IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Snart dags att prova Alclad2...

5 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Tobias tis jul 21 2015, 11:22

Jepp, har några kärror i stashen som vill bli NMF så dags att prova Alclad..
Vad behöver man tänka på? Har jag missat något?

Välpreparerad yta, tvättad (a lá mal med dickmedel från början, putsad om det behövs, sista tvätt med IPA (inte ölen..!) och sen Alclads primer. Många tunna, fina lager och sen en vattenbaserad lack typ deras egen Klear Kote?
Har jag inte gjort bort mig hittils kan jag då - på denna lack lägga på mina ick-metallicfärger utan att förstöra Alclad´en på något sätt?

Exempelvis som här.. Lägga på min valda NMF med Alclad typ som ovan och sen maska av och kludda på rött, gult, grönt etc. med exempelvis Mr Color och Tamiya-färger, lacka över herket igen och sedan leka med Flory´s och dyl?

Snart dags att prova Alclad2... Rozzie_Geth_4

Finns det några faror eller uppenbara fel i tänket här? Smile

Kanske bra idé att prova på en lite billig 1/72´a först förstås... drunken
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av cas tis jul 21 2015, 13:57

Inga fel i tänket som jag kan se det.
Men att prova på en billig 1/72 är nog rätt vettigt! Det finns många potentiella felkällor...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Tobias tis jul 21 2015, 14:07

Smile

får rota upp ett litet *offer* då.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Stefan E tis jul 21 2015, 14:18

Du behöver ingen klarlack över primern (om du inte vill ha den, förstås!), däremot kan det vara idé att försegla Alcladlacken med Klear Kote.
Polering mellan alla färglager, naturligtvis (säger han som aldrig polerat något själv Embarassed ).

Alclads egen Klear Kote (Akryllack) går att använda direkt över Alclads metallfärger och jag har inte kunnat se någon skillnad i metalleffekten.

Jag använde Tamiyas egen klarlack över Alcladen på min Big & Too Heavy med gott resultat.
Dekalhinnan syns om du inte har klarlack över alcladen, inte mycket, men den syns.
Enda sättet att bli av med den är att lacka in den, eller trimma dekalerna noggrannt!

Vill du använda washer och annat så bör du försegla lacken på något vis, Alclad är ganska motståndskraftig, men den är väldigt lättrepad och känslig för fingeravtryck!

Hur Alclads Klear Kote reagerar på washer o dyl kan jag inte säga, har inte testat själv (ännu).

Själv undviker jag i det längsta att behöva maskera över Alcladfärgen, använd MYCKET låghäftande tejp eller klarpack.

Annars tror jag du har koll på teorin, nu är det dags att praktisera lite!   Laughing

...och du, kör på en liten billig modell först!  Rolling Eyes
Airfix lilla F-86 Sabre i 1/72 eller något liknande, som är lättbyggt och inte kostar skjortan, till exempel.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Tobias tis jul 21 2015, 15:29

Tackar Stefann. Smile Jo det är färgsläpp efter tejp/maskning jag är mest rädd för och det som gjort att jag väntat.. Men om jag lackar (med Klear Kote?) ordentligt bör det bli ok?

Jo skall göra det. Bygger en billig modell med lite seriositet bakom.. testar vad jag tänkt mig, snarare än en bit plast..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Tobias tis jul 21 2015, 15:30

Din Big Beautiful Doll hade du ingen primer på va?

Man klarar sig hyfsat med att leka med lite Aluminium, Airframe Aluminium, Duraluminium och kanske någon Steel först? (Steel för P-51ans plåt vid utblåsen?)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Mal tis jul 21 2015, 16:07

Tänk på att deras Polished alu är aggresiv som satan....

Tunna lagwr annars microbrynkplast.

Jag kör med Tamiyas gloss svart oftast....
Sen se till att ytan är felfri och mkt blank, slipa och buffa....

Tarvtid men värt det....minsta ytfel ochbdet synns på metallic lacker som Alclad.

Experimentera på spill bit först.

Samt var inte rädd att använda olika alclads för paneler mm....

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av TommyKillander tis jul 21 2015, 16:47

Med min J29 Tunnan i färskt minne kan jag bara hålla med ovanstående....

Polished Alu är precis som Mal skriver satans aggressiv, dessutom hade jag problem med att få den att täcka på matt underlag (jag tror det beror på att den är så tunn), vilket jag försökte kompensera med att spraya på tjockare lager - resultatet var mega-rynkor.
Det var såhär nära --><-- att jag totalförstörde modellen pga detta affraid

Hoppas detta inte avskräcker dig, följer du råden som de andra har skrivit i denna tråden så kommer det säkert att gå bra.

Testa innan på en modell som du inte investerat tid och pengar i - ibland är det lätt att lura sig själv om man bara använder en bit plasticard.

Lycka till
cheers
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Tobias tis jul 21 2015, 18:04

Mal the Man.. skrev:Samt var inte rädd att använda olika alclads för paneler mm....

Hade tänkt det.. Smile

Hmm.. Får vara försiktig med den - och de andra antar jag.. Men Tamiya´s blanka primer är ok? Eller Alclads egen blanka? Funkar bra med tunna, tunna lager då? Olika plaster olika känsliga? Olika företags modeller känns ju lite olika..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Mal tis jul 21 2015, 20:22

Alclads egna primer är framtagen för just deras metallic lacker, men luktar SATANA...huvudvärk direkt för mig då jag bara öppna flaskan....starka saker som ooozaaaar ordentligt med lösnings medel.

Tamias primer den blanksvarta har jag aldrig provat.

Kör endast med X1 Blanklack...
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Stefan E tis jul 21 2015, 20:45

Tobias skrev:Din Big Beautiful Doll hade du ingen primer på va?

Jodå, jag använde Humbrols blanka svarta, nr 21 och det fungerade perfekt.
Men numera tål Humbrol inte Alclads färger, så därför använder jag Alclads egna, för säkerhets skull.
Dessutom brukar jag grunda med ett lager mellangrå färg för att ge Alclads primer något att "bita" i, den är ju lite klenare då den är akrylbaserad.


Man klarar sig hyfsat med att leka med lite Aluminium, Airframe Aluminium, Duraluminium och kanske någon Steel först? (Steel för P-51ans plåt vid utblåsen?)

Det är en bra start, skaffa Aluminium, det är den som kommer att gå åt, steel är mycket användbar och med de här två färgerna kommer du mycket långt.
Alla Alcladfärger är blandbara, både med varandra och med enamels (typ Humbrol), så det är bättre att skvätta i lite svart eller grått i koppen när du vill ha någon annan nyans.
Så länge du inte går på "High-shine" färgerna (Polished Alu, Chrome, Polished steel bl.a)  så funkar det med vilken nyans som helst på primern, men dessa måste ha svart för att funka.

Du kan måla modellen i olika grå nyanser eller vitt och spruta på väldigt tunna lager Alclad (som man alltid skall göra med Alclad) tills du får den effekt du vill ha.Färgskiftningarna kommer att synas eftersom Alcladen täcker dåligt.

Använd ALLTID BLANKA färger, annars funkar det inte alls med alclad över.
Dimma på färgen tunt, så varje lager hinner torka, låt aldrig färgen "pöla" sig, blir ofelbart "skrynklor", ibland till o med i plasten!

Kom ihåg att Mustangens vingar var spacklade och målade med vanlig silverfärg från fabrik, kroppen o stabben var metallrena.

Du får helt enkelt experimentera dig fram o hitta färger och kombinationer du trivs med och som funkar för dig.

Men har du en gång fått häng på dessa färger kommer du att älska dem!

Stefan sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Stefan E tis jul 21 2015, 20:47

Mal skrev:Alclads egna primer är framtagen för just deras metallic lacker, men luktar SATANA...huvudvärk direkt för mig då jag bara öppna flaskan....starka saker som ooozaaaar ordentligt med lösnings medel.


Ja, det är starka doningar det här och det luktar APA, så ventilera ordentligt (men det vet du ju redan)!

Stefan
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Mal ons jul 22 2015, 09:58

Alclaf är beroende av underlaget.

Mattlack...då blir alclad matt.
Blanklack...då blir alclad blank.

Man kan med fördel dra nytta av det om man vill.

Tips.
Maska av ytorna som du vill ha matt, sen dra på tunnt m mattlack, ...voila.

Jag använde mig av den tekniken på min Corsair propeller nav.

Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Tobias ons jul 22 2015, 16:21

Tackar igen.. Skall bli spännande att prova.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Snart dags att prova Alclad2... Empty Sv: Snart dags att prova Alclad2...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet