A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
+15
glimturen
Caverö
TommyKillander
Exelon
Tobiasr
frznlogic
Erik
Mal
Gigabyte
Janne.S
cas
Marlin
Azgaron
Stefan E
Matt_Public
19 posters
Sida 3 av 9
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Även en blind gris kan hitta en smörgås.Azgaron skrev:Cockpit verkar sitta som en smäck!
Fullständigt livsnödvändigt!Mal skrev:Plasticard är rena penicillinet på modeller ibland...
Jo, vill man ha fler problem än de som modellen erbjuder direkt ur lådan så är efterforskning oslagbart. Insåg t.ex. nyligen att Compass Ghost kräver än mer ansträngning på modifieringsfronten. Hurr! Det får vackert vänta tills jag skaffar mig en Hobby Boss-hog. Målningen blir således Lizard på denna, Peanut på Monogram-kärran och JAWS på den omoddade gammel-Tamiyan. Good times!cas skrev: [...] man behöver läsa på en hel del mer innan man sätter igång med ett eget bygge. Förr eller senare blir det en Euro 1-målad maskin, det är planen!
Tack Giga!Gigabyte skrev:Fint plastslöjdande, Matt!
När korrekt form uppnåtts på de kompletterande delarna av hjulhuset så detaljerades de lite lätt med remsor och stansade cirklar av plasticard. Like so:
När jag nu ändå stansade cirklar så passade jag på att fylla i ett par hål där tapparna från Pave Penny-fästet annars skulle bli synliga i hjulhuset.
Som sagt var.
Glömde naturligtvis att spackla före den slutgiltiga vädringen. Perfect Plastic Putty påverkar lyckligtvis inte färgen nämnvärt, så processen kommer att orsaka minimalt med problem. På med en klutt, jämna till, våttorka bort överskottet och på med en droppe grått. Enkelheten själv.
Därefter var det dags för colores på övriga delar. Måttlig vädring varar längst.
Lite blytråd livar alltid upp. Naturlag!
Spolarvätskebehållaren blev väl sådär, men jag kan leva med den.
Provpassning av hela rasket.
Fler ledningar hade varit kul. Vi får se om jag ids dra dem, men torrborstning återstår oavsett vilket.
Härnäst byggs det brakarbössa, tror jag bestämt.
Senast ändrad av Matt_Public den sön sep 09 2018, 13:54, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Snyggt jobbat med hjulhuset! Lite slangar gör mycket!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Inte dumt hjulhus alls!
Blir ju kalas hela veckan detta
Blir ju kalas hela veckan detta
_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48
I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72, F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48, F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48, Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas- Vicesheriff
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Fasiken snyggt, lite extra gör så otroligt mycket.....grymt.
Mal
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Jupp! Känns alltid som att man åstadkommer något när man lägger kabel.Azgaron skrev:Snyggt jobbat med hjulhuset! Några slangar gör mycket!
Tack Giga! Det värmer i vårsolen.Gigabyte skrev:Snyggt och inspirerande jobb, Matt!
Partyhatt!cas skrev:Inte dumt hjulhus alls!
Blir ju kalas hela veckan, detta
Tugga i sig, bara!Janne.S skrev:Mumsfilibabba!
Jo, det är en bra hobby på det viset.Mal skrev:[...] lite extra gör så otroligt mycket...
Godkänt av professorn? Gött!Stefan E skrev:Snyggt och helt funkis!
Det blir som sagt Lizard-kammo istället. Hoppas att ni kan leva med det.
Kontoret kräver av naturliga skäl en smula omvårdnad.
Alltid lika kul att ympa in ets som inte är anpassat för jobbet.
Ful men välutrustad! Pufferten är en modell i sig själv. Sabla knåpgöra...
Härnäst: mer av samma vara, antar jag.
Senast ändrad av Matt_Public den sön sep 09 2018, 13:56, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Kan absolut leva med det kammot!
Ska bli spännande att se cockpit och puffert när de blivit klara!
Håkan
Ska bli spännande att se cockpit och puffert när de blivit klara!
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Snyggt jobbat Matt! Den där bössan går inte av för hackor!!
Exelon
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Exakt samma maskin som jag planerat att göra!
Great minds think alike, eh?
Stefan
Great minds think alike, eh?
Stefan
Stefan E- Linkebodamannen
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Tackar! Jo, det är en riktigt duglig automatkanon.Exelon skrev:Snyggt jobbat, Matt! Den där bössan går inte av för hackor!
Anslagsenergin hos granaten ska tydligen motsvara ett sexkilos bowlingklot som färdas med en hastighet av 965 knyck. Direkt oschysst att rikta sådana prylar mot folk.
Nåja, om jag inte inhandlar LASTE-sensorer så är det ändå bara själva målningsschemat som stämmer med bilden.Stefan E skrev:Exakt samma maskin som jag planerat att göra!
Jag håller med dig!Azgaron skrev:Ska bli spännande att se cockpit och puffert när de blivit klara!
Vi har kommit snäppet närmare Håkans önskningar.
Knallpallen har fått sig lite greenstuff för att bättra på vissa detaljer, like so:
Puffertens innanmäte fick sig lite svart färg helt i onödan.
Därefter vidtog mardrömmen att få ihop hela katabraket. Det var inte helt enkelt att få samtliga komponenter att samarbeta, men det gick vägen still slut och sist. Hemligheten var att använda greenstuff både för vidhäftning och i syfte att åstadkomma justeringsmån.
Härnäst tänker jag nog fortsätta med landningsställen.
Senast ändrad av Matt_Public den sön sep 09 2018, 13:59, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Artar sig fint! Kan tänka mig att det var smått pilligt att få ihop pufferten.
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Ojojoj, här går det undan med både hjulhus, cockpit och bowlingbössa och det ser ju ut att bli kalas alltihop!
Hur är det med mässing egentligen, behöver det speciell primer eller räcker det att rugga upp ytan lite med fint sandpapper och surfacer? Är ny på det materialet men använder det på alla pågående byggen.
Hur är det med mässing egentligen, behöver det speciell primer eller räcker det att rugga upp ytan lite med fint sandpapper och surfacer? Är ny på det materialet men använder det på alla pågående byggen.
Erik
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
prydlig liten knallsnurra du har fått till ,,snyggt jobb
Gigabyte
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Den knakelibrakaren gick ihop fint du!
_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48
I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72, F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48, F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48, Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas- Vicesheriff
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Matt_Public skrev:Tackar! Jo, det är en riktigt duglig automatkanon.Exelon skrev:Snyggt jobbat, Matt! Den där bössan går inte av för hackor!
Anslagsenergin hos granaten ska tydligen motsvara ett sexkilos bowlingklot som färdas med en hastighet av 965 knyck. Direkt oschysst att rikta sådana prylar mot folk.
Kanske ska montera en sån på fyrhjulingen så slipper jag hålla på att gallra skogen för hand.
Är det inte denna som dom bara skjuter i ett par sek annars blir piporna överhettade och ammon tar slut onödigt fort?
Snyggt kontor du har fått till Matt. Sen är ju piporna helläckra!
Exelon
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
GAU-8 Avenger som kanonen heter har en eldhastighet på 2400 eller 4800 skott i minuten, men A-10 kan bara få med sig 12-1300 skott.
1 Sek eldgivning är tillräckligt för att slå ut en T-62, men den kan få problem med överhettning efter flera sekunders ihållande eld. Fast då finns det förmodligen inget mål kvar längre...
Elaka tungor påstår att kraften från rekylen är större än vad de bägge motorerna kan ge och att A-10 skulle helt enkelt bromsa in så mycket i luften att den trillade till backen. Nu är inte det nåt problem för dom skjuter inte i planflykt utan dykning
1 Sek eldgivning är tillräckligt för att slå ut en T-62, men den kan få problem med överhettning efter flera sekunders ihållande eld. Fast då finns det förmodligen inget mål kvar längre...
Elaka tungor påstår att kraften från rekylen är större än vad de bägge motorerna kan ge och att A-10 skulle helt enkelt bromsa in så mycket i luften att den trillade till backen. Nu är inte det nåt problem för dom skjuter inte i planflykt utan dykning
_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48
I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72, F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48, F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48, Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas- Vicesheriff
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Gösses vad snyggt......Sen gröna häx geggamojjan gör ju susen här......
Mal
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Alltid tänkt på GAU-8:an som den definitiva lösningen på rusningstrafiken.....cas skrev:GAU-8 Avenger som kanonen heter har en eldhastighet på 2400 eller 4800 skott i minuten, men A-10 kan bara få med sig 12-1300 skott.
1 Sek eldgivning är tillräckligt för att slå ut en T-62, men den kan få problem med överhettning efter flera sekunders ihållande eld. Fast då finns det förmodligen inget mål kvar längre...
Elaka tungor påstår att kraften från rekylen är större än vad de bägge motorerna kan ge och att A-10 skulle helt enkelt bromsa in så mycket i luften att den trillade till backen. Nu är inte det nåt problem för dom skjuter inte i planflykt utan dykning
Janne.S- Moderator
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Gruvligen! Men nu vet jag till nästa gång.Azgaron skrev:Artar sig fint! Kan tänka mig att det var smått pilligt att få ihop pufferten.
Vete fasen. Brukar bara tvätta det med isopropylalkohol före själva målningsarbetet.Erik skrev:Hur är det med mässing egentligen, behövs det speciell primer eller räcker det att rugga upp ytan lite med fint sandpapper och surfacer? Är ny på det materialet men använder det på alla pågående byggen.
Man tackar och bockar!Gigabyte skrev:Prydlig liten knallsnurra du har fått till.
Min herre är alltför godartad!cas skrev:Den knakelibrakaren gick ihop fint du!
Exelon skrev:Kanske ska montera en sån på fyrhjulingen, så slipper jag hålla på att gallra skogen för hand.
Nja-a-a-a, jag är skeptisk.cas skrev:Elaka tungor påstår att kraften från rekylen är större än vad de bägge motorerna kan ge [...]
Greenstuff är nästan alltid på sin plats. Prima gluffa!Mal skrev:Jösses, vad snyggt! Den gröna häx-geggamojjan gör ju susen här.
Du är tydligen en mer urban Exelon, men konceptet håller nog där med.Janne.S skrev:Alltid tänkt på GAU-8:an som den definitiva lösningen på rusningstrafiken...
Delarna till Tamiyas egen puffert sågades av och handjobbades i form med en stompf inlindad i sandpapper, alltid kul med fix man kan göra i sömnen. Distanser av plasticard för att justera utskjutningen. Provpassning av hela alltihopat nedan.
Om detta inte blir en förbättring jämfört med den ursprungliga kylmanteln så vill jag bli intagen på Lillhagen.
Vänder blicken mot kontoret igen. Vissa justeringar tycks nödvändiga. Le och vinka, pojkar!
Härnäst limmar jag fast cockpit utan att först ha målat den. Det lär kännas mysko.
Senast ändrad av Matt_Public den sön sep 09 2018, 14:02, ändrad totalt 1 gång
Matt_Public- Master of DNF
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Oj, jädra vilken skillnad lite mässing och en massa knåp kunde göra!
Håkan
Håkan
Azgaron- Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Här är man frånvarande från lektions timmarna när Mattias undervisar...... ser helvettes snyggt ut med bössan....
samt jupp Predator med Arnold....han e kung
den berömda Predator handskakningen
samt jupp Predator med Arnold....han e kung
den berömda Predator handskakningen
Mal
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Vad är detta för kättarier? Limma dit cockpit utan att måla den?
Härnäst säger du väl att jorden är ett klot som snurrar runt ett brinnande gasklot...
Och såhär används en minigun
Fast det är ju en GAU-2 och den är ynkligt i jämförelse med en M-61 Vulcan som de flesta jänkarkärror har...och GAU-8 är elakast av dom alla, på den här sidan en Ultra AC/20 ifrån Battletech...
Hursomhelst, detta blir görnajs Matt!
Härnäst säger du väl att jorden är ett klot som snurrar runt ett brinnande gasklot...
Och såhär används en minigun
Fast det är ju en GAU-2 och den är ynkligt i jämförelse med en M-61 Vulcan som de flesta jänkarkärror har...och GAU-8 är elakast av dom alla, på den här sidan en Ultra AC/20 ifrån Battletech...
Hursomhelst, detta blir görnajs Matt!
_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48
I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72, F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48, F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48, Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas- Vicesheriff
Sv: A-10A Thunderbolt II (Tamiya, 1/48)
Magnifika framsteg! Ser fram mot att se hur du löser att måla kontoret
Erik
Sida 3 av 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Liknande ämnen
» P-47N Thunderbolt 1/48 Academy
» P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72
» Tamiya A10A thunderbolt 2 1/48 "speed" bygge
» P-47D Thunderbolt - Hasegawa 1/32
» P-47N Thunderbolt, 1/48 Revell
» P-47D Thunderbolt - "Gabby" Gabreski´s bubble-top, Tamiya 1:72
» Tamiya A10A thunderbolt 2 1/48 "speed" bygge
» P-47D Thunderbolt - Hasegawa 1/32
» P-47N Thunderbolt, 1/48 Revell
Sida 3 av 9
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet
|
|