IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

+10
Gigabyte
cas
rsm.gbg
glimturen
Matt_Public
Stefan E
Marlin
Azgaron
TommyKillander
Järven
14 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. - Sida 8 Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven sön feb 12, 2023 9:02 am

Jag var ganska sugen och hade rätt långt gångna planer på att ge Klargörningsplatsen "skyl", det vill säga kamouflage i form av Kreusotimpregnerade stolpar, wirar och nät mm.

Det som talade emot är väl att den JA37DI som är huvudpersonen i Dioramat ligger lite i fel tidsepok för ett sådant upplägg, skulle nog vart en tidig JA i fall.
Under Kalla Krigets senare skede så verkade man mera gått över till stålstolpar där man fäste granar och grenar för skylet i den mån man använde det, även om jag sett bilder på tidiga 39 Gripen under nät.

Men oavsett hade nog kunnat bli riktigt fränt tror jag.

(Vem vet, möjligen dyker det upp en J35F2 Draken från F1 Hässlö under ett Kamouflagenät någon gång i framtiden om Gud vill och Hängslena håller ?  Cool )

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. - Sida 8 910
Järven
Järven


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. - Sida 8 Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av LudvigN fre okt 13, 2023 8:52 am

Sen på bollen, men det här bygget är ruskigt inspirerande och imponerande. Tänk vad tillbehör och underlag kan göra underverk för helhetskänslan hos en flygplansmodell! Jag är lite märklig kanske, men det som kittlar mig mest, är hur du fått till texturen på betongplattan. Man vill nästan knacka på den och känna att det är riktig betong du lyckats få dit!
LudvigN
LudvigN


Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. - Sida 8 Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Järven tis okt 17, 2023 3:43 pm

Tack LudvigN.  Smile

"Betongen" skapades på följande sätt:

Jag skar rektangulära rutor av sandpapper och limmade fast på plattan, sedan målade jag tjockt med först svart sedan grå färg.
När den torkat så slipade jag vinkelrätt med sandpapper för att få textur.
Sedan en tunn målning med grått igen.

Sedan "Wash och vädring" med bland annat däckspår, mossa, oljespill, grus efter kanterna mm.
Järven
Järven


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Andra bygget...en vägbas klargöringsplats. - Sida 8 Empty Sv: Andra bygget...en vägbas klargöringsplats.

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet