IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

+6
linusorn
Zander_Lindstrom
TommyKillander
Stefan E
Gigabyte
Azgaron
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 5 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av TommyKillander ons okt 24 2018, 18:58

Wow!

Koboj-tapeten är räddad cheers Very Happy

Årets kulturgärning!

Också; snyggt jobbat med stommar och skåp king

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin ons okt 24 2018, 19:12

Tackar mina Herrar, det värmer gott. I love you
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron ons okt 24 2018, 20:56

Snyggt jobbat! Kul sätt att synliggöra tapeten! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin ons okt 24 2018, 21:35

Tack Håkan. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Gigabyte tor okt 25 2018, 23:20

Bra att du kunde spara en del av den gamla charmen  , lätt att bara rusa i väg o glömma gamla värden när man renoverar kök o dylikt .

fint jobbat Bosse  Smile


  //Kent
Gigabyte
Gigabyte


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre okt 26 2018, 08:05

Tack Kent. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån nov 12 2018, 08:17

Hejsan,

Ja då har man varit i stugan och jobbat lite igen.
Anne och jag körde upp lite mer skåp och täcksidor till köket.
Och även om jag har en rätt stor bil så går det inte att få in diskbänkens 246cm långa skiva i bilen.
Utan den måste ligga på taket, så jag ville ha upp de saker som måste ligga på taket innan snön och halkan kommer.

Sagt och gjort.
Vi hade även en stämp med oss.
Hörnstolpen på altanen håller på att säga upp sig.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 31968410448_2439b069ae_h117 by Bosse Persson, on Flickr

Och så kan jag inte ha det.
Snölasterna kan ju knäcka taket ändå.
Så in med en rejäl stämp som får hålla upp hörnet tills jag får tid och råd att fixa detta permanent.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 45790133262_d753a3fffb_h118 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 30899737647_34071dcf6d_h119 by Bosse Persson, on Flickr

Det blev inget gjort i köket denna helg, men till första advent kommer jag nog jobba lite på den fronten.
Fortsättning följer.....

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public mån nov 12 2018, 09:03

Heh! I princip detsamma som att vidga kroppshalvorna med en bit gjutstam i syfte att förbättra anliggningen mot vingarna. Very Happy

Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån nov 12 2018, 09:12

Tack Matt. Very Happy
Helt rätt, samma princip.
Jag vill ju inte att hammarbandet och takstolarna närmar sig marken. Razz
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av TommyKillander mån nov 12 2018, 19:37

Marlin skrev:
Jag vill ju inte att hammarbandet och takstolarna närmar sig marken. Razz

Laughing Laughing Very Happy

-"Nä, var sak på sin plats", som min gamla mormor brukade säga..

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån nov 12 2018, 20:00

Tack Tommy. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public mån nov 12 2018, 21:09

TommyKillander skrev:" — Nä, var sak på sin plats", som min gamla mormor brukade säga.
Säkerligen en samhällets stöttepelare även hon. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron tis nov 13 2018, 01:45

Bra jobbat Bosse! Med allt jobb ni lagt ner vore det ju inte kul ifall lite snö skulle sabba allt!

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis nov 13 2018, 09:08

Tack Håkan. Very Happy
Jo många arbetstimmar har det blivit.
Och ännu fler finns kvar.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av glimturen mån nov 19 2018, 20:36

Stiligt stolpat stoppar slaskig snölast! Very Happy
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis nov 20 2018, 08:01

Tack Rickard. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis apr 23 2019, 10:08

Hejsan,
Stugsäsongen 2019 har äntligen börjat.
I onsdagskväll kom vi till stugan för att fira påsk och fortsätta med köksbygget.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47621097682_262e1938a4_h120 by Bosse Persson, on Flickr

På torsdagsförmiddagen satte Axel och jag igång med arbetsbänken.
Först en täcklist så kylskåpsdörren har lite svängrum.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47621097512_069af9b9e0_h121 by Bosse Persson, on Flickr

Sen drar vi lite el ledningar.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 32731132877_1c4aced73c_h122 by Bosse Persson, on Flickr

Sen blev det Långfredag och ett helt oplanerat besök till IKEA för att köpa de två bänkskåp som saknades. Det blev även en häll och en ugn, samt påfyllning av briketterna till grillen. Very Happy
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 32731137577_e27fedf6de_h123 by Bosse Persson, on Flickr

På Coop i Uppsala gjorde jag ett fynd, en bred stekspade till att lossa laxbitar vid grillen. cheers
Jag har letat efter en i flera år, och självklart borde jag ha kunnat räkna ut med lillfingret att Weber skulle ha en i sitt sortiment. Så 200.- fattigare, men lyckligare blev jag på det besöket.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47673937041_005e346041_h124 by Bosse Persson, on Flickr

Sen blev det dags för lite middag.
Grillad oxfilé med grillade grönsaker. pig
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47621102932_63efc31774_h125 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 40707650533_e344491869_h126 by Bosse Persson, on Flickr

Under tiden jag grillade skruvade Axel ihop skåpstommarna till arbetsbänken.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 46758125735_0881196418_h126 by Bosse Persson, on Flickr

Sen blev det lördag och bygget fortsatte.
En skena skruvades i väggen så vi har något att hänga skåpen i.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 32731140937_2c87a8b8f0_h128 by Bosse Persson, on Flickr

En täcksida mot kylen skruvades fast i ett underskåp.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 33796552908_70891a1fcf_h129 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 46758127295_c3d468eb05_h130 by Bosse Persson, on Flickr

Lite lunch måste man ha även på Påskafton.
Rostat bröd med lite gravad lax och en kall öl duger gott i vårsolen på altanen.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 32731143707_f3cb8df834_h131 by Bosse Persson, on Flickr

Taklist och nya kulo dosor skruvades sen upp.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 46758129105_fa9139ac64_h132 by Bosse Persson, on Flickr

Man blir törstig av att arbeta, så ett glas vitt vin svalkade gott medans grillen tändes.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47621106992_bc26b8f5e1_h133 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 32731149977_62c98c7bf7_h145 by Bosse Persson, on Flickr

Axel tyckte han kunde arbeta vidare i köket istället för att slappa på altanen.
Så han vägde in skåpen och skruvade sen ihop dem helt själv untan instruktioner från mig.
Jag tror han skulle bli en väldigt bra hantverkare om han vill. I love you
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 33796556988_ac52e4809b_h134 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 46758130335_d4017e67b9_h135 by Bosse Persson, on Flickr

Sen var det dags för påskmiddag, grillade lammfärsbiffar med grillade grönsaker och potatisklyftor.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 32731148057_5035015b61_h139 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47673943181_3f5593f46f_h140 by Bosse Persson, on Flickr

Myggen tittade också fram, så fram med motmedel.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 46758138085_86201401ea_h141 by Bosse Persson, on Flickr

Men middagen kunde iallafall avnjutas på altanen.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 33796564138_15b5870fe9_h142 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 46758138135_2598f25f3b_h143 by Bosse Persson, on Flickr

Sen kom söndagen och Axel hade redan fått skåpen på plats.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 46758131515_d536b53141_h136 by Bosse Persson, on Flickr

Så nu var det min tur att kapa till bänkskivan, alltid ett nervöst moment då man inte får en andra chans.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47673942421_6e02428375_h137 by Bosse Persson, on Flickr
Men jag hade tydligen mätt rätt alla tre gånger innan jag satte cirkelsågen i skivan.
Den passade som hand i handske, och hamnade på plats med bara ett lätt tryck för att få den på plats.
Axel var helnöjd med arbetet.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 33796558878_4485812544_h138 by Bosse Persson, on Flickr

Så han satte igång med att skruva ihop alla lådor, medans Anne och jag drack vin på altanen. Very Happy
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 47621115052_b234e223aa_h144 by Bosse Persson, on Flickr

Och så långt kom vi denna påskhelg.
Förhoppningsvis så kommer lådfronterna till de nya skåpen med posten under veckan, och vi kan få dem på plats under kommande helg. Om inte blir det en massa kabeldragningar och uppsättning av el uttag som ska göras.

Fortsättning följer.....

/Bosse, och Axel.
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron tis apr 23 2019, 11:34

Trevligt sätt att fira påskhelgen med både fint fixande och festande! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis apr 23 2019, 11:52

Tack Håkan, det var en väldigt bra helg.
Lagom mycket fixande, och festande.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Stefan E tis apr 23 2019, 15:21

Glad Påsk till er alla i efterskott!  sunny


Ja, det var en riktig arbetshelg, det!  cheers

Tur du har Axel, han är en blivande hantverkare!  Very Happy


....och snyggt blir det också med gemensamma krafter!  drunken  Shocked


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis apr 23 2019, 15:36

Tack Stefan. Very Happy
Jag måste medge att jag är själv mycket nöjd med resultatet.
Det kommer bli hur snyggt som helst när det väl blir klart.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public tis apr 23 2019, 19:15

Både briketter och bredspade, minsann! Dig kan man då skicka till affären utan en sekunds tövan. Very Happy

Förbålt fint fixat är det minsann också. Friska tag i hela familjen, faktiskt. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis apr 23 2019, 19:33

Tack Matt. Very Happy
Tyvärr måste jag medge att jag är rätt duktig på att handla. Razz
Här näst lär det bli en spikpistol, något jag verkligen "behöver " i stugan.
Och under semester ska ett fönster bytas.
Då lär jag nog "behöva" en tigersåg. Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public tis apr 23 2019, 20:45

Marlin skrev:Då lär jag nog "behöva" en tigersåg. Very Happy
Jag tycker öppet och ärligt synd om vuxna män utan tigersågar. Razz

Dessutom vill du kanske bygga något från Collect-Aire endera dagen. What a Face
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis apr 23 2019, 21:39

Matt_Public skrev:Dessutom vill du kanske bygga något från Collect-Aire endera dagen. What a Face

Tillräckligt bra skäl för att köpa en. Very Happy

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 5 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet