IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Steel Haul - trailer progress update!

+12
Warsawpact
Janne.S
Mal
cas
Stråhatt
Caverö
Azgaron
TommyKillander
PAX
Stefan E
Matt_Public
tiking
16 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking fre nov 06 2015, 17:34

Detta är 50% klar. Jag behöver fortfarande lite vädring och måste jag bygga en trailer till den. Så du kan kalla detta pågående arbete. Traktorn är 95% klart. Fortfarande experimentera med olika vädring tekniker och lite mer detaljer, som vindavvisare osv . Än så länge här är vad jag har gjort hittills.

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H14_zpsbaohkm6m

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H7_zpshnwobkvs

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H17_zpsefeee87a

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H4_zpsanu30ddm

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H_air_hoses_zpsvuvqv8en

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H8_zpslzyikbu3

Steel Haul - trailer progress update!  5th_wheel2_zps2hydkmbm

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H12_zpsbwcgx0pd

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H13_zpszwnkgjcz

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H9_zpsvn5jc5af

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H6_zpsah6ueypi

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H5_zpscbuvjvao

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H_tyres2_zpssqw6jr0s

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H3_zpsdeok3x7w

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H2_zps86nsja6n

Steel Haul - trailer progress update!  Tractor_143H1_zpsjtxewrjz

Steel Haul - trailer progress update!  5th_wheel3_zpspvkacowa


Senast ändrad av tiking den lör jan 02 2016, 23:55, ändrad totalt 1 gång

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Matt_Public fre nov 06 2015, 17:41

Ohohohoo! drunken

Hela alltihopat är ju allmänt toksnyggt, men pivåkopplingen var direkt magisk.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Stefan E fre nov 06 2015, 19:21

Ja, jäklar....

Din bästa bil hittills (som jag sett...)!

Du har lyckats med ett av de svåraste "tricken", att få hjulen att se realistiska ut.

Absolut bästa (...och skitigaste!) hjulen jag någonsin sett på en modellastbil, för att inte tala om "reservhjulet(!), vändskivan är också helt underbart gjord, tankarna....

Jag skulle kunna fortsätta en bra stund, men nu skall jag bara titta... och NJUTA av ditt bygge!

Snyggt jobbat, Charles!  cheers


Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663 Steel Haul - trailer progress update!  1288785663

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking fre nov 06 2015, 23:49

Stor tack Stefan. Fina ord. 😊 Tack till dig också Matt.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av PAX lör nov 07 2015, 10:16

Suveränt. Sånt här får jag försöka lära mig framöver.

Mycket mer intressant att se på än en spegelblank ny lastbil.

Finns det några bra trådar här på forumet om vädringstekniker, eller något på Youtube ni kan rekommendera? Svara gärna i PM så behöver tråden inte tappa fokus.
PAX
PAX


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av TommyKillander lör nov 07 2015, 10:46

Helt enastående. Steel Haul - trailer progress update!  1288785663

Här snackar vi *kraftig* vädring (inget smådaltande), men otroligt genomarbetad och balanserad, så att resultatet är ultrarealistiskt. king

Jag är nog inte ensam om att sitta och stirra på bilderna och undra "hur i hela friden gör man det där!?" Very Happy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking lör nov 07 2015, 12:05

PAX skrev:Suveränt. Sånt här får jag försöka lära mig framöver.

Mycket mer intressant att se på än en spegelblank ny lastbil.

Finns det några bra trådar här på forumet om vädringstekniker, eller något på Youtube ni kan rekommendera? Svara gärna i PM så behöver tråden inte tappa fokus.

Stor tack. Snäll av dig. Ingen konstigheter alls. Jag körde en av många teknik jag använder- 'Sponge technique', som det kallas. Det finns fler metoder men jag valde detta teknik för att det är simple. Använder jag två olika ljus brun och mörk brun färger. Tricket är att börjar med ljus sen kör med mörka färg sen övan på. Jag använder med av Citadel färg. Finns många märke men jag tycker de är perfekt för detta. Sen kör jag med deras 'shade' bland blandning. Det gör att de färger man använder smälter in med resten an den bas färg.


Kolla in på denna länk: https://youtu.be/E0f1MVUb5TA - Han vissa det mest körde metoder som de flesta modellbygge kör med. Tror du kommer förstår snabbare. Denna video är den bästa video på Youtube, enligt mig. Finns många andra satt och metoder. Jag brukar andra lite här o där för anpassa mig. Jag använder ganska mycket samlade torkat jord från bondgård nära mig: Men det är kombination av allt och hur man använder de för anpassa den vädring man vill nå.


tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking lör nov 07 2015, 12:06

TommyKillander skrev:Helt enastående. Steel Haul - trailer progress update!  1288785663

Här snackar vi *kraftig* vädring (inget smådaltande), men otroligt genomarbetad och balanserad, så att resultatet är ultrarealistiskt. king

Jag är nog inte ensam om att sitta och stirra på bilderna och undra "hur i hela friden gör man det där!?" Very Happy

Fina ord Tommy. Tack för det.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Azgaron lör nov 07 2015, 23:55

Mycket snyggt bygge och snyggt vädrat!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking sön nov 08 2015, 05:38

Tack o tack Håkan.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Caverö sön nov 08 2015, 22:25

Gid daam det där är ingen modell Wink  den är ju på riktigt hur snygg som helst.

cheers Superbygge cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking sön nov 08 2015, 22:29

Stor tack mannen.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Stråhatt tis nov 10 2015, 22:14

Wow! Hade det inte varit för träskivan/bakgrunden hade jag inte tvivlat ett dugg om du sagt att det var en riktig. Outstanding! Very Happy

Stråhatt


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking ons nov 11 2015, 00:23

Man tackar jätte.mycket.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av cas tor nov 12 2015, 05:54

Den lastbilen ser PRECIS ut som några av dom fältprovslastbilar vi har på jobbet borta på skrotgården! (jo, jag jobbar på AB Volvo, och detta är en Scania, men ändå).
Hårt körd för länge sen, och sen har den stått ute och bortglömd i nåt decennium eller två.

Oerhört realistiskt Charles, för att inte tala om vilken fantastisk modell det där!
Makalöst!
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking tor nov 12 2015, 06:11

Kul att höra Cas. ☺ Tack för din kommentar.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Mal tor nov 12 2015, 18:33

HELVETTI.......säger jag bara....löjligt snyggt.

Charles...du sätter fan ribban gång på gång...hur fan ska jag hinna med haha....detta är inspirerande för mig mycket i vädring...

Den ser fan ut att vara 1:1....

Grymt snyggt o höga betyg från mig..
Mal
Mal


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking tor nov 12 2015, 19:17

Mal skrev:HELVETTI.......säger jag bara....löjligt snyggt.

Charles...du sätter fan ribban gång på gång...hur fan ska jag hinna med haha....detta är inspirerande för mig mycket i vädring...

Den ser fan ut att vara 1:1....

Grymt snyggt o höga betyg från mig..


😅😅😅😅😅😅😅!!!! Stor tack mannen. Det är lugnt. Du bara hålla tillbaka och vill inte gör mig ledsen. ☺

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking tor dec 17 2015, 23:19

Jag har arbetat på en trailer för Scania 142H 'long-based' chassi under en tid nu. Hittills är där jag är. Jag har äntligen lagt sido vindavvisare, som jag målat svart. Jag tonas också ner några av vittring på passagerare sidan. Fortfarande har en liten nedtoning nära vindrutan samt.

Trailer var scratch byggt och det är 90% färdigt. Jag måste lägga till mer information och en lite mer subtil vädring runt släpet. Jag försökte göra så att det ser lite ur gammal genom sin konstruktion men ändå har en ganska modern känsla till resten av det övergripande utseendet. Jag beslutade den blandat färg combo; har trailern hade målats oprofessionellt flera gånger under sin hårda körning. Och, jag ville vara annorlunda och sticka ut lite från de andra. Smile

Jag gör de prefabricerade betongplattor som så småningom kommer att placeras på släpvagnen när jag är klar..Jag experimentera med olika material. De du ser i bilderna är gjorda av poster boards. Vi får se vad jag sluta med.
Så jag hoppas att ni gillar släpet och övergripande utseendet på denna traktor / trailer/combo hittills.

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul3_zpschdnnux2

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul4_zpsax0hjurb

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul6_zpss7hxmbzu

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_tyres3_zpso9dket6b

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul7_zpsync6995o

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_rear_end2_zps4axssgag

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_rear_end_zpsngdd4g7l

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_front_steps_zpsik250vos

----------------------------

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_scuff_zpsqqnfghk9

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_scuff2_zpsi06tg6yb

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_slabs_zps3hkuj0tg

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_slabs2_zpsbn4x52x8

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul10_zps8ovyabif

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_front_end_zpsw1dubjdc

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_front_end3_zpsja8xpbh6

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul11_zps7yc8l7h7

-------------------------------

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_tractor_side_deflectors_zpsqko7czf9

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_rear_end4_zpsprrjcspq

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_rear_end5_zps48xi8rrc

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_front_steps2_zpsjbphmmu6

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_tie_downs_zpstwmsbqst

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_front_end4_zpslktzgngl

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_front_end5_zpsyxzowntr

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_scuff4_zpskjsnueyk

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul14_zpsmtc6nglu

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul_rear_end6_zpseltk3o9w

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul15_zpsz3nwtvka

Steel Haul - trailer progress update!  Slab_haul12_zps31jqn9b2

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Janne.S fre dec 18 2015, 00:09

Så jäkla snyggt!!!!!!
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Warsawpact fre dec 18 2015, 12:05

Fotorealistiskt !! cheers cheers
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking fre dec 18 2015, 12:15

Tackar.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av frznlogic fre dec 18 2015, 15:00

Du gör som vanligt helt sinneslöst vackra skapelser. Om jag kan göra en tiondel av det du gör så... 😉

frznlogic


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av tiking fre dec 18 2015, 15:06

frznlogic skrev:Du gör som vanligt helt sinneslöst vackra skapelser. Om jag kan göra en tiondel av det du gör så... 😉

Snäll sagt av dig. Fast jag tycker att trailern är 'ok'. Så där. Men jag gör det bästa jag kan. Tack för din förtrogenhet om mig.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av TommyKillander fre dec 18 2015, 16:40

Om det inte vore för träbjälken som ekipaget står på så hade jag med mitt liv som pant svurit på att det var ett foto av en äkta trailer i skala 1:1

Makalöst!
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Steel Haul - trailer progress update!  Empty Sv: Steel Haul - trailer progress update!

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet