IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Paramedics byggtråd..

+6
cas
Matt_Public
Viggen
linusorn
Stefan E
Tobias
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas lör jan 05 2013, 08:41

På detta hållet ser ju Tiffien alldeles splendid ut!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Viggen lör jan 05 2013, 09:05

De var fart på dig Smile
Många fina byggen som sagt.
Kul att de byggs även lite gamla macthbox mm..
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias sön jan 06 2013, 22:31

Ah, tror dekalerna, avståndet och att den är så liten gör sitt.. Wink

Nu går det lite långsamt, tog emot att börja måla - sabba de fina byggena, hehe. Hade dålig täckning av Humbrol-färgen så testade en Vallejo istället för den gröna. Två utspädda lager ser helt ok ut. Skall nog hitta en grå Vallejo också..

Klantat mig en del med, pajade Mustangens antenn när jag tog loss den så fick sno en från samma R.A.F. Harrier som gav upp sina Aden-pods till Sea Harriern..
Sen tryckte jag sönder pitot-röret (går ej laga så skippar det på denna skalan Embarassed). Avslutade sen med att peta loss en lucka till ena landstället. Dags att passa gris-fingrarna lite nu! Wink

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 013-12_zpsb6dcf0f6
Paramedics byggtråd.. - Sida 2 014-9_zps87f9d194

Cockpit´en ser omålad ut i Harriern men det är faktiskt inte riktigt samma färg som den omålade plasten. Målade fel först, såg en modell med grå cockpitt men hittade fler sen och såg att den var svart (?) Målade då över med en svart wash och det såg ok ut förutom på kortet..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Matt_Public mån jan 07 2013, 07:24

Fräsig Mustang, hördu! drunken

Var hör den hemma i världen?
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias mån jan 07 2013, 11:32

Italien -45, 112. Squadron. Den gröna är Vallejos Russian Uniform istället för Humbrols 30 och den grå Citadells Codex Grey (heter nog något annat nu?) istället för Humbrols 106. Färgerna ser väldigt lika ut när de är "våta". Får se om jag blir nöjd när de torkat eller om jag tar ett tunnt lager Humbrol över dem.. Ser det fel ut?
Blir nog en wash i mellan panelerna och arbeta upp färgen lite till också efter det..

Gjort lite till idag. Var inte så lätt att ta bort maskeringen på huven som jag trodde.. Får hitta bättre metod eller maskera hela huven och sen måla mellan rutorna istället för att försöka ta dem samtidigt.. confused

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 003-9_zpsd0a99c25


Senast ändrad av Paramedic den tis jan 08 2013, 16:43, ändrad totalt 1 gång
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Stefan E mån jan 07 2013, 12:06

Tycker det ser helt OK ut!

Du har verkligen kommit igång nu! Very Happy

Limma Lugnt!



Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Caverö mån jan 07 2013, 12:27

En RAF Musse är alltför ovanlig så det gillar vi mycket.
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas mån jan 07 2013, 13:19

Häffans snygg Musse den där!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias mån jan 07 2013, 19:36

Ja nu har jag kommit igång lite känns det som.. Smile Tror det blev ok till slut. Färgerna kanske inte är helt 100% då jag mixade lite med de där Vallejo och Citadell men "close enough"?

Postade lite bilder här.

Fortsätter nog med Matchbox Spitten nu tror jag..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias tor jan 10 2013, 21:32

Blev lite trött på mina gamla Airfix- och Matchbox-modeller. Spitten har dålig passform (enoorm spalt mellan vinge och kropp mm!) Typhoon´et är hemskt (-tråkig)..
Men jag hade inte hjärta att ställa bort dem halvfärdiga.. Snabbmålade färdigt Tiffien utan någon shade, weathering, sprejade huven svart ( Embarassed) etc. och skickade den till syrrans fem-åring.. Så blir den till glädje för någon.. Wink

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 014-9_zpsbe73b7a4

Tror jag äntligen växt ifrån den där typen av modeller, inga roliga detaljer.. Jag gillar att pilla med cockpittar och annat. Vill ha ny utmaning. Dags att ta steget till 1:48. Kanske en jet-kärra?
Ganska sugen på en Sea Harrier i större format men har läst en hel del dåligt om Tamiyas..?
Har ju en Matchbox-Chinook på väg från ebay. Får se hur det känns när jag kikar i lådan. Känns som ett bra objekt att testa den kommande Airbrush´en på - målat som Bravo November -82. Känns iaf enkelt..?

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Scan10121

Typ så. Får se hur jag känner för Matchbox-kitet...
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas fre jan 11 2013, 07:34

Schysst tiffie får man väl ändå säga!

Att ta lite omväxling från gamla modeller gör nog inte ont, inte heller ett skalabyte. Gör lite efterforskningar på det du är sugen på, så behöver du inte köpa grisen i säcken Smile

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Matt_Public fre jan 11 2013, 07:41

Bygg Tamiyas Thunderjet!

Jet och gammalt i ett, liksom. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Viggen fre jan 11 2013, 08:38

Jag tycker du har fått till modellerna väldigt bra på så snabb tid dessutom.
Snyggt jobbat..
Viggen
Viggen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 11 2013, 12:22

Tack. Men det kändes otroligt oinspirerande att jobba med en sån modell. Inga roliga, pilliga detaljer alls. Lika bra att spreja över eden sorgliga cockpit´en.. Wink
Dekalerna var förvånansvärt enkla att använda - var ett gammal, gulnat, ihop-rullat ark.

Jag har en grundad (Matchbox-) Beaufighter som jag funderar på att måla lite lätt på. Har bara enamels för rätt färger dock och ogillar att blanda runt med penslar mellan dem och akryl.. Men flygplanet är fint!

Sen får det nog bli lite re-search för inspiration ja! Hitta något jag känner för. Kanske en bättre Chinook-sats..? Kanske tom större..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas fre jan 11 2013, 13:01

Som inbiten anglofil (nåja) så kan man ju tipsa om följande godbitar.
Paramedics byggtråd.. - Sida 2 A11002_2
Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Boxart
Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Images?q=tbn:ANd9GcS9zprWXx4b_5gis2SDNwdA6fAUq8E7cuUCi51eOUMTzh7Ac9O2-HfiXeK_
Fina typiskt brittiska skapelser i Fleet Air arm, samtliga modeller av hög kvalitet och detaljeringsnivå!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Marlin fre jan 11 2013, 13:11

Chrille, Shocked drunken
En man med mycket god smak. cheers
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas fre jan 11 2013, 13:16

Av en märklig slump har jag alla tre...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 11 2013, 13:24

Både Sea Vixen och Seahawks känns faktiskt väldigt lockande! Formen och färgen är underbar! Smile
En Hawker Hunter hade kunnat sitta fint med.

Hur är Trumpeters kits? Tror egentligen aldrig jag har byggt mycket annat än Airfix, Matchbox, Heller, Revell och Italeri. Aldrig 1/48 vad jag kan minnas..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av cas fre jan 11 2013, 13:52

Allt är vackert i extra dark sea grey och sky! (eller vitt)
Trumpeters modeller brukar alltid få en hel del skit för att dom är karikatyrer av originalen på ett eller annat vis, men som modell räknat är dom klockrena! Mycket detaljer, fint gjutna och dom går ihop mycket enkelt.
Wyvern och Sea Hawk brukar väl räknas bland det bättre dom har gjort, på alla punkter, så det är bra köp Very Happy

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 11 2013, 13:56

Ja så är det ju! Även den tyska ser fin ut dock, hade kunnat tänka mig det med. Inte alls omöjligt att det blir en Seahawk, tack för tipset! Smile

Skall läsa på lite och bygga upp suget efter en.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Stefan E fre jan 11 2013, 16:33

Hej!

Trumpeters Seahawk är en mycket fin liten modell, som har fått mycket bra kritik på de flesta forum.

Trumpeters Wyvern har jag byggt, tråden finns här på forumet (men du lär få gräva för det var ett par år sedan).

Det var ren o skär bygglädje, bra passform och dekalerna funkade fin-fint!

Airfix Sea Vixen, ja vad skall jag säga?

KÖP, BYGG och NJUT!

En av Airfix allra bästa, "All-Time"!

Min (och flera andra) byggtrådar finns i "works"!

Rekommendabla byggisar allihop, du kommer att bli nöjd oavsett vilken du börjar med (för du KOMMER att bygga alla tre!). Very Happy

Limma Lugnt!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 11 2013, 18:31

Ja jag tror faktiskt att det blir en Seahawk, Sea Vixen kommer att ramla in i stashen i oklar nummerordning!
Det skulle kännas bra med dem. De ser bra ut både i flygkroppen och färgerna de bär - helt klart sköna byggen! Smile

Under tiden pillar jag lite med Chinook´en. Ett litet mysbygge, uppgraderings-kit´en är slut så jag kan inte köpa dem (ebay?) och få dåligt samvete att jag inte ger den det bästa.. Wink

Det enda är att jag vill få bra häng på rotorbladen. Det har de inte nu.. Lägga dem i varmt vatten och böja lite..? Kanske testa snyggare blad som är till för annan sats?
Har för mig att Matchbox rotorblad är hyffsat ok i form iaf.. Dekalerna ser fina ut men annars har jag inte mycket att visa upp ännu. Sprejade insidan efter detta och det skall ju vara mestadels svart så får nog bygga på lite innan jag visar mera..

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 004-11_zpsb1a6210a
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av linusorn fre jan 11 2013, 21:42

Kan bli kanon. Men varför inte dela upp dina byggen i olika trådar så är det lättare att hitta dem sen.

linusorn


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Tobias fre jan 11 2013, 22:01

Blir det inte plottrigt med alla mina grejor..? Wink Skall försöka ta en grej i taget - och sen ha en separat tråd för varje färdigställd kärra sen..?

Ganska dålig gjutning på denna Chinook, mycket gjut-skägg.. Kassa detaljer, glipor etc. Kan nog bli fin utsida i alla fall, och det är ju det som räknas..
Vänta nu!

Wink

Köpt spackel nu också, aldrig använt det. Embarassed Har dock fyllt i och lagat med den där epoxy-historian Green-Stuff tidigare, mest på resin.

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 008-8_zps9fa53e39

Skulle nog gärna ta en 1:48-Chinook senare, moderna variant, kanske MH-47E..


Senast ändrad av Paramedic den fre jan 11 2013, 22:27, ändrad totalt 2 gånger
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Stefan E fre jan 11 2013, 22:23

Paramedic skrev:Blir det inte plottrigt med alla mina grejor..? Wink Skall försöka ta en grej i taget - och sen ha en separat tråd för varje färdigställd kärra sen..?


Inte det minsta, jag har nästan alltid ett antal trådar på gång samtidigt.

Fördelen är att det är lätt att följa dina byggen, alla kanske inte är intresserade av allt.

Lägg upp dina byggen så som det som funkar bäst för dig, bara du visar oss vad du bygger.Very Happy

Din Chinook ser jättefin ut, den byggde jag aldrig när jag var i koltåldern.

Limma Lugnt!



Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Paramedics byggtråd.. - Sida 2 Empty Sv: Paramedics byggtråd..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet