IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

+10
Gigabyte
cas
rsm.gbg
glimturen
Matt_Public
Stefan E
Marlin
Azgaron
TommyKillander
Järven
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 1 av 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven lör jan 16 2021, 21:57

Då mitt första bygge börjar närma sig mållinjen så är det dags att börja förbereda Fas2 i planen, ett diorama på en vägficka med klargöringsplats tillhörandes en numera nedlagd vägbas.

Huvudpersonen i det lilla dioramat blir naturligtvis den JA37:a jag knåpat med i denna tråd:
Första bygget...en JA37:a (swedishforum.se)

Det får börja med att ta sig an själva basplattan som består av en fådd bit MDF från jobbet som jag börjat med att lacka mattsvart på båda sidorna.

Måtten fick bli bredd 50cm och djup 32cm, jag hade helst velat ha den 62cm bred men det får helt enkelt inte rum i vitrinskåpet där den kommer få bo.

Jag har varit och inspekterat och fotat "the real thing" i närområdet där jag bor, underlaget att imitera kommer att bli asfalt, betongplattor med målade linjer och något litet hörn Svensk natur med olika tekniker.

Sen planerar jag att scratchbygga kringutrustning i form av två Rulltankar, ett Pumpaggregat "Pugg" 584, ett Beredskapsaggregat "Bragg" 745G plus lite andra småpinaler med kopplingar till Viggen då inget av detta verkar gå att få tag i som byggsats i skala 1/48.
Införskaffandet  av materiel och referensbilder för detta är så smått påbörjat sedan en tid.

Kan hända så kommer det nog att införskaffas en resinbyggsats i skala 1/48 av "Bogbil" Volvo F85 959A 4x4 som användes bla till att dra "braggen" och förflytta Viggenplanen.
Swedish Air Force "Bogserbil 959A", Pilot Replicas 48-R001 (2015) (scalemates.com)


Jag har inte scratchbyggt tidigare så det kommer ju att bli en ny utmaning, mycket "learning by doing" och viss konstnärlig frihet, i vanlig ordning kommer det inte att gå fort men långsamt.  Wink

Nåja, även långa resor börjar ju med ett första steg och nu är det i alla fall taget.  Smile




Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210125

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Hzissl10
Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Hzissl11


Senast ändrad av Järven den lör feb 13 2021, 19:57, ändrad totalt 9 gånger
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av TommyKillander lör jan 16 2021, 22:46

Spännande! Very Happy

Detta kommer bli riktigt snyggt när det är klar är jag helt övertygad om cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Azgaron sön jan 17 2021, 09:51

Ska bli spännande att se hur det här blir! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven sön jan 17 2021, 10:04

TommyKillander skrev:Spännande! Very Happy

Detta kommer bli riktigt snyggt när det är klar är jag helt övertygad om cyclops

cheers
Tommy

Tack Tommy.  Smile

Det är riktigt marigt att hitta bra information över framförallt mått men även bra referensbilder över det jag kommer att ge mig på, men jag har börjat samla på mig så jag kan komma i gång i alla fall.
Inte så många "walk around" på Pumpaggregat 584 direkt.....konstig värld man lever i...Wink

Det jag har svårast att hitta är någorlunda detaljerade bilder över själva uppställningsfickan i driftdugligt skick framförallt över dom med kamoflagestolpar, så om någon har något tips var man hittar det på webben så är det välkommet.

Många är ju sedan länge nedlagda och bortgrävda eller övervuxna tyvärr.


Senast ändrad av Järven den sön jan 17 2021, 10:29, ändrad totalt 1 gång
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven sön jan 17 2021, 10:27

Azgaron skrev:Ska bli spännande att se hur det här blir! Smile

Håkan

Tack, ja vad har man gett sig in på egentligen.   Shocked

Laughing Laughing
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Marlin mån jan 18 2021, 06:50

Kul idé. Very Happy
Jag sällar mig till kören, det ska bli kul att följa detta.
/Bosse
Marlin
Marlin


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Stefan E mån jan 18 2021, 09:11

Det här kan (KOMMER att...) bli superläckert och din Viggen förtjänar verkligen ett loka snyggt diorama!  cheers

Stefan  drunken
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Matt_Public mån jan 18 2021, 10:09

Stefan E skrev:[...] din Viggen förtjänar verkligen ett lika snyggt diorama!  cheers
+1 på den! Very Happy

Det här blir nästan garanterat asfränt.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven tor jan 21 2021, 19:59

Tack, kul att ni är förhoppningarna över slutresultatet.  Smile

Har limmat 150x50mm långa remsor av slipband på plattan i ett försök att få lite djup och 3D känsla i blivande betongen, tanken med detta var även att plattorna inte skulle bli alltför "perfekta" i förhållande till varandra som det eventuellt skulle kunna bli om man ristade fram dom. No

Spraylim är hemskt kladdigt att jobba med har jag fått bli varse.

Allt detta är att betrakta som ett expriment på tunn is då jag inte fnulat med detta tidigare.

Jag "duttade" på ett lager svart med en svamp för att minimera  risken för att det gula ska kunna lysa fram och efter det torkat ett lager grått som ligger hyffsat nära ny betongs kulör.

Planen är att lägga ett till lager med grått som grund innan färgsättning, repor, sprickor och vädring, skiter det sig och inte blir bra tänkte jag prova att "gjuta på" ett tunt lager kakelfix och jobba vidare med det.

Den som lever får se.


Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210127
Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210126
Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210128
Järven
Järven


Azgaron and Marlin like this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av glimturen tor jan 21 2021, 22:44

Sånt här är alltid skoj! Very Happy Ser bra ut detta! cyclops

Din modell är väl värd en platta! king


cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Azgaron lör jan 23 2021, 18:45

Snyggt jobbat med betongplattorna! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven lör jan 23 2021, 19:15

Azgaron skrev:Snyggt jobbat med betongplattorna! Smile

Håkan
 
Tack, men dom är långt i från färdiga ännu.  Smile

I dag slipade jag av dom med våtslippapper då dom var väl grova i strukturen och lade på ett lager till med utspädd färg, nu börjar det likna något.

Sedan fixade jag lite "sprickor" och någon "skada", nästa steg är att lägga på ett lager blanklack innan chipping, shading och vädring.

Bilder kommer.
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven sön jan 24 2021, 19:02

Sådär.

Nu är betongen "räfflad" på rätt ledd enligt förlaga längre upp i tråden och sedan lite sprucken och vädrad.

Ett lager Pledge Golvpolish som skydd över hela fadderullan, det som står på tur är måla markering och kanske lite "mossa" i någon skarv.
Ska avslutas sedan med en mattlack och kanske några "oljedroppar"

Sen blir det Asfalt som står näst på tur.



Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210129
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av TommyKillander sön jan 24 2021, 22:38

Det tar sig cyclops

cheers
Tommy
TommyKillander
TommyKillander


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av glimturen tis jan 26 2021, 22:12

Tjusigt! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven sön jan 31 2021, 12:32

Tack, tack.  Smile

Diorama är fantastiskt kul och en aning beroendeframkallande...men svårt att få till så det ser någorlunda realistiskt ut.

Nu har jag fått klart själva "grunden" med betong och asfalt, nu blir det linjemålning, tjärskarv, lite skador, smuts, lite oljespill och kanske någon "reparation" av asfalten innan mattlack.

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210130
Järven
Järven


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av glimturen sön jan 31 2021, 18:09

Järven skrev:....Diorama är fantastiskt kul och en aning beroendeframkallande...

Visst är det! Very Happy

Stiligt jobbat med asfalten! cyclops

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Azgaron sön jan 31 2021, 23:19

Snyggt jobbat! Går framåt fint! Smile

Håkan¨
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven ons feb 03 2021, 19:46

Tack alla.  Smile

Arbetet fortskrider i sakta mak.

En basplatta behöver ju kantlister och jag blev sugen på en ide om att försöka få fram känslan av gammalt grånat och vindpinat trä för att få lite ålderkänsla då dessa anläggningar var byggda för länge sedan under Kalla Krigets dunkla skugga.

Jag gjorde en hemlagad Järnvitrol med hjälp av att låta Trollull ligga ett dygn i vinäger, sedan stålborstade jag listerna i längdriktning för att få fram struktur i trät innan jag penslade dom med blandningen.

På bilden har det fått verka ca 2timmar och vi får se om dom behöver en behandling till.

Behövs dom göras lite mörkare efter att dom torkat så blir det en pensling med extra starkt Te.


Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210210
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven fre feb 05 2021, 18:34

Förbereder det som ska bli basen i Rulltankarna.

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210211
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av rsm.gbg lör feb 06 2021, 14:09

Scratch bygge i bästa format, det ser riktigt lovande ut.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Järven likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av glimturen sön feb 07 2021, 22:11

Ser nice ut! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven tis feb 09 2021, 20:19

Tack grabbar. Smile

Jag tillverkade lite "mossa" i dom två hörnen där det ska vara Svensk natur.
Jag blandade vitlim med sand till glasbläster, i ena hörnet så tyckte jag dit två stenar från grusgången.


Sen ska det målas i två olika nyanser grönt och en brunt genom att "dutta" med pensel och utspädd färg innan lite mattlack med Air Bruchen.
Målningen halvvägs på bilden.


Jag funderar på att även tillverka en liten kort krum Tall av tvinnad koppartråd och grön Scottbrite.

Som avslutning ska det bli lite grus i kanterna mellan mossa och asfalt som jag fixar genom att lägga på en tunn sträng vitlim och hälla på vanlig sand.


Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210215
Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210214
Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210213


Senast ändrad av Järven den tis feb 09 2021, 22:01, ändrad totalt 3 gånger
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven tis feb 09 2021, 20:29

Nu ramlade det visst in lite mer materiel till Dioramat. 

Bla stege till JA37 Viggen, Klargöringsgubbar, Grön Gasbinda för hundar, Rör, Plasticard och en Bogbil i skala 1/48. pirat

Är bra sugen att sätta tänderna i Volvo F85 959A bogserbil av Resin men den får allt vänta lite, den ser riktigt fin ut av vad jag kan bedöma.  Smile



Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210216
Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. 20210217
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av rsm.gbg tis feb 09 2021, 22:44

Mycket kul godis där, nu har du att göra en stund.

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet