IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

+6
Gigabyte
Azgaron
cas
Stefan E
Matt_Public
Tobias
10 posters

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av cas tor mar 31 2022, 12:19

Ja, ja! Det där gillar jag skarpt!
Azure blue är en underbar färg!

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E tor mar 31 2022, 12:22

cas skrev:
Azure blue är en underbar färg!


+10 på det!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Azgaron tor mar 31 2022, 12:57

Ser snyggt ut! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Matt_Public tor mar 31 2022, 15:07

Stefan E skrev:
cas skrev:Azure blue är en underbar färg!
+10 på det!
+11 med mig, om jag förstår rätt. tongue


Det där blev ju nästan bedövande blått. cyclops
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias tor mar 31 2022, 15:49

Tack grabbar. Smile
Bättrat på lite, speciellt på flygkroppen, i mitten där. Underbar färg.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias fre apr 01 2022, 17:08

Började på ovansidan. Planerade det ljusa först men maskerna är bara de för Dark Earth.. :/ Så tog beslutet att måla hela skiten Dark Earth, lägga nya pre-shade-linjer och göra Middlestone.. Kanske lite extrajobb och mindre slugt men så blev det.
Behöver bättre på lite och hade gärna haft en mörkare primer nu.. Men det skall nog bli ok!

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 51975286001_a20d9bab84_hIMG_0543
Tobias
Tobias


Gigabyte likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Matt_Public fre apr 01 2022, 18:22

Snygg look, ju! cyclops

Lite lagom Azgaronsk, sådär. Very Happy
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias fre apr 01 2022, 20:01

tack - tack! En Håkan-jämförelse! Very Happy (Stackars Håkan! Wink

Svårt att ta bra bilder, Men det behöver putsas lite, framförallt på arslet. Men kan nog bli ok. Lite surt med maskerna och inte helt bra planerat - men men..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Matt_Public fre apr 01 2022, 20:29

Tobias skrev:(Stackars Håkan!) Wink
Lite lagom skrev jag ju. pirat

En gnutta rump-puts på det där, så.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias fre apr 01 2022, 20:50

Haha, det är bra. Smile

Jupp! Hade tänkt ordna det nu men råkade snubbla över ett par öl.. Får bli imöra..

Hur är det slugaste sättet att måla det camot, hur hade ni gjort? När maskerna ger dig delarna för Dark Earth, bara?
Tycker det är klurigt att glo på guiden, från tamiya och köra. Det går, men ganska tidsödande det med.. Bara måla en färg.. Kände att detta blev förhållandevis enkelt..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Matt_Public fre apr 01 2022, 21:16

Tobias skrev:Hur hade ni gjort när maskerna enbart innehåller delarna för Dark Earth?
Målat på frihand, som vanligt. Laughing

Annars hade jag nog lagt maskernas ytterkanter på sned över Tesa-tejp (så att dessa inte täcker tejpremsorna mer än nödvändigt) och skurit försiktigt efter skiljelinjen med en knivspets. Därpå hade masken applicerats som avsett på modellen och den nyskurna tejpen placerats tätt intill. Med tejpen väl på plats hade masken därefter avlägsnats och utrymmet mellan tejpmaskerna sedan täckts med yttermera tejp. Något i den stilen.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias fre apr 01 2022, 21:48

Fan, slugt.. Jag är mera en sån som om hjämen inte passar bankar jag på skallen tills den passar.. Wink   Hmm.. Får koppla på hjärnan? Just nu är det uteslutet, ölen gjorde mig inte mer begåvad så skall inte måla nU! Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E fre apr 01 2022, 21:55



...hur hade ni gjort? När maskerna ger dig delarna för Dark Earth, bara?
 



Jag brukar använda maskeringsmassa (Masking Putty), rulla till korvar, ju tjockare korv, desto mjukare gräns.

En bild förklarar bättre;

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 51910586234_2118bb964d_b


Resultatet;


Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 51941733363_c164f268b6_k


Men Brittiska maskiner har oftast en väldigt tajt övergång mellan färgerna, max 2tum (ca 5cm) skulle övergången vara, det blir 1mm i 1/48.

Det är så lite att jag brukar använda tejp direkt på modellen och gör en hård övergång.


Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 36153140216_f215d9acf8_k

Så använd dina masker för Dark Earth direkt på modellen.

Mina 5 ören....


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias fre apr 01 2022, 22:09

Tack Stefan. Just det, faktiskt beställt sån kludd men glömt o hämta (rebellen). Min häftmassa börjar ta slut, bör skaffa mer av den med..
(Snyggt målat förresten!)

Hade förväntat mig att maskerna hade alla delar med, ljus som mörk, så blev lite förvånad att det var bara de mörka som var med.. Blev ltie omfall då, måla allt Dark Earth.. ny pre-shejd.. Men det är lite onödigt extrajobb. Hade kunnat målat frihand med men var för lat för det..

Men den där maskskiten måste jag komma ihåg att skaffa.. Det hade löst det utan mask. Det o tejp..

Ah, Britterna har tajt övergång?
hamnade lite i trubbel för jag hade så lite häftmassa att det inte räckte till min Razorback när det mesta satt på Beau´n..  Hehe. Får måla klart den och plocka bort innan Miss Second Front kan målas grön på ovansidan.. Linjen mellan bakre vinge och stjärt är ganska mjuk - och vågig..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias fre apr 01 2022, 22:10

Vad är det för en Spit förresten? Skala o så? Riktigt fin!
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Matt_Public lör apr 02 2022, 06:46

Tobias skrev:Vad är det för en Spit, förresten? Skala och så? Riktigt fin!
Jag har umgåtts länge nog med CAS för att våga säga Mk.VIII på rak arm.  Very Happy

Därutöver gissar jag på skala 1/48 och Eduard som tillverkare, professorn kommer nog snart med facit.
Matt_Public
Matt_Public
Master of DNF


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E lör apr 02 2022, 08:53

Matt_Public skrev:
Tobias skrev:Vad är det för en Spit, förresten? Skala och så? Riktigt fin!
Jag har umgåtts länge nog med CAS för att våga säga Mk.VIII på rak arm.  Very Happy

Därutöver gissar jag på skala 1/48 och Eduard som tillverkare, professorn kommer nog snart med facit.

Full pott, Matt!  cheers

CAS har lärt dig väl....   Very Happy


...och huven saknas på bilden!  Embarassed

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias mån apr 04 2022, 12:55

Tänkte mest på tillverkare men hade avfärdat den som en Mk. IX så bra där! Wink (Kikade itne efter stjärthjulets luckor, då hade jag nog anat). Men snygg!
trevliga färger, Humbrol?

Inga Tornados i denna tråd så jag har kommit rätt?  Embarassed Laughing


Satt dit de stora dekalerna.. Och - jag har fuskat lite. Skippade Tamiyas. Den mörkblå var nästan svart, så kikade vad jag hade istället. Tog några rundlar från mitt Victory Productions-ark, Spitfire Aces.. men! De rundlarna, för vingarna, är mindre....  Så det är eg fel men.. Jag valde det. Ommålat på Malta?
Samma med den kantiga på stjärten, mina är av den som är något avklippt... Men de är mycket snyggare... Lite kluven om hädelsen men de är MYCKET snyggare i färgerna.
Inga rundlar på undersidan.

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 51982032595_eff6011ddc_hIMG_0554
Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 51981482256_c5f62801f0_hIMG_0555

Körde bara med "V" och serienumrena från Tamiyas ark.... Men det är liite stenciler kvar.
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av rsm.gbg mån apr 04 2022, 13:00

rackarns vackert drunken

- Roland
rsm.gbg
rsm.gbg


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Marlin mån apr 04 2022, 13:15

Verkligen snyggt målat Tobbe. Very Happy
/Bosse
Marlin
Marlin


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias mån apr 04 2022, 13:27

Tack - tack. ^^

Antar att de större rundlarna är någon annan standard, för större flygplan? Skulle kanske köpt AM-dekaler, men gillade itne alls Tamiyas färger så.. :/
Det vita på den närmsta är en liten bubbla, som nu är borta. De dekalerna beter sig mycket bra och smälter ner fantastiskt med Mr Hobbys vätskor.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E mån apr 04 2022, 15:29

Håller med, de nya rundlarna har mycket bättre färger, mycket snyggt mot cammot!   cheers


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias mån apr 04 2022, 15:44

Tack. Ja eller hur? Och kvaliteén är bättre. Jag kan använda Tamiyas, speciellt med deras Mark Fit Super Strong, men färgerna är tråkiga..
Kan du om britternas rundlar? Du brukar kunna sånt. Smile Jag gissar att det är en större variant för större flygplan? Typ bombplan o annat..?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E mån apr 04 2022, 16:00

Ja, det finns en standard, men jag har den inte i huvudet...

Ska kolla!   study study study


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias mån apr 04 2022, 16:15

Gärna om du orkar en kväll.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 7 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet