IPMS Göteborg
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Tips på spel typ Diablo?

4 posters
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet

Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias sön sep 04 2022, 13:05

Fan, jag lirar fortfarande gamla hederliga Diablo, !ett". Aldrig testat senare.. Men jag är lite sugen på att kolla vad det finns för modernare spel typ så. Lite "RPG", eller iaf knata runt och hacka monster, hitta skatter, få erfarenhet.. Vilka är de roligaste nu förtiden? 

Var lite sugen på Red Dead Redemption 2 ett tag, verkar vara en cool värld, men mera inne på fantasy.. Något man gärna spelar själv, måste inte vara mot eller med folk (risken för att det skall bli skit av det är ju 110% Wink )
Tobias
Tobias


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av cas mån sep 05 2022, 06:34

Tjae, du har ju Diablo II Resurrected, som är precis som gamla hederliga DII+LoD men med lite lätt upphottad grafik.
Diablo III har horribel story, simplifierad spelmekanik men på nåt sänt ändå så stillar det behovet av att knacka monster och få loot.
Diablo Immortal som finns både på mobiler och PC skall undvikas på alla vis.

Path of Exile är annars ett extremt välgjort GRATIS-spel!
Det har en och annan utvecklare och moddare som varit med sen diablo-tiden och. Så långt som jag spelat så är det välgjort som bara den och lite annorlunda i stilen på saker och ting.
Förtjänar en chans eller 15!

Torchlight kan också rekommenderas. Snabbt och smiddigt och finns väl minst 3 olika spel i serien. Även här finns gamla Diablo utvecklare...främst den gitarrplinkande musikern. Ettan och Tvåan har jag spelat så dom känner jag till.

Sen kan man alltid komma dragandes med Titan Quest!
20 år gammalt eller så men håller fortfarande. Faktiskt håller det så bra så att det kom en expansion för nåt år sen eller så. Min Polare på Pieces Interactive var inblandad på ett hörn i den!

Behöver du mer ursäkter att hålla dig borta från byggbordet?


Senast ändrad av cas den mån sep 05 2022, 10:59, ändrad totalt 2 gånger

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias mån sep 05 2022, 10:47

Ah gör det det? Diablo III? Är ju najs när grejor är snyggt. men fan.. Jag kan ju fortfarande spela första och ha kul... Vill inte heller ha för mycket.. Very Happy Som alla jävla muppspel man ser reklam till i mobiler när det är grafik överallt... Vill jag inte heller ha..
Jag tror jag vill ha något med en stor värld jag kan knata runt i..  vet knappt själv, hehe..

Path of Exile skall jag gensat kolla!

Skall kolla de andra med!

Nej.. men när man suttit i en skum ställning och rensat plast ett tag är det nice med något annat, hehe..
Jag var tillbaka i flygplan innan jag åkte till varberg.. Men när jag spelade lite med gubbarna och fich nya ("nya") - så blev jag taggad på det igen.. Men.. Behöver annat med.. hehe.
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Stefan E mån sep 05 2022, 15:54

Tobias skrev:
Jag tror jag vill ha något med en stor värld jag kan knata runt i..  vet knappt själv, hehe..


Vill du ha en stor värld att knata runt i och göra helt vad du själv vill så ska du absolut prova något av Elder Scrolls spelen, Morrowind, Oblivion och Skyrim.
De tidigare spelen i serien, Arena och Daggerfall är nog mest för ES entusiaster.

Stora, spännande och underbara världar att utforska!

Morrowind  kom för nästan 20år sedan så grafiken är lite halvtafflig idag, men storyn och världen är bland det bästa i serien.

Skyrim har en hyfsat bra grafik fortfarande även om spelet är över 10år gammalt nu.

Oblivion är fortfarande riktigt bra vad gäller grafik och storyn.

Jag håller på att spela om Morrowind (kommer knappt ihåg det längre...) nu och har enormt kul, visst grafiken är inte så slimmad som idag, men oj, vilket jobb de har lagt ner på storyn, miljöerna och personerna man möter i spelet!

Andra bra Open-vorld spel är Fallout serien.
 FO 1 & 2 är av gammal typ där man ser världen i en Isometrisk 2-D värld (Click-and-go), FO3, FONV & FO4 har 3D grafik.
Du kan välja mellan första persons eller tredje perspektiv i alla spelen.

Alla är stora spel som kräver en del innan man kommer in i dem, men sen är man förlorad!
Elderscrollsserien utspelar sig i en medeltida miljö med trolldom, magi, svärd, gudar och Drakar, Fallout serien utspelar sig i framtiden i en egen, alternativ tidslinje med massor av vapen och högteknologi.

Jag vet inte hur många timmar jag spelat ES och FO men det är tusentals, det finns så mycket att göra och upptäcka!

Jag hittar fortfarande nya ställen i Skyrim efter mer än 10år!


Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias mån sep 05 2022, 21:32

Tack Stefan, kommer faktiskt ihåg när Morrowind kom, men jag spelade itne det. En av brorsans kompisar gjorde dock det. Skall kolla! Kan jag spela Diablo kan jag spela det! Och kolla in de andra med.
Känner för att knata runt ja, ha någon eller några karaktärer som utvecklas...

Elder Scrolls låter extra spännane.. Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Stefan E mån sep 05 2022, 22:39

Tobias skrev:Tack Stefan, kommer faktiskt ihåg när Morrowind kom, men jag spelade itne det. En av brorsans kompisar gjorde dock det. Skall kolla! Kan jag spela Diablo kan jag spela det! Och kolla in de andra med.
Känner för att knata runt ja, ha någon eller några karaktärer som utvecklas...

Elder Scrolls låter extra spännane.. Smile

Ja, börja med Morrowind och spela dem i kronologisk ordning om du kan, Morrowind, Oblivion och Skyrim.

Spelen är helt fristående från varandra men vad som händer i världen har återverkningar även om det skiljer några hundra år mellan spelen.

Det finns en enorm sammanhållande historia ("Lore" på engelska), händelser i tex Morrowind dyker upp som legender eller böcker i både Oblivion och Skyrim, det finns tom. vissa figurer som återkommer!
Att läsa böckerna i spelet ger en extra dimension, men spelet blir helt vad du själv gör det till, du måste inte göra "huvudstoryn" om du inte vill, du kan bara strula runt om du känner för det.
Morrowind börjar med att du blir avsläppt i en liten by vid kusten, sen är du helt fri att göra vad du vill.
Du blir uppmanad att söka upp en viss person i en lite större stad, men det finns inget som tvingar dig att göra det.

Första gången var det både spännande och lite läskigt för Morrowind håller dig inte i handen, du får klara dig själv, men jäklar vad kul det var.

Jag är nästan lite avundsjuk på dem som får spela och uppleva spelen för första gången!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron and Tobias like this post

Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias mån sep 05 2022, 22:54

Haha, ja visst är sånt kul! Kasta sig in i det okända....
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Azgaron tis sep 06 2022, 09:40

Det första jag kom i kontakt med var Arena, och jag spelade det en hel del. Rätt kul, men lite struligt att hitta i vildmarken.
Spelade dock aldrig klart. Däremot har jag spelat klart Morrowind, Oblivion och Skyrim iaf vad gäller huvudstoryn.
Morrowind tyckte jag ibland var lite otrevligt då folk sa rätt ut hur illa de tyckte om outlanders. Något som blev bättre när man fixat uppdrag åt folk och vunnit deras förtroende.
Kul spel som man kan göra en massa i, och till synes hur många uppdrag som helst! Smile

Håkan
Azgaron
Azgaron
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009
Hedersomnämnande Modell Göteborg 2009


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 06 2022, 10:44

Men man kan inte knata runt i pälskalsonger och grönt skinn 8ie Orc Wink )?

Ah, ganska taggad.. Är ju precis något sånt jag vill ha när det blir höst.... Smile
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Stefan E tis sep 06 2022, 11:52

Azgaron skrev:Det första jag kom i kontakt med var Arena, och jag spelade det en hel del. Rätt kul, men lite struligt att hitta i vildmarken.
Spelade dock aldrig klart. Däremot har jag spelat klart Morrowind, Oblivion och Skyrim iaf vad gäller huvudstoryn.
Morrowind tyckte jag ibland var lite otrevligt då folk sa rätt ut hur illa de tyckte om outlanders. Något som blev bättre när man fixat uppdrag åt folk och vunnit deras förtroende.
Kul spel som man kan göra en massa i, och till synes hur många uppdrag som helst! Smile

Håkan

Ja, Dunmers är ett rasistiskt folk!

Man får verkligen jobba för att få respekt från vanligt folk, men en del är inbitna rasister och de kan man inte göra något åt.


Man börjar ju alltid som en fånge som precis blivit frisläppt av en eller annan anledning, alltså på botten av samhället.
Man får jobba sig upp i världen, precis som i verkliga världen....

Varje grotta eller ruin man ger sig in i är ett eget äventyr.
Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 06 2022, 12:49

Haha, kan man banka sig uppåt eller måste man ha lite finlir..? Wink Jag skall börja med att kika på lite videor på YouTube, som inte spoilar, för att lära mig lite. Eller dum idé?
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Stefan E tis sep 06 2022, 15:49

Nejdå, det är ingen dum ide alls!

Jag önskar jag hade fått lite vägledning om hur det funkar när jag spelade första gången, det var rätt förvirrande...

Kolla på någon video, den här serien är bra;



Det finns flera men detta är min favorit på Morrowind, hon håller sig i stort sett till huvudhistorien, men du kan se hur det funkar och särskilt i början.
Men det roligaste är ju att inte veta för mycket.

Jag brukar köra "blint" och först när jag kört fast försöker jag hitta en lösning på tuben.

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Tobias likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 06 2022, 17:28

Ah tack! inte hittat den, börjar där! Very Happy
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 13 2022, 14:12

hehe, fastnade i Railroad Tycoon 3 lite.. men nu är det på gång..

RRT3 är så bra dock..
Tobias
Tobias


cas likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av cas tis sep 13 2022, 14:29

Du vet väl att Open Transport Tycoon Deluxe är gratis på Steam va?

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Stefan E tis sep 13 2022, 15:07

cas skrev:Du vet väl att Open Transport Tycoon Deluxe är gratis på Steam va?

Jag har tittat lite på RR Tycoon, men det är inte riktigt min typ av spel...


Stefan   sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 13 2022, 15:18

Inte? Smile Finns ju nyare, snyggare. Men ekonomin i RRT3 är riktigt bra.
Gillar att dra lite fina linjer och se tågen tuffa. Banan runt Chicago och där (finns lite varianter) och utmed Mississippi. Bygga snygga broar och sen se vart det poppar upp typ stålverk o då dra linjer till kol- och järngruvorna.. Men det är ju inte så snyggt..

Har du några tågspel att rekommendera annrs? Du verkar ha bra koll på både tåg o spel.. Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Stefan E tis sep 13 2022, 15:25

Nej, jag håller isär tåg och spel, simulatorspel är inte min typ av spel, som sagt.

Jag har spelat lite Microsoft Flight Simulator, har flugit P-38 Lightning och F4U-1D Corsair rätt mycket i det spelet, fin grafik och jag hade tom en joystick.

Men jag tyckte det blev för enahanda till slut, även om det var rätt skoj.

Nu är det Elder Scrolls och Fallout för hela slanten!

Stefan  sunny
Stefan E
Stefan E
Linkebodamannen
Linkebodamannen


Azgaron likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 13 2022, 16:05

Ah nej, jag är inte sugen på att köra tåg i hytten, men bygga banor och se dem dra folk o fä, det är kul Smile
Har en svåger som kör tåg i Sim men det är inte heller min grej..

Mircrosoft Flight Sim skall vara snyggt ja..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 13 2022, 16:27

Det ser ju nice ut med.. Lite.. Mycket nyare, och ser kul ut?

Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av cas tis sep 13 2022, 19:48

Akta dig för railway Empire.
Det kan lätt sluka all ledig tid. Har jag hört från säker källa....

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias tis sep 13 2022, 21:57

Haha.. Vet din källa om det är bra då? Wink
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av cas ons sep 14 2022, 06:27

Det har stora likheter med RRT3....men bra mycket fräshare.
Ja, det är alltför bra. Har för mig att det skall finnas en svensk expansion med kartor och ev några lok också.

_________________
På byggbordet just nu:
2x P-38J Lightning 1/72, P-47M 1/72, Shackleton MR3 1/72, F-14A Tomcat 1/48

I skämslådan:
Fairey Gannet 1/48, Tornado IDS 1/48, P-61A Black Widow 1/48, Harrier GR9 1/72, Harrier GR3 1/72,  F-100F Wild Weasel 1/72, Sea Vixen 1/48,  F-4C 1/48, Seamew 1/72,Mirage IIIC 1/48,  Messerschmitt BF110C 1/48, mfl
cas
cas
Vicesheriff


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Tobias ons sep 14 2022, 08:41

Ah, det låter ju perfekt. Kul om det finns svenska kartor med.. Hmm..
Tobias
Tobias


Till överst på sidan Gå ner

Tips på spel typ Diablo? Empty Sv: Tips på spel typ Diablo?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet
 
Behörigheter i detta forum:
Du kan svara på inlägg i det här forumet