IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Paramedics byggtråd..

+6
cas
Matt_Public
Viggen
linusorn
Stefan E
Tobias
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias tis jan 01 2013, 19:50

Hejsan,
ja tänkte jag skulle posta något. Det händer lite samtidigt här:

Paramedics byggtråd.. 060-1_zpsd076bc61

Målar på Tp-84an lite smått.. Var den som gjorde att jag kom tillbaka till Hobbyn. Fick för mig att bygga en och sen kom jag ihåg hur kul det var att sitta och pilla och bygga (och måla..)
Är dock byggd utan interiör, inget spackel och jag har inte filat och slipat något efter ihopsättningen så den är egentligen ganska fult byggd.. Kommer absolut att ersätta den med en ny i skala 1:48 när jag känner att jag kan ge den rättvisa efter lite mer erfarenhet. Smile
Tänkte snabbmåla denna och ge bort till syrrans ungar eller kanske bara hänga upp den högt upp så ingen ser.. Wink
Blir väl också till att skaffa Gripen-dekaler eller blå-gula och måla över i grått.

I bakgrunden en gammal Airfix Typhoon jag tänkte test-måla lite olika färger på. Kommer nog gå samma väg som storbrorsan och ges till syrrans ungar. Om den inte blir snygg förstås.. Wink
Ligger även en delvis byggd Matchbox-Hellcat där. Tyckte jag fick till piloten riktigt snyggt så skall vara lite mer rädd om den. Den väntar på sitt landningsställ, detaljer och sedan att jag köper en Airbrush (ett måste efter Herkan!)
Den lilla Typhoon´en är en Revell i 1:144 som jag också testat lite på - Enamels vs. Acrylics, Humbrol. Skall färdigställa den strax.

Därefter ligger det fler grejor på listan.. Har även lite gamla Airfix-kits och en byggd och grundad Matchbox Beaufighter TF X byggd med infällda landningsställ. Den får också den vänta på airbrush´en eller om jag blir riktigt nöjd med penselmålningen av Typhoon´en, kanske innan..
Tänkte sätta mig och måla lite cockpits, piloter och annat i väntan på min Airbrush.

Paramedics byggtråd.. 063_zps243e5202

Skall slänga in lite byggbilder när jag pillat lite mer.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Stefan E tis jan 01 2013, 20:15

Ser ju riktigt bra ut!



Hercen är ett härligt flygplan, men inser du vilket monster det blir i 1/48?

Jag har Italeris C-130H, och bestämde mig att tejpa ihop kropp, vingar och fena, bara för att se hur stor den skulle bli.

Jag fick en chock!

Kroppen är i fyra delar, två per sida, separat fena plus vingar och stabbe.

Jag har ett par IKEA IVAR vitrinskåp, 80x80x80cm, den gick inte in, NO WAY!

Modellen blir ENORM, nästan 84cm spännvidd och 62cm i längd, plus att höjden är rätt saftig, drygt 24cm!

Men har du plats för den så är det en imponerande modell, men den börjar bli rätt gammal nu, så den har upphöjda panellinjer o detaljeringen är inte av dagens standard, direkt.

Ser verkligen fram mot ditt bygge! Very Happy



Limma Lugnt!



Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av linusorn tis jan 01 2013, 20:31

Coolt. Snyggt målat även utan spruta.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias tis jan 01 2013, 21:14

linusorn skrev:Coolt. Snyggt målat även utan spruta.
Tackar! Ja det var ett impulsköp och jag satte igång direkt med de rester av färger och penslar jag har.. Wink
Körde på med någon "foundation" från GW, ovanpå deras svarta sprej, som dock blev lite blågrå - nästan lite baby-blå..! Testade sedan "rätt" från Humbrol men hade dålig täckning så tog Fortress Grey, från GW den med, och tyckte det såg ok ut. Säkert fel färg men jag kom igång och hade kul. Smile
Ser nu att målningen ser mer ojämn ut än den gör när jag sitter med den. Tror det är pga att jag målat fyra tunna lager, ordentligt utspädd färg. Får köra ett par till kanske.

@ Phantom2, tack! Jo jag blev lite chockad att 1:72:an var så stor som den är..! Men jag börjar gilla 1:48 mer och mer. Aldrig varit förjust i den skalan innan men det har helt flippat över, hehe.
Jag har egenligen inte plats, eller kanske för ett sån kärra - hängande. Men det känns ändå kul just pga storleken.
Letade lite efter en H-modell från dem men hittade ingen. De har nog bara sin J nu va? Gissar att det är en extrasprue eller moddad från deras gamla H-kit..?

Hur var passformen förresten?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Viggen tis jan 01 2013, 21:55

Ser ju kanon ut väntar spänt med fler byggbilder från dig cheers
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias ons jan 02 2013, 00:12

Köpte en Airfix Mustang IV (P-51D) av någon anledning.. Tror det var för att jag inte hade de färgerna (ett starter kit) och aldrig byggt en Mustang.. Men iaf, jag blev riktigt impad av Airfix 1:72 detaljer. Är det så här de ser ut nu? Jag var aldrig något Airfix-fan förr men för det priset så är deras nya kit ganska bra va?
(Jag jämför med gamla lådorna från tidigt 90-tal, byggde ju den Typhoon´en ovan som är gammal..)

Paramedics byggtråd.. 001a_zps4f43eba0

Skall fila lite på det där och tror jag målar den cockpit´en imorgon, växlat med lite Herka.. Tror inte jag sätter i piloten, han kommer ju att dölja lite isåfall.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Matt_Public ons jan 02 2013, 00:40

Ooh! Prowler!

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias ons jan 02 2013, 10:12

Ja visst är den härlig! Börjat pilla lite med cockpit´en på den - som med allt annat jag har..! Wink
Tycker det är en riktigt fin kärra. Kan nog komma att bli en Intruder i år med. Alltid gillat Flight of the Intruder.. Smile

Ser nu att 2013 kommer innehålla en Tamiya Mustang i 1:48 eller 1:32, det är ju en underbar kärra! Extra snygg i RAFs maskering istället för silver..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Stefan E ons jan 02 2013, 10:29

[quote="Paramedic]
@ Phantom2, tack! Jo jag blev lite chockad att 1:72:an var så stor som den är..! Men jag börjar gilla 1:48 mer och mer. Aldrig varit förjust i den skalan innan men det har helt flippat över, hehe.
Jag har egenligen inte plats, eller kanske för ett sån kärra - hängande. Men det känns ändå kul just pga storleken.
Letade lite efter en H-modell från dem men hittade ingen. De har nog bara sin J nu va? Gissar att det är en extrasprue eller moddad från deras gamla H-kit..?

Hur var passformen förresten?[/quote]

Antagligen har Italeri "uppdaterat" formarna, och då kan det nog vara svårt att få tag i en -H.


Jag kommer definitivt att bygga min, även om jag inte har plats!

Det löser sig!

Jag bara tejpade ihop delarna, men passformen var helt OK för en såpass gammal och stor modell.

Vill du ha en -H får du nog titta bland begagnat, jag hittade min på en utställning, har för mig att jag bara gav 300:- för den.

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias ons jan 02 2013, 21:08

Lite uppdateringar då..

Filat, pillat och målat Mustang idag:

Paramedics byggtråd.. 050-1_zps0dce7e98
Paramedics byggtråd.. 053_zps72f1ef87
Paramedics byggtråd.. 054_zps56bd137c

Ser väl hyffsat ok ut för ett snabbygge? Lyckades skada dekalen för instrumenten lite när siktet skulle på plats men vet inte kom det kommer att synas.
Sen kom jag på att jag måste skaffa sådana däringa klämmor alla ni verkar ha. Wink
Tur jag köpte gummiband idag men det är inte direkt ultimat.. Razz

Paramedics byggtråd.. 055_zps58d2b5b4

Sen var brevbärarna väldigt trevlig mot mig idag! Fick iofs gå och hämta ut Spitten själv men ändå.. Wink
Inga dekaler med Sea Harrier´n men får fixa någon annanstans. Blir nog 801 Naval Air Squadron, Maj -82.. "Sharkey"..? Troligen ja! Cool Rekommenderar för övrigt hans bok om kriget. Starkt!

Paramedics byggtråd.. 040-1_zpsf0115e17
Paramedics byggtråd.. 041-2_zps3852bcc5
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av linusorn ons jan 02 2013, 21:31

Slå bli kul med spitfire tråd sen. Men den modellen förtjänar en spruta. Öva på ngn gammal modell först bara!

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Matt_Public ons jan 02 2013, 21:32

Jösses, vilket dagsverke. Bra där!

Den där Spitten är skön som en sommarskymning. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias ons jan 02 2013, 21:35

linusorn skrev:Slå bli kul med spitfire tråd sen. Men den modellen förtjänar en spruta. Öva på ngn gammal modell först bara!
Absolut! Har en 1:72 Matchbox Spitfire IX och tänkte köra den mycket billigare 1:48´an från Tamiya emellan. Vill känna mig trygg med verktygen och annat.. Wink Så det kan ta ett tag innan jag pillar med den. Känns bra att ha den hemkommen bara.. Smile

Den där Spitten är skön som en sommarskymning. drunken
Ja den verkar helt underbar ja!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Viggen ons jan 02 2013, 21:39

Den där spitten såg väldigt härlig ut som sagt cheers
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas tor jan 03 2013, 10:05

Men jösses vad mycket godis!
Herkan ser ju görfin ut! I somras stod jag och glanade på en Herka på nära håll och då slog det mig hur mycket upphöjda nitar det är över hela bakkroppen, så upphöjda detaljer är inget fel alls Very Happy

Som den Airfix-kramare jag är så är det kul att se nån bygga den nya Mussen! Till det priset är de oslagbar, ,och din modell ser ju riktigt lattjo ut!

Lycka till med Stor-Spiten!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias tor jan 03 2013, 10:09

Tackar! Suttit här på morgonen och ordnat "benen" åt Hellcat´en och byggt vidare på Musse - snart klar för grundning! Smile
Lyckades dock göra ställen något skeva.. Embarassed

Ja den är ny va? Jag har inte hängt med där, bara tyckte det var kul att testa de färgerna och humbrols pensel (bra!) och jag behövde även lim och har aldrig byggt en Mustang innan. Det var ett sant nöje! Kommer bli fler, i större skalor.. Wink

Skall posta lite bilder senare..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Björn Eriksson tor jan 03 2013, 14:36

Snyggt jobb med cockpit på 51:an
Björn Eriksson
Björn Eriksson


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias tor jan 03 2013, 22:00

Tack!

Fick lite mer post idag, en Matchbox Spit och JE-J´s bok. Bonuspoäng till den som ser vad det är jag kikar på.. Wink
(Väntar bara på en Matchbox-Chinook nu.. Men till den finns det uppgraderings-set..)

Paramedics byggtråd.. 009-10_zps836cb997

Den Spit´en är lite primitiv. Man kan väl skära ner stjärten för den är till för XIV-alternativet? Och Motorn ser mer ut som en Mk. V (kort), inte Merlin 60-series. Men gillar man Matchbox så gör man.. Wink
Tänkte köra den lite parallellt med Mussen. Mycket samma färger ändå.

Testar förresten att måla rutorna med den där maskeringen som syns i bilden. Har funkat innan. Men jag får köpa lite maskerings-mtrl senare....
Mussen står och torkar efter grundning men Hellcat´en får vänta - fick ju i alla fall sina ´ställ ditlimmade idag. Men vad tänkte jag när jag limmade fast propellern..? Rolling Eyes

Paramedics byggtråd.. 001-5_zps5bc69991
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas fre jan 04 2013, 08:44

Läckra fullblod på sista bilden du!
Matchbox bygger man ju mest av nostalgiska skäl (om det nu inte slupar ig så att det är enda alternativet som finns...) men dom brukar ju gå ihop som en smäck!

På TV:n har du antingen Darke Blue World, eller Piece of Cake. Tror inte det är Slaget om Storbritannien (filmen)

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 04 2013, 16:21

Jo, sant.. Hoppas lite på den där Chinook´en dock.. Att det blir ett trevligt bygge som ser ok ut efteråt med.

"Piece of Cake" ja! Smile Spitfire´en jag pillar på blir något liknande de där i serien - en blandning av Mk.´s..
Vad tror ni, blir propellern ok så eller blir det för mycket med slitaget och de där gula prickarna mm..?

Paramedics byggtråd.. 001-5_zps8df6aefd
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Caverö fre jan 04 2013, 16:24

Här fann vi lite av varje, även en matchbox spitte. Spännande och roligt Very Happy
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Matt_Public fre jan 04 2013, 16:44

Slitaget är lite mycket, men väldigt snyggt.

Jag är för!
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 04 2013, 17:30

Ja det råkade bli allt samtidigt, hehe!

Ja det blev kanske lite mycket.. Kanske drar över med svart igen men behöver inte bestämma mig förrän resten av kärran är klar.
De där gula märkena såg bättre ut när de var ensamma tror jag..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas fre jan 04 2013, 17:42

En sliten look ser mer krigisk ut =)
Kör på det!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 04 2013, 19:52

Har lite slitage planerat på flygkroppen med så det blir nog så.. Smile

Musse & Spitten står och torkar så jag snabbmålade färdigt den lilla Tiffiien och slängde på dekaler. Endast lagt på tre färger efter grundsprejen, mest för att testa de där Enamles från Humbrol - kör ju med Citadells, Vallejos och lite Humbrol Acrylics annars.
Tyckte bättre om dem än Humbrols Acrylics..
Typhoon´et kommer nog att ges bort till någon av syrran eller brorsans ungar.. Embarassed

Paramedics byggtråd.. 003-9_zps6b11c9b9

Började fila på Sea Harrier´n när Musse & Spitt´en torkade. Upptäckte att modellen inte har några 30mm Aden-pods så snodde de från Airfix GR3´an som ligger i högen. Kommer nog inte bygga den ändå..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet