IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Lite primer funderingar..

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Lite primer funderingar.. Empty Lite primer funderingar..

Inlägg av ernie87 ons jun 05 2013, 17:19

Sitter och försöker få lite färg på Revells PV-1 Ventura i 1/48 men det bara racklar för mig, färgen lossnar med maskeringen fast jag har rengjort ytan,primat och torkat...

Börjar fundera på om primern är gammal, det lossnar oavsätt om jag använder tamiya tape,frogtape,kabuki eller häftmassa...och det är primern som släpper från plasten:/

Hade samma problem på MIG-29 också, gammal primer? för kort torktid?
Hmm.fast MIG:en hade mycket längre torktid än PV-1:an och det lossnade ändå

Nån som har en ide? kanske skulle ta och strippa henne och blåsa på färg utan primer..

Jo, det kan ju vara bra att nämna att det är Valejos gråa primer vi pratar om

// Ernst
ernie87
ernie87


Till överst på sidan Gå ner

Lite primer funderingar.. Empty Sv: Lite primer funderingar..

Inlägg av MiniStuff ons jun 05 2013, 17:24

Den, har jag märkt mår bäst av att få torka riktigt ordentligt. Typ ett dygn eller så. Var för snabb en gång (väntade typ en halvtimma) och det var inget bra Razz Det släppte lite här o var.

Har lite lite kvar av en ung 3 år gammal flaska som fortfarande fungerar fint så åldern borde inte spela in.


/Markus

_________________
MiniStuff
MiniStuff
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lite primer funderingar.. Empty Sv: Lite primer funderingar..

Inlägg av Mal ons jun 05 2013, 18:03

scratch

Skumt....

Jag kör Vallejos standard grå primer, o jag maskar from hell allt som du vet, o det m tesa tejp...

Inga problem alls o det ganska snabbt efter att alla färger är på, nån timma eller sånt...

Dock så tvättar jag modellen m yes diskmedel först innan bygget börjar osv.


Sen så en så innan primern ska på så torkar jag av kärran m torkypapper fuktat T röd eller isoprp....för att få väck de sista fingeravtrycken/fett.


Det kan vara plasten kanske...lite för fet????
Kan lova att det sitterbsom berget, jag skull chippa lite på en kärra, det lossna inte, tom gaffa tejp, det satt som berget...jag lovar.
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Lite primer funderingar.. Empty Sv: Lite primer funderingar..

Inlägg av cas ons jun 05 2013, 18:18

Torktid varierar så oerhört, trots att det är dammtorrt!
Jag håller på att lära mig att Gunze inte alls torka lika fort som Tamiya, trots att det luktar likadant...

Men som Markus säger, mer torktid och ordentligt avtorkning med fettlösande medel innan primer är nog bästa tipset.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Lite primer funderingar.. Empty Sv: Lite primer funderingar..

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet