IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

+6
Gigabyte
Azgaron
cas
Stefan E
Matt_Public
Tobias
10 posters

Sida 2 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E tor dec 30 2021, 11:43

Ja, men det var väldigt länge sedan nu, kanske dags för ännu ett Beau-bygge?   Very Happy

Den jag byggde var samma som du fick i julklappen och jag gjorde den i medelhavsschemat!

Jag har ett antal Tamiyor liggande i högen, så en Mk.X är definitivt på gång.

Vet bara inte när...

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias tor dec 30 2021, 12:56

Trevligt. Smile Ett mysbygge när det behövs?
Medelhavscamot är nog min favorit.. Skall dra en beställning på de färger som behövs senare idag.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av cas tor dec 30 2021, 14:31

Håll till godo Tobbe!
Det ser då ut att vara en rekorderlig modell på alla de sätt.
Jag har ju en TF.X i stashen med ett Paragon-set till som garanterat skall bli nåt från Maritime Strike Command!
Externa stashen har ju dessutom en Revell TF.X också ifall det skulle behövas. Den skall ju vara lite bättre detaljerad men kanske inte lika fin i passformen? Får väl sätta tänderna i den vad det lider.

Matt gjorde ju en snygg medelhavs-Beau för några år sen, ifall du behöver lite tips.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias tor dec 30 2021, 15:04

Tack cas. Smile
Ja verkligen! Mycket bra val dessutom, väldigt generöst och en bra avkoppling från kärringarna på jobbet.. Wink

Någon YT-review sa att man fick bomber i TF. X-boxen? isf borde de petat in dem här med. Men det går utan.
Revell-Beau´n har jag bara hört lite smått om, måste poppat in när jag hade uppehåll. Men jag bygger nog hellre en Tamiya! Även om den är äldre. Men berätta gärna den dagen du bygger vad du tycker!

Skall kolla den! Tack.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias tor dec 30 2021, 18:25

Valde Gunze till slut, Azure Blue i lacquer då den inte finns i Aqueous. Använt den Azure Blue på en Spitfire Vb för några år sedan, men burken hade torkat in. Färgen var det annars inget fel på. Smile
Köpte faktiskt AMLs mask med då den fanns på Super-Hobby..

Satt ihop inredningen, tråkig bild med lite grå plast? Wink Skall grunda fort och få på lite kul färg!

Edit: Eller vafan.. Smile Cool, stor del ju.. Pilotens stol målar jag nog löst. Kunde gjort det med fler, men blir nog bra.. Vad är pisslangen/duschslangen tro? Värme till kanonerna och besättning? :/

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 51787731126_c84410e785_hIMG_0427 by Tobias Björkman, on Flickr
Tobias
Tobias


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av cas tor dec 30 2021, 21:22

Jag vill minnas att röret är just ett värmerör..
Det är nog så att Tamiyas Beau är en smula mer lättbyggd än Revells nya.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias tor dec 30 2021, 21:55

Ja jag kan inte tänka mig något annat, inte för att jag kan sånt dock.. Wink Men känns vettigt.

Delarna är fina, det är liite "flash", bara en aning. Men inget man borde nämna ens, det är bara att Tamiya brukar aldrig ha det i mina lådor. Men liksom på några enstaka ställen har det var lite mer att skrapa än vanligt. Röret hade ganska tydliga gjutlinjer men det är ju svårt att undvika, var enkelt att ta bort och kommer inte att synas ändå!
Gillar modellen..Skall dock kolla någon review på Revellen. Men skaffar jag en TF. X skaffar jag nog Tamiya!

Jag köpte inte ets, tyckte den hundringen som det kostade inte var "värd" det nu. vill inte heller vänta på leverans.. Wink  (Men det blev en Eduard-stol och mask till F-16..)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av cas tor dec 30 2021, 22:00

Tror inte du behöver några stora mängder ets egentligen, men lite fegsnören hade ju passat bra.
Skrapa lite delningslinjer är ju inte så farligt Smile
Det är nog inte så att dom hindrar en från att montera ihop det mesta på korrekt sätt, som man lätt kan råka ut för med Airfix...

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Azgaron lör jan 01 2022, 10:37

Bra start på bygget! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias lör jan 01 2022, 13:00

@ cas, ja, fegsnören hade vart bra. Men alla Beau-specifika-set jag hittade på super-hobby kostade 100-200.. Ibland köper jag sånt för det men.. Blev inte så.
Men skall använda dekalerna, på något sätt.. Rätt-upp-och-ner eller på tejp? Borde se ok ut där inne.. Smile

Nej det är inte så farligt alls. Smile Trevligt att på putsa lite. Förberett kroppshalvorna nu så jag kan prima hela innanmätet. Snart tillbaka i vardagen med mera tid.. ^^

Tack Håkan! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias sön jan 02 2022, 10:41

Målbilden (minus fisken)

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 51793766516_e219b04622_hshot 2022.01.02 10.36.36 by Tobias Björkman, on Flickr

Smile

Kan se mig ett gäng av dessa gå ut tillsammans med Beauforts (med torpeder). Beaufighterna tystar luftvärn och jobbiga småbåtar med sina kanoner.. Wink

Kört Mr Surfacer 1500 svart på all inredning. Körde stora nålen (0,4mm), brukar faktiskt itne det.. Och det åts färg.. Någon gång läckte det (dåligt åtskruvad nål?) och såg ut att ha blivit tjockt i vänster kroppshalva. Men det var lugnt efter det torkat. Smile MLT är fantastisk.
Skall putsa lite med mindre nålen - sen tror jag jag hade både MRP och Gunze Interior Green - eller vad britternas heter. Interior cockpit green, grey green? Nånting. Smile
Tobias
Tobias


Azgaron and cas like this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av glimturen sön jan 02 2022, 17:44

En god start och målbilden verkar lovande! Very Happy

cheers

_________________
Jag är inte alls beroende av plastmodeller, jag kan sluta närsomhelst.....
glimturen
glimturen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias mån jan 03 2022, 09:15

Eller hur? Får se hur nära det blir.. Wink

Fick avisering om färgerna.. Inget hämta i låda på stan.. Vart Schenker. Fast det är närmare..  Very Happy

MEN - jag är dum i huvudet.. Hade ingen Interior Green, RAF.. Tror jag använt Humbrol akryl innan? Länge sedan.. Slängde dem nyligen, de flesta var skit så..
Har dock två av de tre Tamiya-färgerna. Så plockar nog upp den tredje på Hobbybokhandeln och blandar... Alt knatar till Rebellen och köper MRP. Får se.
Skall ändå till HB..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias ons jan 05 2022, 15:59

Kom nog olägligt till Hobbybokhandeln i måndags, dörren var låst så trodde det var stängt.. Men idag fick jag den tredje färgen så vi kan göra häxblandning! Very Happy

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 51800474092_1700697180_h

XF-65 var den jag saknade, Field Grey. Skall bli spännande att se hur denna cockpit-kulört blir. Smile
En del XF-5, en del XF-65 och tre delar XF-21. Säger man så? 1:1::3
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias ons jan 05 2022, 19:10

Ser helt ok ut? Smile Blandade ganska mycket häxbrygd.. Första, med 50% Unicorn Tears/Mr Levelling Thinner var blaskig, så i med 0,3ml + 0,3ml + 0,9ml till..
Kikar på resultatet imorgon i dagsljus men inne, bakom klarplast, tror jag det blir bra!

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 51801735636_72b8baf940_hIMG_0435 by Tobias Björkman, on Flickr
Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 51801860463_83ef19318d_hIMG_0436 by Tobias Björkman, on Flickr

Brukar ha handske på den näven, men glömde.. Så fick gröna fingrar.. Skulle gett blomkrukorna lite kärlek då kanske? Wink Embarassed
Tobias
Tobias


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av LasseThid ons jan 05 2022, 19:14

Jag behöver göra samma häxbrygd... Vad körde du för färgmängder? 
1.3 ml av XF-5 & XF-65 och 3.9 ml XF-21 med 50% MLT?

LasseThid


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias ons jan 05 2022, 19:31

Jag började med 0,6ml plus 0,6ml plus 1,8ml. Ganska mycket men ville inte blanda igen och det var mycket att måla.. Lika mycket MLT på det, vilket blev väldigt blaskigt (min Sky/XF-21 var dock dåligt skakad och när jag grisade runt med min lilla "stirrer" var det kläggigt i botten så inte optimalt. De andra var bra. Lite slarv där..
Fyllde på den blandningen med 0,3ml plus 0,3ml plus 0,9ml - utan med MLT. Blev bra.

Tror att problemet var att XF-21/Sky vart blaskig. Men kanske inte så aggressivt med MLT ändå? Se om lite mindre blir bra?

Jag hade 2ml sprutor så kunde köra ganska exakt 8om jag inte kladdade ner markeringarna)
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias ons jan 05 2022, 19:32

Just det, du har en beau du med. Smile Jag körde kroppshalvorna och allt innanmäte. Dock inte hjulhusen etc. Får bli sen.

Blev fortfarande liite mycket färg, men körde två lager - borde räcka på min svarta Mr Surfacer 1500.. Ser bra ut.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av LasseThid ons jan 05 2022, 20:37

OK, då kan jag köra på 1, 1 resp 3 ml och 4.5 ml MLT. 
Jag har precis monterat etsdetaljerna i hjulhusen, så jag kommer nog att köra allt som ska ha den färgen samtidigt.

LasseThid


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias ons jan 05 2022, 21:09

Låter klokt. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E ons jan 05 2022, 22:07

Här är förklaringen till att jag inte kör vare sig Tamiya eller Revell, dessa #"&/?¤" färgblandningar, en dutt av A, en dutt av B och en halv dutt C, kanske blir det rätt.

Nä, jag är bekväm och vill ha ett nummer på locket till en färdigblandad färg i rätt kulör...

Det måste vara omöjligt att bättra om man inte får färg över, alternativt måste man ju spara alla färgslattar.

Alla klagar på Revell och alla färgblandningar, varför klagar ingen på Tamiya, dom är ju precis lika illa?

Jag beundrar er som håller på med detta slabbande och får så bra resultat ändå!  Very Happy


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias tor jan 06 2022, 07:48

Jo jag håller egentligen med. Brukar byta ut de man får blanda, men nu vart jag lite sugen på att se hur det blir. Smile
Gunze hade inte heller, inte i Aqueous iaf. Hade jag vetat att jag inte hade denna färgen hade jag beställt den med de andra.. Embarassed Men jag använde nog fan Humbrol.. Som jag sen slängt.
Får kanske skaffa MRp när jag kör en Spitfire igen.
Men mellan Tamiya och Gunze finns nästan allt och jag hanterar dem likadant så det är ok. Smile

Jasså är Revell likadana? Är en del som kör med deras färger ja - de är ok elelr? Ser ju deras Enamels ibland..

Men nyansen ser ok ut i blandat tillstånd va?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E tor jan 06 2022, 08:58

Titta på vilken Revellinstruktion som helst så ser du att färgen ska blandas i många fall.

Hur nära vekligheten färblandningarna kommer vet jag inte och det är ett elände att gissa var det hamnar.

Revells enamelfärger är kanonbra, ungefär som "gamla" Humbrol för ca 10år sedan, synd bara att de har ett så begränsat sortiment.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Tobias tor jan 06 2022, 09:02

Får göra det. Smile De Revell jag har, är sånt jag har andra färger till, som jag känenr till bra redan, så inte ens kikat tror jag..

Denna blev nog bra dock? 8Härliga utstötsmärken.. Men de komemr itne synas)

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 51803634995_17c3063b22_h

Blir nog en ganska enkel Agrax wash här.. Inte ens highlight.. tror jag.. Får se.
Tobias
Tobias


Azgaron and Gigabyte like this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Stefan E tor jan 06 2022, 09:26

Perfekt British Interior Green!   cheers

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm - Sida 2 Empty Sv: Care-package från Bästkusten till exilist i Stockholm

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet