IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

+6
linusorn
Zander_Lindstrom
TommyKillander
Stefan E
Gigabyte
Azgaron
10 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 4 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Stefan E mån 08 okt 2018, 10:34

Skogstapeten blev ju gör-snygg och golvet ser riktigt lyxigt ut!

Mycket snyggt jobbat (och grillat) av er alla!  cheers

Axel har helt klart gjort sig förtjänt av det knepiga fartyget!

Hälsa Anne o Axel från mig!  Very Happy

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån 08 okt 2018, 10:40

Tack Stefan. Very Happy
Visst blev det.
Vi är helnöjda med resultatet.
Hälsningarna kommer att framföras.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron mån 08 okt 2018, 21:46

Snyggt jobbat, Bosse med familj! Tjusigt golv och tapet! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av TommyKillander mån 08 okt 2018, 21:55

Jag är mycket impad över dig och din händiga familj!
Själv håller jag på att renovera en av grabbarnas rum hemma och jag får 0.0 hjälp från resten av familjen Laughing Razz

Snyggt jobbat king

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Zander_Lindstrom mån 08 okt 2018, 23:00

Stiligt! Western-tapeterna var ju riktigt coola med, ett f.d pojkrum månne?
Fan vad sugen jag blev på lax nu!

Jag älskar verkligen det här forumet och kul Bosse att du bryter trenden och sticker in med lite sådana här projekt då och då, matbilderna speciellt uppskattar jag. Smile
Zander_Lindstrom
Zander_Lindstrom


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis 09 okt 2018, 08:09

Tackar mina herrar. Very Happy
Kul att ni gillar vårt projekt.

Man kan inte tvinga någon att delta i arbetet.
Mina 19 åriga tvillingar sätter inte gärna sina fötter i stugan.
Men Axel som är 14 tycker det är kul att åka dit, och han verkligen vill jobba på riktigt.
Skulle tro att den grabben skulle kunna bli en riktigt bra hantverkare.

Själv är jag i grunden utbildad snickare, men har aldrig jobbat (med lön) en dag med det, så för mig är detta rätt lätta saker att göra. Razz
Upptäckte tidigt att jag har allergiska problem med isoleringsmaterialet.
Så jag jobbar på bank istället, och snickrar på fritiden.

Anne upptäckte att hon kan tapetsera när vi började renovera stugan för 13 år sedan.
Kan ju ha något att göra med att hon är rätt duktig på att sy.

Tapeterna är mycket riktigt från när stugan byggdes 1962 och då var det ett pojkrum.
Det gjordes om till kök någon gång i mitten av sjuttiotalet när stugan byggdes ut med tre sovrum och ett badrum.
Jag tycker det är kul att de är bevarade, och jag kommer låta dem vara synliga under diskbänken.

Matintresset kommer från min kära hustru som är riktigt duktig på att laga mat.
Själv kan jag komponera maträtter, men laga dem gör Anne bäst.
Jag är bara glad att hon inte är lika förälskad i grillen som jag är.  I love you
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 675b2534-905c-418c-8cbc-86536994c0aa?fit=crop&h=240&w=694&s=e5883e87d802535e36adc32ee9faa71316ec871e

Så oroa er inte, mat och byggbilder från stugan kommer fortsätta länge till.
Såg förresten i helgen att det är mycket hög tid att byta ut sovrumsfönstret.
Men det får vänta till i sommar. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public tis 09 okt 2018, 12:13

Marlin skrev:Så jag jobbar på bank istället, och snickrar på fritiden.
Säkerligen en betydligt enklare lösning än tvärtom. Very Happy

Också: Kärleken till en rejäl klotgrill både övergår och överglänser det mesta, så det så.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin tis 09 okt 2018, 12:33

Matt_Public skrev:Säkerligen en betydligt enklare lösning än tvärtom. Very Happy

lol!

Onekligen.
Orkar inte ens försöka att analysera vilka problem det omvända skulle ge. Razz

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin fre 12 okt 2018, 08:13

Hejsan,
Som jag redan skrivit annanstans så är nu halva köket inhandlat och lastat i bilen.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 30323354847_2c7000b0e2_h097 by Bosse Persson, on Flickr
Vi har köpt en bänkskiva, 3 väggskenor till skåpen, 3 överskåp och 3 bänkskåp och alla tillbehör som behövs till dem.
Stommarna kunde vi plocka själva på lagret och ta med oss.
Jag fick in alla 25 kollin inuti bilen. Very Happy
Men dörrarna är beställningsvara så de kommer med bil på söndag till hemadressen.
Men jag tror jag har tillräckligt att göra i helgen även utan luckor.

Fortsättning följer.....
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av glimturen sön 14 okt 2018, 00:27

Här kämpas det på med fina insatser!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public sön 14 okt 2018, 08:16

glimturen skrev:Här kämpas det på med fina insatser! cheers
Just! Hela skuffen full med jobb. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin sön 14 okt 2018, 10:14

Tackar mina Herrar. Very Happy
Fullt med jobb är bara förnamnet.
Detta blev sjunde arbetshelgen i rad.
Och jag tror nog det kommer behövas lika många till innan det blir klart.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån 15 okt 2018, 08:15

Hejsan,
Då var arbetshelg nr7 över.
Massor blev gjort, men saker som inte syns så mycket.
Jag satte igång och skruva skåpstommar, medans Anne även denna helg axlade rollen som tjänstgörade pyroman.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 44590518284_3c8deb8dcc_h098 by Bosse Persson, on Flickr

Efter ett tag blev det tråkigt, så jag gick ut i trädgården till Anne med varsitt glas.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 44590530994_2acd73a583_h099 by Bosse Persson, on Flickr

Anne hade jobbat som en furie med att städa upp all gammal bråte i trädgården.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 43498068270_a425b5a6a8_h100 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 44590554034_e5238cc3ad_h101 by Bosse Persson, on Flickr
Schersmin häcken ser rätt bra ut i gul höstprakt. Very Happy

Något senare under lördagen var skåpstommarna ihopskruvade.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 45264847072_3f6023e41e_h102 by Bosse Persson, on Flickr
Eftersom min assisterande snickare Axel inte var med denna helg så får stommarna vila till nästa helg.
Men då ska vi hänga upp dem på väggen.

Lagom till att jag var klar med stommarna var Anne klar med middagen.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 44590558024_1968fbb269_h103 by Bosse Persson, on Flickr
Persiljefyllda vaktlar, med lite lök och vitlök serverade med en potatiskaka och grönpepparsås satt rätt fint efter en arbetsdag.

På hemvägen stannade vi till på Bauhaus.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 30391028907_f9055500d1_h104 by Bosse Persson, on Flickr
Jag upptäckte att de hade 50% rabatt på de stavlimmade ask hyllplan vi ska ha över arbetsbänken i köket.
Där kommer det bli två öppna hyllor, en för mikron och den andra för kaffekoppar etc.
Jag tror det kommer bli snyggt.

Fortsättning följer.....

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Azgaron mån 15 okt 2018, 13:06

Gott jobbat Bosse! Ser inte fel ut med lite vin och mat heller! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån 15 okt 2018, 13:25

Tack Håkan. Very Happy
Med god mat och gott vin känns arbetet mycket lättare. drunken

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public mån 15 okt 2018, 14:26

Långbenta balettkycklingar? Jo, jag tackar. Very Happy

Också: extra pluspoäng för det robusta groggbordet. drunken
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån 15 okt 2018, 15:06

Tack Matt. Very Happy
Byggbordet tål rätt mycket, tror till och med att det skulle klara av hela baren på en finlandsfärja. Razz
Vaktel är jättemumsigt, men lite pilligt att äta.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av glimturen lör 20 okt 2018, 00:23

Bosses bygg och mat firar framgångar med robust finess!
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin lör 20 okt 2018, 11:38

Tack Rickard. Very Happy
Och mer ska det bli så fort kaffet är ur drucket.
Bygghelg #8 ska snart börja.

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån 22 okt 2018, 08:03

Hejsan,
Bygghelg #8 avklarad.
Och detta blev också sista helgen på sommarsäsongen 2018.
Vi stängde av vattnet i helgen i föreningen, och nu blir det inte varje helg längre som vi kommer åka till stugan.

Men Axel och jag hann jobba på rätt bra i lördags.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 45475436231_d3cb32202e_h105 by Bosse Persson, on Flickr
Första skenan uppe på väggen, givetvis hamnade den fel första gången.
Så vi fick ta ner den och mäta om.

Axel fixar ben till två av underskåpen.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 31600778788_68ead4d85c_h106 by Bosse Persson, on Flickr
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 45423764692_29fb524666_h107 by Bosse Persson, on Flickr

På med bänkskivan.
Detta är inte den som ska bli diskbänk, den är för lång för att kunna måtta med.
Så vi använder den kortare skivan som blir arbetsbänk som mall.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 43657969690_f542e7a579_h109 by Bosse Persson, on Flickr

Sen kan man ju gömma sig för pappa under bänken. Very Happy
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 45423767112_9c4f20b746_h108 by Bosse Persson, on Flickr

När väl den övre skenan satt på rätt ställe var det bara till att hänga upp första skåpet.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 45423775472_0fe4bb3820_h110 by Bosse Persson, on Flickr

Cowboytapeten måste ju kunna visas.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 45423778212_6b9af2bb72_h111 by Bosse Persson, on Flickr
Jag hade ursprungligen tänk att den skulle kunnas ses under diskbänken.
Men med lådor under diskhon går inte det, så det fick bli i ett av överskåpen istället.

Alla tre överskåpen upphängda.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 43657976750_af07daad19_h112 by Bosse Persson, on Flickr

Och Axel såg till att ett av underskåpen fick sin inredning.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 44750120034_e200bfd0cf_h113 by Bosse Persson, on Flickr

Och även denna helg blev det en lördagsmiddag.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 31600794938_ad12b700d5_h2018-10-21_07-28-19 by Bosse Persson, on Flickr
Ett grillat ankbröst med tre-pepparsås potatiskaka och wokgrönsaker.

Följt utav lite ost och portvin.
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 44750127444_d158060436_h115 by Bosse Persson, on Flickr

Och nu är kaoset i matrummet ett något mindre kaos
Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 45475478341_e4bcf1353b_h116 by Bosse Persson, on Flickr
Nu kommer vi åt att sitta vid matbordet brevid kaminen, något som definitivt behövs nu när det kommer vara kallt i huset när man kommer upp på fredagarna i vinter.

Fortsättning följer.....

/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public mån 22 okt 2018, 18:40

Vem annars än Bosse bygger ett låd-diorama åt en tapet? Laughing

Det hela begripliggörs emellertid av det avstängda vattnet och den påföljande ökningen av pilsnerintaget. Very Happy


Också: extra pluspoäng för den modifierade skrubbleken och den nästan orimligt hemtrevliga kaminen.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Stefan E mån 22 okt 2018, 19:45

Det går framåt med stormsteg!  cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av glimturen mån 22 okt 2018, 20:14

Fint med synlig tapet! RAWHIDE! Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 1288785663
cheers
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Marlin mån 22 okt 2018, 21:31

Tackar mina Herrar. Very Happy
Kul att ni instämmer i mitt beslut att tapeten inte bara ska bevaras utan också vara synlig.
Kaminen är verkligen huset hjärta.
Det har blivit många fredagskvällar i matrummet med ost och vin och en brasa i kaminen under det mörka halvåret.
Vi gillar att sitta där och snacka med bara kaminen och lite tända ljus.
Livskvalitet 100% kallar jag det.
Anne och jag gillar det lika mycket som altanen under det ljusa halvåret.

/Bosse

Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Matt_Public ons 24 okt 2018, 17:40

Marlin skrev:Kul att ni instämmer i mitt beslut att tapeten inte bara ska bevaras utan också vara synlig.
Vad annat kan vi göra? Tapeten är ju ett världsarv.


Den har förresten redan börjat inspirera dioraman:

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Scale%2BModel%2BChallenge%2B2018%2B%252856%2529
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.  - Sida 4 Empty Sv: Renovering av vattenskada och nytt kök i sommarstugan.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 9 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet