IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

+2
Azgaron
Patrik K
6 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K sön maj 31 2009, 00:37

Hallojsan hejsan byggers !!!
Första gången jag lägger upp något på ett byggforum, beror väl mestadels för att jag inte vetat hur man gjort tidigare men en gnutta lathet har även spelat viss roll Rolling Eyes Smile

Kunde inte hålla mig längre efter jag såg att Warsawpact börjat lira med sin VF-1J (vilken jag för övrigt också har liggandes påbörjad, skall se om jag ids fota den med Rolling Eyes ).
Serien "Super Dimension Fortress Macross" (Robotech i USA) är och kommer för alltid att vara den anime-serie som ligger mig varmast om hjärtat, dels för att den fick in mig på anime-spåret och dels för att VF-1:an KICKS ASS !!! Twisted Evil Twisted Evil
Visst finns det andra fräna maskiner i Macross-universumet, VF-25 Messiah kommer god tvåa och på tredje plats joggar VF-0 Phoenix in, men VF-1:an är ändå speciell.
Hur som helst så kommer nu här min VF-1A Valkyrie i "soldat"-mode, eller "Battleiod" om du frågar en japan och "Battroid" om du frågar en amerikan, målning & märkning kommer att bli i standard-målning ljusbrun/vit. http://www.macross2.net/m3/sdfmacross/vf-1a-valkyrie/vf-1a-battroid.gif Modellen är så smart konstruerad att alla "kroppsdelar" sitter ihop med polycaps (gummimojänger) så dom kan målas för sig och sedan tryckas ihop, busenkelt och genialt Hasegawa !! Cool
Men nog pratat/skrivet, här kommer bilderna så håll till godo och hoppas det smakar !!!

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid 38669263445_dd6b7f05f6_c
Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid 38856635154_0439bcb93c_c
Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid 38856635054_7a554523c2_c
Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid 38669263755_916be2b7b7_c

/Patrik


Senast ändrad av Veritech79 den mån jan 08 2018, 09:28, ändrad totalt 3 gånger
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Azgaron sön maj 31 2009, 01:16

Trevligt Patrik! Kul att se din VF-1A! Ser bra ut så långt!

Vore väl tusan om jag inte kan få ändan ur och visa mina Max och Millia VF-1or!

Ett par av mina favoriter är VF-17 och VF-19!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Janne.S sön maj 31 2009, 09:16

Gaaaaaah! Blir inte alls sugen på bygga macross nu va? Razz

Helläckert!!!!

Välkommen till forumet förresten....kul med fler sci-fi byggers cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Warsawpact sön maj 31 2009, 16:55

Helskönt med ännu en Sci-fi byggare och hjärtligt välkommen till forumet!

Otroligt roligt med ännu en person som slår ett slag för sci-fi modeller, speciellt Macross som är en sådan bra sere Smile !
Skulle tänkta mig att de där polycapsen är i samma stil som med alla " mechas" som görs i japan och framförallt Gundams.

Kommer att följa det här bygget garanterat, utan minsta tvekan.

Det känns som om fler personer har Macross kits liggande ( framförallt VF-1or verkar vara tämmlige tätt med)

Janne....är det inte dags att börja med Macross nu?! Cool

/

Chrille
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K mån jun 01 2009, 00:26

Warsawpact skrev:Helskönt med ännu en Sci-fi byggare och hjärtligt välkommen till forumet!

Otroligt roligt med ännu en person som slår ett slag för sci-fi modeller, speciellt Macross som är en sådan bra sere Smile !
Skulle tänkta mig att de där polycapsen är i samma stil som med alla " mechas" som görs i japan och framförallt Gundams.

Kommer att följa det här bygget garanterat, utan minsta tvekan.

Det känns som om fler personer har Macross kits liggande ( framförallt VF-1or verkar vara tämmlige tätt med)

Janne....är det inte dags att börja med Macross nu?! Cool

/

Chrille

Tackar så mycket Chrille !!! cheers
Klart man är sci-fi byggare, finns ju inget i den riktiga världen som slår en VF-1:a så då får man allt hålla sig till fantasins värld. geek
Blev helt eld & lågor när Hasegawa annonserade att det var Valkyrie´s på G till hyllorna, förhandsbokade tills fingrarna blödde. Very Happy
Har införskaffat de flesta av kärrorna utom VF-1D, VT-1, VF-19 & -21, får se om det blir av i framtiden.

Vad det gäller uppdateringar på denna modell så skall jag förvarna dig redan här att sitt inte uppe sömnlös om nätterna och vänta på nya bilder, jag bygger inte i blixtens hastighet direkt. Men så fort det blir något gjort så dyker det upp här !!! Very Happy cheers

Att jag skrev "gummimojänger" om polycaps var för att även de som inte är lika insnöade som oss på mechas skulle hänga med Very Happy geek
Har byggt mig några Gundam´s (Bandai´s HG-modeller i 1/144) å dom är helt klockrena, skitroliga att bygga och nice å ha på hyllorna.
Men det är ju inte bara Gundam & Macross som kör med polycaps, jag skall lägga ut bilder på grejer som jag har på hyllorna som kommer få dig att häpna Chrille...HÄPNA !!!
lol!

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K mån jun 01 2009, 00:28

Här kommer förresten en otroligt härlig videosnutt för den som gillar Macross  Very Happy  Very Happy

https://www.youtube.com/watch?v=UIWos4EbnYM

Håll till godo & njuuuuut !!!  sunny  sunny


Senast ändrad av Veritech79 den mån jan 08 2018, 09:29, ändrad totalt 1 gång
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K mån jun 01 2009, 00:32

Å här kommer en sida för den som vill gotta ned sig ordentligt i allt vad Macross mechas innebär !!! cheers Very Happy
http://www.macross2.net/m3/m3.html

/Patrik


Senast ändrad av Veritech79 den ons jun 09 2010, 21:41, ändrad totalt 1 gång
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K mån jun 01 2009, 00:35

Azgaron skrev:Trevligt Patrik! Kul att se din VF-1A! Ser bra ut så långt!

Vore väl tusan om jag inte kan få ändan ur och visa mina Max och Millia VF-1or!

Ett par av mina favoriter är VF-17 och VF-19!

Håkan

Tackar så mycket !!!

Vi kan säga så här Håkan...JAG VILL SE DINA VF-1:or !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Very Happy Very Happy

Nu har du helt enkelt inget annat val än att visa dom. lol!

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K mån jun 01 2009, 00:37

Janne.S skrev:Gaaaaaah! Blir inte alls sugen på bygga macross nu va? Razz

Helläckert!!!!

Välkommen till forumet förresten....kul med fler sci-fi byggers cheers

Tack Janne !!

Man är ALLTID sugen på att bygga Macross !!! Wink Very Happy

Du har väl en eller två som ligger eller ??

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Janne.S mån jun 01 2009, 10:15

Härlig filmsnutt måste jag säga Very Happy

Och nej, jag har inget Macross liggandes någonstans Sad Jag ska boka en YF-19 i 1/48...tror jag ska hålla mig till 1/48 även för Macross. Vad jag har förstått så kommer inte YF-17 i 1/48 vara ett unikum utan ALLA ska komma ut i den skalan! cheers
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Warsawpact mån jun 01 2009, 12:35

Janne.S skrev:Härlig filmsnutt måste jag säga Very Happy

Och nej, jag har inget Macross liggandes någonstans Sad Jag ska boka en YF-19 i 1/48...tror jag ska hålla mig till 1/48 även för Macross. Vad jag har förstått så kommer inte YF-17 i 1/48 vara ett unikum utan ALLA ska komma ut i den skalan! cheers

Indeed Janne, härliga filmsnutt.

Bra att gawa börjar med att biffa upp skalan på sina diverse produktionsserier t.ex. Macross.
Synd att inte Finemolds gör samma sak...varför 1/72 scala på vissa och några få i 1/48?
En solid 1/48 skala på Star Wars fronten ifrån Finemolds är efterlängtat och att Gawa nu gör Macross pånytt fast i 1/48 är helt rätt!

Som den enorma Japan-fanatikern som man är så måste jag säga att fenomenet anime som kommer ifrån japan finns det inget som slår...speciellt när det kommer till sci-fi / flyg genren.
Favoritanimeerna för mig är Yukikaze tätt följt av en delad andraplats med Gundam & Patlabor
Men även Macross är en helt klockren sereie den med...Smile


Hur skall du måla den, med pensel eller med Airbrush?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Azgaron mån jun 01 2009, 12:49

Macross modeller i 1/48 låter mumma! Om inte plånboken dör alldeles får det bli en iaf! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K tis jun 02 2009, 22:58

Warsawpact skrev:
Hur skall du måla den, med pensel eller med Airbrush?

Det lutar nog åt att pensla den, har inte direkt någon yta just nu att hållas med sprutan (köpslår fortfarande med sambon om ett av våra förråd...med lite isolering å gipsväggar så blir det perfekt som hobbyrum !! Very Happy ), skall bara införskaffa de rätta gunze-färgerna så sätter jag igång.
Skall bli jäkligt skoj att få lite färg på den, får se om jag lyckas täcka den illröda panelen bara, får väl lägga en mörkgrå grund och hoppas på det bästa...eller kanske en svart. Vad tror du skulle funka bäst ?? confused

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Janne.S tis jun 02 2009, 23:10

Jag skulle ta mörkgrått med tanke på hur mycket vitt det faktiskt är i modellen Very Happy
Janne.S
Janne.S
Moderator
Moderator


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Warsawpact tis jun 02 2009, 23:23

Veritech79 skrev:
Warsawpact skrev:
Hur skall du måla den, med pensel eller med Airbrush?

Det lutar nog åt att pensla den, har inte direkt någon yta just nu att hållas med sprutan (köpslår fortfarande med sambon om ett av våra förråd...med lite isolering å gipsväggar så blir det perfekt som hobbyrum !! Very Happy ), skall bara införskaffa de rätta gunze-färgerna så sätter jag igång.
Skall bli jäkligt skoj att få lite färg på den, får se om jag lyckas täcka den illröda panelen bara, får väl lägga en mörkgrå grund och hoppas på det bästa...eller kanske en svart. Vad tror du skulle funka bäst ?? confused

/Patrik

En grå basecoat vore toppen.
I och med att du har grått som basecoat så blir det med automatik lättare att använda vitt sedan, om t.ex. du skulle använt svart så skulle det svarta lysa igenom och flera antal lager med vit färg skulle behövas.
Sedan så fungerar brunt ( i vilken nyans) i stort sätt på alla slags undercoats.

Om du vill göra det lätt för dig o samtidigt få en väldigt, väldigt vin yta så kan jag rekommendera Games-Workshops Svarta + Gråa grundsprayer. ( De har en vit grundspray men jag har bara haft dålig erfarenhet med den) Men eftersom det är GW så kommer det att kosta, det vill jag lova, men finare hobbyspray i tryckburk tror jag inte finns.

Vad har du planer för glas/plexi partierna, som t.ex Robotens öga? Fick du med några clear-parts?
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Caverö tor jun 04 2009, 15:57

Välkommen till forumet och välkommen till en sci-fi byggare. Jag är helt lost i denna världen men kull att ni vet desto mera.
däremot så kan man alltid applicera tekniker tvärs över olika typer av byggen, så det ser ut aom en tuff sak du bygger. cheers
Caverö
Caverö


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K tor jun 04 2009, 22:51

Janne.S skrev:Jag skulle ta mörkgrått med tanke på hur mycket vitt det faktiskt är i modellen Very Happy

Mörkgrått får det bli !! Very Happy

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K tor jun 04 2009, 23:02

Warsawpact skrev:
Veritech79 skrev:
Warsawpact skrev:
Hur skall du måla den, med pensel eller med Airbrush?

Det lutar nog åt att pensla den, har inte direkt någon yta just nu att hållas med sprutan (köpslår fortfarande med sambon om ett av våra förråd...med lite isolering å gipsväggar så blir det perfekt som hobbyrum !! Very Happy ), skall bara införskaffa de rätta gunze-färgerna så sätter jag igång.
Skall bli jäkligt skoj att få lite färg på den, får se om jag lyckas täcka den illröda panelen bara, får väl lägga en mörkgrå grund och hoppas på det bästa...eller kanske en svart. Vad tror du skulle funka bäst ?? confused

/Patrik

En grå basecoat vore toppen.
I och med att du har grått som basecoat så blir det med automatik lättare att använda vitt sedan, om t.ex. du skulle använt svart så skulle det svarta lysa igenom och flera antal lager med vit färg skulle behövas.
Sedan så fungerar brunt ( i vilken nyans) i stort sätt på alla slags undercoats.

Om du vill göra det lätt för dig o samtidigt få en väldigt, väldigt vin yta så kan jag rekommendera Games-Workshops Svarta + Gråa grundsprayer. ( De har en vit grundspray men jag har bara haft dålig erfarenhet med den) Men eftersom det är GW så kommer det att kosta, det vill jag lova, men finare hobbyspray i tryckburk tror jag inte finns.

Vad har du planer för glas/plexi partierna, som t.ex Robotens öga? Fick du med några clear-parts?

Det får bli en mörkgrå basecoat, blir nog enklast så som sagt Smile

Har bara provat GW:s vita grundspray och kan hålla med dig om att den inte är riktigt hundra, den blir för grov eller vad man skall kalla det.
Den funkar väl bra till WH-figurer å dylikt, men till min lilla transformerande vän så får det bli humbrols 27 på sprayburk cheers Very Happy

Visst finns det clear-parts i lådan, inte så många förvisso (kamera-linsen till huvudet, strålkastarna på axlarna samt positionsljusen på benen) men dom skall alla få sig en dos av diverse clear-färger Smile

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K tor jun 04 2009, 23:08

Caverö skrev:Välkommen till forumet och välkommen till en sci-fi byggare. Jag är helt lost i denna världen men kull att ni vet desto mera.
däremot så kan man alltid applicera tekniker tvärs över olika typer av byggen, så det ser ut aom en tuff sak du bygger. cheers

Tack så mycket !! Very Happy

Sci-Fi är en helt underbar värld att förlora sig i emellanåt, kommer ihåg att när jag var liten så önskade jag inget hellre än att det skulle dimpa ned ett stort rymdskepp så vi kunde få riktiga Valkyrie´s som susade runt i lufthavet !!! Very Happy geek

Jo visst är det en frän liten skapelse jag bygger men jag kan lova dig att jag ännu fränare grejer på lager Wink Very Happy cheers

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Warsawpact tor jun 04 2009, 23:40

Uhm.....Humbrols 27 på sprayburk ...kan.....nog vara samma som jag använde till min Star Wars Delta 7.
Den är betong i aerosolform! Neutral


Fräna grejer på lager, redigt härligt Very Happy Då är vi två


Vore trevligt att se dina kreationer på något av IPMS GBG's månadsmöten.
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K tis jun 09 2009, 00:21

Warsawpact skrev:Uhm.....Humbrols 27 på sprayburk ...kan.....nog vara samma som jag använde till min Star Wars Delta 7.
Den är betong i aerosolform! Neutral


Fräna grejer på lager, redigt härligt Very Happy Då är vi två


Vore trevligt att se dina kreationer på något av IPMS GBG's månadsmöten.

Betong i aerosolform säger du, behöver tänka över mitt val av färg alltså...hmmm, får leta upp GW´s gråa då antar jag.
Men det är ju skatteåterbäring när som helst så jag får väl passa på att skaffa två burkar cheers Very Happy
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av johan r tor jun 11 2009, 01:03

Jag får säga som Caverö. Jag är helt väck vad gäller denna genre, men dom ser väldigt fräcka ut.

Glöm nu inte att lägga upp bilder på det du hade i hyllan Exclamation

// Johan
johan r
johan r


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Warsawpact tor jun 11 2009, 13:18

Johan R skrev:

Glöm nu inte att lägga upp bilder på det du hade i hyllan Exclamation

// Johan


Instämmer...vore roligt att se vad du har för mer kreationér på hyllorna Very Happy
Warsawpact
Warsawpact
Starwarsviritous
Starwarsviritous


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K tor jun 11 2009, 18:53

Warsawpact skrev:
Johan R skrev:

Glöm nu inte att lägga upp bilder på det du hade i hyllan Exclamation

// Johan


Instämmer...vore roligt att se vad du har för mer kreationér på hyllorna Very Happy

Det kommer pöjkar, bara jag får tid att fota så Very Happy
Kan nog lova att ni inte väntar förgäves !! cheers Twisted Evil

/Patrik
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Patrik K mån aug 10 2009, 22:00

Warsawpact skrev:
Johan R skrev:

Glöm nu inte att lägga upp bilder på det du hade i hyllan Exclamation

// Johan


Instämmer...vore roligt att se vad du har för mer kreationér på hyllorna Very Happy

Nu finns det bilder på det där fräna jag har på hyllan i Bildrutan Very Happy
https://ipmsgoteborg.swedishforum.se/bildrutan-f9/kotobukiya-1-72-armored-core-crest-cr-c75u2-close-combat-version-t574.htm
Patrik K
Patrik K


Till överst på sidan Gå ner

Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid Empty Sv: Hasegawa VF-1A Valkyrie Battleoid

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet