IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

+7
Marlin
Azgaron
TommyKillander
Stefan E
cas
glimturen
Zander_Lindstrom
11 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons okt 18 2017, 15:32

Tack för tipsen alla!
Jag beslutade mig för att ta en paus i några dagar och skrev till några lastbilsbyggare med frågor.
Hittade den här och blev snabbt varse om att det är lite problematiskt och att man måste bygga ihop karossen först och sedan modda hytten lite.
Ska försöka mig på det där, men får troligtvis måla om hytten igen.
Italeris beskrivning säger att man ska limma fast hytten del för del, vilket uppenbarligen inte gick att göra för min del. Känner mig optimistisk inför slutfasen av bygget, bilder kommer så fort jag börjat igen! Smile

https://www.die-leitplanke.de/herzlich-willkommen/modelle-im-bau-1/mercedes-benz-actros-mp4-gigaspace-italeri-m-1-24/
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E ons okt 18 2017, 15:53

Hejsan!

Ja, jag tror mera på den metoden, jag skulle aldrig våga ge mig in på att montera delarna separat som Italeri vill, på ett såpass viktigt steg i bygget.


Limma ihop hytten först, sen får du ta problemen som kommer allteftersom, men vänta med den definitiva målningen (om möjligt) tills du verkligen ser att du får dit den utan problem.

Nu blir man ju riktigt sugen att bygga en Lastbil igen....

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons okt 18 2017, 19:51

Stefan E skrev:Hejsan!

Ja, jag tror mera på den metoden, jag skulle aldrig våga ge mig in på att montera delarna separat som Italeri vill, på ett såpass viktigt steg i bygget.


Limma ihop hytten först, sen får du ta problemen som kommer allteftersom, men vänta med den definitiva målningen (om möjligt) tills du verkligen ser att du får dit den utan problem.

Nu blir man ju riktigt sugen att bygga en Lastbil igen....

Stefan  sunny

Där har vi allt en erfarenhet till nästa gång. Råkade väl hamna där som många byggare hamnar när de monterar dit landningsställen på flygplan innan målning och sedan upptäcker att det blir jobbigare. Smile
Men skulle sedan hytten bli helt åt helskotta på den här, så har jag iaf. ett bra chassi färdigt ifall jag köper en ny merca. Wink
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E ons okt 18 2017, 20:43

Friskt brunnet, hälften vunnet.....   Laughing

Håller en tumme!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom tor okt 19 2017, 23:34

Hytten gick inte att rädda, jag får köpa en ny Merca och ta hytten därifrån. Tills vidare, så hamnar vagn-delen i hyllan.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 22686510
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen fre okt 20 2017, 23:06

Usch så tråkigt på den fina inredningen och allt jobb du lagt ned. Crying or Very sad
Jag hoppas det blir en uppföljning med ny hytt! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander lör okt 21 2017, 00:08

Ajdå!

Det var tråkigt, hoppas din fina detaljering och dina ideer hänger med in i nästa hytt! Jag gillade det skarpt!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron lör okt 21 2017, 00:12

Trist med hytten! Ser fint ut annars! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas lör okt 21 2017, 08:47

Lite trist att det inte gick att få dit hytten som det var tänkt, men chassit är ju strålande!
Bygg nåt med bra passform för att få tillbaka lite Byggmodellen härnäst!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom mån okt 23 2017, 15:44

Sticker väl in på fredag och köper en ny Actros i Lidköping, så jag återupptar väl projektet så fort som möjligt. Bygger på en Volvo istället nu medans jag väntar, ställde in chassit i vitrinskåpet bara så att det inte ska damma på det.

Men det gäller att se det positivt, nu kommer jag ju få en massa reservdelar till ett framtida bygge, kanske rent av får ett infall och bygger mig en långtradarlastbil, eller en dragbil med två bakaxlar i framtiden. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom tis okt 24 2017, 22:32

Klappa, Actros tagning 2, BÖRJA!
Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 22835610

Fick förmånligt nog låna lite pengar när jag ändå var inne i Lidköping, så jag köpte en ny Merca.
Lika bra att sätta ihop hytten på en gång tänkte jag och när allt var på så ställde jag den uppe på lack-skåpet för att den skulle få stelna lite tills imorgon.
Det var väl inte helt 100% bra passform på hytten, men fortfarande hyfsat bra. Fast sedan så är det ju en Italeri man bygger och inte en Tamiya, så det är inte värre än Hasegawas Draken t. ex. Smile

Hade mat-koma typ hela dagen eftersom att jag natten till idag var så vansinnigt sugen på hamburgare och bestämde mig för att göra en riktigt flôtig amerika-burgare.
Sagt och gjort, halvvägs till en hjärtattack, tror knappt ens att jag skulle klara att bygga ett torn av klossar efter den där. Very Happy

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 22752910
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen tis okt 24 2017, 23:50

Skaplig burgare och fin hytt! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas ons okt 25 2017, 05:48

Skam den som ger sig!
Mmmm, stabil burgare alltså. Nu blev jag hungrig.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E ons okt 25 2017, 10:21

SÅ ska en riktig hamburgare se ut!  cheers

Det är en normalburgare i det stora landet i väster....  drunken

Du fick ihop hytten snyggt den här gången!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Azgaron ons okt 25 2017, 10:56

Ser bra ut! Lycka till med bygget! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Gigabyte ons okt 25 2017, 12:26

Kul att du kan ta upp bygget igen , ser fint ut cheers .
 
En lite tanke ställare o inspiration  för mig !

 // Kent  sunny
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons okt 25 2017, 13:44

Tack så mycket grabbar. Smile
Jag får väl använda den gamla hytten till att träna lite på att skala bort delar på den eller något.
Jag brukar ju alltid rosta brödet lite på burgarna, men den här gången så var det så mycket fett i pannan att den sög åt sig som en tvättsvamp.  Razz

Kent: Kul att man kan hjälpa till isåfall. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander ons okt 25 2017, 15:18

Snygg omtagning av hytten, kul att du tog upp bygget så snabbt!

Mmmm... nu blev jag också sugen på hemmagrillad burgare!

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom tis nov 28 2017, 16:26

Det har alltså gått över en månad sedan jag byggde något. Jag har hållit på och bytt medicin och varit lite ur spel, men är tillbaka på spåret igen nu.
Givetvis så hade ju avtryckaren fastnat i airbrushen, så jag fick smörja själva mekanismen lite med symaskinsolja, ultraljudstvätta munstycket och köra Tamiyas airbrush rengöring genom ett par gånger. Efter lite pyssel så funkar allt fint, tänka sig och jag blev inte irriterad en enda gång.  Laughing

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 24135210

Tog ingen bild innan, men det var en limfläck på där som t. om syntes från rymden. I det här läget så uppenbarar sig två små miniatyrer av mig själv på varje axel. Den rationelle ängeln och den irrationelle djävulen.
Den irrationelle djävulen sa till mig att "Skit i det, det kommer bara dröja längre innan du kan slänga på metallfärg sen, du orkar inte göra något" och den rationelle ängeln sa att "Gör du ingenting nu så kommer du ångra dig sen, konsten tar tid!".
Så efter en stunds funderande så bestämde jag mig för att följa ängelns råd och slipa bort limfläcken.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 24135211

Det gick ju som smort, så nu dränkte jag resten av hytten i färg.
Den svarta grundfärgen på den gamla hytten blev rätt flammig i färgen, så jag bestämde mig för att vara extra noggrann med den här så att allt skulle bli rätt.
Det enda problemet var bara att det var lite damm på plasten som jag får polera bort sen.
När jag kunde spegla mig och kika om jag hade oregano på tänderna eller inte, så bestämde jag mig för att det var klart.

Nu låter jag kompressorn vila och låter färgen få lägga sig lite innan jag går lös med MRP Super Silver.
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av glimturen tis nov 28 2017, 23:06

Trevligt att du är tillbaka i byggandet!
Snyggt målat och helt rätt att ta bort skönhetsfläckar du inte är nöjd med! cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Zander_Lindstrom ons nov 29 2017, 00:56

glimturen skrev:Trevligt att du är tillbaka i byggandet!
Snyggt målat och helt rätt att ta bort skönhetsfläckar du inte är nöjd med! cheers

Tack så mycket!
Med facit i hand så kan jag väl hålla med om att det var rätt gjort.  Cool

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 24172410

Mr Paint Super Silver följde sen.

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 24171610

Och de nya väggarna är tighta som thai... de är tajta...
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av cas ons nov 29 2017, 05:28

MRP Super silver säger du?
Blev ju kalas på alla de sätt!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av TommyKillander ons nov 29 2017, 07:54

Kul att ha dig tillbaka vid byggbordet igen, Zander!

Snyggt jobbat med lackningen av hytten, ser kalas ut Smile

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Stefan E ons nov 29 2017, 10:50

Supersnyggt!  cheers

Rena silversurfaren.....  drunken

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av tiking ons nov 29 2017, 12:16

Zander_Lindstrom skrev:Tack för tipsen alla!
Jag beslutade mig för att ta en paus i några dagar och skrev till några lastbilsbyggare med frågor.
Hittade den här och blev snabbt varse om att det är lite problematiskt och att man måste bygga ihop karossen först och sedan modda hytten lite.
Ska försöka mig på det där, men får troligtvis måla om hytten igen.
Italeris beskrivning säger att man ska limma fast hytten del för del, vilket uppenbarligen inte gick att göra för min del. Känner mig optimistisk inför slutfasen av bygget, bilder kommer så fort jag börjat igen! Smile

https://www.die-leitplanke.de/herzlich-willkommen/modelle-im-bau-1/mercedes-benz-actros-mp4-gigaspace-italeri-m-1-24/
Vilken bra länk. Tack för den. Smile Nice progress med detta bygget. Ska fortsätta kolla tråden.

tiking
De slitna lastbilarnas mästare


Till överst på sidan Gå ner

Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24 - Sida 4 Empty Sv: Italeri Mercedes-Benz Actros MP4 Gigaspace 1/24

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 6 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet