mer än att det var en högtidsupplevelse att gå ner i källaren hos Alida och dreggla över plastmodeller, Radiostyrda modeller mm.

För att ta sig till Nils Hobby var det en jäkla promenad om man kom med tåget, men det var väl värt jobbet.

Det är synd att dessa fina affärer med hobbyinriktade ägare har gått i graven och att det nu bara är stora leksakskedjor som bestämmer vad barnen skall leka med.

Som tur är så har vi några fina och trevliga butiker i Göteborg, tyvärr inte de gamla butikerna. Riktiga hobbybutiker där man kan träffa likasinnade och man faktiskt i lugn och ro får lyfta på locket och inandas styrenens dofter. Heder åt Kempe Hobbycenter och de andra.

Såg att du fått svar i Stockholms forum men jag hoppas att någon Göteborgare som var på plats när det begav sig kan hjälpa dig!

mvh
Johan

PS
Robert Nilsson i Alingsås var en trevlig butik också!
DS
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av c_olsson mån aug 15 2011, 22:17

Snubblade på tråden och kan inte låta bli att kommentera:

När jag var liten på 70-talet så fanns det plastmodellbyggsatser i princip alla leksaksaffärer. Det gjorde att man fick ganska många byggsatser som liten byggde i princip ett helt flygvapen Wink
På den tiden var det vanligt att tobaksaffärer hade ett försvarligt leksakssortiment.

Hobbybutikerna hade ett större sortiment än de rena leksaksaffärerna. Leksakshuset var i princip störst på den tiden. Toys i frölunda torg (minns inte vad de hette då, låg så långt bort att man sällan var där) var inte lika stora men välsorterade. Hobbycenter ser i princip likadan ut idag som då så det är nostalgi när man handlar där. Kempes i Sävedalen låg inom cykelavstånd så där var man ganska ofta på egen hand.

Några nämnvärda butiker som försvunnit eller totalt förändrats är:

Grand (tror jag det var, kan ha varit Tempo) - Försvann när varuhuset upphörde på 70-talet. Fanns på kungsgatan och hade ett bra sortiment av modeller, meccano och märklin mm.
NK - Hade en riktigt bra leksaksaffär med mycket märklin och plastmodeller.
Femman - I översta våningen på femmanhuset fanns det en leksaksaffär med bra modellsortiment. Den tronen har väl delvis tagits över av Hobbex i källarplan.
Göfab - Hade ett riktigt stort sortiment med även stora dyra modeller till bra priser. Detta på 80-talet. Sortimentet kryptes rejält i slutet på 90-talet och försvann helt några år innan butiken lades ner.

Det fanns nog fler större leksaksbutiker att nämna, men jag kommer inte på några fler just nu.

c_olsson


Till överst på sidan Gå ner

Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre Empty Sv: Nils Hobby och andra butiker som inte finns längre

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet